De voor- en nadelen van handelen voor een handelaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

De voor- en nadelen van handelen voor een handelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:16

Hee Bokkers.

Ik heb vandaag een heel mooi aanbod gekregen van een handelaar uit andere kant van NL. Hij wil 1 paard komen brengen en bij mij stallen. Ik draag dan de stallingskosten en rij het paard voor de verkoop. Prijs mag ik zelf bepalen, de handelaar zegt een prijs die hij ervoor wil hebben. Alles wat ik er meer voor krijg mag ik houden.

Nu heb ik momenteel geen plek! De laatste lege stal komt vanavond een pensionpaard op te staan. :( :(
Maar misschien dat ik wel een stal bij-bouw of 2. Er is namelijk wel plek voor.

Mijn ouders weten alleen nog niet of ze het zien zitten omdat:

- Wat als ik hem niet verkocht krijg ivm huidige markt, dan kan ik paard terugbrengen naar handelaar maar draai ik dan ook op voor de stallingskosten?
- Ze zijn bang voor ziektes die evt. overgedragen worden, persoonlijk vind ik dat onzin, dat risico hebben we bij elk nieuw paard dat op stal komt, of dat nu een handel- of pensionpaard is.
- De risico's: Het betreft nu een net zadelmak paard, ik heb heel veel ervaring met zadelmak maken en doorrijden, maar als ik een breuk op loop verdien ik niks. De risico's wegen voor mij eigenlijk niet zo zwaar omdat ik die risico's altijd loop.

Persoonlijk vind ik het paard erg goed verkoopbaar, en van de meeste andere paarden is ook altijd wat te maken. Heb afgelopen jaren zo nu en dan wat verkocht, laat het totaal 10 paarden zijn. En die heb ik allemaal snel én goed kunnen verkopen.

Het lijkt me zo'n mooie kans om bij te verdienen. Ik heb namelijk niet het risico dat het paard terug komt als hij niet bevalt, dan gaat ie immers gewoon terug naar de handelaar. Geld kan ik momenteel hard gebruiken. Ik wil ook graag zelf weer een leuk jong warmbloed rijpaard, dus 2 paarden verkocht = een nieuw eigen paard voor mezelf (even simpel gedacht).

Maar nu zullen er vast dingen zijn die ik over het hoofd zie.
Het komt eigenlijk heel onverwachts. Handelaar belt me net dat hij hem vanavond komt brengen vanuit Brabant, maar ben bang dat ik hem over 10 minuten bel dat het niks word, heb immers geen box.

Maargoed, mijn vraag: als ik wél een box vrij heb, is dit dan leuk bijverdienen? Of raden jullie het heel erg af? En waarom?

Liefs, Nikki

Chaos

Re: De voor- en nadelen van handelen voor een handelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:45

- Nadeel: Wat als paard been breekt gedurende de trainingsperiode bij mij?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:45

Snelle reacties zéér welkom. Moet hem vanmiddag bellen. :')
Ben bang dat ik er verstandig aan doe het níét te doen.
Maar die keuze druist wel tegen mijn gevoel in. :P

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:51

Ik ga je topic even volgen!

Als je toch besluit om het te doen: contract opstellen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:02

is het een bekende voor jou? (ken je de handelaar).....

(mocht deze uit de buurt van 's-Hertogenbosch komen, zou ik dan misschien mogen weten wie het is?, mag via pb.....)
altijd zorgen dat je dingen op papier hebt, bijv. bij ziekte, dood, kreupelheid, dierenartskosten, hoefsmid etc.

Als je zeker weet dat er geen aap in de mouw zit, kan het zeker een mooie manier zijn om geld te verdienen....

