En goed I&R systeem Belangrijk voor de paardensector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een goed en sluitend I&R Systeem Belangrijk in de paardensector Eens of Oneens

1 EENS
34 (72%)
2 ONEENS
13 (27%)

Totaal aantal stemmen: 47

pprn

En goed I&R systeem Belangrijk voor de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 08:13

I&R systeem in de paardensector

Tot op heden beschikt de paardensector in Nederland niet over een eenduidig identificatie- en registratiesysteem dat duidelijkheid geeft over aantallen paarden, hun verblijfplaatsen en hun eigenaren
Bij een uitbraak van ziekten of epidemieën is het nu niet mogelijk om te kijken waar paarden en pony’s staan en wie hun eigenaren zijn en waar paarden geweest zijn.
Overheid, politie, en dierenartsen kunnen sneller handelen en meer efficiënt te werk gaan. Met uitbraken van ziekten en epidemieën is het van belang dat we weten of er paarden in de buurt zijn en of paarden in de buurt zijn geweest en in dat geval waar deze vandaan komen. Daarnaast worden nog steeds paarden en pony´s verwaarloosd. En is er bij diefstal geen belangrijke informatie terug te vinden.
De doelstelling van Paard en Pony Registratie Nederland (P.P.R.N.) is om de identificatie en registratie op te zetten en daarmee het welzijn van de paarden en pony’s te verbeteren. Door een goede controle van de medewerkers van P.P.R.N. kan in samenwerking met dierenbescherming, VWA, politie en overheids instellingen sneller en meer efficiënt worden gehandeld in geval van uitbraken van ziekten of epidemieën, diefstal en verwaarlozingen

Het op naam zetten van een paard of pony bij een stamboek gaat nu vaak gepaard met veel kosten. Om in de toekomst je paard op jou naam te hebben staan en daar niet verplicht lidmaatschap bij een desbetreffend stamboek voor te hoeven betalen. kun je bij PPRN je paard op naam zetten.
PPRN neemt verder geen enkele functie over van een stamboek. Wij organiseren geen (hengsten) keuringen, wedstrijden of andere stamboek aangelegen gebeurtenissen.

De Registratie van PPRN zal wettelijke ondersteuning krijgen en zal niet leiden tot het heffen van Belasting op paarden.

Doel is om zoveel mogelijk reactie te krijgen zowel voor als tegenstanders zijn welkom.
Reactie graag sturen naar paardenregistratienederland@live.nl
Laatst bijgewerkt door pprn op 20-11-11 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Re: Wettelijke verplichting Identificatie en Registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 08:21

wat is het nut hiervan. Bij voorkomende gevallen kunnen via DA toch de klanten (eigenaren) benaderd worden.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wettelijke verplichting Identificatie en Registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 08:27

crosspost, heb al getemt

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:44

Blijkbaar denken jullie het gat in de markt gevonden te hebben, en hopen jullie dat de wetgevende macht lekker met jullie meewerkt.

Maar mijn allereerste vraag is een heel andere: Wie zijn jullie?
Want melden dat je de "PPRN" bent, zegt niemand ene sodemieter. Voor hetzelfde geld proberen jullie ook allen maar een flinke korrel graan mee te pikken van het zogenaamd rijke paardenwereldje, door iedereen een leuke rekening te presenteren. Want ik weet zeker dat de staat de financiering zeker niet voor haar rekening gaat nemen in een tijd waarin ze elke burger probeert uit te knijpen.

Bovendien vind ik dat jullie de zaken veel te optimistisch voorstellen.
Niet ruimen?? Hmm, dat hebben we eerder gehoord in dit land, o.a. met de blauwtong- en Q-koorts-epedemie. Maar weet je dat de draaiboeken (inclusief eventueel preventief ruimen) voor bijv. Afrikaanse Paardenpest al klaar liggen? Het is slechts een kwestie van tijd tot die nu exotische ziekten gaan overwaaien.
Bovendien het stoppen van verwaarlozing gaat je niet lukken. Er zijn altijd mensen die hun dieren niet registreren en achteraf houden waar niemand het ziet.
En ik vind het nogal een gedurfde uitspraak om te beweren dat er geen belasting op paarden zal gaan worden geheven. De komende tijd misschien nog niet, maar geloof me, de uitwerking van die ideëen ligt allang op de plank klaar. En als ze alle informatie op een presenteerblad krijgen, zullen die dingen echt weer eens bestudeerd gaan worden.

