Grondwerk en rijoefeningen voor een overenthousiate KWPN-ner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Grondwerk en rijoefeningen voor een overenthousiate KWPN-ner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 02:09

Hallo,

ik verzorg een enorm lieve KWPN merrie.
Helaas is ze bij haar vorige eigenaresse nogal... Hoe zal ik het subtiel zeggen... "Verwend".
Kortom, zodra ze begon te bokken of een noodrem maakte was het reden om af te stappen en voorlopig niet meer te rijden.
Vandaag de dag probeert ze dat ook nog, maar wij zijn daar niet zo van onder de indruk.

Echter, tijdens de buitenritten heeft zij altijd de snelheid mogen bepalen, oftewel: SCHEUREN!
Ze is heel zacht in de mond, maar zodra we ook maar proberen te gaan draven springt ze in gallop aan, als je snel genoeg bent krijg je haar wel terug (met als gevolg dat ze zijwaarts gaat galopperen of stijger-bok-stijger-bok-stijger-bok gaat doen), heb je pech: Dan scheurt ze met een rotgang weg, de enige manier om haar dan nog te stoppen is heel lang heel hard trekken aan de teugels (heel onprettig) of, als er ruimte is, haar in de volte te rijden, maar deze ruimte is er gewoon vaak niet...
Uiteraard, als je haar wilt laten galopperen is ze ook niet te houden.

Ze heeft soms goede momenten en dat luisterd ze wel redelijk, maar meestal (19 van de 20 keer) is het een drama. Ze kan binnen 10 minuten helemaal druipend van het zweet lopen en het is er zo eentje dat zichzelf dood rijdt...

Nou zijn wij al aardig handig geworden in het voorkomen van het racen, maar als ze dit onverhoopt toch voor mekaar krijgt is het gewoon erg vervelend dat we zo enorm hard aan de teugels moeten trekken. Dit willen we gewoon niet en we zoeken een oplossing.

Nou weet ik dat de sleutel ligt bij grondwerk, maar ik weet ook dat dat niet helemaal afdoende is, dus ik hoor graag jullie tips voor dit overenthousiaste gevalletje.

Niet geschoten is altijd mis!

Alvast heel erg bedankt!

Xyris

Re: Grondwerk en rijoefeningen voor een overenthousiate KWPN-ner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 02:12

En ik zie net dat ik dit topic verkeerd heb geplaatst... Mijn excuses

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:46

Ik zou niet beginnen bij grondwerk maar bij loswerk. Emiel heeft daar een goede handleiding voor geschreven, en neem les!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:27

Hoe ver zijn jullie dressuurmatig? Want meestal is dit soort problemen het beste op te lossen door je paard gewoon onderweg aan het werk te zetten met voor haar moeilijke dressuuroefeningen ( bv schouder buiten vragen) in elk geval iets wat ze moeilijk vind en waar ze dus haar aandacht bij moet houden. Je moet dit goed timen: voorkom elke keer een explosie door een oefening te vragen en stop ermee op het moment dat ze ontspant, dan leert ze echt snel genoeg dat dat gejakker niet is wat jij wil.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 12:00

Hey Caira, ik zal daar eens naar kijken.

En Diana, we vragen travaires (hoe schrijf je dat?) van haar en gallopwisselingen, dus wat dat betreft zijn we vrij ver :). We vragen haar ook aan de teugel. Schouder binnen- en buitenwaarts is niet voldoende, daar knalt ze dwars doorheen.

Daarnaast wordt er met haar gelest, niet door mijzelf (nog niet) wel door de eigenaresse.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:26

Op naar de piaffe en de passage dan he _O- . Maar zonder gekheid: of die oefeningen zijn te makkelijk voor je paard en moet je dus moeilijkere vragen, of je timing is niet goed waardoor ze alsnog elke keer de kans krijgt om haar gedrag beloond te krijgen. wat er bij jou aan de hand is kan ik zo via een forum niet inschatten, maar ik gok eigenlijk op die laatste.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:46

Ja dat is het hem ook, sms krijgt ze inderdaad de kans maar dat is meestal als er geen ruimte is voor de travere, zoals bij smalle paadjes, of direct langs een weg, of omdat er een sloot naast het pad zit >.< ze is dan zo druk bezig met proberen met uit te breken en los te komen uit de oefening die ik haar laat doen dat ze dan zo de sloot in rent, de weg op springt of mij achter een boomtak laat hangen :S

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:19

Dan denk ik dat je tijdelijk dit soort weggetjes even moet mijden en moet kiezen voor ruimte waar je daadwerkelijk iets kunt doen met haar. Net zolang tot je het onder controle hebt. En vergeet haar vooral niet de hemel in te prijzen als ze wel rustig is, dat is nog het allerbelangrijkste :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:41

Of zoveel ruimte zoeken, gaan galopperen en als mevrouw voldoende heeft gedaan in haar ogen: doorzetten en full speed blijven. Zorgen dat het galopperen werken betekend, zweten en vooral moe worden. Maar dat werkt alleen als je goed kunt blijven zitten, de ruimte hebt en de tijd neemt om dat steeds te blijven doen, dus niet eenmalig (al hoeft het meestal maar 2 of 3 keer is de ervaring met soortgelijke "gevallen").

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:10

@ Diana, over het algemeen rijd ik niet alleen en ik heb me vaak dus aan te passen aan wat anderen willen (al mijd ik die paadjes wel als ik alleen ben).

@ Michellette, tsja, dat heb ik geprobeerd, maar het linke met dit paard is dat ze zichzelf dood rent, haar eindeloos door laten rennen is dus gevaarlijk... En druipend van het zweet is ze al binnen 15 minuten, waarvan ik het grootste deel heb gestapt en gedraaft, het is echt niet normaal...

Tis niet zo dat ze in paniek raakt ofzo, ze is gewoon drammerig en als ze gaat rent ze tot ze erbij neer valt...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:32

Ik weet dat het moeilijk is als je van anderen afhankelijk bent, maar als je je probleem wilt oplossen zul je dus toch even medewerking van anderen moeten vragen. Als je uitlegt waarom denk ik dat ze dat best zullen begrijpen. Het gaat ook niet om maandenlang, zoals Michelette al schrijft kun je op korte termijn al resultaat boeken als je het maar even echt goed aanpakt. Als je zo door blijft modderen gaat het nooit wat worden, maar daar wat je zelf ook al achter.