Geen deken in de herfst/winter, helpt dit bij afvallen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Geen deken in de herfst/winter, helpt dit bij afvallen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 15:29

Misschien een rare vraag maar wij hebben 1 merrie die al van de lucht dik wordt zegt maar,
ze moet tegen de lente echt wel op een gezond/normaal gewicht komen, want afgelopen
zomer was het echt wel erg...

Mijn vraag is nu, helpt het niet gebruiken van een deken om haar 'sneller' te doen afvallen?
Want een paard gebruikt toch vrij veel energie om zich warm te houden, of ben ik verkeerd?

Natuurlijk is dit maar een hulpmiddel, ik ga mijn merrie echt niet express kou laten lijden. Ze staat 24/7 buiten zolang het weiland dit nog toe laat (heeft natuurlijk wel een schuilstal), daarna gaat ze 's nachts op stal en overdag in het winterweiland.
Normaalgezien beginnen wij met dekens vanaf het moment de temperatuur overdag niet meer boven de 10 graden komt.

Ter info: de merrie krijgt regelmatig beweging (geen zwaar werk, wij maken enkel buitenritjes), krijgt voldoende ruwvoer (maar niet onbeperkt, dan wordt ze namelijk nog zwaarder) en 400gr Quattro van Mijten per dag.

petitparis

Re: Geen deken in de herfst/winter, helpt dit bij afvallen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:38

tja een paard zonder deken verbrand meer om zichzelf warm te houden. En velen gooien een ouder of ziek paard een deken bij op om makkelijker op gewicht te blijven.
Dus in zeker zin helpt een paard dekenloos door de winter laten gaan wel bij het afvallen mits het rantsoen hier ook op aangepast is. Of je paard daadwerkelijk kou lijdt is een heel andere zaak. Een gezond paard met voldoende ruwvoer houd zichzelf makkelijk warm zonder deken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:39

Nee, aanpassen van het rantsoen helpt wel. Maar alleen de deken af laten en verder niets veranderen zorgt niet voor echt gewichtsverlies.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:43

Ik merk wel degelijk verschil bij mijn pony. :j Wordt ook dik van lucht, en nu ik haar dekenloos houd is het 's winters een stuk makkelijker om haar op gewicht te houden.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:47

Ik denk dat het juist wel kan helpen. Ze gaat meer energie verbruiken om zich warm te houden. Meer energie verbruiken = afvallen. En elk paard in goede conditie kan zichzelf warm houden zonder deken, zolang er maar voldoende ruwvoer beschikbaar is.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:53

Vergelijk het is in de natuur. Daar eten ze zich voorjaar, zomer en najaar lekker dik maar in de winter is er (gelukkig) nauwelijks voedsel te vinden.

Ze gaan dan hun te veel gegeten reserve's gebruiken om te overleven en ook om op temperatuur te blijven.

Dan komen ze 'mager uit de winter' en kan alles weer opnieuw beginnen.

Dit is in de natuur zo geregeld zodat er bijna geen paarden zijn die door te veel voeding hoefbevangen worden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:16

Heel erg bedankt voor de reacties! Voor sommigen toch nog even ter verduidelijking:
- het is zéker niet de bedoeling mijn paard kou te laten lijden om af te vallen, maar als ze een deken draagt, verbrandt ze natuurlijk minder energie om zich warm genoeg te houden, vanuit dit standpunt dacht ik zonder deken -> meer verbranding.
- het is ook absoluut niet de bedoeling het paard te laten afvallen door enkel geen deken op te leggen, zonder aanpassing van haar rantsoen. Ze krijgt beweging, slechts 400gr muesli per dag, en (helaas) geen onbeperkt ruwvoer, maar 2 dikke schijven hooi (in samenspraak met de DA)

Bedankt voor jullie meningen in ieder geval!

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:23

Mijn paard werd mager toen ik haar niet onder dek had staan. Ik wilde er eigenlijk niet aan beginnen (dekens) maar ze heeft geen hele dikke vacht en ook geen onbeperkt kuil jammer genoeg dus ik moet wel.
Dus ik zou zeggen dat het zeker helpt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:26

Deze merrie heeft ook geen echt dikke vacht... maar ze heeft wel een schuilstal, ik wil ook absoluut niet dat ze het letterlijk koud heeft, maar ze wordt zo snel dik in de lente/zomer... vind het zo zielig, want heb haar gewoon liefst bij de andere paarden (die een normaal gewicht hebben).
Als ik haar deze winter eindelijk op het juiste gewicht heb, kan ik het in de zomer misschien beter onder controle houden...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:33

Ik 'gebruik' de winter ook wel om ze wat te laten afvallen.
Nu heb ik mijn haflinger wat 'vetgemest' voor de winter omdat hij toch iets ouder word. Dus een paar vetjes extra kan geen kwaad.

