Plotseling veranderend gedrag?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_EH

Plotseling veranderend gedrag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:27

Misschien klinkt het heel stom hoor, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen...

Ik heb een beetje een probleempje met mn 22jarige ruin Hitchcock. Laat ik het maar meteen zeggen; de ene dag gaat een oefening (grondwerk/rijden/buiten WAT DAN OOK) geweldig, de volgende keer lijkt het alsof hij nog nóóit zoiets gedaan of gezien heeft. Even een voorbeeldje;
de ene dag lukt het geweldig om de yoyo game van Parelli te doen, de volgende dag (of 2/3 dagen later) lijkt het alsof het helemaal nieuw is. Wat hij dan doet is gewoon helemaal in zichzelf wegduiken, wat hij altijd doet als je te veel van hem vraagt of hij iets gewoon niet snapt. Soms rent hij zelfs gewoon weg, ik denk om dus onder de 'druk' uit te komen.
Ik weet écht gewoon niet wat ik moet doen, het is zo vervelend, want de ene dag gaat het geweldig, terwijl de andere keer we helemaal opnieuw kunnen beginnen. Ik heb hier echt een probleem mee, ik weet niet wat ik moet doen, wat ik kán doen om hem nog vrolijk te houden, omdat ik gewoon telkens niet weet hoe het zal gaan, of het niet te veel voor hem is.

Weet iemand raad, kan iemand me helpen of heeft iemand ook zo'n (soort) probleem?
Ik zou het erg waarderen als je me het zou laten weten!

Alvast bedankt :)

Jellebie

Re: Plotseling veranderend gedrag?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:30

Mijn paard heeft ook zoiets, onder het rijden , maar dat komt doordat ze fout is ingereden ( met slofteugel, sporen enz) . ze heeft daardoor een hele nare/pijnlijke ervaring gehad onder het zadel waardoor ze nu de ene dag alles pikt en kan ik heerlijk met der rijden en de andere dag zit in haar koppie dat alles wat ze onder het rijden doet pijn doet en keert ze dus helemaal in zich zelf. En doet ze inderdaad als of ze geen idee heeft wat ze moet doen , omdat ze het niet durft. Ik heb daar nu speciaal les voor. Mischien heeft jou paard ook ooit een nare ervaring gehad?

Succes!

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:33

Ach wat vervelend bij je paardje zeg..! :n

Mijn paard heeft zeker nare ervaringen gehad ja, ik heb dat er eigenlijk nooit echt bij betrokken..!
Hij is mishandeld geweest en is opgeleid (met slof, stang en trens, gewoon waar ik niet zo 'voor' ben..) tot lichte tour... Tsja, het is zeker een paard met verhaal.. ;(

iig, bedankt! :j Het doet even een lichtje bij me branden!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:34

Dit heeft mijn verzorgpaard ook wel eens. Vaak kan ik het koppelen aan mijn gemoedstoestand op dat moment. Wanneer ik er niet helemaal bij zit met mijn hoofd, merkt ze dat gelijk.

Op de dagen dat het net lijkt alsof je opnieuw moet beginnen, ook gewoon lekker doen.
Gewoon wat makkelijke oefeningetjes doen en niet te veel vragen.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:36

Ninajojo, thanks! :)
Ja, ik pak er ook steeds weer oefeningentjes bij, gewoon lekker simpel om weer 'in te komen'. Maar ik word daar zo moedeloos van.. want het blijft maar gaan, elke keer als het weer op goed niveau is zakt het weer naar waar ik vandaan kwam.. :n

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:37

Nista_EH schreef:
Ach wat vervelend bij je paardje zeg..! :n

Mijn paard heeft zeker nare ervaringen gehad ja, ik heb dat er eigenlijk nooit echt bij betrokken..!
Hij is mishandeld geweest en is opgeleid (met slof, stang en trens, gewoon waar ik niet zo 'voor' ben..) tot lichte tour... Tsja, het is zeker een paard met verhaal.. ;(

iig, bedankt! :j Het doet even een lichtje bij me branden!

