Invloed¨karakter paard door verschillende ruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Invloed¨karakter paard door verschillende ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:52

Ik heb een vraag.
Wat voor een invloed heeft het op je paard als er veel verschillende ruiters ermee rijden?
Wordt het paard juist vervelender en gaat het streken uithalen?
Ik was benieuwd of hier wel eens onderzoek naar gedaan is.
Bij ons wordt de Haflinger door veel verschillende mensen gereden omdat het een heel braaf beginners paardje is, maar gaat ze hierdoor veranderen?
We noemen ze soms wel eens de ´prutsmuts´ van de kudde :P :+
Ik ben ook dol op haar!!! Zou ze zo inruilen voor de mijne <3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:08

Kan heel veel invloed hebben. Het echt raar als je dat ziet hoe ze kunnen veranderen en in ons geval niet echt positief.
1 van de paarden is altijd een rustig en relax paardje geweest eigenlijk een goed beginners paard. Reden vroeger ook kinderen op van zo'n jaar of 10 die hem ook gewoon zelfstandig door de bak konden rijden. Maar nu zijn er een paar bijrijders. En met de ene klikte het totaal niet paard profiteerde gewoon van de ruimte die hij kreeg en uit eindelijk kwam ze bijna niet verder meer als de helft van de bak en het paard deed gewoon z'n eigen gang. Eerste keren ging het vrij goed. Toen kwam de dip en ging het gewoon niet meer. Ze is toen op een ander paard verder gegaan en laatst weer even op deze dus en toen ging het weer wel zeer goed.
Ook met de andere bijrijder wat problemen gehad dat hij telkens omsprong of in galop ging en ze hem niet terug kon krijgen.
Dus toen ben ik er op gegaan en tuurlijk eerst even proberen maar na 10 minuten was het weer over en was hij weer relax bij mij.
Dus ja het kan zeer veel invloed hebben wie er op zit. Denk dat het vooral aan het consequent zijn ligt.
Als je niet duidelijk en consequent bent met een paard en hem 1x z'n "zin" geeft. Dan gaat hij het meer proberen en hoe meer succes hij daarmee heeft hoe "vervelender" het gedrag wordt. Het gedrag wordt dan gewoon aangeleerd en zoiets kun je dus maar beter zo snel mogelijk weer eruit krijgen want het wordt alleen maar lastiger hoe langer het paard het op die manier geleerd heeft.

Dus alles valt of staat met de ruiters. Ze moeten gewoon duidelijk en zo nodig streng zijn. Sommige paarden zullen daar misschien minder heftig op reageren. Maar ik denk dat het voor ieder paard ook voor een beginners paard belangrijk is dat ze 1x in de week door een gevorderde ruiter wordt gereden zodat eventuele foutjes of "streken" gelijk weer eruit gereden kunnen worden. Maar of dat zin heeft hoeft ook niet altijd. Paard weet meestal prima wie erop zit en voelt snel het verschil.

Dus als de beginners goede begeleiding krijgen en het paard ook weleens door een gevorderde ruiter gereden worden denk ik dat het best mee gaat vallen.

Ja nog even een stukje bijzetten.
Je kan ook zien in de omgang. Als jij geen leider bent van je paard, neemt je paard dat leiderschap over en dit gebeurt dus ook onder het zadel als jij de leiding niet goed genoeg kan geven dan gaat je paard het doen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:01

Leiderschap heeft hier niet zoveel mee te maken, maar het feit dat iedereen nu eenmaal een ander lichaam en lichaamscontrole heeft en ook dus op een andere manier hulpen aan een paard doorgeeft. Als een paard 'lastig' is begrijpt hij gewoon niet wat je bedoelt omdat je het simpelweg aan hem vertelt op een andere manier dan dat hij het geleerd heeft. Hoe meer mensen er mee omgaan, hoe verwarrender het voor een dier wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:04

dianaw33 schreef:
Leiderschap heeft hier niet zoveel mee te maken, maar het feit dat iedereen nu eenmaal een ander lichaam en lichaamscontrole heeft en ook dus op een andere manier hulpen aan een paard doorgeeft. Als een paard 'lastig' is begrijpt hij gewoon niet wat je bedoelt omdat je het simpelweg aan hem vertelt op een andere manier dan dat hij het geleerd heeft. Hoe meer mensen er mee omgaan, hoe verwarrender het voor een dier wordt.