Kijk, die handelaar doet het ook slim, die heeft dat paard waarschijnlijk ergens weggekocht/of gefokt voor weinig. Zet het paard weg, dus het kost hem niks, hij geeft aan wat hij ervoor wil hebben, waarschijnlijk het dubbele van wat hij er zelf voor betaald heeft, en het kost hem niks meer. Dus hij heeft altijd winst.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:05

ik zou het niet doen, het klinkt allemaal een beetje vaag. Heeft hij zelf geen ruimte voor de paarden? Waarom bij jou stallen?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:09

Contract op stellen ja!

Ook met de tijdsduur. Dus stel dat je het paard niet binnen een half jaar verkocht krijgt (noem maar wat) dan dat hij terug naar de handelaar gaat en jij gewoon geld krijgt.

Hoe meer zwart op wit, hoe 'makkelijker' het voor beide partijen wordt. Jij weet wat jou rechten en plichten zijn. En voor de handelaar net zo!

Tis natuurlijk een leuke kans... :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:09

Klinkt raar, waarom zou iemand zo iets doen? Dat is geld weggeven.
Daarbij meen ik gelezen te hebben dat je te weinig tijd had voor nog een erbij?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:10

Je moet je afvragen of jouw energie,tijd en stallingskosten goed betaald gaan worden door de mogelijke winst die je op het paard kan maken. Zeker in deze moeilijke tijd.
De handelaar is wel slim. Hij hoeft in het paard niets meer te investeren. Hij laat jou voor de energie en kosten opdraaien. En dan hebben we het nog niet over het risico dat je loopt dat het paard of jou zelf wat overkomt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:10

Oh ja, ik zou niks gehaast doen! Dat heb ik het idee dat het nu wel gebeurd. Aangezien hij hem binnen 24h(?) wilt brengen.

Dus neem echt geen overhaaste beslissingen ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:13

Hmm.. Heb hier toch mijn bedenkingen bij. Het klinkt voor mij een beetje als een mooie verkooptruuk: veel mensen kopen liever particulier dan bij een handelaar, en voor de koper lijkt het nu net of hij een paardje particulier koopt, terwijl je toch van een handelaar koopt. Of mag jij gewoon tegen kopers zeggen dat het paard van een handelaar is? Zou er een beetje voorzichtig mee zijn en als je het wel doet inderdaad een goed, rechtsgeldig contract op laten stellen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:14

Dit kan idd heel interessant maar ook heel dramatisch zijn. Hangt helemaal van het paard en de handelaar af. Is het paard ro ggk, commercieel (maat, correctheid, kleur, afstamming, etc)? Waarom benadert een handelaar uit de andere kant van NL jou? Kennen jullie elkaar of kent iedereen hem in de buurt en niet positief? Ook in deze huidige markt worden goede of brave jonge paarden nog steeds goed verkocht.

Mocht je besluiten het te doen, en dat kan best heel verstandig zijn, maak goede afspraken en leg ze vast. Stallings- en trainingskosten zijn voor jou, al het overige voor hem. Maak ook afspraken in geval er wat gebeurd hoe te handelen en tot welk bedrag.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:15

Nou, het gaat meer om een/twee maand. Voel er weinig voor een half jaar pensionkosten te betalen.
Handelaar in regio Den Bosch ja Sky_as.

Hij heeft wel plek, maar de meiden die bij hem de handelspaarden trainen zijn nou niet echt talenten (niet dat ik mezelf daar wel onder schaar) maar hij zou dus graag zien dat ik hem ff doorrij.

Contract idd sowieso, scheelt dat ik er een aantal heb liggen dus wat aanpassingen en contract is klaar.

Het paard is goed, wilde haar eerst zelf kopen maar financiele tegenvaller gehad dus heb geen geld meer voor een extra paard.

Het paard is jong en erg getalenteerd, all-rounder, gekocht van fokker en de prijs die hij noemde vond ik zeer schappelijk. En voor mij een mooie prijs om winst over te behalen.

Handelaar ken ik. Ik weet natuurlijk nooit hoe iets loopt maar ik ken hem redelijk goed denk ik. Ik heb er wel een gekocht, heb er wel eens wat naartoe verkocht en ik breng daar klanten heen (afspraken hebben we daarover).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:17

Nou, goede verkooptruc wil ik wel even uit de wereld helpen.