Nee, ik vind jullie voorlopig nog veel te vaag als organisatie. Laat eerst maar eens zien welke mensen hier nu achter zitten. Noem maar namen, want zomaar met een onbekende stichting zwaaien is en blijft vaag. En dan zullen we misschien nog wel meer vragen hebben.

Mijn ervaring is dat mensen dit soort zaken vaak niet zomaar uit de goedheid van hun hart gaan opzetten. Dus wat mij betreft wordt eerst het huidige systeem maar eens serieus beetgepakt, want daar valt nog genoeg aan te verbeteren voordat we het definitief afschrijven. En als dat niet lukt, dan pas kijken we eens verder.

doemdoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:45

Wat mij betreft mag het er komen. Maar dan moet het wel vanuit de overheid gesteund worden. Anders zal het waarschijnlijk niet werke.

groet

Doem

s6801881

Re: En goed I&R systeem Belangrijk voor de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:50

Op deze manier maak je je niet populair op bokt: spammen en crossposten en dat allemaal op één dag :=

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:53

Van mij hoeft het niet, ik zie de voordelen voor de paardeneigenaar er niet van. Volgens mij heeft het alleen voordelen voor de overheid.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:58

Goed, inmiddels heb ik een PB ontvangen van ene W. de Vries, die zegt hier achter te zitten samen met nog een aantal mensen uit verschillende takken van de paardensport.

Geachte W. de Vries,
Het had u gesierd als u uw reactie ook hier openbaar in het topic had willen geven. Nu blijft het gevoel bestaan dat er een zeer vage "hush hush" situatie bestaat. Aan non-informatie heeft niemand iets.

Het feit dat jullie je proberen te oriënteren hier op Bokt is goed te begrijpen. Maar waarom je dan gelijk als een organisatie te presenteren? Blijkbaar is er nog niets zeker, aangezien u aangeeft nog steeds in overleg te zijn met regering en betrokken partijen.

En zoals gezegd, bij meer informatie ook vast meer vragen. Wie zijn dan wel die betrokken partijen?
Want het is leuk als mensen plannetjes maken die door anderen gefinancierd moeten worden, maar dan mogen ze toch minstens weten wie hun die rekeningen in de maag wil gaan splitsen straks.

En ik mag zeker hopen dat u weet hoe de huidige PPRN staat voor wat ze willen. Het zou de organisatie anders geen goed doen.
Maar zolang u geen zinnige antwoorden wilt geven, denk ik dat u beter kunt inpakken. Mensen enthousiast willen krijgen voor een doel is één ding, maar beslissingen neemt ieder pas na voldoende informatie. Een gegeven u niet onbekend lijkt me, gezien de keuze voor Bokt.

Dus ik verzoek nogmaals om de informatie over wie nu precies PPRN vormen. En wat ze precies als doel hebben, naast de rooskleurige zaken die al genoemd zijn.
Zonder die informatie is een zinnige discussie niet mogelijk, en zal ik ook verder niet meer reageren.
En zo blijf ik een voorstander van het huidige systeem, mits dat word verbeterd en aangepast aan de huidige technische ontwikkelingen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:00

Door te doen alsof je een organisatie bent, en je zo te presenteren ben je de consument aan het misleiden, ook dat is illegaal.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:01

Een goed werkend I&R systeem is imo wel nodig, alleen vind ik wel dat dit vanuit het MinLNV geregeld moet worden en dus niet via eoa andere stichting.