Tuurlijk heeft leiderschap daarmee te maken. Als jij een paard niet verteld wat die moet doen, doet die het ook niet. En als je het dus niet duidelijk genoeg aangeeft gaat een paard z'n eigen gang want iemand moet richting geven.

1Boefje

Re: Invloed¨karakter paard door verschillende ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:15

Ik ben het er wel mee eens dat een paard alle signalen van de ruiter opvangt. Maar niet elk paard doet dat even sterk.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:44

Citaat:
Tuurlijk heeft leiderschap daarmee te maken. Als jij een paard niet verteld wat die moet doen, doet die het ook niet. En als je het dus niet duidelijk genoeg aangeeft gaat een paard z'n eigen gang want iemand moet richting geven.

Je formulering is te algemeen. Jij suggereert dat als je maar een goed leider bent, dat je paard altijd begrijpt wat je bedoelt. Helaas is dit niet zo, als je het hem vertelt op een manier die hij niet geleerd heeft zal hij je niet begrijpen en heb je ondanks je geweldige leiderschap een enorme communicatiestoornis waar je wat aan moet doen. Dit probleem doet zich met name voor onder het zadel, niet ieder mens heeft nu eenmaal dezelfde controle over zijn lijf en uberhaupt hetzelfde gewicht en lengte, dat is fysiek onmogelijk. Dus dan kun je met de beste bedoelingen op zo'n paard gaan zitten, maar als jouw zitbeenknobbel een halve centimeter naast die van je voorganger terecht is gekomen zal je paard al een 'ikke niet begrijpen reactie kunnen geven'.

1boefje, natuurlijk reageert het ene paard anders dan het andere, dat heeft metr zijn karakter en mate van sensitiviteit te maken. Net als bij mensen heb je verschillende typen paarden met verschillende reacties op situaties.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:05

dianaw33 schreef:
Citaat:

Je formulering is te algemeen. Jij suggereert dat als je maar een goed leider bent, dat je paard altijd begrijpt wat je bedoelt. Helaas is dit niet zo, als je het hem vertelt op een manier die hij niet geleerd heeft zal hij je niet begrijpen en heb je ondanks je geweldige leiderschap een enorme communicatiestoornis waar je wat aan moet doen. Dit probleem doet zich met name voor onder het zadel, niet ieder mens heeft nu eenmaal dezelfde controle over zijn lijf en uberhaupt hetzelfde gewicht en lengte, dat is fysiek onmogelijk. Dus dan kun je met de beste bedoelingen op zo'n paard gaan zitten, maar als jouw zitbeenknobbel een halve centimeter naast die van je voorganger terecht is gekomen zal je paard al een 'ikke niet begrijpen reactie kunnen geven'.

1boefje, natuurlijk reageert het ene paard anders dan het andere, dat heeft metr zijn karakter en mate van sensitiviteit te maken. Net als bij mensen heb je verschillende typen paarden met verschillende reacties op situaties.

Dat is wel het belangrijkste bij het rijden. Zonder leiderschap kom je nergens of in ieder geval niet waar je heen wil.
De rest is een kwestie van ervaring en inderdaad wat het paard geleerd is. Maar vrijwel alle basis is het zelfde. Kijk als je moeilijker dingen gaat doen is het een andere verhaal. Maar wat mij betreft is de echte basis(rem, stuur, tempo) voor elke paard wel gelijk alleen de mate waarin je het uitvoert kan wat anders liggen het ene paard reageert sneller op een kleine hulp als het andere dat is de mate van training. Maar ook hierin zou die simpele basis bij iedere ruiter gelijk "moeten" liggen al zul je op elk paard je hulpen moeten aanpassen de een wat duidelijker en de andere alleen met een hele kleine gewichts hulp. Maar dat is iets wat je vrij snel door hebt.
Voor beginners vrij lastig gezien hun mindere ervaring en dus misschien nog te weinig aan gevoel voor het paard en waarop die reageert.

