Help, wat moet ik doen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

olettalena

Help, wat moet ik doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:52

Lieve bokkers,

Ik heb jullie advies nodig, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. Dit is het verhaal:

Ongeveer 7 jaar geleden heeft mijn moeder een paard (Lena) gekocht, een Quater merrie met een goede stamboom. Altijd goed gereden, had nooit iets, vreselijk lief, een superpaard dus. Tot 5 jaar geleden, ze werd kreupel. Peesblessure in haar hoef, wat in eerste instantie nog te genezen zou zijn. We hebben alles geprobeerd, onderzoeken, medicijnen, zooltjes, trainen. Het ging een poos goed, totdat ze weg moest bij de plek waar ze altijd heeft gestaan (bij ons thuis dus), dit kwam omdat mijn ouders toen zijn gescheiden. Ze is 5x verhuisd, van stal naar stal. We zijn blijven trainen, tot het een jaar geleden helemaal mis ging. Ze liep zo kreupel dat het meteen duidelijk was dat het over was, ze zou nooit meer kunnen worden bereden. Na rust bleek dat ze absoluut geen pijn had, behalve als we weer fanatiek zouden gaan rijden, dit deden we dus niet meer. De stalling werd alleen wel érg duur, als we niet meer reden...

In mei 2011 kwam de oplossing, een vriendin moest 3 maanden op stage en vroeg mij of ze misschien haar paardje bij mij zou kunnen zetten. Mijn vader had tenslotte nog 3 stallen over, de stallen waar eerst Lena in had gestaan. Dit kwam mooi uit, Lena zou weer terug gaan naar de stal waar het allemaal begonnen was, ze had een maatje en ik zou weer lekker kunnen gaan rijden op het paardje van mijn vriendin. Dit ging helemaal goed, tot 2 weken geleden.. Mijn vriendin gaf aan dat ze haar paardje bij mij weg gaat halen, en op een manege in de buurt gaat zetten. Ze heeft te weinig tijd, en met een barre winter in aantocht lijkt het haar beter om haar paardje op een manege te zetten met een binnenbak. Maarja... Ik heb nu een probleem.. Ik ga Lena niet alleen laten staan, maar een stalling wordt echt te duur.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. Heeft één van jullie misschien een goed idee of advies?

Liefs, Oletta
(ik weet niet of mijn verhaal hier op de goede plaats staat?)

BlueStar

Re: Help, wat moet ik doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

Vervelend dat je paardje alleen komt te staan. Het enige wat ik zo kan verzinnen is een andere pensionklant erbij te zoeken. Is er geen bak dan misschien een ander paard wat de rest van zijn/haar leven mag slijten op land.
Kijk even wat voor iemand je zoekt, die wel of niet helpt. En wat voor kosten je gaat rekenen.
Een oproepje hier op de site doet wonderen, er zijn genoeg mensen die een adres zoeken voor hun lieveling die niet al te duur is. Sommige willen graag helpen, sommige hebben daar geen tijd voor.

Een andere oplossing maar dat kost extra geld is een kleine pony bij te nemen. Zoek dan een pony waar je nog wat mee kan doen bijvoorbeeld mennen, vrijheidsdressuur, lange teugels enz.

olettalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:03

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, iemand anders die zijn/haar paard bij mij neer wilt zetten. Dat lijkt mij inderdaad de beste optie, aangezien verkopen er niet in zit, wie wilt er nou een kreupel paard.. Een andere pony er bij nemen is inderdaad ook een optie, een pony waar ik nog wel wat mee kan. Ik red dit alleen niet alleen qua tijd en geld, dus dan zou ik een bijrijder moeten nemen.
Bedankt voor je reactie, ik zal is een oproepje zetten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:51

Ik zou er een 2e paard bij zoeken, inderdaad een pensionner of een bijnemen. Waar woon je?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:54

Je schrijft dat er drie stallen zijn: kun je niet twee andere mensen vinden die hun paard bij je willen stallen? Dan heeft jouw paard gezelschap en hebben jullie hier inkomsten van.

