niet afgroeten op a-c is ook vrijwillig de ring verlaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

niet afgroeten op a-c is ook vrijwillig de ring verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:48

Gisteren gaf een jury aan een deelnemer de tip om als het slecht gaat de ring vrijwillig te verlaten. Dat kon door voortijdig af te groeten (dat wist ik) of op de a-c-lijn gewoon verder te rijden zonder te groeten. Deze laatste methode vind ik op zich de mooiste methode (in geval van nood) maar is deze methode ook officieel of weet een andere jury dan niet dat ik de proef vrijwillig beëindig?

Niet dat ik van plan ben het nodig te hebben maar ik heb het graag achter de hand in geval van nood en dan weet ik graag ook hoe het moet.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

Ik snap je verhaaltje niet echt? :o Gewoon een AClijn rijden en dan bij A de rijbaan verlaten? Of hoe moet ik het me voorstellen?

Anoniem

Re: niet afgroeten op a-c is ook vrijwillig de ring verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:53

Nou als iemand bij mij op de AC lijn doorrijdt zou ik niet denken dat ie afgroet, maar dat ie het groeten vergeet :+ Dus nee, ik zou dat niet zien als vrijwillig beëindigen. Het is heel simpel, afgroeten eerder dan het officiële einde van de proef is vrijwellig beëindigen. Maar dan ook echt groeten.. Dus handje naar beneden ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:55

Ja dat zou ik dus ook denken. En als de deelnemer bij de C prompt de ring uit zou rijden zou ik het als jury eerder zien als onrechtmatig verlaten van de ring en dus verlies (?) aan je broek :+
Laatst bijgewerkt door KimE op 21-11-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:57

Ik zou het ook zien als een programmafout...
Als je dan toch zo slecht rijdt dat je wilt afgroeten (dat is mij zelfs nog nooit overkomen ;) ), waarom dan niet op de 'standaard' manier?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:01

Ik zou gewoon de groet aanhouden, anders kan er verwarring ontstaan.
Ik heb dit ook één keer in een steigersituatie gedaan, gewoon je hand naar achteren leggen en knikken.
Waar maakt niks uit.
Als je jouw hand niet los durft te laten, maar gewoon overdreven knikt, snapt de jury het ook wel :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:01

Olympus_ schreef:
Ik snap je verhaaltje niet echt? :o Gewoon een AClijn rijden en dan bij A de rijbaan verlaten? Of hoe moet ik het me voorstellen?

Er vanuit gaande dat het A afwenden in draf is en dan X halt houden en groeten, wendt je wel af bij A maar gaat niet stilstaan je rijdt gewoon door naar C en wendt daar weer naar links of rechts

Ik had ook nog nooit van dit systeem gehoord daarom wilde ik het eerst verifiëren voordat ik het ooit in een dramatische proef moet toepassen en dan nog een paar 1-en of 0-en aan mijn broek krijg. Ik vond het voordeel van deze methode dat je paard echt de hele proef af moet lopen, omdat ook voor mij afgroeten er normaal alleen inzit als mijn paard heel stout is en niet onder controle krijg en je zo iets langer kan scholen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:05

Artikel 132 - Vrijwillige beëindiging
Een deelnemer, die ervoor kiest de proef vrijwillig te beëindigen, dient dit door middel van een duidelijk afgroeten aan de (voorzitter van de) jury kenbaar te maken en vervolgens de ring onmiddellijk in stap te verlaten.
Indien een deelnemer tijdens een proef vrijwillig afstijgt, wordt dit beschouwd als vrijwillige beëindiging van de proef.

Reglement lijkt me duidelijk.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:05

Duidelijk :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:16

Jury dank je wel. Ik had al een vermoeden dat dit een eigen verzinsel van de betreffende jury was en dat klopt dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:47

Joki schreef:
Olympus_ schreef:

Er vanuit gaande dat het A afwenden in draf is en dan X halt houden en groeten, wendt je wel af bij A maar gaat niet stilstaan je rijdt gewoon door naar C en wendt daar weer naar links of rechts

Ik had ook nog nooit van dit systeem gehoord daarom wilde ik het eerst verifiëren voordat ik het ooit in een dramatische proef moet toepassen en dan nog een paar 1-en of 0-en aan mijn broek krijg. Ik vond het voordeel van deze methode dat je paard echt de hele proef af moet lopen, omdat ook voor mij afgroeten er normaal alleen inzit als mijn paard heel stout is en niet onder controle krijg en je zo iets langer kan scholen

Dan groet je toch het 1nalaatste onderdeel af?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:54

Dat heb ik ook altijd in mijn hoofd Haike maar wanneer dit systeem toegestaan zou zijn (wat dus niet zo is) kan je tot de allerlaatste lijn rijden. Wat opvoedingstechnisch voor mijn paard beter zou zijn, maar goed ik heb nog nooit af hoeven te groeten omdat ze te stout was dus het blijft hopelijk voor de theorie

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:57

Joki schreef:
Dat heb ik ook altijd in mijn hoofd Haike maar wanneer dit systeem toegestaan zou zijn (wat dus niet zo is) kan je tot de allerlaatste lijn rijden. Wat opvoedingstechnisch voor mijn paard beter zou zijn, maar goed ik heb nog nooit af hoeven te groeten omdat ze te stout was dus het blijft hopelijk voor de theorie

Als je een proef doorzet en 1 onderdeel eerder dan gevraagd afgroet, heeft je paard dan door dat hij niet de gehele proef gelopen heeft?
Dan zou je paard de proeven uit het hoofd moeten kennen en ook echt van onderdeel naar onderdeel de weg moeten weten, dat lijkt mij persoonlijk niet het geval?
Dat ze stukjes herkennen en bijv. op X willen halthouden omdat AClijn en X nogal gekoppeld zijn, begrijp ik (niet handig als je bijv. een eenvoudige wissel wil maken).
Maar als hij op onderdeel 10 flipt en je hem doorzet en bij onderdeel 20 laat afgroeten ipv bij 21 of 22, dan merkt hij dat toch niet?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:39

Mijn paard kent haar proeven heel goed en ik heb bij het springen gehad dat toen we 1x uitgebeld waren dat ze daarna ook op oefenparcours rustig bleef staken tot de bel zou komen, dus voor mijn paard zou het wel uit kunnen maken. Maar goed zoals ik al zei ik heb nog nooit om mijn punten hoeven af te groeten

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:33

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:56

Ten alle tijde afgroeten als je wilt stoppen! Als je namelijk zonder groeten de ring verlaat kost dat je 2 verliespunten weet ik uit ervaring.
Ik ben een keer met een paard buiten de ring terrecht gekomen, doordat hij struikelde bij het hekje en bij A was de ring open, mijn paard glipte er zo buiten. De ring was gewoon afgezet met witte hekjes en bij A staat stond de ring open.
Vervolgens kreeg ik 2 verliespunten. Dus ik denk als je zonder groeten de ring verlaat, zoals ik dus eigenlijk deed, dat je dan 2 verliespunten krijgt.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:18

Gewoon duidelijk hand naar achter en knikken, ik snap ook niet waarom gewoon de ring verlaten beter zou zijn. Dan is het ook niet duidelijk wat je opeens doet, iedereen snapt het als je gewoon even netjes afgroet.