Het laatste wat je zegt kan ik in mee gaan dat sommige paarden daar heel gevoelig voor zijn. Maar mijn inziens zijn dat sowieso geen beginners paarden omdat die te gevoelig kunnen zijn voor te grove hulpen en je daardoor een heftige reactie kunt krijgen.

In mijn ervaring is het toch zo dat de vele niet de juiste leiding geven aan het paard en het paard daardoor lastig wordt.
Het paard teveel zelf laten "nadenken" en zelf te weinig bezig zijn met het paard.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 15:20

Dus de definitie van beginnerspaard is dus eigenlijk dat hij erg goed op de basis (rem, stuur, tempo) reageert ongeacht de kunde van de ruiter?
Mijn dochter bijvoorbeeld is begonnen met rijden op haar eigen Shet. Nou je weet hoe dat gaat, continu in de bek hangen, helemaal niet stabiel in zit en benen gebruiken is nog steeds kansloos. Is dan je paard een beginnerspaard als hij toch doet wat je vraagt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:33

1Boefje schreef:
continu in de bek hangen, helemaal niet stabiel in zit en benen gebruiken is nog steeds kansloos.

Dan gaat naar mijn mening vooral iets mis in de manier van les geven. Zolang ze niet stabiel zitten mogen ze geen teugels in handen en eerst longe/zit-les tot er wel een stabiele zit is.
Persoonlijk denk ik dat dáár heel veel mis gaat. Ik zie tegenwoordig zo veel manege's waar kids maar op een pony gepoot worden, teugels in de handen en hobbel maar achter je voorganger aan. Gék hé, dat een paard daar vervelend van wordt, 't is geen draaimolenpaard of fiets met haar!
Als de basis goed aangeleerd wordt is een beginnerspaard eentje die rustig blijft ondanks onzekerheid van de ruiter. Stabiele, zelfverzekerde paarden. En nee, die hoeft niet alles te doen bij verkeerde hulpen, je leert veel meer van een paard wat het niet doet als je't niet goed vraagt.
Maar als dag in dag uit iedereen maar mag rukken en plukken en hotsen in het zadel 'omat'ie toch wel braaf is', dan wordt het meest brave paard een klier, óf een totaal doods paard wat zich afsluit voor alles en iedereen.
Een goed manegepaard is goud waard en zijn zeldzaam. Er zijn maar weinig paarden die het vol houden om langdurig door veel verschillende mensen gereden worden trekken, zéker als dat ook allemaal beginners zijn. Ik ben ook van mening dat ook de brave 'beginners' paarden óók door ervaren ruiters eens lekker doorgereden moeten worden, zónder gepluk, mét goed ruggebruik of eens lekker een buitenrit aan lange teugel ter ontspanning... Daarmee blijven ze fris, aan de hulpen en helder tussen de oren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 15:42

Ik ben het er niet helemaal mee eens, dan hadden ze mijn man ook wel eerst longe/zit-les mogen geven voordat ze teugels in handen geven. En mij net zo goed!

Paardje is overigens nooit vervelend geworden, dus het klopt niet wat je zegt. Weet je wanneer hij nu vervelend doet? Bij de uitgang van de bak. Daar trekt hij zijn hoofd naar beneden en mn meisje ligt er af. Heeft niks met beginners te maken, een meisje van 6 kan gewoon niet de teugels naar boven trekken en voldoende flinke benen geven. We zijn nu bezig ze met een zweepje te leren omgaan. Naast een zweepje binden we nu een touw tussen het bit en het zadel zodat hij zijn hoofd niet meer naar beneden kan trekken. Voorheen deed hij dit niet, pas na een half jaar is meneer een beetje gaan vervelend gaan doen.
Maar dit terzijde.

Ik ben ook van mening dat niemand in groepslessen moet beginnen. Er is te weinig aandacht voor de beginnende ruiter. Mijn dochter zit nog steeds in privéles.