IIE wilde ik het paard zelf kopen. Dat gaat niet lukken maar ik kon er super mee wegrijden. Hij zegt als jij hem rijd is er sneller kans op verkoop dan wanneer zijn eigen meiden hem rijden (daar moet ik hem gelijk in geven, ik dacht eerst gadver wat waardeloos aangereden maar toen ik zelf opstapte had ik een super beest onder mijn billen. Hij is heel eerlijk en zegt dat hij gewoon meestal een andere groep kijkers krijgt: voor ouder en brave paarden/pony's. Deze zou dus maar zo tot volgend jaar juni bij hem op stal kunnen staan, terwijl ik hem misschien kan verkopen binnen 2 maand (ik noem maar wat).

Paard is klinisch gekeurd, rontgen weet ik niet.
Heb al wel besloten het deze week NIET te doen. Maar ik vind het wel heel leuk en interessant om over een maand ofzo misschien alsnog te gaan doen.

Vanmiddag heb ik een gesprek met de handelaar, hij komt naar mijn stal. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:18

Pentax schreef:
Klinkt raar, waarom zou iemand zo iets doen? Dat is geld weggeven.
Daarbij meen ik gelezen te hebben dat je te weinig tijd had voor nog een erbij?

Te weinig tijd voor één erbij?
Nee hoor, zou niet weten waar je dat gelezen hebt. Ik heb altijd tijd om (iets leuks) te rijden. :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:19

Voor hem is het een hele voordelige situatie, hij is van het paard af qua kosten en krijgt zijn geld toch wel. Hij krijgt gewoon gratis africhting!

Problemen voor jou:
- paard wordt niet verkocht of kan uiteindelijk verkocht worden onder de afgesproken waarde, en hij komt dan het verschil bij jou halen
- paard overkomt iets en hij stelt jou aansprakelijk voor het geleden verlies
- paard blijkt na verkoop een gebrek te hebben of totaal ongeschikt voor de klant en hij schuift de verantwoordelijkheid af op jou (jij hebt hem immers verkocht)

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen tenzij hij je gewoon een bedrag voor africhting betaald. Maar daar zal hij wel niets in zien :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:23

Ik vind het best interessant eigenlijk. Persoonlijk zou ik wel een paar voorwaarden stellen:

-DA kosten blijven voor de handelaar
-Mocht het paard iets overkomen in de tijd bij jou waardoor hij onverkoopbaar raakt krijg jij een x-bedrag voor stalling en training
-Paard eerst op de foto laten zetten. Straks heb je een koper die wil keuren, blijkt ie niet goed en dan krijg je hem niet meer voor een nette prijs verkocht en houd je er alsnog niks aan over.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:24

Ik zit vooral met risico's en stallingskosten die dan evt. voor mijn rekening komen.

Paard is zeker goed te verkopen. Daar maak ik me ook eigenlijk het minst druk over. :o Over het algemeen genomen krijg ik alles snel en voor een goede prijs verkocht, ook in deze tijd. Maar ik ben geen handelaar, dus ik verkoop er niet 30 op jaarbasis. :P

Negatieve ervaringen met deze handelaar zullen er vast zijn, maar dat is bij elke handelaar/instructeur/hoefsmid etc.

Handelaar ken ik al jaren, hij vind me leuk rijden dus vandaar het aanbod gok ik.
+ Dat mijn ouders natuurlijk samen met mijn zusje en ik een eigen bedrijf hebben, dus dat is handig.