Dan grote kans dat dat het is! Als ie dat eenmaal heeft mee gemaakt , zal ie gewoon zo zijn slechte dagen hebben waarop hij denkt dat alles wat hij doet pijn doet. Hij moet hier iniedergeval mee om leren gaan! Die van mij gaat door de les echt met sprongen vooruit! :D nogmaals, ik hoop dat jullie hier samen uitkomen! Heel veel geduld heb je zeker nodig. Neem het hem niet kwalijk als hij een slechte dag heeft want dan maak je het alleen maar erger. Ga bijv een stukje lopen en probeer het de volgende dag nog een keer. Hij doet het niet expres, want dat kunnen paarden niet:P , maar neem de tijd. Hij hoeft het niet elke dag goed te doen. Dat is mijn insteek altijd maar :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:44

Probeer op de mindere dagen alles positief te blijven inzien :j
Want als jij met een moedeloze instelling met hem bezig bent, versterk je zijn gedrag.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:20

Dankje MaritAriel! :j van wie heb jij les als ik vragen mag? :)
Ninajojo, dankje! :) inderdaad, als ik me moedeloos voel probeer ik het ná het werk te doen... xD

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:28

Nista_EH schreef:
Dankje MaritAriel! :j van wie heb jij les als ik vragen mag? :)
Ninajojo, dankje! :) inderdaad, als ik me moedeloos voel probeer ik het ná het werk te doen... xD

Anne van Diemen!
http://www.annevandiemen.nl

echt een aanrader!!!!!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:38

Zou het kunnen zijn dat jouw paardje moeite heeft met "moeten"? Vaak zie je bij paarden die hun hele leven lang nooit zelf een keuze hebben mogen maken, dat ze dichtslaan zodra ze teveel moeten. Mss helpt het hem door spelletjes te bedenken waarbij hij zelf iets moet bedenken ipv dat hij moet uitvoeren wat de baas zegt. Laat hem bijvoorbeeld een pion aanraken met zijn neus. Dit kan je niet opleggen, maar dat moet hij zelf bedenken. Als hij het aanraken in de gaten heeft, kun je iets lekkers onder de pion leggen zodat hij het zelf kan pakken als hij weet hoe. Zo motiveer je hem om zelf het initiatief te nemen en meestal worden ze daar wel weer vrolijk van.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:37

@ EllenB,
ja, vaak als ik motiverend werk, begint hij lekker los te komen. Helaas helpt dit niet altijd, en soms rent hij dan gewoon liever weg, is hij liever op zichzelf. Zal eraan werken het dus niet hem 'op te leggen', want inderdaad, nu ik daar over denk, dat is wel altijd bij hem gedaan, en ik doe het zelfs ook nog wel eens.
Heel erg bedankt voor de tip! :j

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:31

Dat geeft niks. Wij zijn nou eenmaal de baas en dat betekent dat het paard moet doen wat wij vragen. Het is de kunst het paard te leren dat dat niet gepaard hoeft te gaan met pijn en stress :-). Je hoeft je dus helemaal niet schuldig te voelen als je je paard een opdracht geeft, want daarmee smeed je juist een band. Hij moet het allleen nog 'even' los leren zien van dat rotgevoel van vroeger. En dat leer je hem het beste door zelf dat rotgevoel achter je te laten. Hij heeft het NU goed en vroeger is geweest. Hij is niet zielig, jij probeert hem slechts iets te leren...

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:34

Dankje EllenB! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:38

Naar aanleiding van wat ik lees over oa de geschiedenis van het paard ga ik mee met EllenB. Een soort prestatiestress, zeg maar. Ik kan me best voorstellen dat je paard dichtklapt als je met een oefening wil beginnen op het niveau waar je de keer ervoor gebleven was. Wat nou als je je instelt op dat je helemaal weer opnieuw moet beginnen, dan kan het alleen maar meevallen en kan het paard ook aangeven dat hij klaar is voor het volgende stapje in de oefening.

