Levensgevaarlijke situaties door irritante quad-rijder...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

Levensgevaarlijke situaties door irritante quad-rijder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:49

Mijn paard staat vlak naast de loonse-/ drunense duinen, aan de kant van de "ijsbaan".

Regelmatig zag, en hoorde ik vooral een quadrijder met hoge snelheid en enorme decibels aan geluid van en naar het bos rijden. Daarbij menig paard / ruiter de stuipen op het lijf jagend. Altijd op zondagochtend.
Gelukkig ben ik hem nog niet tegengekomen te paard, want mijn jeugdige merrie zou niet te handelen zijn vrees ik. Levensgevaarlijk zo'n achterlijke weggebruiker die nergens rekening mee houdt...

Vandaag kwam ik met mijn vriend en hond op de parkeerplaats bij het bos, en ja hoor, ik hoorde het al, uit de mist kwam meneer opdoemen met veel bombarie. Ik nam me voor zijn kentekenplaat te onthouden, maar helaas had hij die afgeplakt. Hij zag dat wij hem gebaarde normaal te doen, en gaf daarop extra gas en draaide twee " donuts" vlak voor onze voeten... En voor we doorhadden wat er gebeurde stoof hij weer weg.

Ik was altijd in de veronderstelling dat het om een jonge onverantwoordelijke gast ging, maar nee hoor het betreft een man van middelbare leeftijd die ze níet allemaal op een rijtje heeft vrees ik.
Ik heb gebeld met de meldingslijn van natuurmonumenten om mijn beklag te doen.

Zijn er meer mensen die in deze omgeving rijden, ook veel aangespannen combinaties, die hem weleens zijn tegengekomen ? Ik adviseer dan om te bellen met 073-6812821 en ook melding te doen, wellicht dat ze er dan iets mee doen.

Sjolvir

Re: Levensgevaarlijke situaties door irritante quad-rijder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:51

Vraag me af of je er uberhaupt met een quad mag rijden.

Keer aan de boswachter vragen om het in de gaten te houden, misschien.
Die kom ik te paard altijd vaak genoeg tegen.

Ik zou vandaag ook naar de L en D duinen gaan, maar ja.. de mist... dus thuis gebleven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:55

Afplakken van nummerplaat is op zich al strafbaar.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:55

In het stiltegebied mag is zeker niet rijden nee. En aangezien meneer z'n kentekenplaat heeft afgedekt mag ie volgens mij sowieso de openbare weg niet op.... Maar heb het idee dat ie kickt op de confrontatie en het gevaar wat ie veroorzaakt....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:59

Zo te horen vervelende vent, hoop hem niet tegen te komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:59

Volgende keer even wat foto's maken met je mobiel, dan kunnen ze hem misschien wel herkennen, dat soort mensen moet goed aangepakt worden!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:23

Ik was te laat met het maken van een foto/filmpje, was gefocussed op z'n kentekenplaat... Maar helaas dat leverde niets op..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:26

Ah, dus dat hoorde ik vanochtend, ik dacht dat het weer de crossmotoren van vorige week waren. Zodra ik door heb waar ze zijn, bel ik gelijk de boswachter zelf op.
Het is een tijd lang vrij rustig geweest met crossmotoren en quads, maar de laatste tijd is het flink raak.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:40

_Dune_ schreef:
Ah, dus dat hoorde ik vanochtend, ik dacht dat het weer de crossmotoren van vorige week waren. Zodra ik door heb waar ze zijn, bel ik gelijk de boswachter zelf op.
Het is een tijd lang vrij rustig geweest met crossmotoren en quads, maar de laatste tijd is het flink raak.

