Shetlander erg bezweet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Shetlander erg bezweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:05

Hoi,

ik heb 2 shetlanders staan, waarvan er ééntje onder het zadel gereden wordt door mijn dochtertje. Hij wordt niet heel hard aan het werk gezet, maar gewoon stappen en wat draven. Alleen zorgt dit er al voor dat hij binnen no-time bezweet is en dan vooral de borst, tussen de voorbenen en de plaatsen waar het tuig ligt. De laatste keer heb ik hem droog proberen te wrijven en heel lang gestapt, maar dit is geen doen. Voor deze winter hebben we besloten om enkel te stappen onder het zadel. Hij heeft nu al een behoorlijk vachtje.

Volgend jaar wil ik sowieso hem wat meer aan het werk zetten. Ik wil wat conditie opbouwen met longeren en wat meer onder het zadel bij mijn dochter. Zou het een idee zijn om hem in het najaar/winter voortaan een deken op te doen en zo te voorkomen dat hij een hele dikke wintervacht krijgt?

Het vervelende is dat ik hem niet op stal kan zetten met een zweetdekentje. Ze hebben nu een hele grote inloopstal die ze delen met 3 schapen. Deze moeten ook binnen kunnen en samen opsluiten durf ik niet. De jongste shet, die niet bereden is, wil ze wel eens pesten en dan rennen ze naar buiten. Ik durf dus niet de deur echt dicht te doen.

Hebben jullie tips en ideeen? Scheren wil ik eigenlijk liever niet doen.

Caira

Re: Shetlander erg bezweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:06

zweten is niet erg hoor, de huid is zo ontworpen dat ze haar eigen zweetdeken vormt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:31

Caira schreef:
zweten is niet erg hoor, de huid is zo ontworpen dat ze haar eigen zweetdeken vormt.

Ja, maar kan ik hem dan nat en zonder deken terug buiten zetten? Natuurlijk stappen we een tijd aan de hand na het rijden, maar hij blijft lang nat. Vanwege de schapen kan ik de shetlanders niet binnen vast zetten. En om hem met zweetdeken buiten te zetten zie ik niet zitten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:05

Even in de bak zetten zodat hij kan rollen? Mijn shet is zo droog door dat zand

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:12

Als je hem goed uitstapt ,kan je hem gewoon weer op de wei zetten en meestal gaan ze dan nog rollen .
Een shet krijg je nu eenmaal niet droog gestapt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:16

Hmm nat op het wei terug zetten zou ik zelf dus weer nooit doen, wat mensen hier wel aanraden.
Misschien kunnen ze het wel hebben, maar ik zou het niet doen. Een dikke vacht tegen gaan door een deken op is bij een shetlander denk ik onbegonnen werk, je zou hem in het jachtmodel kunnen scheren? Dan hoeven ze geen deken op en kunnen ze toch hun warmte kwijt. :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:27

Ik heb hetzelfde probleem altijd met de shetten. Heb m nu voor 3e jaar kaalgeschoren en bevalt me perfect! Ik rijd aangespannen en het is dan echt niet te doen als hij zo bezweet is. Hij heeft het veelste warm en heeft daar last van en is na een avondje les de dag erna nog niet droog als ik hem niet scheer. Gevolg dat alle haren aan elkaar plakken en er grote klitten ontstaan die je er vervolgens weer uit moet knippen omdat het anders irriteert en trekt.
Wat je ook kunt doen zoals hierboven al genoemd is is het jachtmodel scheren of alleen een strook onderaan de hals en de borst wegscheren. Heb ik gister ook bij mn fjord gedaan, kunnen ze de warmte beter kwijt en zweten minder. Ook dan heoven ze geen deken op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:10

Bedankt voor de tips!

Een jachtmodel is dan zeker een optie. Is het dan bij erge kou (als het echt vriest) ook geen probleem dat ze zonder deken staan? Ze hebben een inloopstal, alleen staan ze er echt nooit in.