Bucke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:47

Als je geen pensionklanten kunt vinden, dan kun je ook overwegen om een Shetlandvriendje voor je paard te kopen! Een shetje is goedkoop in aanschaf en ook relatief goedkoop in onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:50

Een shetje erbij nemen, die kosten bijna niets meer en eten ook weinig.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:28

joenohoe schreef:

Dit klopt wel alleen de dierenarts en hoevensmid blijven bij normale dingen even duur als bij een paard.
Helaas wordt dit dus vaak vergeten. Het is de aanschaf niet ook niet of het kleine beetje eten maar wel je normale kosten.

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:06

Dat is wel lastig zo hadden wij het eerst ook gelukkig inmiddels zelf meer paarden.
Maar wij hebben toen ook advertentie's opgehangen overal waar het kon en na een paar weken kwam er een pony te staan van mensen uit de buurt.
Vervelend dat ze alleen komt te staan dan maar ik zal rustig blijven zoeken naar een oplossing en haar daar gewoon laten staan.
En inderdaad een shetlandertje ofzo erbij nemen of kijken naar iemand die een pony als weide maatje aanbied ook voor weide maatje als bruikleen voor in de winter.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:47

Ik zou de overige stallen verhuren.. :)
Pony blij, en jij geeneens extra kosten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:55

joenohoe schreef:

Maar toch hoefsmid blijft waarschijnlijk even duur omdat het lastiger werken is met zo'n kleine, dierenarts is met entingen even duur als een paard. En dan hopen dat die nooit iets gaat mankeren. Want ookal is het een shet je wil natuurlijk wel zorgen dat hij gezond blijft en hem gelijk te behandelen als een paard.
In aanschaf kosten ze niet veel, eten kost ook niet zoveel. Maarja het kost wel meer heeft toch wel dezelfde verzorging nodig als een ander paard.

Ik zou ook gaan voor de 2 andere stallen te verhuren. Misschien 1 iemand met 2 paarden of 2 verschillende personen en kun je bv een stalrooster maken zodat je met z'n drieën alles om beurten doet.
Zet gewoon een advertentie en kijk wat erop af komt.

olettalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:23

Bedankt voor alle reacties. Aan een shetje zat ik inderdaad ook te denken, het is voor mij allemaal wel erg dubbel.. Het kost namelijk geld, en misschien niet veel als bij een echt rijpaard, maar de kosten blijven er wel. Het probleem is tijd.. Ik heb niet veel tijd ivm school, dan zou ik dus iemand moeten vinden die mij wilt helpen. Alleen ik denk dat dat bij shetjes nog wel een probleem word, aangezien er dan vaak alleen maar jonge kinderen zich aanbieden, en daar kan ik moeilijk van verwachten dat ze de stallen+paddock gaan doen, en de paarden binnen zetten...

Een "pensionpaard" erbij lijkt mij inderdaad de beste optie, dan kunnen we de dagen verdelen. Ik woon in de buurt van Amersfoort, dus als één van jullie opzoek is of iemand weet die nog stalling zoekt, let me know!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:46

zijn er rijmogelijkheden? dan plaats je op marktplaats een advertentie met fototje wat er voor de klanten gedaan wordt en wat er zelf moet worden gedaan

olettalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 17:52

We hebben geen eigen bak, maar wel een paddock waar gelongeerd in kan worden. Zelf rij ik altijd bij mijn buurman of op de manege. Ik zal een advertentie gaan zetten, wil alleen niet dat het echt een "bedrijfje" wordt. Diegene zou dan ook geen extra kosten hoeven te betalen, alleen de kosten voor hooi/stro/voer etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:45

als je ze alleen laat betalen voor het voer en strooisel kun je zeker eisen dat ze hun eigen paard verzorgen en het voeren/buiten en binnen zetten en uitmesten ook doet een aantal keer per week of desnoods elke dag op 1 van de dagdelen. Denk er om dat je niet te krap rekent. De prijzen van hooi/strooisel en krachtvoer kunnen nog meer gaan stijgen en je moet dan niet te kort komen. Dan kun je beter een ruime marge nemen of elke maand uitrekenen wat het gekost heeft, of elke keer dat je nieuw voer en strooisel koopt gelijk alles verdelen/rekening splitsen.

olettalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:46

Ik heb wat advertenties gezet en ik reken 200 euro per maand. Daar zit dan stro en hooi bij in. Ze worden daarvoor iedere dag buiten gezet, krijgen hooi bijgevoerd wanneer dat nodig is. Zelf zal ik iedere dag naar mijn paard toe gaan en ik ben zeker bereid om de paarden dan ook binnen te zetten en te voeren. Uitmesten wil ik ook best doen, alleen dan moeten we de dagen verdelen zodat ik niet in tijdnood kom (ben nog een middelbare scholier in 4vwo en heb het dus aardig druk)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:38

ok'e, voor 200 euro kan ik hier aan huis bijna 3 paarden onderhouden als ik alleen voer en strooisel reken ;)
Voor jullie omgeving zal dat een redelijke prijs zijn. Hier kun je voor ongeveer dat bedrag vol pension met binnenbak staan. (Noorden)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:57

200 is misschien net wat veel voor een locatie zonder rijbak.
Ik zou er 150 euro voor vragen, en dat 2 x, is toch mooi meegenomen
en heb je je eigen kosten van hooi en stro er ruim uit.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:29

150 vind ik ook al heel wat zonder rijbak... ik zou toch max 120 euro vragen

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:06

Hoi, Misschien lees ik het wel helemaal verkeerd, maar je schrijft: Mijn vader had tenslotte nog 3 stallen over, de stallen waar eerst Lena in had gestaan. Dit kwam mooi uit, Lena zou weer terug gaan naar de stal waar het allemaal begonnen was,

Sta je nu dus bij je vader? En is dat nu zo duur geworden? Kan je niet een deal sluiten met je vader? Om de winter te overbruggen?
En inderdaad er twee pensionners bij nemen?

olettalena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 16:40

200 euro is inderdaad wel veel, maar dat is dan ruim genomen. We zijn hard opzoek naar goedkope adresjes voor hooi en stro, maar we hebben beperkte ruimte dus het wil nog niet echt lukken.. Verder is het stro en hooi hier inderdaad duurder dan in het noorden. Bij ons in de buurt betaal je voor een goede stal met binnenbak nooit lager dan 300 euro..

Ja, Lena staat nu bij mijn vader en dat is 5 minuten fietsen vanaf mijn moeder.. We hebben inderdaad 3 stallen, alleen 1 daarvan staat helemaal vol met nog spullen van de verbouwing dus er is plek voor 2 paarden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:19

Als ik jou was, zou ik voor een leuke shet gaan. Dan heb je je probleem al heel snel opgelost. Daarna kan je bekijken wat je wilt.
Een pensionklant is wel handig (als het goed is), maar moet ook wel passen. Deze wil ook altijd bij haar of zijn paard kunnen enz. Hou daar rekening mee.
Ik neem aan dat je ook genoeg weide hebt?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:44

Ik denk dat je even praktisch moet gaan denken. Pensionklant zou super zijn. Iemand die bv alleen buitenritjes rijd, kan prima. Ook zie je wel mensen die hun paard voor een tijd in bruikleen uitlenen, dan kan jij misschien ook nog rijden. Misschien kun je anders bijrijder worden van de pensionklant.

Daarnaast, wat is duurder? Je paard op een pensionstalling zetten óf een shetje erbij nemen met de bijbehorende kosten?
Ik denk dat je zelfs mét shetlander en alle kosten die daar bij komen je dan goedkoper uit bent.

Én dán moet je nog denken.. Verzorging, hoe regel je dat. Ga jij elke dag twee keer heen om te voeren e.d.? Want dat is nogal een opgave als je niet het in combinatie met rijden doet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:51

Je moet even kijken wat andere vragen, en dan je prijs bepalen. als je je overvraagt zit je steeds met wisselingen en dat is ook vervelend. 200 voor een stal waar ik zelf vanalles moet doen zou ik ook teveel vinden.