bitloos rijden op orun cursus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

bitloos rijden op orun cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 00:31

ik moet maandag rijden voor iemand die de orun cursus doet. Maar nu is er vandaag een wolfskies ontdekt en een wave bij de linker onder kaak. Hier aan kan hij waarschijnlijk pas volgende week of later aan geholpen worden. Nu vind ik het een beetje sneu tegen over mijn paard om er nu bit in te hangen maar vind 't ook banketstaaf om af te melden voor maandag. Nu zat ik eraan te denken om bitloos te gaan rijden. Maar mag dit met de orun cursus? Iemand hier ervaring mee? P.s 't gaat niet om 't examen!

marjan1986

Re: bitloos rijden op orun cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:23

niemand?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:25

Ik gok van niet, maarja met gokken schiet jij natuurlijk niets op.
Misschien kan degene voor wie jij rijdt even contact opnemen met degene die de cursus geeft?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:33

ik meende dus ergens gehoord te hebben dat 't wel mag. Omdat je er ook gewoon dressuur en spring wedstrijden mee mag rijden. Maar jah zeker weten Weet ik dus niet.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:35

Gewoon gaan rijden met bitloos hoofdstel...... logisch dat je rijdt en tuigage aanpast in zo n situatie getuigt juist van aanpassingsvermogen.....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:41

Bij ons mag het wel (voor een keer). Maar het zal van de locatie afhangen denk ik.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:04

ceesje schreef:
Gewoon gaan rijden met bitloos hoofdstel...... logisch dat je rijdt en tuigage aanpast in zo n situatie getuigt juist van aanpassingsvermogen.....

ZO iets heb ik dus ook ;) En hij loopt niet anders bitloos dan met bit :D (loopt zelfs beter) Maar wil ook niet dat dat meisje strax probleem heeft met het les geven, is 1ste keer dat ze iemand mee hebben. en wat ik me nog herinner van toen ik de orun deed, dat ze niet zo moeilijk waren met de lessen, als je maar een D, E pony mee had of een paard. en met het examen zien ze liever geen Haflinger, fjorden en Friezen. Maar denk hoor eerst hier maar eens.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:44

Vorig jaar was er bij ons iemand en die kwam heel stoer met een stang en trens aanzetten. Die heeft wel te horen gekregen dat dat toch niet op prijs gesteld werd, en als ze nog een keer kwam rijden, dan toch wel met een trens hoofdstel.

Je zult er niet om naar huis gestuurd worden, maar mogelijk zal de cursusleider zeggen dat het niet de bedoeling is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:20

Gewoon even bellen naar degene voor wie je rijdt, misschien kan ze wel makkelijk iemand anders regelen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:23

Gewoon even gaan informeren en ervoor gaan! :)
Zeker als ze dan zien hoe goed het gaat, maken ze er vast geen probleem van hoor. Ik informeer ook altijd vooraf, maar als dat niet lukt ga ik gewoon een kijkje nemen.
Als ze zien hoe 't eruit ziet, maakt er meestal niemand een probleem van :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:13

kleinvosje schreef:
Vorig jaar was er bij ons iemand en die kwam heel stoer met een stang en trens aanzetten. Die heeft wel te horen gekregen dat dat toch niet op prijs gesteld werd, en als ze nog een keer kwam rijden, dan toch wel met een trens hoofdstel.

Je zult er niet om naar huis gestuurd worden, maar mogelijk zal de cursusleider zeggen dat het niet de bedoeling is.

S&T is wel heel iets anders dan bitloos! :D

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:16

Lieke schreef:
Gewoon even bellen naar degene voor wie je rijdt, misschien kan ze wel makkelijk iemand anders regelen.

heb mijn fjord pown nog wel als reserve staan! Maar die is laatste tijd echt knetter lijp. Dus vandaar dat ik mijn paard liever mee neem. Die vind het zelf ook leuk.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:21

bij ons was geen enkel probleem, was leuk zelfs, werd nog even extra aandacht aan besteed. lesgeven houdt niet op bij rijden met bit en boomzadel toch?!!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:39

oké, das wel heel leuk! Rij voor de tijd gewoon ff langs manege waar 't gehouden word om te vragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:41

marjan1986 schreef:
kleinvosje schreef:

S&T is wel heel iets anders dan bitloos! :D

Mee eens, het was alleen om aan te geven dat een S&T niet binnen de gebruikelijke range valt, dat zal voor een aantal cursusleiders ook zo zijn met een bitloos hoofdstel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:47

Kleinvosje S&T bij basis cursus orun kan ik me voorstellen dat het niet past, of deed je vervolg?
Voor Z instructie?

En tegenwoordig mag je van de KNHS ook bitloos B en L starten,
zou het dus vreemd vinden als er niet bitloos gelest mag worden bij de orun.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:54

Nee, was inderdaad fase 2. Zelf zou ik er helemaal geen moeite mee hebben als iemand bitloos mee zou rijden, maar er zijn toch nog steeds cursusleiders die heel vast zitten in wat goed is en wat niet, dus daar is het afhankelijk van denk ik, dat is wat ik ermee wil zeggen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:59

Snap hem KV, maar ze zouden toch met de tijd mee moeten gaan?
Orun is van de KNHS, KNHS vind B en L met bitloos oke, dus dan moeten ze daar eigenlijk ook les in kunnen laten geven, toch?
(weet dat ze af en toe wat achter lopen.... met ideeen..... :D )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:00

Ik ben het helemaal met je eens hoor Sjolvir, maar als ik kijk naar onze groep van vorig jaar, er is geen woord gezegd over bitloos rijden en hoe je dat aan meot pakken...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:08

Ach ook geen drama, zoveel mensen rijden er niet bitloos,
maar ik heb dit jaar ook even bitloos rond gereden, vanwege blessure van mijn paard.
Vond dat wel handig, was het beetje zat dat hij al 2 maand vakantie had.
Kan dus hele praktische oplossing zijn (had er overigens lompweg een hackamore opgehangen, niet echt subtiel zeg maar.)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:34

Sjolvir schreef:
En tegenwoordig mag je van de KNHS ook bitloos B en L starten,
zou het dus vreemd vinden als er niet bitloos gelest mag worden bij de orun.

Dat weet ik nog niet zo... Ik denk dat niet veel mensen die met bit rijden weten wanneer de neusriem bij een bitloos hoofdstel correct zit. Een instructeur moet daar toch wel iets van weten als iemand zo in je les komt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:44

Leuk hoofdstuk om toe te voegen tijdens de orun cursus, dan?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:50

daar word met de wedstrijden bitloos ook niet op gelet. Zelfde dat ik nog nooit meegemaakt heb dat ze bitten controleren. Ik heb gewoon bitloos hoofdstel waar je de wedstrijden ook mee mag rijden. Heb hem paar jaar geleden gekocht voor 't geval mijn paard iets zou mankeren. En nu is 't dus zover. Gelukkig al wel vaak mee gereden voor de afwisseling.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:50

Sjolvir schreef:
Leuk hoofdstuk om toe te voegen tijdens de orun cursus, dan?

ga 't gelijk voor leggen maandag. Ha ha

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:54

Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het paard er last van heeft. Een wave is sowieso niet zo'n probleem en een wolfskies kan maar hoeft geen probleem te zijn