Paard verkocht, nu problemen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noppie70

Paard verkocht, nu problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:25

Wij zitten met het volgende en ik wil wel eens wat meningen weten van mede-bokkers... :o

Eind augustus hebben wij ons paard verkocht via marktplaats. In de advertentie hadden wij duidelijk aangegeven dat hij een kramptrekker was en erg druk op stal als er niet genoeg met hem werd gedaan. Behalve de bekende dingen die het met zich meebrengt (voor mensen die het niet weten, staat veel info op internet/bokt) hadden wij er in de dagelijkse omgang geen enkel probleem mee. Hij kon super lopen en liep ook wedstrijden, de vrouw die hem kocht (haar eerste eigen paard) wilde recreatief rijden, dus geen enkel punt!

Bij bezichtiging is hij uit het land gehaald en getoond zoals hij was, ze wilden wat uitleg over het kramptrekken en dat hebben we uitgebreid gedaan, ook laten zien dat er geen probleem met de achterhand was, alleen de achterhoeven optillen etc lieten we over aan de hoefsmid hebben we verteld. Ze reageerden begripvol en vonden het geen groot punt. Hij is voorgereden, vrouw heeft zelf gereden en was erg enthousiast, dit paard wilde ze graag kopen. We hebben nog een hele poos nagepraat en alles van A tot Z uit de doeken gedaan. Zeker omdat het niet altijd het makkelijkste paard was en ze wel moesten beseffen wat t drukke gedrag en t kramptrekken met zich meebrengt zodat we geen problemen achteraf zouden krijgen. Ze begrepen het helemaal :)

Tussendoor kwam de vakantie, er was al een poosje niet teveel met hem gedaan (ook reden van verkoop:tijdsgebrek) en in de vakantie heeft hij ook (behalve alle dagen weidegang) niet veel onder het zadel gelopen oid. Dus in het kramptrekbeen zat ietsje vocht in de kogel en gezegd dat als hij weer lekker in beweging kwam dat het in no-time weg was. Kramptrekkers zijn nou eenmaal gebaat bij lekker veel bewegen en dat deed ons paard ook het liefst, het was een harde werker en liet je nooit in de steek. De dag voordat hij is opgehaald zijn ook de hoeven nog gedaan door de hoefsmid, achterhoeven ging moeizaam door het mindere bewegen. We hebben het duidelijk verteld, wederom om geen onduidelijkheid te krijgen en men reageerde zoals altijd begripvol.

Vooral ook aangegeven (want ja je kent je paard als je hem 5,5jr hebt gehad) dat ze hem goed moesten laten wennen aan de nieuwe omgeving, veel aandacht, rust en dingen met hem doen dan zou het wel goedkomen :) Ze zou hem rustig laten wennen en rekening houden met hem werd mij verteld, dat stelde me gerust. Daarna vertrok hij met z'n nieuwe baasjes voor een 5uur durende rit in een niet al te ruime trailer. Dat vond ik minder, maarja kon ze moeilijk vragen een andere te halen. De koper vroeg niet om een aankoopkeuring, alsmede een proeftijd, dus ik dacht dat het vertrouwen wederzijds was en de verantwoording lag daarna bij haar. Wij hadden ruim voldaan aan de meldingsplicht!

Na 3 dagen t eerste telefoontje, ze hadden er al een hoefsmid bij gehaald, het paard gaf zijn achterbenen niet op..er was iets heel ernstigs aan de hand, ze zou ook de dierenarts laten kijken...dan zakt je de broek af :+ Ik uitleggen dat hij er net was, een kramptrekker in een vreemde omgeving bij vreemde mensen die zal zijn hoeven even opgeven (niet dus) terwijl dat al zo'n hekel punt is? Hij kon best even verder met z'n hoeven, zo slecht was het niet en we hadden uitgelegd hoe het was gegaan. Heb geduld..Toen was het een poosje stil. Na een dikke maand wederom een telefoontje, hij was niet door de keuring gekomen omdat hij z'n achterbenen niet wilde opgeven. De dierenarts had een rapportje opgemaakt. Nou weet ik dat dierenartsern ook heel verschillend reageren op kramptrekkers, de een erkent het, de ander niet. Deze dus niet. Ik nogmaals geduldig (je word er zo moe van als het zo overduidelijk is verteld) doch iets duidelijker uitleggen wat er aan de hand was en dat hem verder niks ernstigs mankeerde naast t kramptrekken. Ze moesten hem laten bewegen, kramptrekken is een raar fenomeen, maar het heeft geen uitwerking op het paard als (recreatief-)rijdier! Niks doen of hem maar vooral mijden maakt hem juist stijver..rust-roest.