Heel goed ! Ik sta sinds augustus op deze plek, maar heb ze al regelmatig op zondag gezien.. Achterlijke zijn het !! Hij was nu alleen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:02

Wij hadden 2 weken terug 2 crossmotoren die vlak achter ons langs gingen. Toen had ik al de telefoon in handen om de boswachter te bellen, die kwam enkele minuten later aangereden. Ik weet niet of hij ze gepakt heeft, maar ik hoop het wel.
Maar vooral blijven melden! Dat is het enige wat we kunnen doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:23

Maarre, eerst en vooral: heb jij hier aangifte van gedaan? Zowel bij politie als bij Natuurmonumenten? Zo niet, begin daar dan eens mee.
Waarom denk je dat die kerel dat op zondagochtend doet en niet op andere dagen? juist, op zondagochtend zijn de meeste mensen erens anders mee bezig......

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:44

Ikke, hoe moet ik dat zien, dat aangifte doen? Naar de politie gaan en zeggen dat ik een quad / motorcrosser ben tegengekomen in het bos zonder kentekenplaten? Zonder duidelijke omschrijving omdat ze in een flits weer weg waren? Puur nieuwsgierig of het uberhaupt wel kan op die manier hoor.
Ik bel altijd gelijk de boswachter, vertel waar ik ze heb gezien en wens hem veel succes en hoop dat hij ze te pakken krijgt, al zal die kans erg klein zijn. Boswachter staat de laatste tijd ook soms nog bij mijn laatst gekozen nummers, zo vaak kom ik nu wat tegen hier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:50

_Dune_ schreef:
Ikke, hoe moet ik dat zien, dat aangifte doen? Naar de politie gaan en zeggen dat ik een quad / motorcrosser ben tegengekomen in het bos zonder kentekenplaten? Zonder duidelijke omschrijving omdat ze in een flits weer weg waren? Puur nieuwsgierig of het uberhaupt wel kan op die manier hoor.
Ik bel altijd gelijk de boswachter, vertel waar ik ze heb gezien en wens hem veel succes en hoop dat hij ze te pakken krijgt, al zal die kans erg klein zijn. Boswachter staat de laatste tijd ook soms nog bij mijn laatst gekozen nummers, zo vaak kom ik nu wat tegen hier.

Precies: je gaat gewoon naar de politie en verteld wat je gezien hebt. Wellicht zijn er anderen die andere dingen hebben gezien, waardoor er voor de politie uiteindelijk wel een compleet beeld ontstaat.

Blijkbaar kom je 'm vaker tegen, dus geef je dat ook door aan de politie. Het punt is dat de politie ook aan dossiervorming moet doen en als er dan gedurende drie maanden elke zondag klachten komen, die zeer waarschijnlijk herleidbaar zijn op een persoon, dan heeft de politie ook een punt om te maken richting het OM.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:54

Ik kom elke keer andere tegen denk ik. Een keer een solo crosser doordeweeks, had toen het nummer nog niet van de boswachter. Was toen ook druk bezig met de (overigens uitblijvende) reactie van mijn paard en heb niet goed gekeken. Daarna een crosser midden op het duin, ik hoorde 'm alleen en kon hem nog niet zien. Boswachter gebeld en die was in de buurt en is er achteraan gegaan. Daarna een quad met 2 personen erop, ook niet goed kunnen zien. Boswachter gebeld, maar die had geen dienst en ging een collega inlichten. 2 dagen daarna 2 motorcrossers die achter ons langs vlogen, helaas dus ook niets kunnen zien maar wel de boswachter eropaf gestuurd. Ik neem aan dat de boswachter ook de politie inlicht? Andere keren heb ik ze alleen gehoord en niet gezien.
Maar bedankt voor je tip, ik zal voortaan ook de politie inlichten. Daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:04

Ik ben momenteel ook bezig met het ondernemen van actie tegen de grote hoeveelheid quad en crossmotors op de zondag. Zeker nadat ze ons vorig week met ongeveer 10 man opzettelijk de sloot in dreven. Gelukkig hadden we 2 bom proof paardjes bij ons, maar anders was het zeer slecht afgelopen voor ons vrees is. Ook helaas geen mogelijkheid gehad om een kenteken of iets te noteren/onthouden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:41