____

Stallingskosten konden we nog wel over praten zei hij. Risico's heb ik volgens mij niet. HIJ is eigenaar paard en risico-aansprakelijk. :)
Ik heb alleen het risico dat ik zelf wat breek ofzo. :P
Als het paard NIET bevalt bij nieuwe eigenaar gaat hij terug naar de handelaar, dat is besproken. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:27

Het verschil kan die niet komen halen. Want als ik er het afgesproken bedrag én meer! er NIET voor krijg breng ik hem ook gewoon weer terug. Ga geen verlies lijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:29

Esther thanx, daar heb ik zeker wat aan. Ga straks maar gewoon eens een aantal punten op papier schrijven die ik in een contract wil hebben als ik voor hem ga handelen. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:32

Ik heb er zelf ook over gedacht om soms goedkoop iets te kopen, te beleren, eventueel een keer uitbrengen en weer te verkopen.
Maar heb besloten dat ik het bij beleren van andermans pony's hou. Die komen, die blijven een X aantal weken en worden weer opgehaald. En na die weken weet ik zeker dat ik mijn geld krijg en de pony weer opgehaald word.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:33

Weet je wat het is, met een eigen paard probeer je altijd van het positieve uit te gaan zeg maar. Maar in dit soort gevallen moet je gewoon proberen alle worst case scenario's te voorzien en te zorgen dat je er dan nog zo uitkomt dat het jou geen geld kost.
Vb: Stel je hebt het paard twee maanden gereden en hij krijgt een peesblessure. Dan gaat ie terug en zijn de kosten voor de handelaar, maar jij hebt er dan twee maanden stalling en tijd inzitten...ik zou daar dan dus wel iets voor willen hebben, hoeft niet veel te zijn maar anders geef je er dus geld aan uit en dat lijkt me niet de bedoeling...
Zelfde verhaal als paard koliek krijgt en jij belt jouw DA. Ongeacht van wie het paard is krijg jij dan de rekening. Dan moet je wel zeker weten dat je dit vergoed krijgt...

Het zijn allemaal kleine risico's, maar ze zijn er wel en ik zou ervoor zorgen dat je het goed afdekt.

Verder vind ik het een heel leuk idee hoor, zou het zelf ook best doen! Leuke paarden te rijden en alles wat je verdient is meegenomen!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:36

Ik zou het paard ook van te voren röntgenologisch gekeurd willen hebben. Stel een koper laat het dier keuren en hij is niet goed, krijg je er waarschijnlijk nooit meer de prijs voor die jullie hadden willen hebben. Of in het ergste geval: helemaal niet meer verkocht. En dan is al je werk voor niks geweest.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:37

Persoonlijk zou ik het wel doen, het lijkt mij een hele mooie kans om ervaring op te doen en voor weinig geld toch een goed paard te kunnen rijden. (neem aan dat het een goed paard is?)
Natuurlijk zijn er nadelen als het breken van een been, als jou wat overkomt maar die nadelen heb je ook bij een eigen paard, daar kun je dan ook helemaal niks meer mee.
Ik zou me wel goed orienteren op de handelaar, is het een eerlijk iemand die goed bekend staat? Dan kun je vaak veel overleggen.
En natuurlijk zou ik een contract opstellen, als jij wel wat krijgt of het paard wel wat kijgt, hoe komen de kosten dan te staan? En natuurlijk de regels goed bevestigen. Hij kan je dan nooit pakken als jij veel winst maakt.
Het lijkt me wel dat je aardig goed weet hoe je een paard moet verkopen. Als je daar ervaring mee hebt en je weet of je er een betere prijs voor kunt krijgen dan hij vraagt, dan is het zeker een aanwinst.
Qua stalling, overleg met je ouders over de bijbouw of een gauwe tussenstalling voor nu tot dat de stal er staat of stal hem tijdelijk in de buurt.
Ik zou wel even de punten op papier zetten die je wilt weten, zorgen voor een waterdicht contract en goed overleg hebben met je omgeving.

Laat je weten of je het doet? En veel suces!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:41

Ik ben nu ook wel benieuwd welke handelaar het is :) Zou ik dat via pb mogen weten?

Als je het goed afspreekt heb je verder inderdaad zelf bijna geen risico's.