Enige weken geleden een aangetekende brief: Het paard was onderhanden genomen door de physio-therapeut, had 2 blokkades waarvoor hij behandelt was (is prima van hun kant, t kan verlichting geven :j maar het verhelpt t kramptrekken niet), hij leek te verbeteren maar kreeg toen een terugval, had een stijf been en kon niet meer draaien. Ze hadden de DA erbij gehaald en die had hem penicilline gegeven. Ook hadden ze onlangs geconstateerd dat hij weefde :? Mijn maag keerde om toen ik het las, ons paard die nooit wat had in al die jaren en nu dit binnen 2 maanden, onbegrijpelijk! ;( Vraag was hoe het zou komen en wij waren niet duidelijk genoeg geweest zodat zij nu met de problemen/kosten zaten...Bovendien vonden ze het zadel niet correct (niet t nieuwste maar voldoende en dat wisten ze en wat ze voor bijna niks mee hadden gekregen, maar wat aangemeten was op hem en door de jaren nagekeken was door erkende zadelmakers) Zij had dus maar gelijk een ander zadel gekocht! Reden van de brief dan ook, men wilde alle gemaakte kosten en komende kosten op ons verhalen! 8)7

Het is toch onbegrijpelijk? Dan denk je goede dingen te doen voor het paard omdat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had. Altijd alleen maar gedacht aan het welzijn van het paard, ook volledig voldaan aan de meldingsplicht, zelfs meer dan dat. Toegezegd voor hen klaar te blijven staan als er vragen of problemen waren. Nu, omdat het begrip kramptrekken hen tegenvalt (vermoed ik), hun DA t niet erkent en misschien mensen om hen heen vermoedelijk zich er ook mee bemoeien en t beter denken te weten ligt de fout bij ons? Wij zijn hier dus ook niet akkoord mee gegaan omdat wij weten hoe het paard in elkaar steekt als je hem zolang hebt gehad. Zij kozen ervoor hem zo mee te nemen, terwijl ze van het begin tot eind wisten hoe het zat. Nu het hen kennelijk tegenvalt krijg ik het idee dat hij word gebruikt als melkkoe en ik vind dat dieptriest dat dit nu zo moet:(

Een lang verhaal, maar als iemand ervaring heeft met dit soort zaken dan hoor ik het graag (ook de uitkomst ervan) Ik hoop niet dat het nog hogerop word opgespeelt en dat we eruit komen. Maar zo zie je maar dat je denkt dat je er alles aan hebt gedaan om achteraf geen problemen te krijgen dat het alsnog anders kan lopen omdat in dit geval of het kramptrekken of het paard niet begrepen word! O:)
Laatst bijgewerkt door noppie70 op 16-11-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:30

Als ik het zo lees, sta jij in je recht. Ik zou alleen zelf, als het financieel mogelijk is, mijn paard terughalen.

Over de kosten:
Het zadel heeft ze gezien en zo gekocht. Het weven kan later veroorzaakt zijn, door stress op de nieuwe stal. Krampbeen heb je alles over verteld. Dan heeft zij zelf ook nog de plicht om enig onderzoek zelf te doen of dit paard bij haar zou passen. Terugval na de behandeling van de psychotherapeut (wat doen die?) moet ze de therapeut op aanspreken, aangezien het paard nog geen last had van een stijf been en niet meer kunnen draaien voor de behandeling. Penicilline heeft het paard gekregen voor de gevolgen van de behandeling, kosten kunnen ook naar de therapeut.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 16-11-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:32

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Die zou ik dan inschakelen want als ik het zo lees blijft het hier niet bij en krijg je nog veel meer gedoe met deze mensen. Feit blijft wel dat hun een onderzoeksplicht hadden en hem ongekeurd meegenomen hebben en dat is toch echt hun pakkie-an!