Even gemaks zucht van mijn kant, kan ik boswachter telefoon nummer krijgen via pb?
Als ik er wel ga rijden (komende woensdag is het idee) en ik kom ze tegen, kan ik bellen.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:02

Ik wil ook graag het nummer van de boswachter, want heb nu het algemene nummer gebeld. Mijn ervaring met dit soort meldingen bij de politie is dat ze er bar weinig mee doen omdat de gegevens niet specifiek genoeg zijn en er geen concrete "ongelukken" gebeurd zijn. Maar voor de dossiervorming zal ik het alsnog melden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:11

De volgende keer bel ik eerst de boswachter, dan de politie. Ik ben benieuwd wat de politie gaat zeggen. Beter zou zijn als politie en boswachter gaan samenwerken. Een boswachter in een jeep kan haast nooit een crossmotor te pakken krijgen. Beter zou dan zijn om de uitgangen in de gaten te laten houden en 'm daar proberen aan te houden.
Het is echt gewoon vervelend. Ze vernielen de natuur (gaan dwars door de kwetsbare heide), racen over paden met wandelaars, honden, kleine kinderen en ruiters en ze houden echt geen rekening met anderen. Het is nu helaas afwachten wanneer er ongelukken gaan gebeuren, zeker als ze ook op mooie, drukke zondagen gaan crossen op christelijke tijdstippen. 2 weken terug was het zo ontzettend druk in de bossen, maar toch waren ze aan het crossen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:30

In Bladel is het ook drama met de quads en crossmotoren, maar er zit hier ook nog zo'n verhuurbedrijf in de buurt. Dus toeristen die met een hele club gaan crossen door het bos. Het mag niet, maar het word hier gedoogd door de gemeente. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:30

Marcella schreef:
In Bladel is het ook drama met de quads en crossmotoren, maar er zit hier ook nog zo'n verhuurbedrijf in de buurt. Dus toeristen die met een hele club gaan crossen door het bos. Het mag niet, maar het word hier gedoogd door de gemeente. :n

Net als ruiterij op het fietspad ;)

Hier is het allemaal supersimpel.
Geen fietspad, geen wandelpad, geen ruiterpad; alleen camino waar alle landbouwverkeer, locaal verkeer, wandelaars, ruiters en alles meer wat op de openbare weg mag, gebruik van maakt.
Je kan echt van álles tegenkomen; van een kudde geiten van links naar rechts beeldvullend tot een oogstmachine die over beide greppels uitsteekt.
In beide gevallen beter te paard dan met de auto.

Ook een terreinmotorverhuur waar veel engelsen in groepen van 6 tot 12 komen rijden.
Alleen de ATBers zijn ´lastig´ maar dat valt te paard minder (gewoon niet eigelijk) op dan met de auto want een paard is een groot beest.

De maximum snelheid is 40 en daar houdt eigenlijk iedereen zich goed aan. Het snelste zijn wederom de ATBers heuvelaf.

Je paard moet écht goed op jouw aanwijzingen gericht hebben want met beeldvullend geiten voor je en dan een dozijn engelsen in oorlogstenue op hun brommers in paniek in de remmen achter je kan zó maar gebeuren :wow:
De resulterende chaos van geiten en motorrijders kon ik niet veel mee. We zijn over een greppel gesprongen. Daar afgestapt want het was té vermakelijk om door te rijden :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:38

Huertecilla, we hebben het hier over beschermde natuurgebieden waar die dingen niet mogen komen en waar men ze ook niet verwacht. En waar achter zo'n leuk crossbergje of een onoverzichtelijke bocht een kind met een schepje en emmertje kan zitten spelen. Ik begrijp jouw toevoeging niet helemaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:51

Huertecilla schreef:

Rij liever op het ruiterpad. ;)

De quads en motorcrossers rijden trouwens ook op de wandelpaden waar mensen met kleine kinderen lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:19

Huertecilla schreef:
Marcella schreef:

Hier is het allemaal supersimpel.
Geen fietspad, geen wandelpad, geen ruiterpad; alleen camino waar alle landbouwverkeer, locaal verkeer, wandelaars, ruiters en alles meer wat op de openbare weg mag, gebruik van maakt.
Je kan echt van álles tegenkomen; van een kudde geiten van links naar rechts beeldvullend tot een oogstmachine die over beide greppels uitsteekt.
In beide gevallen beter te paard dan met de auto.