Het gaat er mij meer om, als ik nu elke keer beginners meeneem op Stella (hele brave Haflinger) verpest je dan het makkelijke karakter? Tot nu toe overigens niet, want in 1,5 jaar tijd hebben er nu nog maar 6 verschillende mensen mee gereden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:58

1Boefje schreef:
dan hadden ze mijn man ook wel eerst longe/zit-les mogen geven voordat ze teugels in handen geven. En mij net zo goed!

En? Wat is daar mis mee? Als iemand geen onafhankelijke zit heeft en zonder teugels niet op z'n paard kan blijven, dan heeft die persoon inderdaad longeer/zit les nodig ja. Ongeacht de leeftijd. Die teugels zijn geen handvatten!

En 'meneer doet vervelend' omdat het kennelijk kan. Een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die de ruiter hem bied. Als jouw dochter niet sterk genoeg is om hem te rijden, moet je haar misschien eerst op een andere pony laten rijden of hem bij laten rijden door iemand die hem wel netjes aan de hulpen kan houden. Zoals ik al zei, als ze altijd maar door beginners gereden worden en nooit eens door een ervaren ruiter, gaan ze hun truukjes wel verzinnen ja. Niet meer dan logisch en heeft niks met 'vervelend' doen te maken, het paard laat merken dat hij kennelijk niet happy is met een bepaalde situatie en hij gaat op zoek naar manieren om daar onderuit te komen. Houd je paard happy en hij doet z'n werkje ook gewoon braaf.
Vastknopen en weet ik wat zijn alleen maar symptoombestrijdende maatregelen en als je zoiets maar lang genoeg doet zonder iets aan de werkelijke oorzaak te doen, wordt het probleem vanzelf wel groter omdat hij weer andere (meestal heftiger) manieren gaat zoeken om er weer onderuit te komen en over een paar jaar is het een 'klote-knol' met 'probleemgedrag'...
Zal niet zeggen dat het zeker weten gebeurt, maar zo gebeurt het in heel veel gevallen. Krijgt het paard uiteindelijk weer de schuld van incompetent gedrag van de mens....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:03

1Boefje schreef:
Ik ben het er niet helemaal mee eens, dan hadden ze mijn man ook wel eerst longe/zit-les mogen geven voordat ze teugels in handen geven. En mij net zo goed!

Paardje is overigens nooit vervelend geworden, dus het klopt niet wat je zegt. Weet je wanneer hij nu vervelend doet? Bij de uitgang van de bak. Daar trekt hij zijn hoofd naar beneden en mn meisje ligt er af. Heeft niks met beginners te maken, een meisje van 6 kan gewoon niet de teugels naar boven trekken en voldoende flinke benen geven. We zijn nu bezig ze met een zweepje te leren omgaan. Naast een zweepje binden we nu een touw tussen het bit en het zadel zodat hij zijn hoofd niet meer naar beneden kan trekken. Voorheen deed hij dit niet, pas na een half jaar is meneer een beetje gaan vervelend gaan doen.
Maar dit terzijde.

Ik ben ook van mening dat niemand in groepslessen moet beginnen. Er is te weinig aandacht voor de beginnende ruiter. Mijn dochter zit nog steeds in privéles.

Het gaat er mij meer om, als ik nu elke keer beginners meeneem op Stella (hele brave Haflinger) verpest je dan het makkelijke karakter? Tot nu toe overigens niet, want in 1,5 jaar tijd hebben er nu nog maar 6 verschillende mensen mee gereden.

Heb je het nu over 2 verschillende paarden? Want je zegt dat meneer pas na een half jaar beetje vervelend ging doen, dat probleem met dat paard is vrij duidelijk hij gaat naar de uitgang. Daar zul je als lesgever van te voren op moeten inspelen voor het paard gaat doen wat hij doet. Het is natuurlijk logisch dat een meisje van 6 er dan afligt maar dit is heel makkelijk te voorkomen om er als lesgever meer tijd aan te besteden. En eventueel meer ervaren personen met het paard laten werken weet niet of dat momenteel ook gebeurt maar ook dat kan zeker schelen. Wel beetje raar dat je eerst zegt dat hij nooit vervelend doet en vervolgens dus wel als hij naar de uitgang loopt en z'n hoofd naar beneden doet en meisje eraf ligt.