Off-topic: leuke Boktnaam, ik noem mijn paard altijd Noppie :D

noppie70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:36

Dat was ook mijn eerste ingeving: Kon ik hem maar terughalen! Maar we hebben helaas de financiele middelen en ruimte niet om dat te doen. Ik hoop dat ze van verdere actie afzien, maar hoe dan ook de band met hen is verknoeit en ik moet maar hopen dat het goed komt met ons paard! Jammer dat het zo moet:(

En rechtsbijstandverzekering hebben we helaas niet...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:39

De eerste fout die de nieuwe eigenaren hebben gemaakt, is het paard niet meteen bij aankoop laten keuren. ik maak uit je verhaal op dat ze dat pas na een maand gedaan hebben? Als jij duidelijk hebt uitgelegd wat een krampbeen inhoudt, en zij zijn daarmee akkoord gegaan bij aanschaf, zijn de risico's aan hun door em niet te laten keuren. Met een krampbeen zou hij denk ik sowieso niet door die keuring heen komen. Dat zij besluiten een nieuw zadel te kopen is hun keuze geweest, je hebt een zadel meegegeven, dus erg noodzakelijk was het niet.
Als je rechtsbijstand hebt, zou ik hun eens het verhaal voorleggen.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:39

Inderdaad de kopers hebben een onderzoeksplicht. Heb jij de advertentie nog die op Mp stond? heel belangrijk die even goed te bewaren. Ik zou haar bellen, vragen wat nu écht het probleem is. dat jij van meningbent dat je alles eerlijk verteld hebt, je niet had gehoopt dat naar 5,5 jaar goede zorg het zo zou gaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:41

nah, daaar ben je lekker mee zeg!!!!

Ze hebben het paard met alle info bewust zonder aankoopkeuring gekocht toch?
Einde discussie dus!!!!

Ik vind het wel sneu voor jou en je paard :(:)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:41

Daarom heb ik een contractje gemaakt over de info bij de verkoop. Zo kon de koper nooit zeggen dit heb je niet vermeld. Ik en de koper hebben het beide ondertekend.

Ik denk dat als je alles hebt verteld je in je recht staat maar het is altijd jou woord tegen het hare tenzij je een derde erbij hebt gehad.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:42

Het is natuurlijk jou woord tegen dat van hun, maar je hebt wel als verkoper het voordeel dat zij het paard niet hebben gekeurd voor de aankoop. Je hebt als koper nou eenmaal een onderzoeksplicht. Maar wat een vervelende situatie zeg, je zou denken dat mensen wat verstandiger waren. Ik zou inderdaad even gaan uitzoeken wat jou rechten en plichten zijn in een geval als dit zodat je niet voor verassingen komt te staan.

2005

Re: Paard verkocht, nu problemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:45

Zoals het verhaal er nu staat, denk ik dat er weinig verrassingen komen. Of heeft de DA die zij later erbij hebben gehaald vastgesteld dat er iets ernstigers of anders was dan het krampbeen wat het paard voor aankoop al had?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:46

Heb je in je advertentie staan dat je paard doet kramptrekken? Dan heb je het sowieso zwart op wit. Verder is het hun probleem, ze hadden hem eerst moeten keuren?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:50

Volgens mij sta jij volkomen in je recht. Jij hebt alles gemeld en zij hebben niet gekeurd bij aankoop. Het zijn geen ongemelde stalondeugden.

Ik zou ze zeker niet bellen. Vanaf nu alles zwart op wit laten doen. Misschien rechtsbijstand even laten helpen een brief op te stellen.

Sterkte!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:52

Oh nou dan kan ik de vorige eigenaresse van mijn paard ook wel even een rekening sturen=D
Enting op 1 maand laten verlopen jaar niet bij de smid geweest oh en die dure wormenkuur en enen ga zo nog maar ff door.
Schande dat mensen er zo over denken, je koopt zo'n beestje en je weet wat hij mankeert, dan is het die gene zijn taak om het diertje zo goed mogelijk te helpen.
Ik hoop voor je dathet afloopt met een sisser.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:53

Wat een verhaal., :(:) Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Ik lees dat je geen rechtsbijstand hebt. Mocht je echter toch bang zijn dat ze er een zaak van gaan maken dan kun je je natuurlijk altijd laten voorlichten bij een juridisch loket. Op die manier kun je wellicht achterhalen in hoeverre zij nog in hun recht staan (aangezien ze het paard ná de koop pas hebben laten keuren en op de hoogte waren van zijn afwijkingen). Heb je hier wellicht bewijs van; dat de kopers bij aankoop op de hoogte waren van het feit dat ze een paard met een krampbeen kochten? Daarnaast heb je als student zijnde ook recht op een bepaalde mate van rechtshulp, voor het geval je nog studeert. :)

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:54

Hoi Hoi,

Bahh wat vervelend zeg..
Jammer dat sommige mensen zich zo blind staren op een paard en vervolgens alle belangrijke informatie niet opslaan.

