Paard likt altijd aan muur na snoepje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Paard likt altijd aan muur na snoepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:42

Hoi

Telkens als ik mijn merrie na het rijden een beloning geef (meestal een appel soms een paardenkoekje) begint ze daarna aan de muur te likken, dat doet ze op stal, ook als ze op de poetsplaats staat of als ik de appel in haar voerbak leg. Telkens na haar hapje gaat ze de muur aflikken. Ik vroeg me af waarom ze dit nou eigenlijk doet? Ik kan er niet direct een uitleg voor bedenken.

Misschien goed om weten is dat ze wel een zoutsteen heeft, 1 in haar voerbak en een Himalaya steen aan een houder. Dus een tekort aan zout kan het volgens mij al niet zijn...

Wie weet hier meer over?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:48

Ze doen dat omdat de tong nog zoet smaakt en ze denken dat alles wat ze daarna likken eigenlijk zoet is.

Het is dus niet door een tekort, maar om langer te genieten van het snoepje...

Een andere verklaring kan zijn dat ze juist de smaak (of restjes) van haar tong wil schuren.

Vickz

Re: Paard likt altijd aan muur na snoepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:54

Bedankt

Ik kon eigenlijk niet echt bedenken waarom ze het doet, omdat mijn pony en shet het niet doen. En ze doet het echt altijd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:56

De mijne doet dat ook altijd, vooral na zijn biks, hij staat dan nog lekker na te genieten haha. :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:56

Een echte zoetekauw dus.. Die van mij doet het ook. Heb me er ook altijd over verbaasd omdat de andere paarden het niet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:57

Ze moeten het eerst ontdekken. Niet alle paarden gaan toevallig eens ergens aan likken na het eten van iets en ontdekken dan de smaak, vandaar dat niet elk paard het doet.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:59

Mijn pony likt altijd z'n been af, na biks, snoepjes, appels ed. Hij heeft dus altijd een vies been, haha. Vooral die pavo koeken maken echt een harde plakkaat op z'n been. Ik wist ook nooit waarom hij het deed, maar hier staan wel logische verklaringen bij.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 22:03

Haha leuk te horen dat er nog meer mensen zijn met likkende monstertjes :D :9

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:05

Als mijn paard wat lekkers heeft gekregen, dan likt ze aan haar stal, en als het even kan aan mijn jas := of aan mijn hand,

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:06

Die van mij wil altijd na een pepermuntje op mn hand soppen, vind ie heeeerlijk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:34

Ken een pony die alle slobber over z'n staldeur heen gooit zodat 'ie het later op kan likken. Dus denk dat het iets is om de smaak te verspreiden of langer vast te houden ja.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:39

Bij mijn paard ben je niet veilig als hij net gegeten heeft, hij likt écht alles en iedereen af.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:40

Die van mij doet het ook en likt na de tijd haar hele voerbak af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:41

Dat wist ik niet! Het paard waar ik op rijdt doet dit ook, kan geen mineralentekort zijn want ze heeft mineralenblok. maar die drinkt ook absurd veel na het eten..

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

Mijne doet dit ook! Na elke appel/wortel/snoepje moet en zal ze of de voerbak, of de muur, of dr liksteen of mezelf aflikken. Wist ook niet dat het gewoon een manier is om de smaak langer vast te houden, slimmerik is het ook!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:45

Haha mijn paardje doet dit ook, maar die likt dan het liefst aan staal. ( De stang voorin de trailer bijvoorbeeld)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:46

die van mij doet het ook na elke lekkernij :)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:49

Die van mij doet het ook. Maar zij slikt na haar snoepje verder op haar himalaya blok.

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:31

mijn pony likt ook altijd overal aan als ze iets op heeft!
wist niet dat dit was om de smaak langer vast te houden, ze geniet er altijd wel van;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 10:58

Ik zou zeggen laten we dit ook gaan doen :P na iets lekkers gaan we met z'n allen aan de muur gaan likken hihi :9

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:24

Linda_Bien schreef:
Mijne doet dit ook! Na elke appel/wortel/snoepje moet en zal ze of de voerbak, of de muur, of dr liksteen of mezelf aflikken. Wist ook niet dat het gewoon een manier is om de smaak langer vast te houden, slimmerik is het ook!

Idem, als mijn paard na het rijden een appel krijgt likt hij daarna aan de balk op de poetsplaats. Of waar dan ook maar aan, als alleen ik in de buurt ben likt hij aan mij. Ik dacht altijd dat dat was omdat mijn handen nog naar zijn koek (of naar appel) ruiken maar ik vind het verhaal van de smaak op de tong eigenlijk wel heel logisch. En een stuk overkomelijker, als hij die smaak nog even wil nabeleven wil ik best blijven staan, ik vond het eigenlijk altijd een beetje irritant als hij mij zo aflebberde. Begrip doet weer wonderen... hij zal het vast waarderen :P