Het zal per paard verschillen of je het zult gaan verpesten. En wat je daaronder verstaat. Een paard dat niet meer(of heel slecht) op hulpen reageert is eigenlijk ook "verpest" net zo goed als een paard dat alleen maar in verzet gaat.
Zolang die beginner goed begeleid wordt en er een ervaren ruiter op rijdt 1 x in de week, dan zul je een heel stuk beperken.

Mijn ervaring is dat je wel degelijk een paard daardoor kunt verpesten als er geen goede controle is en dus weinig/geen begeleiding en het paard maar doet wat die zelf wil. Maar dat geldt altijd, je kunt ook een paard verpesten door 1 persoon er op te laten rijden. En daar kunnen ze ook in de omgang nare kwalen van krijgen. Kun je er zeker wel weer uitkrijgen maar beter is om geen risico te lopen en gewoon controle te houden en zorgen dat ook met beginners alles zo "soepel" mogelijk verloopt en dus goede begeleiding bij die direct in kan grijpen als het niet goed gaat.

Wat betreft de zit-lessen vindt helemaal geen slecht idee hoor. Goed leren zitten doet erg veel en is ook comfortabeler voor het paard. Beginners die niet stabiel op een paard zitten kunnen hele tegenstrijdige hulpen geven. En ik vindt niet dat een paard daar onder moet lijden.
Ik heb dat ook nooit gehad. Maar zou het zeker niet verkeerd vinden dat er eerst een goede zit aangeleerd wordt dan wordt de rest ook makkelijker. Maar dat is je eigen keus.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:33

1Boefje schreef:
Dus de definitie van beginnerspaard is dus eigenlijk dat hij erg goed op de basis (rem, stuur, tempo) reageert ongeacht de kunde van de ruiter?
Mijn dochter bijvoorbeeld is begonnen met rijden op haar eigen Shet. Nou je weet hoe dat gaat, continu in de bek hangen, helemaal niet stabiel in zit en benen gebruiken is nog steeds kansloos. Is dan je paard een beginnerspaard als hij toch doet wat je vraagt?

WOW! Hoe oud is je dochter toen ze begon? Mijne is nu 6, bijna 7. Heeft leren rijden op mijn Fries (engelengeduld en heel gevoelig) mbv de longe. Niks geen teugels en beugels. Zitten en zitten blijven (wel voltigesingel gebruikt) Ze heeft 2 jaar op hem mogen oefenen en heeft nu d'r eigen pony. WelshxArab, ok gevoelig beestje, dochter rijdt haar op d'r gedachten zo'n beetje. Want in de bek hangen is bij mij not done. Dan trek ik d'r persoonlijk van paard of pony af. Niet stabiel in de zit? aan de longe zonder teugels en beugels doet wonderen en al helemaal op een kale rug met voltigesingel. Benen gebruiken? Is pas nodig als pony op je intentie niet reageert. En dan nog minimaal als het kan. Maar dit is off topic, maar ik schrok van deze uitspraken. Want dat is dus helemaal niet zoals ik weet dat het gaat...

MBT verschillende ruiters: onze pony hebbenw e nu een maand of 2. Hiervoor kwam ze van een zorgboerderij af waar ze meerdere ruiters per week had, ook met beperkingen. Ze is daar prima opgevoed, ingereden, verzorgt etc. Echt waar, geen fout woord erover. Maar je ziet haar nu wel opknappen nu ze 1 ruiter heeft (dochter) en daarnaast 1 baas (ik dus). We zijn nog steeds vertrouwen aan het winnen, maar ik zie per week gewoon meer plezier en meer ontspanning erin komen omdat ze nu maar 1 ruiter heeft en haar leert kennen.