pprn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:23

Siamsmeesje,

Wij hebben bokt gekozen om een discussie op te zetten. Ik wil gerust mijn naam zeggen als u daar op staat.
Wilfred de Vries. Waarom een I&R systeem. Ik kom zelf uit de financieele wereld werkzaam bij De Bank en ben zelf puur een hobby ruiter die 1 paard heeft en waar ik graag mee op de veluwe rijd.Een goede vriend van me heeft een paar paarden en daar is er 1 van gestolen. Dat was al 3 jaar geleden. De medewerking van Politie, AID ( tegenwoordig nVWA) is bijzonder minimaal puur omdat er niets geregistreerd is Het is helaas zo dat je niet eens kunt achterhalen of een paard is uitgevoerd, Waar een chip voor het laatst gelezen is. en zo verder. Dit is onze kant. Als dan de Hr Bleker stelt dat de overheid een Sluitend I&R Systeem wil voor de Paarden sector. Maar dan wat betreft ziekten, epidemieën en ter verbetering van het welzijn van de paarden en pony`s in Nederland dan is het misschien goed om de handen in 1 te slaan.

Wij zitten niet op paarden belasting te wachten, en ook niet op hoge extra kosten. Maar wij weten ook dat we de overheid mee moeten hebben. Ons totale plan is klaar en zal ook binnenkort op Internet te vinden zijn.
Het is ook niet zeker of wij het doen. Maar er is wel een mogelijkheid.

En ik heb nu mijn echte leeftijd staan.
Sorry maar meer dan Horen van Bokt heb ik nooit gedaan.

En S6801881
We zijn nog geen organisatie die Officieel bestaat. PPRN staat voor Paard en Pony Registratie Nederland en ja dat zou zo maar een organisatie kunnen worden. Maar een afkorting gebruiken is niet illegaal

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:25

De paardensector wordt imo. geen steek wijzer van een I&R systeem en het maakt daarnaast geen bal uit of dat nu door de overheid of door een of ander privaat clubje wordt bijgehouden dat denkt een gat in de markt te hebben gevonden. Voor de paardensector levert het alleen maar kosten op, paarden zelf hebben in ieder geval ongemak van en wrs. gewoon ook pijn bij het inbrengen van een chip.

Dan de chips zelf: die zijn kinderlijk eenvoudig te saboteren zodat ze niet meer uit te lezen zijn. Andere chip erin, nieuw paspoort erbij (want zogenaamd verloren gegaan) en het paard is van identiteit veranderd. Waterdicht systeem? My ass! Dat is echt ambtenarenlogica.

Verder ben ik er van overtuigd dat het slechts een kwestie van tijd is totdat er "opeens" toch maar wel een soort houderschapsbelasting op paarden wordt ingevoerd op basis van de gegevens in de database waarin de chipgegevens worden bewaard.

En dan dat sprookje over dat paarden niet geruimd worden. Wacht maar, met het veranderende klimaat is het eveneens een kwestie van tijd, voordat we hier ook uitbraken gaan krijgen van paardenziektes als WestNile virus, afrikaanse paardenpest en weet ik wat voor ellende er nog meer de Middellandse Zee over komt waaien. Wedden dat er dan geruimd gaat worden?

Tot slot voorkom je met een I&R systeem geen verwaarlozing. Het soort dat zijn paarden verwaarloost neemt namelijk niet de moeite om ze te laten chippen en registreren. Er wordt gedekt met eigen, ongekeurde en ongeregistreerde hengsten, met rasloze paarden die buiten het zicht van welk stamboek dan ook vallen, paarden komen het erf niet af of, als wel, in ieder geval niet om met een trailer naar een wedstrijd of kliniek vervoerd te worden maar hooguit te voet voor een buitenritje in de buurt, kortom: dit is een zeer schimmig wereldje waar zelfs de overheid nooit helemaal de vinger achter zal krijgen, dus een stichtinkje zonder machtsmiddelen al helemaal niet.

Doe julliezelf een lol en en doek de tent op, voordat je door iedereen uitgelachen wordt.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:55

Wilfred, dank je voor je reactie. Nu begrijpen we tenminste meer van de drijfveren waarom dit zo wordt opgezet.

