Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, wij hebben thuis een pony die vaker boos is. Kont toekeren doet ze niet meer, heb dat niet toegelaten. Verder is ze trouwens alleen chagrijnig bij het eten. Zilfstar schreef:hestejente: zo had ik het nog niet bekeken! Dat is wel een goede om in gedachten te houden.

Dat hooi is een drempeltje in de reactie van het paard. Als er geen hooi zou liggen zou het paard anders reageren. Zodra je paard opzij gaat en jij 'm kunt duidelijk maken dat hij gerust mag blijven eten (als je paard stug door blijft vreten wanneer je de stal in komt doe je iets verkeerd) kun je dan duidelijk maken wat je komt doen. Een paard snapt namelijk niet dat je 'm alleen maar komt knuffelen, voor hetzelfde geld ga je een rit maken of moet hij op de trailer. paardenfreak schreef:ik zou dat in elk geval niet toestaan..
de meesten gaan denk ik ook niet wachten als ze enmaal de kont hebben te gdraaid.. heb je er soms ook bij die wel gaan meppen.
Als je paard wel opzij gaat maar alsnog uithaalt zou mijn eerste gedachte zijn dat hij onzeker is over de verhoudingen of over wat jij wil dat hij gaat doen. Dat zul je dan dus moeten oplossen -> duidelijker zijn!
Zilfstar schreef:Ik zelf denk, omdat we pony nog maar 2 maanden hebben, dat het gewoon nog een kwestie is van communicatie en elkaar leren kennen en dat ze gaat weten dat als we gewerkt hebben en we komen daarna nog in de stal, dat dat dan leuk is = knuffel en voer bijv. Ze is erg afwachtend namleijk op zo'n moment en houdt dochter ook echt in de gaten van "wat doe je?" "wat kan ik verwachten".
We gaan dus het idee van: ranghogere komt binnen = ik loop van het voer weg = ranghogere biedt weer wat voer aan zodat ze weet dat er doorgegeten mag worden, de komende tijd maar even handhaven. Denk dat we daar een heel eind mee gaan komen. Slaan terwijl er niet gedreigd wordt met meppen/ bijten oid doe ik niet. Ik schuw heus niet van een tik, maar dan wel als het geoorloofd is en voor het paard begrijpbaar.
Als ze dit zo consequent doet zal de pony het patroon doorkrijgen, paarden zijn gewoontedieren. Waak er wel voor dat de pony je dochter niet wegstuurt bij het eten (en dus bijvoorbeeld ook dat je dochter zonder problemen het halster om kan doen en de pony mee kan nemen, ook als die staat te eten) Veel plezier nog!
) denk ik niet dat de pony het erg vervelend vindt. Het lijkt mij een wat bedeesdere, beleefde en kindproof pony die dat meisje veel zal leren 
Zilfstar schreef:Wat doe jij dan? Sta je dit toe en denk je "ach hij wil lekker eten, laat maar" of bestraf je het paard of loop je alsnog naar de voorkant om die knuffel te geven? (en wat als paard dan weer wegdraait)
Je moet niet denken als je met je paard bezig bent. Mijn paard was toen ik 'm net had erg dwars. Van mijn toenmalige instructrice moest ik 'm op z'n lazer geven. Dat paste niet bij mijn gevoel. Wat bleek: hij had een fiks spierprobleem (nog steeds niet weg maar wel onder controle) en hij is steegs. Hij had dus heel veel pijn én hij kreeg niet de bevestiging en leiding die hij nodig had. Ik ben niet een heel ondernemend mens maar heb wel een paard dat leiding nodig heeft als ik wil voorkomen dat hij zelf wat verzint
dus ik moet wel. Je krijgt niet het paard dat je wil, je krijgt het paard dat je nodig hebt... Ik wil van mijn paard op aan kunnen, ik wil dat ik hem kan vertrouwen. Daarom geef ik hem wat ik graag terug wil. Net als de dochter van TS.