Scheren: paard breekt door verdoving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 13:58

Ik ben gevraagt een paard te scheren. Dit doe ik vaker, dus geen probleem.
Paard in kwestie is een zeer brave grote haflinger. Kijkt nergens van op, loopt in 2span en is daar de koele kikker van het span. Wapperende zeilen, landbouwverkeer, nergens kijkt hij van op, en hij sleept het andere paard, wat wat rillerig kan zijn, er zo doorheen.
Maar, paard lange vacht, niet droog te krijgen, en het haar zit klem in het tuig. Daarnaast krijg je een soort rollade effect als ie in het tuig staat ;).
Dus ik vorige week erheen. Paard heeft voor zover we weten geen ervaring met scheren. Aangezien we een jachtmodel doen had ik alleen mijn grote machine bij me, die best veel herrie maakt.
Paard vast gezet, ik zet mijn machine aan, en paard compleet over de zeik...
Dit hadden we dus echt niet verwacht. Ik kon niet eens bij hem in de buurt komen!
Met een praam op heb ik een klein stukje van zijn hals kunnen doen, maar hij was écht bang, begon gericht te slaan, etc.
Op dat moment had ik zoiets: Als we nu met alle geweld doorgaan, scheer je hem nooit meer :n
Dus met eigenaar overlegt, en die zou met de DA overleggen voor verdoving.

Ze heeft Vetranquil granulaat gehad, en op de gebruiksaanwijzing staat 1 schep pet 200 kg.
Dus gister om 6 uur 2.5 schep gegeven. Om 7 uur paard gepakt, hij leek aardig suf, tot ik de machine aanzette. Compleet kansloos!. Dus nog maar een schep erbij, weer 3 kwartier/uurtje wachten...
In plaats van de grote machine had ik eerst mijn tondeuze gepakt (Moser Askar) omdat die heel stil is, maar ook nu brak hij direct door de verdoving heen en kon ik niet bij hem in de buurt komen. Ik ben met een draaiende machine met mijn rug naar hem toe gaan staan tot hij rustig werd, en achteruit naar hem toegelopen. Toen kon ik naast hem staan.. Mijn hand met machine uitgestoken zodat hij kon kijken/snuffelen, maar nee, hij komt niet in de buurt en staat te snurken of zijn leven er vanaf hangt.

Probleem is nu dat het paard aan 1 kant 2 of 3 geschoren strepen heeft, wat er dus niet uit ziet...

Eigenaar neemt vandaag contact met de DA voor advies. Ik zit te denken om hem door de DA in te laten spuiten, maar breekt hij daar ook niet uit?
Mijn eigen paarden zijn súper makkelijk met scheren, en ik heb tot nu toe eigenlijk nog nooit met verdoving geschoren. Ik heb hier dus helemaal geen ervaring mee...

Iemand enige tips/ervaringen?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 17-11-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:01

Dat granulaat werkt idd maar gedeeltelijk. Als hij echt onder de verdoving moet dan zit er niets anders op dan de DA te laten komen en echt plat te laten spuiten.

En dan zo snel mogelijk alles scheren (beginnen met de moeilijke plekken).

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:02

Ik had dit ook met een pony die ik voor iemand moest scheren. Stond tussen 2 palen vast trangigel gehad, ging ff goed maar dit dier was wel héél bang. Ging alleen niet slaan naar me, maar opeens ging ze echt letterlijk knok out. Echt zo zielig ik dacht dat ze er in zou blijven, liet zich zo vallen en hing tussen de 2 poetspalen. Daarna gebeurde dit nog een keer, kind huilen om der pony. Ik heb dit dier op stal gezet met een berg wortels...Dan maar half geschoren (ziet er niet uit) maar ik krijg het niet over mijn hart.
Laatst bijgewerkt door DaphneR93 op 17-11-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:03

wij hebben hier bovenop het verdoven ook proppen in de oren van de paarden gestoken tijdens het scheren, dit hielp echt ! Gewoon wat compressen aan elkaar geknoopt en die vrij diep in de oren gestoken zodat ze er niet direct uitvliegen als er eens met het hoofd geschud wordt, maar let er wel op dat er steeds een stukje blijft uithangen zodat je ze er nog altijd uitkrijgt achteraf :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:04

Zigzagwatten :) Voor een euro ofzo heb je een zak bij de drogist of supermarkt. Scheelt vaak al een hele hoop.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:04

