Aansprakelijk voor de schade aan paardenvrachtwagentje?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Aansprakelijk voor de schade aan paardenvrachtwagentje?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:17

Hoi iedereen,

Ik zit met een probleempje. Een vriendin en ik huren regelmatig een paardvrachtwagentje bij een bedrijf hier in de buurt. Aangezien we op zondag starten en het bedrijf dat dicht is, zetten we de vrachtwagen op het parkeerterein (openbaar) en zij kijken er dan maandag pas naar.
Een van de eerste keren toen we het vrachtwagentje huurde, werden we gebeld dat er schade was. De kosten waren bijna duizend euro. Nouja kan gebeuren, we gaven het op bij onze verzekering en die vergoedde het gelukkig.

Je snapt natuurlijk wel dat we sindsdien SUPERvoorzichtig zijn. We letten heel goed op en als we het ding huren, controleren we het meteen of eventuele deukjes die er al in zitten. Zo hadden we een keer een vrachtwagen waar een grote kras opzat, wij hebben meteen een foto gemaakt en gemaild dat dit niet door ons kwam.

Op 2 juni (Hemelvaart) huurden we weer een vrachtwagentje. Dit was een donderdag, het bedrijf was die dag en ook de dagen erna dicht (ging pas op maandag weer open). Er is echt niets meer het vrachtwagentje gebeurd, dat weet ik 99% zeker.
We werden een week later gebeld dat er schade was. Dit vonden we heel raar, maar we dachten we wachten even de factuur af. Die kwam maar niet. Opeens eind augustus (!) lag 'ie op de mat. Ja hoor, bijna 600 euro aan schade.

Ik was er meteen van overtuigd dat hier iets niet klopte. Ik heb mijn rechtsbijstand gebeld en zij vonden het ook een vreemd verhaal. Ook mijn verzekering deed natuurlijk moeilijk.
Ik heb het bedrijf meerdere keren gebeld voor extra documenten waar de verzekering om vroeg. Ze zouden tot twee keer toe ernaar kijken en me terugbellen, nooit meer wat gehoord. Toen had ik ook zoiets van 'laat dan maar, ik heb mijn best gedaan...'
Je raadt het al, vandaag lag er een herinnering op de mat. Ik ben zo boos! Ze kunnen me niet terugbellen maar wel betalingsherinneringen sturen.

Dus mijn vraag is, hoe staan jullie hiertegenover? We hebben niets ondertekend, ook geen inleveringsbewijs.

Alvast bedankt voor de reactie!
Groetjes,
Charlotte

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:21

Lastig verhaal, maar ik ben wel benieuwd hoe de schade dan ontstaan is en waaraan. Is het bijv de binnenkant? of aan de buitenkant? Ik werk bij een verzekeringsmaatschappij en voor 600 euro schade moet er toch al aardig wat zichtbaar stuk zijn. Ik zou deze documenten toch eisen, ze kunnen hem ook zelf gebruiken en de schade steeds op iemand anders verhalen :)

Pentax

Re: Aansprakelijk voor de schade aan paardenvrachtwagentje?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:24

Is het niet zo dat een bedrijf moet bewijzen dat de schade er nog niet was voordat jullie hem huurden?
Het lijkt trouwens wel alsof ze zo geld willen bijverdienen...?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:26

ik ga ook met pentax mee,het is ze 1x gelukt bij jullie dus mischien gaan ze t allemaal verhaln bij jullie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:34

als het een goed bedrijf is dan lopen ze samen met jou de vrachtwagen na op moment dat je hem komt halen bij verhuur. Dan kijken jullie samen naar de schades die op dat moment aanwezig zijn en bij terugkomst wordt hetzelfde weer gedaan en zo wordt er vastgesteld welke schades tijdens jullie gebruik zijn ontstaan. (altijd handig om dit zelf ook te doen voordat je m meeneemt)
Doen ze dit niet dan hebben ze zelf pech!
Dat is het risico van wagens verhuren en valt dan onder het bedrijfsrisico.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:37

ik zou weer contakt opnemen met rechts bijstand en met hun verder overleggen.maar dit is allemaal wel heel vreemd.ik zou zeker niet betalen

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:39

Bedankt voor jullie reacties!
Normaal doen ze dat ook, maar omdat ze dicht waren deden ze dat dus pas die maandag erop. Ik heb ook de algemene voorwaarden nageslagen, daar kan ik hierover ook niets vinden.
Ik vind het een hele lastige situatie, aangezien ik al bijna twee maanden geleden heb gebeld om eruit te komen. Ze laten niets van zich horen, maar aanmaningen sturen kunnen ze wel... :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:40

Wie eist bewijst dus laat ze maar komen met het bewijs dat die schade door jullie is veroorzaakt. Dat hebben ze niet dus ik zou me niet te druk maken en alvast een ander adres gaan zoeken om een wagentje te huren.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:42

Ik huur vaak trailers bij Kraay in nijkerk.
En lopen altijd samen de trailer rond. om te kijken doet hij het niet doe ik het zelf wel en maak ik met mobiel foto's met data op de foto hoe hij er uit ziet aan binnen en buiten kant.

Ik heb nog nooit schade gehad of iets maar weet wel dat als ze niks controleren ze je ook niks mogen verhalen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:57

Wat ik me echt afvraag, je krijgt de mededeling dat er schade is, dan ga je toch gelijk bellen en kijken? Dan ga je toch niet wachten op een factuur? Dat is toch practisch schuld bekennen.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 13:15

Caira schreef:
Wat ik me echt afvraag, je krijgt de mededeling dat er schade is, dan ga je toch gelijk bellen en kijken? Dan ga je toch niet wachten op een factuur? Dat is toch practisch schuld bekennen.

Hier vind ik dat je gelijk in hebt. De 'huurder' in mijn vriendinnetje, het staat op haar naam. Dus ze hebben ook haar gebeld in plaats van mij.
Ik had er geen fijn gevoel bij, dus ik ben ook diegene die actie overneemt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:44

Ik werk zelf op een schadeafdeling en weet wel een beetje het 1 en ander er van af.
Ten eerste is voor 600 euro tegenwoordig helaas niet meer zoveel schade nodig. Een klein krasje op een bumper is soms als het dubbele.
Ten tweede zou ik de schade gewoon indienen bij je aansprakelijkheidsverzekeraar en je rechtsbijstandverzekeraar en trek vervolgens je handen er zelf even vanaf. Laten hun het onderling maar even uitzoeken. Deze verzekeraars weten prima welke stukken ze moeten opvragen en kunnen ook goed de factuur beoordelen.
Op wie zijn naam staat de factuur/herinnering?
Ik zou het bedrijf een mailtje sturen dat ze je verzekering aan moet schrijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:26

Twee dingen:
- Verwijs het bedrijf naar je advokaat (rechtsbijstand) voor verdere afhandeling.
- Zoek een andere toko om een wagen te huren, deze doet niet zo betrouwbaar aan.