Dekentje op of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Dekentje op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:46

De situatie

3 shetlanders waarvan 2 veulens van ongeveer 5 maand.
Het weiland is aan 1 kant elemaal leeg gegraasd dus hebben we een ander stuk gedaan waar ze nu in kunnen staan. Het is alleen zo dat ze nu geen enkele mogelijkheid van schuilen hebben en we gaan naar de winter, dus het gras groeit niet zo snel meer aan en het word al aardig koud.
Moet ik nou mijn veulentje wel of niet ter bescherming een dekentje op doen?
Het andere veulentje waar hij bij staat is nog "ziek" en ze worden afgespeend.
Ze krijgen 3 handjes brok per dag maar geen hooi.

Ik heb zelf al een dekentje voor als hij een keer ziek word of als er opeens iets gebeurd etc. Etc.

Ben benieuwd wat jullie zeggen.
Alvast bedankt

Caira

Re: Dekentje op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:48

wat dacht je van gewoon hooi gaan voeren? Die dieren kunnen nu echt niet meer op enkelt gras leven.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:51

Hoi xAnnouk,

Kun je niet toch heel simpel een schuilplaats creëren, nu is het nog niet koud voor de paardjes.

Persoonlijk zou ik er alles aan doen om geen dekens te hoeven gebruiken. Voor die kleintjes lijkt een schuilplaats maken niet moeilijk.

En zeker hooi bij voeren idd!

Groetjessssss

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:52

Zoals caira zegt veel hooi voeren houden ze zichzelf wel warm. D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:53

Geen deken, maar hooi! Dan houden ze zich wel warm.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:55

Er mag geen schuilstal op iig. (van de gemeente)

Over dat hooi.
De boer zit te zeggen dat ze dat niet nodig hebben en we hebben het voor elkaar gekregen om ietsjes van een soort hooi te krijgen die hij voer aan de koeien maar dat is altijd helemaal nat.. Dus dat lijkt me niet slim? Is ook heel warm altijd...

We hebben zelf vaK gezegt dat we het wilde maar hij zegt de hele tijd, nee, nee dAt hoeft niet ze zijn dik genoeg en het weiland is vol genoeg...
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 24-11-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:57

Hooi bijvoeren.
Maar waarom wordt een veulen van 5 maanden (minimum is liefst 6 nl) afgespeend en hoe zit dat met het zieke veulen? Kan die geen extra boost halen bij mama?
xAnnouk schreef:
Er mag geen schuilstal op iig. (van de gemeente)

Over dat hooi.
De boer zit te zeggen dat ze dat niet nodig hebben en we hebben het voor elkaar gekregen om ietsjes van een soort hooi te krijgen die hij voer aan de koeien maar dat is altijd helemaal nat.. Dus dat lijkt me niet slim? Is ook heel warm altijd...

Koeienkuil is niet geschikt voor paarden en al helemaal niet voor sobere pony's als shetten. Heeft die boer misschien ook voederstro voor bv zijn jongvee?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:58

4-6 maanden afspenen. Hebben we gedaan omdat mama anders met 2 veulens zit die drinken wat teveel voor haa werd (gezondheid ging achteruit).

Geen idee of hij dat heeft.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:59

Zijn de pony's van jou of van iemand anders?!

Ik zou zeggen, hooi gaan voeren, want dat hebben ze Echt wel nodig om warm te blijven. Op dit moment zitten er nog maar amper voedingsstoffen in het gras en zoals je zelf al aangeeft is dat er ook nog maar weinig...

Dat nattige wat jij bedoelt, is kuilvoer, en dus ook speciaal voor de koeien zoals ik het begrijp, dat is niet zo heel erg best voer voor paarden, en zeker niet voor een sober ras als een shetje....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:00

*zucht* waar zijn je ouders in dit verhaal? Een shetlanderveulentje hebben is leuk, maar het heeft dezelfde verzorging nodig als een groot paard. Je kunt een dier niet zonder beschutting en voldoende ruwvoer de winter in laten gaan. Zoek anders een ander plekje bij een pensionhouder die je kan leren hoe je goed voor je pony kunt zorgen.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:03

Een verplaatsbaar stalletje mag volgens mij wel. Waar bemoeid die boer zich mee, zijn het jou paardjes niet?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:05

@caira ik weet heus hoe je moet zorgen voor paarden. Ik ben me hele leven al ,bezig met paarden bezig geweest dus dat hoef jij me niet te vertellen. ;)

1 veulentje is van mij.Ik wil toch wel gaan vragen of het oo een andere manier kan dat er toch een schuilmogelijkheid is en dan wil ik ook hooi te gaan aanschaffen.
De boer Is soms best vervelend want hij denk dat koeien hetzelfde zijn als paarden ofzo :') maarja morgen gaan we toch naar de boer.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:05

@zamu oke ik zal is vragen of hij dat goed vindt :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:08

sorry meid, maar iemand die zulke vragen stelt heeft nog niet zoveel ervaring, dat is niet erg, maar neem dan alsjeblieft wel raad aan van mensen die veel ervaring hebben. Een paard heeft gewoon hooi en schuilmogelijkheid nodig.