K_H schreef:
wij hebben hier bovenop het verdoven ook proppen in de oren van de paarden gestoken tijdens het scheren, dit hielp echt ! Gewoon wat compressen aan elkaar geknoopt en die vrij diep in de oren gestoken zodat ze er niet direct uitvliegen als er eens met het hoofd geschud wordt, maar let er wel op dat er steeds een stukje blijft uithangen zodat je ze er nog altijd uitkrijgt achteraf :)

O dat is wel een hele goeie!! Het is idd het geluid waar de meeste zo op reageren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:08

Paarden kunnen met de spuiten van de dierenarts ook er door schieten. Eerst lijken ze half dood en plots kunnen ze opspringen, slaan en vechten voor hun leven! Het blijft altijd uitkijken dus ;)

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:12

Toen ik mijn paard zou laten scheren, door voor haar een vreemde, wou ze ook niet. Diegene kon haar niet benaderen.
Toen heb ik het scheerapparaat van haar over genomen. Eerst het trillen van de machine laten voelen toen mijn arm tegen haar hals lag. Op zo'n manier steeds dichter bij en op een geven moment kon ik haar scheren.
Toen heeft diegene de machine over genomen en kon zonder verdoving gewoon scheren.
Nu vind ze het zalig en staat te genieten als het vele haar eraf komt.
Hoop dat het jullie ook lukt zonder verdoving te scheren. Sterkte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:14

Nee, dat gaat niet lukken cajra, allemaal geprobeert. Ik noch eigenaar kan met een draaiende machine in de buurt komen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:16

Lastige situatie.
Zeker omdat het dier nú dus wel een slechte ervaring erbij heeft.

De watten is een heel goed idee. dit dempt het geluid behoorlijk.

En anders de DA laten komen om d'r plat te spuiten.. Maar als ze hier doorheen breekt, hou dan maar rekening met een paard wat het vertrouwen volledig kwijt zal zijn.

Als je haar op stal zet?
En gewoon de machine eens voor de stal aanzet. Leg maar ergens neer waar die blijft liggen, en laat m lekker 15 minuten aanstaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:17

Ik zou gewoon kiezen voor een orale spuit. Er is een nieuwe ontwikkeld, ben de naam ff kwijt, maar ik heb ze groot ingekocht voor het scheren. Zijn spuiten tot 600kg. en ik heb er een rotbok van een Tinker maatje 1.75m. mee verdoofd nadat ik vorig jaar 5 klappen van hem gevangen heb. Na een spuit van 600kg. was hij zo mak als een lammetje, en hij woog er 750kg denk ik. :P

Of laat de DA een spuit geven in het bloed. Desnoods een overdose. Heb mijn jaarling hengst tijdens de castratie laten verdoven voor 900kg. Hij woog er 300 misschien? Hij brak iie ook door. :P

Granulaat werkt naar mijn mening echt totaal niet. :P Daar breken zelfs mijn pony's van 28 nog doorheen. :')

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:19

Het is niet jouw paard, dus wat lastig om te oefenen. Maar ik raad grondwerken aan.
En dan met name Sacking Out (even googelen, dan hoef ik niet zoveel te tikken hier).
Werkt perfect! Mijn vorige leasepaard (KWPN) was als de DOOD en brak ook door de verdoving heen.
Drie keer sacking out met hem gedaan en het was 100% verbeterd. Geen verdoving meer nodig gehad!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:20

+ Dat als ze eenmaal volledig uit de verdoving komen er vaak adrenaline in het bloed zit en ze dus niet zomaar ff weer onder zeil gaan. Dus dan moet er eerst weer rust in het lichaam zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:20

Een van onze paarden moet ook met verdoving geschoren worden. Twee jaar terug kwam ze door de verdoving heen en begon degene met het scheerapparaat en degene die haar vast had te slaan (heel knap, in een halve seconde had ze beide personen te pakken met een voorbeen := )

Vorig jaar met een andere dierenarts het verhaal vertelt en hij heeft haar toen een extra zware dosis gegeven. Ze stond er toen wel bij alsof ze bijna om kon vallen, maar het scheren ging iig goed.

Overigens scheren we haar in haar boks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:22

granulaat had een stalgenoot super goede ervaringen mee, vandaar eigenlijk. Over dingen als tranquigel etc lees ik best veel paarden waarbij het niks deed.
JG: Dat hebben we gedaan (nouja, met een boormachine dan, aangezien ik de scheermachine op stal nodig had) en dat haalt allemaal geen fluit uit.
Paard nu wel een slechte ervaring... tja. sorry.... kunnen we ook niet zoveel aan doen. Misschien had hij die zelfs al, weten we niet.