Maar dan blijft nog altijd de vraag, ook als Bleker mee wil werken, wie de andere partijen zijn in dit geheel.
Want ik ben gewoon heel sceptisch als het om plannen gaat die mensen bij voorkeur door anderen willen laten financieren.

En ik snap dat jullie niet op belastingen zitten te wachten, maar laten we eerlijk zijn. De Nederlandse staat heeft belachelijk veel geld in banken gestopt, doet nu verwoedde pogingen om her en der miljarden te besparen door vooral de zwakkeren in de samenleving te pakken, en kan dus altijd meevallertjes gebruiken. Een nieuwe belasting komt dan zeker niet ongelegen, en al helemaal niet als jullie de i&r-gegevens zo leuk hebben gecentraliseerd voor ze. Dat presenteerblad wordt dan optimaal benut, daar hoef ik niet aan te twijfelen :n

Maar zoals ook Eirikur al zegt, het huidige systeem heeft de nodige mankementen. Als ze die nu eerst eens aanpakken, dan zou dit hele plan wel eens een stuk goedkoper kunnen worden zonder dat er een nieuwe organisatie nodig is.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als reparatie van het vorige wiel minstens even efficient is?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:59

Van Belgische kennissen hoor ik ook wel eens het één en ander over de verplichte registratie daar, maar dat is ook voornamelijk negatief. Hoor vooral klachten over de kosten, het gedoe en de fouten die er gemaakt worden.

Verder geloof ik ook niet dat verwaarlozing/mishandeling er mee voorkomen wordt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:07

Sharani schreef:
Verder geloof ik ook niet dat verwaarlozing/mishandeling er mee voorkomen wordt.

Evenals diefstal. Alsof er een sirene afgaat als je gechipte paard gestolen wordt. En als je het geluk hebt je gestolen paard terug te vinden, is het vaak heel erg moeilijk je paard terug te vorderen. Zeker als het dier toch in het buitenland staat (wat onmogelijk zou moeten zijn...)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:09

doemdoem schreef:
Wat mij betreft mag het er komen. Maar dan moet het wel vanuit de overheid gesteund worden. Anders zal het waarschijnlijk niet werke.

Maak je geen zorgen, de overheid zal heus wel meewerken. Zeker als ze een mogelijkheid tot heffingen ruikt.

pprn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:53

Siamsmeesje,

Andere partijen zijn sectorraad paarden, PVV ( productschap) nVWA, Ministerie EL en I en de Stamboeken.
Er zijn veel wegen die we moeten bewandelen. Sectorraad bekijkt de verschillende mogelijkheden, Stamboeken hebben allemaal DATA BASE´S maar A de systemen zijn niet het zelfde en B er staat zo weinig goed op naam. Mensen die fokken, met keuringen mee doen of hengsten hebben die hebben het nog wel redelijk op naam staan. Maar de grootste groep mensen die een paard hebben hebben deze niet bij een stamboek op naam staan. En in de data base van de PVV staan meer dan een miljoen chipnummers. Allemaal op naam van de aanvrager. Het is echt makkelijker op een nieuwe Data Base neer te zetten en alles er van af het begin goed in te hebben.

En nogmaals het gehele plan komt binnenkort online. Misschien hadden we nog niet op bokt moeten gaan. maar ik vind deze discussies ook niet erg. Wij wilden gewoon weten hoe het leeft. Daarom had ik het vanmorgen ook op een aantal rubrieken gezet. Maar dat was dus niet goed.

En het wiel uitvinden ...... ik snap de gedachte.

Vriendelijke Groet.
W

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:05

Het lijkt me zeer nuttig, maar gezien de problemen die het correct registreren van schapen en geiten met zich mee brengt, lijkt mij dat het bij paarden nog een helse klus wordt om dingen goed te registreren.
En ik denk dat men beter nog even kan wachten, tot de kinderziektes bij de schapen en geiten eruit zijn.
Op dit moment is iig de hele I&R bij paarden imo een grote wassen neus.

