Het juiste scheerapparaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Het juiste scheerapparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 14:03

Hallo allemaal,
Op mijn stage plek hebben ze scheerapparaten te koop en deze zijn voor zowel koeien, schapen en paarden.
Nu zat ik te denken over het aanschaf van een scheerapparaat maar besefte ik dat mijn vader ook nog een scheerapparaat voor de koeien en schapen. Kan ik hier mijn paard mee scheren?
Weet iemand of deze ook meer geluid maken dan een speciale paarden scheer machine doet?

Volgens mij is het zo een:
http://www.google.nl/imgres?q=koeien+sc ... =102&ty=60

Maar dan in het groen en ik weet niet precies of de kop het zelfde is. (Hoeveelheid tanden)

Ik heb hulp onder het scheren dus dat komt allemaal goed. Wilde alleen even wat informatie of dit kan ja/nee en zo nee, waarom niet?

Daarnaast ook nog de vraag welk patroon ik mijn paard het best kan scheren?
Hij moet lichte tot normale arbeid verrichten, maar ben altijd een poos bezig met uitstappen en hij is dan ook zeik nat na enige tijd.
Mijn hand kan bijna verdwijnen in zijn hals. :D
Ik zat zelf te denken aan helemaal kaal behalve benen en hoofd en dan nog een dekje op laten.

Hoop dat iemand me meer wijsheid kan meegeven. :D

Groetjes, [Giolli].

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Het juiste scheerapparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:56

Niemand?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:59

Ik vraag me ook af op je je paard kan scheren met een koeien scheerapparaat.

Ik lees dus ook mee ;)

edit;wijziging

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:03

Ekeif96 schreef:
Ik vraag me ook af op je je paard kan scheren met een koeien scheerapparaat.

Ik lees dus ook mee ;)

edit;wijziging

Mij lijkt van wel.. Als ik de vacht van onze koeien bekijk.... Is dat niet heel veel anders dan m'n ruin...

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:06

Dit is ook het scheerapparaat wat ik gebruik als ik paarden scheer.
Als je er maar wel voor zorgt dat de messen die je gebruikt geschikt zijn,
dus de messen die voor koeien gebruikt worden en niet die voor schapen.
Het apparaat maakt best wel een beetje lawaai, maar vind het prettiger werken
dan een snoerloos apparaat (met accu). Deze heeft wel minder lawaai maar ook minder
vermogen, dus ben je langer bezig en moet je tussendoor ook nog eens accu's wisselen.

Wat betreft patroon zou ik zeggen alles eraf behalve hoofd en benen, dus eigenlijk wat je zelf
al aangeeft ;) .

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:09

diegomexx schreef:
Dit is ook het scheerapparaat wat ik gebruik als ik paarden scheer.
Als je er maar wel voor zorgt dat de messen die je gebruikt geschikt zijn,
dus de messen die voor koeien gebruikt worden en niet die voor schapen.
Het apparaat maakt best wel een beetje lawaai, maar vind het prettiger werken
dan een snoerloos apparaat (met accu). Deze heeft wel minder lawaai maar ook minder
vermogen, dus ben je langer bezig en moet je tussendoor ook nog eens accu's wisselen.

Wat betreft patroon zou ik zeggen alles eraf behalve hoofd en benen, dus eigenlijk wat je zelf
al aangeeft ;) .

Prima. Bedankt!
Wat is er precies mis met de messen voor het gebruik van schapen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:09

de scheerapparaten die ik tot hiertoe gezien/geleend heb, kunnen zowel paarden als koeien scheren. Het verschil zit in de messenset. Koeienmessen zijn is "groffer" en geven "meer" strepen op een paard...

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:17

Bij een messenset van schapen heeft het bovenste mes maar vier tanden (ff plaatje opzoeken op google dan zie je het verschil wel) terwijl die van koeien er meerdere kleinere heeft. En dat geeft eerder verwondingen is mijn ervaring (heb mezelf eens lelijk verwondt met dit soort messen tijdens het schaap scheren en gebruik daarom liever die voor koeien).

@ petitparis; wist niet dat er speciale paardenmessen waren... gebruik altijd die messen die ook voor de koeien gebruikt worden..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:23

blijkbaar, vriendin had alleen maar strepen hoe zeer ze ook haar best deed en de verkoper zei eerst dat ze haar messen fout zitten had (maar dan scheren ze helemaal niet of toch niet zo kort, want dat heb ik eens gedaan :o ) en uiteindelijk heeft ze een andere messenset gekregen "speciaal" voor paarden.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:25

Mijn stiefvader heeft ook een scheerapparaat voor zijn koeien en hiermee scheer ik ook mijn pony's en dat gaat prima. Ik scheer mijn shet, en die hebben een hele dikke vacht maar ik kwam erg goed door het haar!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 23:15

Bedankt allemaal. En jullie hebben geen problemen met het kabaal dat t kreng maakt? :o of beter gezegd, jullie paarden?

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:05

Je kan het apparaat gewoon voor paarden gebruiken, maar ik zou er wel extra alert op zijn dat de messen/het apparaat schoon zijn ;)

Ieder paard reageert anders op een scheerapparaat. Heb er één gehad die er niets om gaf, maar ook één die al door het lint ging als je het apparaat aanzette.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:18

Mijn shet die nergens van opkijkt bleef zoals ik ook had verwacht gewoon rustig staan en onder haar buik stond ze gewoon te genieten en met haar lip in de lucht te bewegen :') . Haar veulen, toen jaarling, was nog nooit geschoren en vond het ook wel eng. Dat is natuurlijk logisch. We hebben er wel een hele klus aan gehad maar hij moest er vooral aan wennen. Toen ik hem later in het jaar nog eens scheerde ging het al een stuk beter. Anders zou je ook watten in de oren van je paard kunnen doen, heeft ie minder last van het geluid. Ik denk wel dat een apparaat voor koeien en schapen beter is voor pony's/paarden met een dikke vacht, die komt er beter doorheen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:19

Scheerapparaat is voor koeien en paarden hetzelfde, het verschil zit hem in het aantal tanden van de messensets. Informeer bij de dealer naar een juist messenset ;)