Eind augustus hebben wij ons paard verkocht via marktplaats. In de advertentie hadden wij duidelijk aangegeven dat hij een kramptrekker was en erg druk op stal als er niet genoeg met hem werd gedaan. Behalve de bekende dingen die het met zich meebrengt (voor mensen die het niet weten, staat veel info op internet/bokt) hadden wij er in de dagelijkse omgang geen enkel probleem mee. Hij kon super lopen en liep ook wedstrijden, de vrouw die hem kocht (haar eerste eigen paard) wilde recreatief rijden, dus geen enkel punt!
Bij bezichtiging is hij uit het land gehaald en getoond zoals hij was, ze wilden wat uitleg over het kramptrekken en dat hebben we uitgebreid gedaan, ook laten zien dat er geen probleem met de achterhand was, alleen de achterhoeven optillen etc lieten we over aan de hoefsmid hebben we verteld. Ze reageerden begripvol en vonden het geen groot punt. Hij is voorgereden, vrouw heeft zelf gereden en was erg enthousiast, dit paard wilde ze graag kopen. We hebben nog een hele poos nagepraat en alles van A tot Z uit de doeken gedaan. Zeker omdat het niet altijd het makkelijkste paard was en ze wel moesten beseffen wat t drukke gedrag en t kramptrekken met zich meebrengt zodat we geen problemen achteraf zouden krijgen. Ze begrepen het helemaal

Tussendoor kwam de vakantie, er was al een poosje niet teveel met hem gedaan (ook reden van verkoop:tijdsgebrek) en in de vakantie heeft hij ook (behalve alle dagen weidegang) niet veel onder het zadel gelopen oid. Dus in het kramptrekbeen zat ietsje vocht in de kogel en gezegd dat als hij weer lekker in beweging kwam dat het in no-time weg was. Kramptrekkers zijn nou eenmaal gebaat bij lekker veel bewegen en dat deed ons paard ook het liefst, het was een harde werker en liet je nooit in de steek. De dag voordat hij is opgehaald zijn ook de hoeven nog gedaan door de hoefsmid, achterhoeven ging moeizaam door het mindere bewegen. We hebben het duidelijk verteld, wederom om geen onduidelijkheid te krijgen en men reageerde zoals altijd begripvol.
Vooral ook aangegeven (want ja je kent je paard als je hem 5,5jr hebt gehad) dat ze hem goed moesten laten wennen aan de nieuwe omgeving, veel aandacht, rust en dingen met hem doen dan zou het wel goedkomen
Ze zou hem rustig laten wennen en rekening houden met hem werd mij verteld, dat stelde me gerust. Daarna vertrok hij met z'n nieuwe baasjes voor een 5uur durende rit in een niet al te ruime trailer. Dat vond ik minder, maarja kon ze moeilijk vragen een andere te halen. De koper vroeg niet om een aankoopkeuring, alsmede een proeftijd, dus ik dacht dat het vertrouwen wederzijds was en de verantwoording lag daarna bij haar. Wij hadden ruim voldaan aan de meldingsplicht!Na 3 dagen t eerste telefoontje, ze hadden er al een hoefsmid bij gehaald, het paard gaf zijn achterbenen niet op..er was iets heel ernstigs aan de hand, ze zou ook de dierenarts laten kijken...dan zakt je de broek af
Ik uitleggen dat hij er net was, een kramptrekker in een vreemde omgeving bij vreemde mensen die zal zijn hoeven even opgeven (niet dus) terwijl dat al zo'n hekel punt is? Hij kon best even verder met z'n hoeven, zo slecht was het niet en we hadden uitgelegd hoe het was gegaan. Heb geduld..Toen was het een poosje stil. Na een dikke maand wederom een telefoontje, hij was niet door de keuring gekomen omdat hij z'n achterbenen niet wilde opgeven. De dierenarts had een rapportje opgemaakt. Nou weet ik dat dierenartsern ook heel verschillend reageren op kramptrekkers, de een erkent het, de ander niet. Deze dus niet. Ik nogmaals geduldig (je word er zo moe van als het zo overduidelijk is verteld) doch iets duidelijker uitleggen wat er aan de hand was en dat hem verder niks ernstigs mankeerde naast t kramptrekken. Ze moesten hem laten bewegen, kramptrekken is een raar fenomeen, maar het heeft geen uitwerking op het paard als (recreatief-)rijdier! Niks doen of hem maar vooral mijden maakt hem juist stijver..rust-roest.Enige weken geleden een aangetekende brief: Het paard was onderhanden genomen door de physio-therapeut, had 2 blokkades waarvoor hij behandelt was (is prima van hun kant, t kan verlichting geven
maar het verhelpt t kramptrekken niet), hij leek te verbeteren maar kreeg toen een terugval, had een stijf been en kon niet meer draaien. Ze hadden de DA erbij gehaald en die had hem penicilline gegeven. Ook hadden ze onlangs geconstateerd dat hij weefde
Mijn maag keerde om toen ik het las, ons paard die nooit wat had in al die jaren en nu dit binnen 2 maanden, onbegrijpelijk!
Vraag was hoe het zou komen en wij waren niet duidelijk genoeg geweest zodat zij nu met de problemen/kosten zaten...Bovendien vonden ze het zadel niet correct (niet t nieuwste maar voldoende en dat wisten ze en wat ze voor bijna niks mee hadden gekregen, maar wat aangemeten was op hem en door de jaren nagekeken was door erkende zadelmakers) Zij had dus maar gelijk een ander zadel gekocht! Reden van de brief dan ook, men wilde alle gemaakte kosten en komende kosten op ons verhalen!
Het is toch onbegrijpelijk? Dan denk je goede dingen te doen voor het paard omdat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had. Altijd alleen maar gedacht aan het welzijn van het paard, ook volledig voldaan aan de meldingsplicht, zelfs meer dan dat. Toegezegd voor hen klaar te blijven staan als er vragen of problemen waren. Nu, omdat het begrip kramptrekken hen tegenvalt (vermoed ik), hun DA t niet erkent en misschien mensen om hen heen vermoedelijk zich er ook mee bemoeien en t beter denken te weten ligt de fout bij ons? Wij zijn hier dus ook niet akkoord mee gegaan omdat wij weten hoe het paard in elkaar steekt als je hem zolang hebt gehad. Zij kozen ervoor hem zo mee te nemen, terwijl ze van het begin tot eind wisten hoe het zat. Nu het hen kennelijk tegenvalt krijg ik het idee dat hij word gebruikt als melkkoe en ik vind dat dieptriest dat dit nu zo moet:(
Een lang verhaal, maar als iemand ervaring heeft met dit soort zaken dan hoor ik het graag (ook de uitkomst ervan) Ik hoop niet dat het nog hogerop word opgespeelt en dat we eruit komen. Maar zo zie je maar dat je denkt dat je er alles aan hebt gedaan om achteraf geen problemen te krijgen dat het alsnog anders kan lopen omdat in dit geval of het kramptrekken of het paard niet begrepen word!