Ook een terreinmotorverhuur waar veel engelsen in groepen van 6 tot 12 komen rijden.
Alleen de ATBers zijn ´lastig´ maar dat valt te paard minder (gewoon niet eigelijk) op dan met de auto want een paard is een groot beest.

De maximum snelheid is 40 en daar houdt eigenlijk iedereen zich goed aan. Het snelste zijn wederom de ATBers heuvelaf.

Je paard moet écht goed op jouw aanwijzingen gericht hebben want met beeldvullend geiten voor je en dan een dozijn engelsen in oorlogstenue op hun brommers in paniek in de remmen achter je kan zó maar gebeuren :wow:
De resulterende chaos van geiten en motorrijders kon ik niet veel mee. We zijn over een greppel gesprongen. Daar afgestapt want het was té vermakelijk om door te rijden :D

Beste HC, je kruistocht tegen de windmolens, ehhh, sorry paarden in het verkeer was door mij al opgemerkt in een ander topic.
Echter zoals anderen hier al inbrengen betreft het hier een afgesloten natuurgebied, waar zowel ruiters/aanspanningen als moutain bikers
een vergunning dienen te hebben om er te mogen rijden.
Motor crossers en quadrijders zijn daar niet toegestaan.
Juist jij zou moeten toejuichen dat de ruiters zich hier terug trekken uit het verkeer om zo te proberen zo min mogelijk ongelukken te veroorzaken.

Geiten lopen er in dat gebied ook niet, wel schapen, herten, eekhoorntjes, padvindertjes, honden, mensen.

En denk dat de meeste ruiters die daar rijden wel gewend zijn aan het bijna in je flank hebben van een mountain biker.

(Hoewel mijn paard juist in het bos overal boskabouters, roodkapjes en wolven ziet, maar ja, vlak bij de Efteling kan het ook niet anders...
Mijn paard is meer het randstad type, die niet knipoogt bij een langsdenderende vrachtwagen combinatie of het feit dat hij wordt geplet
tussen een haag en een giga tractor met oplegger (terwijl de opzittende ik, zichzelf al onder de wielen verslonden ziet worden.))

Ik heb het boswachter nummer ook al met grote vreugde mogen ontvangen en ga op quadjes jacht bij mijn volgende bos rij avontuur.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:24

Wanneer boswachter of politie even bij de opening waar de paardenbrug begint en het andere viaduct gaan staan aan de kant van de efteling op zondagmorgen tussen 08.00-10.00u,hebben ze er zo al een aantal te pakken,die rijden daar standaard iedere zondag het bos in.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:02

Mooi omschreven Sjolvir. Ik betaal elk jaar netjes voor mijn vergunning, net als vele andere recreanten. Dit geld wordt weer gebruikt om de ruiter- en mountainbikepaden te onderhouden. Erg jammer als het dan weer aan gort wordt gereden door zo'n motorcrosser. Daarnaast wordt de natuur verstoord en vernield, erg asociaal vind ik. Zoals ik al eerder schreef, komen ze ook op mooie zonnige zondagen wanneer het stikdruk is in de bossen en het soms niet eens mogelijk is om te galloperen omdat er overal wandelaars lopen. Dan ga je daar toch niet crossen? Je zou maar een kind aanrijden.

Oh ja Sjolvir, kijk je wel uit voor ridders in het bos? Ze blijven niet allemaal netjes un de Efteling, net als heksen, giraffen en pinguins.
Afbeelding

Paddenpad, bedankt voor je tip, dan ga ik niet rond die tijd daar rijden!