B-ponymerrie en KWPN jaarling merrie samen weiden/stallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

B-ponymerrie en KWPN jaarling merrie samen weiden/stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 23:18

Mijn KWPN jaarlingmerrie staat sinds een jaar in de professionele opfok. Nu wil ik een wat oudere B-ponymerrie samen met de jaarlingmerrie in een ruime weide met inloopstal gaan houden.
Het is dus de bodoeling de jaarling uit de grote koppel op het opfokbedrijf te halen en de komende jaren naast het huis op de weide op te fokken.
De twee dieren moeten zeker deze winter en zomer één ruime inloopstal delen.
Is dit aan - or af te raden?
Heeft iemand ervaring met deze combinatie?
Of moet een jaarling beslist in een grote groep opgroeien?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Marigold

Re: B-ponymerrie en KWPN jaarling merrie samen weiden/stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:18

Het zal wel gaan lukken, als de pony merrie de energie heeft in te gaan op gespeel en opvoeden van het jonge paard.
Voor het jonge paard is het wellicht wel leuker met een leeftijds genootje te spelen, 1 pony als gezelschap is wat 'arm' voor de sociale ontwikkeling.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 01:28

Voor de sociale ontwikkeling is het misschien niet optimaal maar in de huidige groep is ze underdog en heeft ze al veel slaan en bijten moeten incasseren. Ze staat ook vaak apart met een paard van een ander ras. Thuis opfokken is voordeliger maar ik wil over 2 à 3 jaar geen onhandelbaar paard hebben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:38

Nou onhandelbaar dat zou vast wel meevallen als je haar thuis zet met de pony,
het kan gewoon best wel hoor, als de pony tegen het gespeel kan zegmaar,
mijn pony (volwassen shet dame) staat ook met een jonge pony nu, en ik merk dat zij niet altijd het geduld heeft met zo'n 'jonkie' .
Het verschilt per pony, maar ze gaan wel aan elkaar wennen en als je jonge paard in de groep nu de underdog is, en je hebt ook nog eens ruimte haar thuis te zetten ipv opfok, dan zou ik zelf net zo goed het jonge paard naar huis halen hoor!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:44

Mijn jaarling merrie staat samen met mijn merrie van 10 jaar, de dames gaan zeer gemoedelijk met elkaar om, ze hebben een inloopstal die in 2 stallen is verdeeld.
Af en toe heeft de jaarling een dolle bui en dan gaat ze even lekker racen door de wei, ik vind haar een heel tevreden en evenwichtig paard.
Het voordeel aan huis vind ik dat je je paard ook vast kan opvoeden, vastzetten, hoeven uitkrabben af en toe eens een borstel erover halen, ze worden daar heel makkelijk van.

Ik heb de indruk dat merries ook wat minder speels zijn dan hengsten of ruinen.