eigenwijs veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

famke43

eigenwijs veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:15

hallo bokkers,

ik heb sinds kort 6 verzorgpony's
1 hengst: blitz
3 merrie's: shadow, mistral en twister
2 veulens: lady en starlight
het probleem is dat de veulens heel schigtig zijn.
starlight het meest.

vanmiddag waren we er, en ik zei: zullen we is kijken of we de veulens kunnen pakken.
dus wij zijn heel stil in het weiland gaan zitten met een stukje wortel in ons hand
. en wonder boven wonder kwam starlight naar ons toe,
en nam een stukje wortel. maar lady bleef maar gewoon een beetje grazen.'
ik vond het heel raar dat lady geen aandacht toonde. terwijl ik lady 3 weken terug bijna kon pakken.
toen ging ik is alleen bij lady zitten. maar ze toonde weer geen aandacht.
haar moeder is ook super schigtig vandaar ook de naam shadow.
maar hoe moet ik nu de aandacht van lady krijgen??
ze kijkt me niet eens aan. ze kijkt zelf niet naar een appel of wortel
wie kan mij helpen??

StableDoor

Re: eigenwijs veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:00

Ik denk dat het ineens vakantie is....

Maar anders: TS, een paard kijkt je sowieso nooit aan. Dat doen roofdieren, prooidieren echt niet. Als ze schichtig zijn, moet lekker veel grondwerk met ze gaan doen, lekker poetsen en laten wennen aan jou aanwezigheid. Wandelen, longeren, etc, allemaal goed! Maar NOOIT een join-up.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 22:01

StableDoor schreef:
Ik denk dat het ineens vakantie is....

Maar anders: TS, een paard kijkt je sowieso nooit aan. Dat doen roofdieren, prooidieren echt niet. Als ze schichtig zijn, moet lekker veel grondwerk met ze gaan doen, lekker poetsen en laten wennen aan jou aanwezigheid. Wandelen, longeren, etc, allemaal goed! Maar NOOIT een join-up.

het probleem is dat we het veulen niet kunnen krijgen.
een join-up zou ik nooit gaan doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:11

de namen alleen al :')

TS: wat voor rassen zijn het? leeftijd? hoe oud ben jij? verleden paarden/verleden jou?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:15

Moderatoropmerking:
Dit topic was helaas verziekt door een aantal mensen die dachten dat het zo grappig was om van dit topic een reltopic te maken. Dit is een serieus topic met een serieuze vraag, en de berichten zijn dan ook verwijderd en het topic is weer heropend.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:42

Je moet degene die wat afstandelijk is juist geen aandacht geven. Je moet ze uit zichzelf naar je toe laten komen. Dus concentreer je vooral op de paarden die wel nieuwsgierig zijn. De andere die wordt van zelf wel nieuwsgierig en dan komt die wel. Paarden zijn zoals gezegd prooidieren. En die zullen eerder ontwijken zeker als ze angstig zijn. Juist door ze geen aandacht te geven, kun je zulke paarden vertrouwen geven en ze naar jouw toe laten komen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:45

Ik denk dat je het beste kunt proberen het vertrouwen van Shadow te winnen. Een veulen leert van haar moeder en als die iets niet vertrouwd zal een schuw veulen helemaal uit de buurt blijven. Misschien kun je anders eerst proberen vriendjes met Starlight te worden. Je hebt kans dat Lady na een tijdje nieuwsgierig wordt als ze ziet dat Starlight aandacht krijgt. Je moet gewoon heel veel geduld hebben... :j . Het is alleen jammer dat het winter wordt. Dan is het niet zo prettig om een hele tijd rustig in de wei te zitten.. :brr: Heel veel succes.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:48

Geduld hebben, het veulen heeft geleerd van haar moeder dat ze afstandelijk moet blijven.
Zoals Tigra al aangeeft, negeren is de beste manier.
Ga zo nu en dan in de wei op de grond zitten en doe net als of je ook gras aan het eten bent.
En ineens staat de uk voor je om te kijken wie je bent.

Maar blijf negeren, mondje dicht en doorgaan wat met je doet.

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:19

gewoon heel veel geduld hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:32

Veulens leren door te observeren. Niet meteen naar de veulens grijpen, geeft de moeder aandacht en het veulen zal vanzelf leren dat jullie ok zijn. Het wordt een groter probleem als de moeder ook schichtig is en het vertrouwen in de mensen mist.

Je zult veel tijd bij de paarden moeten doorbrengen, je moet er dagelijks heen, en een paar uur daar blijven. Het liefst alleen, geen vriendinnen meenemen, niet ineens een pony proberen te pakken die aangeeft dat niet te willen....

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:56

Geduld hebben, je kan niet verwachten dat veulens net zo reageren als in films of spelletjes oid.

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:42

Dank je voor jullie reacties allemaal
Ik heb het geprobeerd en het werkte goed
Ik had een hele goeie band met lady gekregen
Alleen in de winter mochten we er niet naar toe want toen stonden ze op stal bij andere mensen
Alleen staan ze nu weer een weekje in het weiland en zijn de veulens verkocht.
Ik vindt het super jammer maar toch bedankt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:19

Jammer dat de veulens nu verkocht zijn. Maar je moet maar onthouden dat ze dankzij jou goede zorgen vertrouwen in de mens gekregen heeft. Mag je de pony's wel blijven verzorgen?

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:33

Aukelizzy schreef:
Jammer dat de veulens nu verkocht zijn. Maar je moet maar onthouden dat ze dankzij jou goede zorgen vertrouwen in de mens gekregen heeft. Mag je de pony's wel blijven verzorgen?

Ja Dat gelukkig wel