fjord niet te sturen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeandyBoy

fjord niet te sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:27

ik heb vandaag de fjord van een kennisje gereden.
meneer heeft nogal eens de neiging om in draf of galop ineens de andere kant uit te gaan , en niet te stoppen voor hij in de hoek van de bak is waar hij heen wil.
hij gooit zijn hoofd recht omhoog waardoor je niets meer te vertellen hebt.

nu ben ik vandaag wat met lange teugel aan het rijden geweest... laag en ontspannen , dat gaat prima..
maar in galop ging hij er dus ook met mij vantussen.

nu heb ik aardig wat bij te zetten dus kreeg hem stil. maar normaal is t niet.

nu ben ik benieuwd naar tips :)

een hulpteugeltje moet al wel iets helpen ivm opgooien met hoofd. ( thiedemann bijvoorbeeld)
loswerken en belonen op juiste momenten
en veel figuren rijden..

maar wat nog meer?

extra info , hij heeft altyd voor de kar gereden en is met ene bokkenbit gereden.
nu rijd hij op dubbel gebroken trens...

nynke55

Re: fjord niet te sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:34

Ik heb op zo'n paard les gehad, die stond ook in 1 keer andersom, toen ik hem in stap onder controle had, deed hij het in draf en daarna nog een keer in galop. Toen ik hem eindelijk rechtdoor kreeg, had ik de basisprincipes ( van het westernrijden) onder de knie. Het is een kwestie van leiderschap. Zodra jij zeker van jezelf bent, zal hij er mee stoppen.

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:44

Ik rij een fjord van een kennis van me. De fjord staat voor de kar en heeft dan een stang in (met kinketting), en werd vroeger ook altijd met stang onder het zadel gereden. Nu moet ik aan de slag met haar voor de Abop en moet ik dus ook met trens rijden. Zij wil nog wel eens koppig zijn en wil ook wel eens met mij op de loop gaan.
Ik heb tijdje met martingaal gereden en dat werkte prima, ik spring ook nog altijd met martingaal.
Ik heb haar nu aan de longe met een gogue, zodat ze laag gaat lopen.. Ik longeer haar eerst een kwartier en daarna doe ik de bijzet eraf en stap ik er op, werkt voor 'mijn' fjordje prima!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:53

Tja, dat is natuurlijk gedrag waar hij vaak mee weg kwam en dat is voor jou moeilijk om te veranderen. Tevens is het ook nog een fjord (koppig en sterk). Ik weet eerlijk gezegd niet of je dit op een fijne manier kunt oplossen zoals we dat zelf graag rij technisch zouden willen.
Heb hetzelfde gehad met mijn merens (ook koppig ras) en heb het kunnen veranderen door als ze ik haar dan in de hoek had gekregen (Zij bleef maar als een gek door de bak crossen) haar flink op haar duvel te geven verbaal en met flinke tik met de zweep. Dan weer gelijk terug naar punt waar ik gebleven was en net zolang herhaald totdat het over was. Maar leuk vond ik het niet om te doen maar het heeft wel geholpen want gedrag is zo goed als over.
Nu probeert ze het heel soms als ze iets engs vindt maar als ik het voel aankomen hoef ik alleen nog maar streng uhuh te zeggen en ze gaat braaf verder waar we mee bezig waren. Succes ermee want dit is niet gemakkelijk.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:53

Buitenteugel strak, binnen been erbij , en zweep geven als je merkt dat ze wil omkeren zorg ervoor dat ze rechtdoor blijft en maak haar duidelijk dat je rechtdoor wil.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:12

misschien kun je eens met martingaal proberen.
Omhoog gooien kan hij minder goed met martingaal, maar hij hoeft niet zijn hoofd strak naar beneden te houden!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:26

Ik heb ook een fjordenmerrie en toen ik haar net had gekocht nam ze ook regelmatig een loopje met me. Inderdaad wat je beschrijft, kop omhoog, kaak vastzetten en ik had niets meer.
Ik heb er bij haar een thiedemann aan gehangen zodat ze dit kunstje niet meer uit kon halen. Naarmate ik haar langer reed, en beter leerde kennen, is het probleem over gegaan.
Veel naar ontspanning rijden, durven loslaten en ik heb er een dubbelgebroken bit in gedaan, had het idee dat het enkel gebroken bit in haar gehemelte prikte, helpt ook niet als je het hoofd naar beneden wilt krijgen..

Het mennen met een stang hoort eigenlijk niet uit te maken, maar dat hangt er ook vanaf of de menner een wat hardere hand heeft want dan kunnen ze wel wat sterker worden in de mond. Maar dat ligt dus meer aan de menner dan aan de stang..

En je mag best eens kwaad worden als dit echt gewoon fratsen zijn. Bij mijn ene merrie moet je echt wel even duidelijk maken wat wel en niet mag, en dat is niet altijd even subtiel, maar dat hangt ook van het paard af, mijn andere fjordenmerrie is veel gevoeliger..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:03

hulpteugels zijn zeker niet de oplossing, leren omgaan met je paard wel.
leren na te geven
wijken voor druk
onmiddelijk leren reageren
actie - reactie
steeds heel duidelijk zijn
hem aan het werk zetten, zeggen wat hij moet doen
rust geven net op het juiste moment, timing

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:11

ik ga mezelf dr vndaag weer eens aan wagen :)
ben flink grieperig , maar wil t wel verder oppakken anders heeft het geen nut.....

bedankt voor de reactie..
ik zal morgen even updaten ;)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:03

Hulpteugels zouden voor mij geen optie zijn.
Ik zou terug gaan naar het longeren. Leren luisteren naar je stem, je hulpen vanaf de grond etc.
Veel overgangen laten maken en dan er weer op.
Meteen erop gaan kan misschien ook wel, maar oa. voor je eigen veiligheid, lijkt me dat niet aan te raden.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:10

Gaat het toevallig om deze fjord?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:42

Ik zou het longeren en de stemhulpen gaan verfijnen.
Ik denk dat je wel voorlopig met een hulpteugel zal moeten rijden.
Ik denk daarbij aan een martingaal of een tiedeman.
Deze Fjord heeft door hoe ze onder het werk kan uitkomen.
En maakt zich ( Fjorden eigen) sterk met haar hoofd.
Maar in je werk ook veel afwisseling toepassen. Dus korte stukjes draf en stap.
Veel overgangen en figuren rijden.
De aandacht bij jouw zien te houden.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 23:52

hij is inmiddels verkocht helaas....

bednkt voor de reacties

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:55

Geen hulpteugels gebruiken in ieder geval. Consequent rijden en laat zien dat jij de leider bent.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:21

gelukkig, ik ben niet de enige..
kheb nu mijn paard, 2 en een half jaar gereden, en een half jaar van mij.
het is een schat maar soms...
als het moeilijk voor hem word gaat hij altijd met me aan de haal.
hij is vrij slim, hij gaat hard rennen en keert heel snel om en rent verder met streken. het probleem is nu dat zijn nek heel kort is. Dus blijven zitten is een kunst. ik weet ook niet wat ik er mee aan moet. Het is ook een geval apart soms.
ik weet ook gewoon niet wat ik er mee aan moet soms, dit is ook niet het enige. als hij iets wil duwt hij alles door, als hij wil links wil gaat hij links. en dan ben je weer de halve bak door gegaan voordat je hem weer omgedraaid hebt.
en qua rijder maakt het ook niet uit, als me zus er op zit is het even erg.. pfff.
heb ookal best veel geprobeerd, bijzet teugels, leuke dingen combineren, flink op zijn donder geven, longeren, grondwerk.. maar hij blijft zo....