wat te doen aan pijn in enkel tijdens het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

montiej

wat te doen aan pijn in enkel tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:00

Als eerste: ik weet niet of het hier goed staat, anders graag verplaatsen.

Hallo Bokkers,

Ik heb tijdens het rijden altijd last van mijn enkels, eigenlijk voor namelijk mijn rechter. Zodra ik dan even in stap met mijn voet draai is het wel weer over maar na (laten we zeggen) 5 minuten heb ik er weer last van.
Ik heb de zoekmachine gebruikt maar was niet een zelfde soort probleem te vinden alleen met mensen die er na een lang tijd rijden last van krijgen. Maar ik heb het al zodra ik 2 minuten heb gedraaft.
Ook heb ik lyfoedeem. Weet niet of het hier mee uit te staan heeft.

Wie zou mij hiermee kunnen helpen?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:03

rij je met laarzen of met chaps?
ik heb met laarzen zo goed als geen last, met chaps wel!
dan zwik ik in de beugel, dus dan vouwt mijn enkel dubbel en dat doet pijn!

verder moet je opletten of je je hakken niet te ver uitdrukt, en misschien kan het helpen om een gaatje langer te gaan zitten?
heb je vaker last van je enkel of alleen met rijden?
enkels zijn altijd mijn zwakke punt dus is het ook niet raar dat ik er met paardrijden soms ook last van heb

montiej

Re: wat te doen aan pijn in enkel tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:05

Ik rijd met leren laarzen maar ik zwik niet in de beugels. mijn hakken druk ik niet te ver uit. heb ze bijna horizontaal. en ja ik heb wel vaker last maar dat komt door mijn lymfoedeem.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:14

laarzen is al genoemd kan inderdaad goed werken.
wat bij mij zelf heeft gewerkt is met langere beugels rijden.
ik ben van vzh zadel naar dressuur gegaan en nu heb ik geen last meer tenzij ik mijn beugels korter doe.
overigens heb ik ze niet te lang maar gewoon de juiste lengte maar die is meestal langer dan bij een vzh zadel.
hopelijk heb je er iets aan.
succes !!!

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:16

Ja daar heb ik ook al aan gedacht en een tijdje met langere beugels gereden maar hielp niks dus ze toch maar weer een gaatje korter gedaan.

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:27

En als je je enkels bandageert??

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:32

Ik had dat ook altijd en heb nu beugels waarbij mijn zooltje van de beugels mee knikken en ik ben er nu vanaf.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:37

ik heb het inderdaad wel eens als ik mijn hakken te ver uit druk.. dan zou je de beugels een gaatje langer kunnen maken eventueel... maar weet niet of dat hier het probleem ligt..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:25

misschien indd een scheef blokje(of andere beugels zoals sorpresa ook heeft) in je beugels doen, van die dikke schuine meestal gebruiken ze deze bij beginners. die kan je voet net iets meer stabiliteit geven, ja ik zou ook de beugels gaatje langer maken maar dat helpt je niet zei je al, je trekt je tenen ook niet omhoog neem ik aan want dat doen sommige ook i.p.v hakken uitdrukken en even goed masseren ervoor en na het rijden.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:34

mijn enkel is ook niet zo sterk en heb sinds kort endurance beugels (met korf) en die veren soort mee in de draf, merk ook aan mn knieen dat het veel lekkerder rijd, het ziet er natuurlijk anders uit, maar ik ben er erg blij mee en het is ook nog een soort veiligheidsbeugel vind ik zelf

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:51

Je kunt altijd met beugel kloten. Ik krijg bijvoorbeeld van de standaart beugels ook veel pijn en als er een scheef blokje in zit dan gaat mijn voeten slapen.
Ik ben overgestapt op de bow balance beugels en zins dien kan ik weer met veel plezier uren rijden.

Misschien anders de HA bellen en vragen.
Sorry als je dat al gedaan hebt zit in de trein op mobiel en alles lezen is een drama dan.

Krijg je een sorry van zeurderige pijn of echt stekende pijn?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:50

Een stalgenoot heeft er ook problemen mee, zij gebruikt nu speciale beugels die helpen bij haar enkels.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:52

Ik had ook last van mijn enkels, voornamelijk met springen. Moet zeggen dat ik het al een stuk beter vind met Sprenger bow balance beugels. Eerst geloofde ik er niet zo in, maar ik merk echt verschil.

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:53

brit1973 schreef:

doe ik ook altijd. Bij de action heb je enkel bandages voor -,70 cent volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:55

Een breder voetbed kan misschien ook helpen om je enkel wat te ontlasten? (endurance beugels) Eventueel met vering er in.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:33

lovestable schreef:
brit1973 schreef:

doe ik ook altijd. Bij de action heb je enkel bandages voor -,70 cent volgens mij

als je echt last heb van je enkel werken die niet... of je moet een hele kleine maat kopen, maar of dat nou de bedoeling is :+

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:35

Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 28-11-11 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:36

Ik had dat altijd in m'n linkerenkel. Toen ik fatsoenlijk les kreeg en leerde om rechter te zitten, dus met evenveel gewicht op de linker- en rechterbeugel, was het over.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:40

ik heb het idee dat mijn enkels juist bewegelijker worden door die beugels maar het kan werken
ik ken mensen die er veel baat bij hebben!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:44

je hebt speciale beugels die 'veren'. veel mensen die pijn hebben aan hun knieen of enkels hebben hier baat bij.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:49

Dat heb ik nou ook altijd! Altijd alleen mijn rechtervoet. Vandaar dat ik die ook altijd een gaatje langer doe als links :o Heel vervelend, maar ik heb het met laarzen, chaps én meeverende beugels. Helaas.. een gaatje langer is voor mij dus de beste oplossing. Succes!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:49

sprenger beugels kopen, dat zijn beugels die meebewegen met je, zit een flexibel stukje in, ik heb ze ook omdat mn knieen dan minder klappen te verduren krijgen, zit veel lekkerder/relaxter

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:50

fryskhynders schreef:
ik heb het idee dat mijn enkels juist bewegelijker worden door die beugels maar het kan werken
ik ken mensen die er veel baat bij hebben!

Ja wordt het ook.
Je beugel gaat mee in jou beweging. De normale beugels geven meer tegenruk waardoor je pijn voelt.
Zo ervaar ik dat zelf tenminste. :)

Maar dan zou je je dus af moeten vragen of de beweging je pijn doet, of komt de pijn doordat je er veel druk op hebt.

Meeverende beugels hebben effect op je knieen, niet zoveel op je enkels.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:08

in plaats van allerlei hulpmiddeltjes zou je ook kunnen kijken of je niet beter iets kunt veranderen in je zit. :)

Zoals hier genoemd is, heb je evenveel druk op links als op rechts? Hel je onbewust iets over? Steun je teveel op alleen je voeten of heb je voldoende druk op knieën en bovenbenen?
zijn je beugels in de juiste maat afgesteld, heb je je voeten te ver naar buiten of naar binnen?

Zo zijn er heel veel vragen bij te stellen, die ik -als ik jou was- eerst bij mezelf langs zou lopen voordat ik van alles aan zou schaffen in de hoop dat het verbetert.

succes! :)