En al je pensionhouder geen goede faciliteiten biedt is het tijd om een nieuwe te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Caira op 24-11-11 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:09

(als) Jij weet hoe je ze moet verzorgen, dan vraag je de beste man niet eens hoe of wat, maar zorg je zelf dat ze het juiste ruwvoer krijgen om de koude winterdagen door te komen.
Laatst bijgewerkt door Zamu op 24-11-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:10

Het is wel goed dat je hier je vragen stelt en ga maar niet te veel af op adviezen van boeren die enkel verstand hebben van koeien.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:12

Pfff aan dit soort gezeur heb ik echt geen zin.
Wat jullie nu denken is; daar gaan we weer het typische meisje blablabla
Als je gelezen hebt vind de boer het niet goed een schuilstal maar we gaan we het morgen toch nog even vragen.
We hebben de shetjes weg gehaald van kampertjes van onze burt. We mochten ze hebben daar zeiden we geen nee tegen omdat als we ze daar hadden laten staan was het waarschijnlijk niet goed afgelopen.

Het enige wat ik vraag is of ze een dekentje nodig hebben of niet, ik vraag verder helemaal niets.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:16

Geen deken, wel hooi dus :D

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:17

Nee, ze hebben geen deken nodig. Ook veulens krijgen een prima wintervacht. Maar koop alsjeblieft zelf goed hooi, zodat je de veulens onbeperkt goed kan voeren. Dat is wat ze echt heel hard nodig hebben om de winter door te komen!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:17

Oke dankjewel dan weet ik wa ik ga doen :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:20

xAnnouk schreef:
Pfff aan dit soort gezeur heb ik echt geen zin.
Wat jullie nu denken is; daar gaan we weer het typische meisje blablabla
Als je gelezen hebt vind de boer het niet goed een schuilstal maar we gaan we het morgen toch nog even vragen.
We hebben de shetjes weg gehaald van kampertjes van onze burt. We mochten ze hebben daar zeiden we geen nee tegen omdat als we ze daar hadden laten staan was het waarschijnlijk niet goed afgelopen.

Het enige wat ik vraag is of ze een dekentje nodig hebben of niet, ik vraag verder helemaal niets.

Die vraag is beantwoord,en je krijgt tevens het dringende advies om ze van goed hooi te voorzien.
Dus doe er wat mee,zou ik zeggen... ;)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:21

Lees mijn laatste reactie hierboven :')
Lezen mensen ;)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:23

Hebben de pony's aan de kant van het kaalgevreten stuk wel mogelijkheden tot schuilen of beschutting? Dit vraag ik omdat je specifiek aangeeft dat ze nu op een ander stuk staan en daar geen schuil mogelijkheid is.
Als ik moet kiezen zou ik ze namelijk liever op een kaal stuk zetten met schuil mogelijkheid en onbeperkt hooi.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:25

Uhmm,, das moeilijk uit te leggen.
Het zijn hoge bomen met geen blad er meer aan dat BUITEN het weiland staat. En het weiland loopt op een gegevenmoment snel stijl op dus er echt onderstaan gaat niet echt. Ze staan nu al een hele tijd op dat stuk en het word allemaal beetje modder en gaat kapot dus vandaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:25

Estera schreef:
Hebben de pony's aan de kant van het kaalgevreten stuk wel mogelijkheden tot schuilen of beschutting? Dit vraag ik omdat je specifiek aangeeft dat ze nu op een ander stuk staan en daar geen schuil mogelijkheid is.
Als ik moet kiezen zou ik ze namelijk liever op een kaal stuk zetten met schuil mogelijkheid en onbeperkt hooi.

Idd :j Mijne staan ook op een kaal weiland (bevangengevoelig) met stal en ze krijgen 2x daags een flinke portie hooi. Daar doen ze het goed op.

Persoonlijk zou ik ze niet zonder schuilmogelijkheid willen houden, dan liever een andere stal zoeken. Ik ben het verder ook met Caira eens.