Ik heb geen ervaring met z'n situatie.
Wel kan ik je vertellen wat je het beste kunt doen in z'n geval.

( mensen sturen een aangetekende brief, dit is vaak een eerste stap op een gerechtelijke handeling )

Zorg dat je een rapport opstelt voor jezelf.
Dat houd in dat je alle manier van communicatie even vastlegt op papier.
( mails, telefoongesprekken en face to face gesprekken )

Vanaf dag 1 dag dat je contact met hun heb gehad en wat er in gecommuniceerd is.

Klein voorbeeldje:

26-05-2011:

Eerste email contact gehad, ze hebben zeer veel intresse in het paard, die als volgt op internet staat omschreven "hier de verkoop advertentie"

26-05-2011:

Email terug gestuurd naar de potentiele koper met volgende tekst " hier de inhoudelijke tekst van email"

01-06-2011:

Potentiele koper is wezen kijken. Heb hem geduid op de 'gebreken' van het paard en hoe hier mee om te gaan. hier werd begripvol op gereageerd.

Etc etc..zo heb jij alles zwart op wit, hoe het verkoop proces verlopen is, met alle vermelde informatie en de response hierop.

Zo heeft de tegenpartij geen poot om op te staan, hier jij correct gehandeld hebt en niets in gebreken hebt gelaten.

Jij zou dit rapport aangetekend kunnen terug verzenden.
Als back-up van jou correcte manier van handelen.
Let wel op, zorg dat er niets meer dan de waarheid in vermeld word. Mocht je over een opmerking twijfelen, laat dit dan achter wegen.

Hoop voor je dat het hier niet toe zal leiden, maar de mensen van tegenwoordig..
Succes! Hoop dat het paardje hier verder niet onder zal moeten lijden..
Laatst bijgewerkt door Humphry op 16-11-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:55

Heb je alle contact mailtjes etc nog?

Toen ik mijn eerste eigen paard verkocht die ook een aantal gebruiksaanwijzingen had, heb ik het meerdere keren duidelijk in een mail aangegeven en deze mail ook voor de zekerheid bewaard.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:56

kleinvosje schreef:
De eerste fout die de nieuwe eigenaren hebben gemaakt, is het paard niet meteen bij aankoop laten keuren. ik maak uit je verhaal op dat ze dat pas na een maand gedaan hebben? Als jij duidelijk hebt uitgelegd wat een krampbeen inhoudt, en zij zijn daarmee akkoord gegaan bij aanschaf, zijn de risico's aan hun door em niet te laten keuren. Met een krampbeen zou hij denk ik sowieso niet door die keuring heen komen. .

Jawel hoor....en paard met een kramperig been dat daar in zijn prestaties geen last van heeft kan gewoon door een keuring heenkomen.
Ik heb een paar jaar geleden een sportpaard verkocht die ook een krampbeen had en die werd volledig gekeurd, omdat deze in de topsport (eventing) in Engeland moest gaan presteren.
Paard werd door twee verschillende dierenartsen (mijn eigen die ik voor ik 'm te koop wilde zetten eerst liet keuren en de DA van de koper) goedgekeurd. Wel het krampbeen als bemerking op het rapport, maar bij beide DA's de opmerking erbij dat dit geen beperking en geen invloed had op zijn sportprestaties.
Paard loopt nu ook internationaal in Engeland...dus wat dat betreft is het wel uitgekomen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:58

Maar dan kon jij waarschijnlijk gewoon zelf het been oppakken, en de dierenarts ook. Als dat niet kan, kan er ook geen goede buigproef gedaan worden en kan daarop niet beoordeeld worden. Maar goed, dat is hier niet terzake aangezien ze pas erg laat hebben laten keuren.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:02

kleinvosje schreef:
Maar dan kon jij waarschijnlijk gewoon zelf het been oppakken, en de dierenarts ook. Als dat niet kan, kan er ook geen goede buigproef gedaan worden en kan daarop niet beoordeeld worden. Maar goed, dat is hier niet terzake aangezien ze pas erg laat hebben laten keuren.

