Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hestejente schreef:Waarom staat ze alleen?
hestejente schreef:Zo had ik het ook gelezen, blij dat ze niet alleen staat.
Mijn ruin had er ook last van, inmiddels ziet hij mij ook als geschikt gezelschap en als leider. Als ik tegen 'm zeg dat hij stil moet staan op de poetsplaats blijft hij daar stil staan. Maar dat heeft een hele tijd geduurd. Hoe lang heb je je merrie?

ninajojo schreef:Het lijkt me een slim idee om ipv gelijk te gaan poetsen, eerst wat aandachtsoefeningen te doen met haar, gewoon in de bak of longeerring.
Meelopen, achteruitlopen en wijken bijvoorbeeld.
Als ze dan haar aandacht bij jou heeft kan je haar waarschijnlijk met minder stress poetsen.
emma525 schreef:hestejente schreef:Zo had ik het ook gelezen, blij dat ze niet alleen staat.
Mijn ruin had er ook last van, inmiddels ziet hij mij ook als geschikt gezelschap en als leider. Als ik tegen 'm zeg dat hij stil moet staan op de poetsplaats blijft hij daar stil staan. Maar dat heeft een hele tijd geduurd. Hoe lang heb je je merrie?
Nog niet zo lang, maar er was eerst niks aan de hand. Het kan natuurlijk uitproberen zijn, maar als je erop zit is er niks meer aan de hand.

ninajojo schreef:Oei. Slim van je dat je gaat oefenen met grondwerk!
Jullie moeten elkaar nog leren kennen en grondwerk is een erg leuke manier om dat te doen.
Ze moet je gaan vertrouwen en als leider gaan zien. Dan zal ze zich na een tijdje zekerder gaan voelen bij jou
Zo doet ze iets met mij zonder dat ze de andere ziet. NiFallor schreef:Ga eens met haar trainen om weg van de kudde te gaan. Dus niet alleen weg van de kudde te 'zijn' door door het dorp te wandelen of te rijden. Dit trainen bestaat dan uit haar uit de wei halen en steeds weer terug naar de wei te lopen. Begin met bijvoorbeeld 10 meter en herhaal dit totdat je geen spanning meer voelt bij haar. Dan laat je haar ook nog even stilstaan richting de kudde. Vervolgens blijf je heen en weer lopen waarbij je de afstand steeds vergroot. Hierbij kun je ook de afstand vergroten tot waar je de wei weer nadert. Je hoeft hierbij de eerste sessie nog helemaal niet buiten het zicht van de kudde te komen. Doe het op gevoel en gewoon geduld hebben en steeds verder uitbouwen, totdat je uiteindelijk probleemloos op de poetsplaats kunt staan! Vooral in het begin wel regelmatig even herhalen (dus niet elke keer in 1 keer tot de poetsplaats lopen).
twinducklin schreef:mijn merrie vertoont dit gedrag elk jaar aan begin van het weideseizoen. Van de wei afhalen is bij haar geen enkel probleem totdat ze bij de stallen aankomt en merkt dat ze daar alleen is. Zodra er een ander paard daar staat maakt het haar ook niks uit dan is ze gewoon rustig. Ik doe haar dan altijd de eerste twee weken van de wei halen, in stal zetten met wat eten en zodra ze het op heeft breng ik haar weer terug. Rijden doe ik die tijd alleen als er dan nog een paard bij is omdat ik weet dat het binnen 2 weken bij haar op deze manier met voeren toch weer over is. Ze moet dan even "leren" dat ze weer terug gaat naar de kudde.
) houdt al gauw op.