Misschien gaan de schapen hier weg en dan kan ik ze wel een nacht binnen zetten. Dan zou ik hem binnen met een zweetdeken op kunnen zetten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:11

Hmm desnoods scheer je een half jachtmodel, of eigenlijk alleen het onderste deel van de hals scheren, ziet er niet uit, maar wel functioneel. Daar zitten ook geen organen, dus kunnen ze zonder deken blijven. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:16

Een jachtmodel vind ik niet mooi, maar wij gaan hier dan ook gewoon voor functioneel :)

Mochten de schapen weg gaan en ik hem dus 's nachts vast op stal (grote inloop) kan zetten... kan ik hem dan een nacht met een zweetdeken op laten staan of moet ik die toch na een paar uur er af halen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:17

Dan zou ik er twee zweetdekens op leggen. Op de bovenste laag gaat het vocht namelijk zitten, en dat word uit eindelijk best koud. Als je er twee op legt, gaat het bovenop de bovenste deken zitten en blijft het warmer. :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:19

Even voelen of de onder vacht al droog is, dan lekker de wei ik gooien :)
(dus even met je vingers onder de haren op de huid voelen, als het daar droog is zit het wel goed :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:19

Niet scheren en gewoon de vacht zijn werk laten doen. Gewoon weer op het land zetten en als je de mogelijkheid hebt eerst even in de bak, zodat hij/zij kan rollen.

Geen zweetdeken op leggen, je pony's vacht doet het zelf al. Hij zorgt dat het zweet afgedreven wordt. Wanneer je een zweet deken op legt kan de pony zijn haren niet omhoog zetten, wanneer hij het koud zal krijgen.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:29

Nadat je goed hebt uitgestapt moet je even voelen tussen de haren of ze onderliggende haren al droog zijn, als dat zo is, kan je jouw shet gewoon buiten in de wei zetten. :j Zeker niet gaan beginen met scheren, paarden kunnen veel beter zelf hun temperatuur regelen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:45

Bedankt voor de tips meiden!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:50

goed uit stappen tot de onder vacht droog is/huid.en dan kan die gewoon naar buiten.doe ik met al onze paarden/pony's.en er is nog nooit een ziek geweest.

swaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:53

Ik heb met grote interesse even meegelezen. Hier hetzelfde probleem. Mijn tink staat echt nat na het werk en ik stap die echt bijna een half uur na. Dan nog afzadelen en 20 minuutjes onder een zweetdeken. Ik zet hem dan wel met een lekkere pluk hooi op de wei terug. Zonder deken bedoel ik. Meestal rolt hij even lekker. Ik weet niet wat voor winter we krijgen maar als ik de kontharen van mijn tink mag geloven wordt het de nieuwe ijstijd.... :D

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:49

Ik zou persoonlijk kiezen voor scheren en een goede deken opdoen. Het paard kan droog aanvoelen, maar tussen de vacht nog nat zijn. Als ze dan terug naar buiten moeten en de onderlaag van de vacht is nog nat, op die manier kunnen ze dus ziek worden.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:32

Hier hetzelfde probleem. Ze is al heel snel nat, en dan bij d'r borst en tussen d'r benen. En dan heb ik haar even snel gelongeerd. Ik zet haar nu maar gewoon nat buiten, omdat ik dan zoiets heb dat regelt ze toch zelf wel. Als ik dan met dekens ga beginnen breng je dat hele natuurlijke systeem in de war, lijkt mij. En mogelijkheid tot rollen heeft ze wel, maar dat doet ze niet. :+

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:05

Je kunt ook stuk bij dr hals wegscheren. Heb ik bij mn fjord ook gedaan. Je kan m dan gewoon zonder deken buiten laten staan. Zweten ze veel minder en kunnen de warmte beter kwijt.
Ik heb mn fjord dan wel een deken op omdat hij dat ivm zijn leeftijd wel nodig is. Dan hoeft hij niet zoveel moeite te doen warm te blijven. Maar omdat hij toch al wel redelijk een vacht heeft heb ik dus die strook weg geschoren, hij zweet na 20 min rijden al heel erg. En dan moet ik hem weer de hele dag binnen houden omdat het zo langzaam droogt. Gezien zijn leeftijd is een koutje wel iets erger dan voor een gewoon gezond jonger paard.