Ik laat ze zeker niet verhongeren en koud zal een paard het echt niet snel krijgen.
We hebben gelukkig de mogenlijkheid altijd in te grijpen mocht het echt te snel gaan. Dan krijgen ze gewoon wat extra voer.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:36

Inderdaad Cowgirl, ik ga haar zeker niet kou of honger laten lijden, maar het is heel heel moeilijk mevrouw echt op het juiste gewicht te krijgen... daarom dacht ik dat op deze manier een beetje kon helpen, het zonder deken staan

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:37

Ik doe zoals Cowgirl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:46

Het kan wel snel gaan hoor, ze kunnen in een paar koude nachten flink ontvetten. Zorg dan wel dat ze genoeg ruwvoer blijft krijgen. Als je graszaadhooi kan kopen, geef dat dan, daar worden ze niet dik van.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:02

russel schreef:
Het kan wel snel gaan hoor, ze kunnen in een paar koude nachten flink ontvetten. Zorg dan wel dat ze genoeg ruwvoer blijft krijgen. Als je graszaadhooi kan kopen, geef dat dan, daar worden ze niet dik van.

Ik hou het scherp in de gaten, de nachten zijn de laatste tijd inderdaad erg koud. Mevrouw loopt er nochthans nog steeds even fris (en helaas rond) bij als altijd ;-).
Ruwvoer heeft ze van 1 jaar geleden, op aanraden van de DA. Is wel buikvulling, maar zit heel weinig in.
Graszaadhooi is hier zeer moeilijk te verkrijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:53

Vind het geen prettige manier van afvallen.

Het paard krijgt dus te weinig ruwvoeder om warm te blijven en gaat daarom dus o.a. lichaamsvet verbruiken om warm te kunnen blijven.

Ik weet niet in hoeverre je paard echt te dik is maar als ze verder gewoon gezond is zou ik zeggen gewoon lekker zo veel mogelijk ruwvoeder erin. Ze krijgen dan tenslotte alleen een hooibuik wat absoluut geen kwaad kan voor de gezondheid, is alleen voor ons mensen en minder mooi gezicht.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:17

LADPR schreef:
Vind het geen prettige manier van afvallen.

Het paard krijgt dus te weinig ruwvoeder om warm te blijven en gaat daarom dus o.a. lichaamsvet verbruiken om warm te kunnen blijven.

Ik weet niet in hoeverre je paard echt te dik is maar als ze verder gewoon gezond is zou ik zeggen gewoon lekker zo veel mogelijk ruwvoeder erin. Ze krijgen dan tenslotte alleen een hooibuik wat absoluut geen kwaad kan voor de gezondheid, is alleen voor ons mensen en minder mooi gezicht.

Sorry, dit vind ik een beetje kort door de bocht. Er staat nergens dat mijn merrie te weinig ruwvoer krijgt om warm te blijven (ofwel heb ik dit verkeerd geformuleerd) maar wel dat ze geen onbeperkt ruwvoer krijgt. In overleg met de DA krijgt ze genoeg hooi, met weinig voedingswaarde.
En ik gebruik zeker niet alleen het niet opleggen van de deken om haar te doen afvallen, ik vraag me gewoon af of haar lichaam niet meer energie verbruikt als ze er geen op heeft liggen (en zo dus die extra's er langzaamaan afwerkt zodat ze tegen de lente op een gezond gewicht zit).

Als ik jouw redenering volg, dan zijn alle paarden in een weiland met schuilstal en ruwvoer (maar niet onbeperkt) zonder deken momenteel zielig, want ze moeten lichaamsvet gebruiken om warm te blijven?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:23

Je verdraait wel heel erg mijn woorden zeg.

Ik zeg dat helemaal niet.

Ik zeg dus dat als iemand zijn paard lekker laat afvallen door de kou (daar komt de vraagstelling dus op neer) dat DAT paard dan te weinig ruwvoeder krijgt en daardoor dus afvalt.
EDIT: En ik vind die manier die manier van afvallen dus niet eerlijk.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:41

LADPR schreef:
Je verdraait wel heel erg mijn woorden zeg.

Ik zeg dat helemaal niet.

Ik zeg dus dat als iemand zijn paard lekker laat afvallen door de kou (daar komt de vraagstelling dus op neer) dat DAT paard dan te weinig ruwvoeder krijgt en daardoor dus afvalt.
EDIT: En ik vind die manier die manier van afvallen dus niet eerlijk.

Goed, dat begrijp ik, die manier van afvallen is inderdaad niet correct, akkoord. Maar als jij schrijft "Het paard krijgt dus te weinig ruwvoeder om warm te blijven en gaat daarom dus o.a. lichaamsvet verbruiken om warm te kunnen blijven" dan neem ik inderdaad aan dat je daarmee mijn paard bedoelt, maar kennelijk niet. Mijn excuses dat ik dat zo opgevat heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:57

Overigens kun je ook het hooi aanvullen met een plak stro, ideale buikvulling zonder dat ze vervetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:25

russel schreef:
Het kan wel snel gaan hoor, ze kunnen in een paar koude nachten flink ontvetten. .

Wees er bedacht op dat als een paard in te korte tijd te veel ontvet, dat dit vet versneld in het bloed kan komen en daar voor heel vervelende ziektes kan zorgen (hyperlipeamie).