Dóé je altijd wat met je paard (grondwerken, borstelen, rijden)? Het is voor paard én mens heel fijn om samen niks te doen. Zoals je ook bijvoorbeeld doet wanneer je thuis met je kat/hond/cavia/goudvis op schoot tv zit te kijken. Gewoon samen chillen. Dan heeft je paard de keuze om naar je toe te komen (zal dat vast en zeker ook doen op het moment dat doordringt dat hij niets hóéft te doen). Dat is niet alleen gezellig maar ook erg goed voor de band samen, sinds ik aan paardjeskijken doe (dat is het leukst in een kudde waarin veel interactie is tussen de paarden en de paarden genoeg afwisseling hebben aan activiteiten) zijn mijn paard en ik steeds meer een team. Juist omdat hij door heeft dat hij niet "verplicht" met mij iets moet doen. Op het moment dat hij van mij wel iets moet (want ik ben nog steeds de leider, als ik vind dat hij bijvoorbeeld van mij af moet lopen dan heeft hij dat te doen. En daarnaast vind ik het zo nu en dan nodig dat hij er representatief (= geborsteld en zonder voorraad hooi in z'n manen) uitziet en ja, ik wil ook wel eens rijden) schikt hij zich daar ook makkelijker in.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:56

Hestejente, jazeker, ik zit heel vaak lekker bij hem, inderdaad, lekker chillen. Hij dommelt dan ook langzaam in, zo prachtig! :+: Grondwerk doe ik veel en graag, net als rechtrichten, vrijheidsdressuur ed. Dan wil hij het nog steeds goed doen, maar hij raakt niet zo snel overstresst als bij het rijden. :) Hij is zeker nog wel eens bij het grondwerk snel weg, maar ik denk dat dat ook komt omdat ik hem natuurlijk opdrachten geef. Wat EllenB al eerder zij, ik ga het voortaan gewoon leuk voor hem maken, écht samen werken :D

Ik denk dat ik het voortaan inderdaad laat bij lekker samen wandelen, poetsen, dutten, buitenritje op z'n tijd. Door al jullie reactie's ben ik zeker ook eens bij mezelf gaan nadenken, enja, ik wil ook gewoon niet meer steeds die prestatiedruk, stress. :n Ik wil gewoon lekker samenwerken, en als dat blijft bij gewoon wat rondjes lopen, prima, als hij maar niet meer steeds denkt dat alles vervelend is, en pijn doet.

Wat ik trouwens ook nog even wil toevoegen, hij gaat binnenkort naar een andere stal, waar niét elke maand een wedstrijd is. Hij staat namelijk bij elke wedstrijd achterstevoren in stal, hij komt er gewoon echt niet uit. Hij heeft het er helemaal niet meer op, al die mensen, al die drukte... gelukkig is hij daar dan vanaf, en kan hij trouwens ook lekker 24/7 buiten staan, wat nu ongeveer 1/2 uurtjes per dag is...

Nougoed, met deze dingen (meer gewoon samen leuke dingen doen dan dat ik iets doe omdat ik het wil, naar een andere stal en dus minder -wedstrijd-stress) denk ik dat er zeker wat dingen zullen verbeteren!

Heel erg bedankt! :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:09

Veel succes ermee! Een paard kan ontzettend veranderen na zo'n verhuizing, klinkt alsof je een erg fijne plek voor 'm hebt gevonden :)

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:14

Ja zeker! :) Echt top!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:15

Succes!

hestejente, idd niks leuker dan paardjes kijken :-)

Moet zeggen dat ik op dit moment bij mijn paard wel weer de druk aan het opvoeren ben. Heb lange tijd aangesukkeld ivm ouderdom/blessures, maar merk dat hij nu juist gebaat is bij wat meer werk. Ik moet hem wel overreden (lees: het bos in trekken) maar als we er eenmaal zijn, dan vindt ie het geweldig. De dag erna zijn z'n benen dunner, dus het is echt wel beter voor hem. Ik vind het wel lastig om te doen, maar mss dat ie na een paar keer gewoon weer lekker meteen met me mee wil. Ach, we zien wel. Go with the flow. Niks moet, alles mag :-)

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:17

mooi gezegt EllenB, niets moet, alles mag! :)