Proppen in de oren vind ik zéker het proberen waard, mits we aan zijn oren mogen komen (oren knippen vind ie drama heb ik weleens opgevangen)

Platspuiten is een optie, maar ik zit idd met wat als ie hier ook doorheen breekt?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:23

Daarom moet je ook zo snel mogelijk werken. Des te minder kans dat er ongelukken gebeuren.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:24

Tijdens voeren de scheermachine laten lopen voor een positieve ervaring?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:25

Ja, ik heb het over een nieuwe spuit die ontwikkeld is speciaal voor paarden.
Sedasan ed. is oorspronkelijk ontworpen voor honden en andere kleine dieren. Vandaar dat het lang niet altijd werkt.

Proppen gewoon er in een keer goed indouwen. Meestal vinden ze het ff irri maar daarna gaat het vaak prima. Ga mijn merrie der hoofd ook doen met proppen, kon er vorig jaar niet bij in de buurt komen. :P

De DA gewoon ff laten wachten? De verdoving in het bloed gespoten werkt erg snel. Laat je DA gewoon ff wachten tot ie suf is. Apparaat aan om te testen en evt. bij verdoven.

Zo doen wij het ook als de tandarts komt. De hele bende verdoven. En soms nog even bij-verdoven.

Zit alleen een kostenplaatje aan. :P

gr_roos

Inderdaad door de dierenarts laten verdoven. Mijn merrie breekt ook door traquigel enz heen. Zij is alleen heel stoot op der hals en hoofd. Hoofd scheer ik dus niet en hals eerst aan beide kanten, het gedeelte wat ze wel goed vindt is ze dan al wat minder suf.
Mijn DA gaf m nog een orale spuit, als ik merkte dat ze wakker werd en ze was lastig kon ik dat bijspuiten. Had wel 30-40 min inwerkingstijd.

Rumpleteaser

Maar waarom platspuiten als je het definitief kunt oplossen met grondwerken/ sacking out....?
Ik ben overigens helemaal geen zweefkees hoor, maar een lange termijn oplossing is toch veel fijner? Ook voor het paard?
Werkt trouwens ook uitstekend tegen enge paraplu's - auto's - motoren - honden - bakkabouters - zakjes - etcetc :D

Chaos

Cajra schreef:
Tijdens voeren de scheermachine laten lopen voor een positieve ervaring?

Ik denk dat dit echt zinloos is.
Heb zulke gestoorde bokken meegemaakt wat betrefd scheren. Die hebben dan zo'n adrenaline in het lijf dat ze echt niet meer aan eten denken bij het horen van het scheerapparaat. :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:26

Die sacking out kan altijd daarna nog..
Ik begrijp dat het paard actief is en dus nu geschoren meot worden.....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:27

Rumpleteaser schreef:
Maar waarom platspuiten als je het definitief kunt oplossen met grondwerken/ sacking out....?
Ik ben overigens helemaal geen zweefkees hoor, maar een lange termijn oplossing is toch veel fijner? Ook voor het paard?
Werkt trouwens ook uitstekend tegen enge paraplu's - auto's - motoren - honden - bakkabouters - zakjes - etcetc :D

Omdat TS wat ik begrijp net als ik voor klanten scheert.
Ik ga echt niet grondwerken met paarden van klanten. Tenzij ze me daar ook voor betalen. :P En anders word ik ingehuurd voor het scheren, en de eigenaar moet dan gewoon zorgen dat het paard geschoren kan worden. Of dat door middel van verdoving of grondwerk is maakt dan niet uit denk ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:27

snel werken is het probleem niet, maar dan moet ik wel bij hem in de buurt kunnen komen :j Nu brak hij eruit zodra hij de machine hoorde (paard stond met hangend hoofd en oortjes opzij)

Cajra: Het is niet mijn paard, ik ben er dus niet bij als het paard gevoerd wordt.

RT: Ik heb werkelijk geen idee wat saching out is, dus dat ga ik eens opzoeken. Je laatste zin: Dat is dus allemaal geen probleem, dat is het rare. Het is helemaal geen neurotisch paard of iets.

Hoe lang werkt respectievelijk een orale spuit of een spuit in de bloedbaan?

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:27

platspuiten doe je beter niet denk ik, meeste paarden beginnen dan ferm te zweten waardoor je ook niet meer kan scheren