Er zal een hoop voorlichting nodig zijn, om paardeneigenaren het nut van registratie in te doen laten zien, want nu is vooral iedereen bang dat het om geld innen van de overheid gaat en de voordelen ervan ziet men niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:30

pprn schreef:
En S6801881
We zijn nog geen organisatie die Officieel bestaat. PPRN staat voor Paard en Pony Registratie Nederland en ja dat zou zo maar een organisatie kunnen worden. Maar een afkorting gebruiken is niet illegaal

Lees even meid: een afkorting gebruiken is natuurlijk niet illegaal, maar dat heb ik ook nergens gezegd :roll: Wat ik wel zeg is dat je uitgeven voor iets wat je niet bent verboden is: dat is misleiding. En je presenteert je hier op bokt als een weloverwogen complete organisatie, terwijl je volgens mij nog niet eens een kvk-nummer hebt. Dat is dus een vorm van misleiding en dan komen we terug op: misleiding van de consument (in brede zin) is niet toegestaan.

pprn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:51

S6801881

Je mag je eigen mening hebben of het misleiden is of niet. Wij hebben heb niet op bokt gezet om misleidend te zijn. Maar om meningen te verzamelen over het onderwerp. Daar is niets misleidends aan. We hebben ook nog geen KVK nummer. Is nu ook helemaal nog niet aan de orde. Ieder mens in Nederland mag een plan hebben Wij hebben dat ook en om dat naar buiten te brengen in de sector is ook niet misleidend. Mocht u het toch als misleidend zien dan is dat uw menig.

Vr. Gr
W de Vries

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:12

pprn schreef:
Je mag je eigen mening hebben of het misleiden is of niet.

Daar is geen mening aan, dat is de difinitie van misleiden: je anders uitgeven dan je werkelijk bent. En zoals je je hier presenteerd geef je je uit als organisatie, terwijl je dat (nog) niet bent. Maar als je stug wil volhouden dat je niets doet dat ook maar in een grijs gebied zit, dan heb je uiteindelijk jezelf er mee: jij verliest je geloofwaardigheid, ik verlies alleen een ja-nee spelletje.

doemdoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:57

Ik ben hier eens een beetje aan het rondkijken, ik zou toch graag meer willen weten over de registratie, Het lijkt mij dat we er niet aan ontkomen als we alle geluiden uit den haag moeten geloven. Maar waarom een prive organisatie. Zo stellen jullie je toch wel een beetje voor. Is het niet meer een zaak van de overheid.

pprn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:19

Wij zijn zo al shet gesteld word nog geen organisatie. Wij hebben een plan geschreven en dar zal gepresenteerd worden onder de naam PPRN paarde en Pony registratie Nederland. Daarnaast is er de mogelijkheid dat wij het exploiteren, maar ook kan het voor de overheid uitgevoerd worden.

En ja Doem Doem je hebt gelijk als je stelt dat we er niet onderuit komen.

doemdoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:34

PPRN.

Kun je mij het plan niet per PB sturen. Ik ben wel erg geïnteresseerd. Als zo\n plan echt goed is dan is het zeker een aanwinst voor de paarden wereld. Ik wacht af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:46

doemdoem schreef:
PPRN.

Kun je mij het plan niet per PB sturen. Ik ben wel erg geïnteresseerd. Als zo\n plan echt goed is dan is het zeker een aanwinst voor de paarden wereld. Ik wacht af.

Het plan kan best goed zijn.

Het punt is dat er krachten spelen die belang hebben bij het gebrek aan zo'n registratiesysteem.
Die krachten noemen ze ook wel "het zwart-geld-circuit". Daar ga je als goedbedoelende stichting niet zo heel veel tegenin brengen. Die miljoenen krijg je domweg niet bij elkaar.......

En om verder even een paar illusies om zeep te helpen: het enige waterdichte systeem is goede registratie van DNA. Dat kun je namelijk niet veranderen. Elke andere vorm van registratie is zonder hulp van buitenaf te vervalsen en daarmee even nutteloos als bestaande vormen van registratie.