ongeduldig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yantje

ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:00

Wij hebben een probleem met een ongeduldig paard. En wel met het op de vrachtwagen staan. We denken dat dit is gekomen sinds die ene dag dat we een keertje op de uitslag gewacht hebben na een wedstrijd, haar eerste nog wel, en in die tijd heeft ze zich losgerukt, waarom weten we nog steeds niet maar we denken dat ze met haar hoofd of door te stampen onder of in het touw is gekomen en in paniek dus zich losgerukt heeft, ook heeft ze zich om weten te draaien in de vrachtwagen, was erg krap maar dit was haar toch gelukt, toen hebben we haar weer omgedraaid en weer vastgezet, maar weer kwam ze bijna door het dak omhoog net zo lang totdat alles weer kapot ging en ze weer los was en weer een poging deed om om te draaien, hierna deed ze die actie weer en hebben we haar maar zo laten staan en hebben we haar los naar huis vervoerd, ze was wel wat gestresst maar tijdens de rit werd ze steeds rustiger. Hiervoor heeft ze eigenlijk geen problemen met op de vrachtwagen staan gehad. Maar nu lukt het ons dus niet om haar vast te zetten in de vrachtwagen, dan breekt ze de boel gewoon af, laden gaat overigens wel heel goed. Nu zijn we aan het oefenen om haar los te vervoeren, dit gaat al best goed en hebben ook al een ritje mee gereden dat ook goed ging. Maar haar probleem blijft dat ze ongeduldig wordt als ze wat langer op de vrachtwagen moet staan, tenminste als we dus niet onderweg zijn, we zijn dit al aan het opbouwen steeds een beetje langere tijd maar toch zijn er momenten dat ze erg onrustig wordt en begint met stampen en duidelijk maakt dat ze er echt uit wil, we straffen haar wel hiervoor en ze mag er pas vanaf als ze ontspannen en rustig is. Hebben jullie misschien ervaring met dit soort probleem, en zoja hebben jullie nog tips voor ons om te gebruiken. Oja en op de poetsplaats vaststaan daar heeft ze helemaal geen problemen.

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:06

Mijn jonge paard van 3 heeft dit in de trailer, ze vindt het spannend.
We laten haar steeds iets langer staan, eerst het tuig opruimen voor dat we haar eruit halen enz.
Steeds iets langer, dan komt het vast goed :)

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:36

Nou vandaag weer geoefend, 15 minuten laten staan, bij 10 minuten werd ze weer erg ongeduldig, schrapen en eruit willen, heb dat gedrag afgestrafd door haar toe te spreken en die laatste 5 minuten was ze wel weer aardig rustig, maar ik stond er wel bij dan. Toen haar er weer afgehaald en beloond, en zo maar steeds langer, anders weet ik het ook niet, en silke ik hoop dat het dan goed komt. ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:00

Je paard heeft iets traumatisch meegemaakt in de trailer. Dat heeft tijd en geduld nodig om weer goed te komen. De trailer is nu een eng ding voor je paard, afstraffen van gedrag dat je niet wil zien zal dit gedrag dan ook alleen maar verergeren. Beter kun je je trainingssessies zo kort maken dat ze niet in haar ongeduldige gedrag kan vervallen, je stopt voordat ze ermee begint, en bouwt de volgende keren de tijd geleidelijker uit naar langer in de trailer staan.

Probleemloos trailerladen?
[EA-CO] 25 nov Lezing Probleemloos trailerladen Zoetermeer

Yantje

Re: ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 15:19

Niet afstraffen dus zeg jij, dianaw33, maar stel dat ik te laat ben met haar eraf te halen voor ze ongeduldig wordt? Ze kan dan echt tekeer gaan dat het voor haar eigen veiligheid beter is dat ik haar toespreek dat het zo niet kan zeg maar, dat helpt op dat moment wel maar hoe zou jij het oplossen dan mocht je te laat zijn?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:39

Ik lees ook dat je pas beloont als je je paard van de trailer afhaalt. Je moet rustig gedrag DIRECt belonen, binnen twee seconden, het geheugen van je paard werkt niet zo dat hij begrijpt dat achteraf belonen voor het in de trailer staan is. Wat je moet doen is: Paard op de trailer zetten: direct belonen als hij rustig is, en er weer uit laten. De tijd die hij in de trailer staat bouw je met elke keer oefenen een beetje uit (lees 1 of enkele minuten, afhankelijk van het stressniveau van je paard) geef je je paard ook eten in de trailer?

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:20

bedankt alvast voor het meedenken diana, belonen doe ik ook als ze er op staat, inderdaad als ze rustig is en niet als ze stress vertoond, had ik misschien niet helemaal duidelijk vermeld, maar ik beloon haar dan ook als ze eruit is, mede ook omdat het ook wel eens voorkomt dat ze halverwege van de klep afspringt, maar dit gaat al steeds beter gelukkig, ze doet het nu maar heel af en toe als ze iets vreemds ziet, dat zal door veel oefenen ook wel goed komen denk ik. En eten, ja er hangt een hooinet, daar maakt ze wel gebruik van. (in de vrachtwagen dan, geen trailer ;) maar maakt verder niks uit)

dimfi

Re: ongeduldig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:51

mijn haflinger dimf trekt altijd haar benen weg als ik haar hoeven uitkrab! iemand iets om er voor te zorgen dat hij het niet doet??:P xxx my!!:D