Een foute ruiter kan wel degelijk onherstelbaar schade toebrengen, niet aan het karakter van je paard. Want dat is aangeboren. Maar WEL aan zijn manier van doen, zijn reacties, etc. Want dat komt voort uit zijn ervaringen.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:34

De vorige eigenaar van mijn paard liet er verschillende jonge meisjes op rijden die niet goed goed kunnen rijden.
Mijn paard is 5 en dat is dus heel slecht voor haar geweest, ze is eigenlijk beetje verpest toen. nu ik haar alleen zelf rij en een vaste bijrijder voor 2 dagen die heel goed rijd is het allemaal weer goed gekomen.
Mijn paard is jong maar heeft wel een verleden en is zo zonde dat het dan zo gaat.

Met oudere paarden met veel ervaring merk je er niet veel van die zijn dat wel gewend.
Maar ik kan begrijpen dat als er door verschillende personen verkeerd mee om word gegaan dat zo'n paard wel beetje het vertrouwen kan verliezen!

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:28

Ligt eraan wat voor karakter het paard heeft en hoe die mensen erop rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:01

Is wel offtopic. Mijn dochter zit al op haar pony (mini Shet 85cm) sinds schoenmaatje 26, in haar geval 4,5 jaar. Wij maakte altijd korte wandelingetjes met Chefke, max. 15 minuten. Toen ze zelfstandig kon zwemmen met 5 jaar heeft ze paardrijles gekregen. (op 3 maanden na 6 jaar, vooruit)
Het zijn privérijlesjes van een half uur.

Ik ga mee met Annett1990, het is dus gewoon niet op voorhand te zeggen wat er gebeurd met je paard zijn gedrag.
Mijn Cisco moet je dus niet hebben als je angst hebt of beginner bent, onze Stella wel.
Beide ervaren paarden, maar mn eigen paard totaal vern...als ik er mee rij. Als mn bijrijdster ermee rijdt, is hij rust zelfe. Maar ik dit geval voelt mijn paard mijn angst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:05

1Boefje schreef:

Maar dit terzijde.

Dit heeft wel degelijk met de africhting en de beginner te maken! Een meisje van 6 op een pony die wat meer " koppie" heeft en waarschijnlijk ook niet zo goed aan de hulpen staat, gaat dit gedrag vertonen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:17

1Boefje schreef:
Ik snap werkelijk niet wat daar mis mee is :? .

1Boefje schreef:
Naast een zweepje binden we nu een touw tussen het bit en het zadel zodat hij zijn hoofd niet meer naar beneden kan trekken.
Sorry, maar hoe strak moet je je paard opknopen wil hij zijn hoofd niet meer naar beneden kunnen doen :o?

1Boefje schreef:
Voorheen deed hij dit niet, pas na een half jaar is meneer een beetje gaan vervelend gaan doen.
Een half jaar geleden heb je ergens een verkeerde afslag genomen en bent die weg blijven vervolgen. Je haf reageert op de situaties waarin jij haar plaatst. En zij reageert nu dus 'vervelend', terwijl ze dat tot een half jaar geleden niet deed.

1Boefje schreef:
Het gaat er mij meer om, als ik nu elke keer beginners meeneem op Stella (hele brave Haflinger) verpest je dan het makkelijke karakter?
Het karakter is hetzelfde, maar het gedrag kan wel veranderen. Blijf goed naar je paard kijken! Je ziet nu dat ze niet zo makkelijk reageert als voorheen: als je niet iets aan de situatie verandert kan het zomaar van kwaad tot erger worden en ben je je 'makkelijke' beestje kwijt. Probeer te bedenken wat beter kan voor je haf, zodat ze zich weer okee voelt, in plaats van het 'beter' te maken voor je ruiter (touw aan paard knuppen).

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:32

Het heeft inderdaad veel invloed op een paard. Maar ik denk inderdaad meer het gedrag dan het karakter. Mijn pony heeft heel lang op een manege gelopen. Je kwam haar stal nog amper in zonder een trap te krijgen. Elk vogeltje dat voorbij vloog was een reden om te gaan rennen. Toen ze daar weg was en alleen ik of m'n nichtje op haar reed was ze heel rustig, schrok van bijna niets meer. Ze werd lief en knuffelig. Een totaal andere pony.