Op het moment dat je dat been oppakte bij dat paard begon hij te krampen en hem naar boven te trekken. Als je dat even liet gaan en wachtte op de ontspanning, dan liet hij 'm zakken en kon je verder alles doen, net als bij een paard zonder krampbeen. Dus de "kortsluiting" zat alleen in het eerste moment van optillen en verdween dan langzaam.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:03

Agossie schreef:
Volgens mij sta jij volkomen in je recht. Jij hebt alles gemeld en zij hebben niet gekeurd bij aankoop. Het zijn geen ongemelde stalondeugden.

Ik zou ze zeker niet bellen. Vanaf nu alles zwart op wit laten doen. Misschien rechtsbijstand even laten helpen een brief op te stellen.

Sterkte!

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Je hebt alles verteld wat te vertellen valt, ze heeft zelf gezien dat hij WEL goed leip en heeft er zelf op gezeten. Ze zijn akkoord gegaan en hebben hem meegenomen.
Tot daar jouw verantwoordelijkheid.
Dat ze een maand later vinden dat ie toch niet (meer) goed loopt en hem alsnog laten keuren, is hun eigen keuze.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:07

Vervelend dat er niets op papier staat; voor beide partijen en een keuring is ook geen overbodige luxe, voor beide partijen..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:08

Volgens mij heb je je paard verkocht aan echte leken op paarde gebied. Ze wisten niet wat het met zich mee ging brengen en dachten even leuk een paard te kopen!
Jij staat helemaal in je recht en hebt goed gehandeld. Zoals hierboven zou ik ook alles zwart op wit zetten en die rapportage is ook geen gek idee. Zorg dat je alles in orde hebt zodat ze niks kunnen maken. Rechtsbijstand inschakelen lijkt me geen gek idee.
Succes met deze nare situatie. Hopelijk komt het allemaal goed met je paard :s

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:10

Als jullie alle ´kwalen´ hebben verteld tegen de kopende partij in eerlijkheid dan valt jullie niets te verwijten.
Jullie hebben je plicht dus gedaan, het is als kopende partij ook je eigen zorg j koopwaar te controleren of te keuren alvorens tot koop over te gaan.

Weven kan ontstaan zijn op zijn nieuwe plek, wel gaf je zelf aan dat hij erg druk kon in de stal, persoonlijk vind ik dit vaak wel gedrag wat oa weven uitkomt op kribbebijten......het is onrust of stress in de meeste gevallen, wat ik me wel afvraag is waarom je dit zo duidelijk aan geeft.......

Zulke situaties blijven moeilijk maar een feit blijft dat als de verkopende partij eerlijk is geweest tegenover de kopende partij zij zelf verantwoordelijk zijn voor verdere keuringen oid, doen ze dit niet dan is het eigenverantwoording en valt jullie dus niets te verwijten.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:19

Met dit soort paarden zou ik altijd een contractje opstellen. Ik neem aan dat dit niet gebeurd is anders had de huidige eigenaar van het paard, deze brief niet gestuurd aangezien het allemaal duidelijk op papier staat.
Ik begrijp heel goed dat je dit niet gedaan hebt aangezien ze zo begripvol is geweest en het paard heeft gekocht zoals ze is(dus met kramptrekken).

Het is gewoon heel erg zuur dat mensen zich van alles laten aanpraten. Kan je niet een keer bij haar langs gaan om met haar om de tafel te gaan zitten. Dat er wat dingen uitgepraat worden die je haar al eerder heb verteld? Vaak helpt het als je elkaar face to face ziet. Zeker met iemand die in eerste instatie zo begripvol was!

Suc6 ermee!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:21

Ben ik even blij dat mijn verkochte paardje een normaal baasje heeft gekregen :j

Wat jammer voor jullie dat het nu zo gaat met het paard kan me wel voorstellen dat je dan met je oren klappert... Ik hoop dat het gauw word opgelost want zo is het dier ook alleen maar de dupe..
Ik vind ook dat jullie in je recht staan en dat jullie zeker niet de gemaakte kosten moeten betalen!

Haal anders de rijdende rechter erbij de oordeelt altijd op de juiste manier in het geval van dieren vind ik :j