Shetlander mij de baas!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindy

Shetlander mij de baas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:38

Allereerst; als het hier niet goed staat, mijn excuses!

Hallo :D

Mijn probleem is vrij kort dus zal maar direct beginnen. Ik heb een hele eigenwijze maar lieve shetland merrie. Ze staat samen in de wei met wat paardjes(jonge en oude). Ze staat 24/7 buiten mét halster. Althans, dat is de bedoeling. De jonge paarden krijgen het altijd voor elkaar om dat halster af te doen.
Maar nu begint het probleem dus; ik krijg haar niet te pakken. Ik heb echt alles geprobeerd. Alle paarden kregen snoepjes en ze is ook wel nieuwschierig, maar zodra ze dat halster ziet, komt ze niet meer.

Ik vind het zo raar want we gaan iedere zaterdag wandelen waar ze enorm veel plezier in heeft! Ook borstel ik haar eerst altijd even wat ze ook heerlijk vindt. Het is dus niet zo dat ze geen plezier heeft in wat ze doet.

Verder is mijn weiland érg groot, wat de pakkans ook al zo klein maakt. Nee ik geef niet snel op, vandaag 1,5 uur geprobeerd.

Wie heeft dé oplossing voor ons?? :j

nynke55

Re: Shetlander mij de baas!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:11

In het begin dat wij onze shet hadden kregen we haar ook niet te pakken. Uiteindelijk hebben we een longeerband gepakt, elk een uiteinde, en haar met de band in een hoek gedreven. Daarna om haar heen gelopen, met de band en doorgelopen zodat ze de band om haar hals had. Daarna naar haar toe en het halster om gedaan.. Ons weiland is niet erg groot, dat scheelt natuurlijk. Na 2 weken liet ze zich zo pakken en nu staat ze al bij het hek te wachten als ik haar er uit wil halen. Ze krijgt wel elke keer een brokje.
Ik zou je aanraden het weiland kleiner te maken met prikpaaltjes, anders is het geen doen.
Je kunt de hele kudde in dat kleine stukje jagen en dan de rest er weer uitzetten. Met z'n tweeen is het natuurlijk een stuk gemakkelijker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:39

Haal bij fouragehandel een stierenband of schapenhalsband. Die blijven vaak wel vastzitten, dan heb je in elk geval wat om te pakken.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 01:10

Oh zo'n band had ik inderdaad nog niet aan gedacht! Maar ik vind het zo raar want ik heb haar nu 1,5 jaar en sinds deze week begint dit een beetje.
Brokjes e.d helpt ook niet. Ze heeft het zo goed door dat ze gewoon niet komt. Ze staat wel nieuwschierig te kijken, maar er verandert gewoon niets!

manon368

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:17

Als mijn pony het halster ziet loopt hij ook het liefst weg. Ik haal hem dan ook meestal met een halstertouw om zijn nek de wei uit.
Loopt ze ook weg als je naar haar toekomt zonder halster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:47

Komt ze wel naar je toe als je geen halster meeneemt?

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:16

Nou ik weet het niet precies, want dit is weer iets nieuws. Normaal gesproken als ik met halster aan kom lopen, is er niks aan de hand!

Vandaag ging ik heen zonder halster en mevrouw komt zo. Zodra ik het halster ook maar pak, is ze in 1 keer pleite! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:51

Het kan natuurlijk een fase van spelen zijn bij deze shetlander. Ze heeft nu al een aantal keren 'gewonnen', vandaar dat dit gedrag ook stand houdt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:06

Een shetlander is natuurlijk ook erg eigenwijs en heeft een eigen wil... Misschien een idee om gewoon eens af en toe de wei in te lopen met halster om je schouder en gewoon keer wat lekkers brengen of aai en klopje en weg te lopen ? Ik denk niet dat 1,5 uur het proberen de oplossing is... Zo "verspil" jij je tijd, en ziet je shet het als een spelletje... Ook vind ik het wel een idee om je shetje in een kleiner weiland te plaatsen of het bestaande weiland tijdelijk kleiner te maken? Zo ben jij ook niet degene die er achter aan hoeft, en heeft je shet ook neit de kans om het als een spel te zien? Misschien ook een idee om gewoon eens zonder halster, maar alleen met touw of iets, naar je shet toe te lopen en gewoon in 1 keer te pakken, dus niet twijfelen maar gewoon hop pakken en pas uit de wei wat lekkers geven. Zo weet je shet ook als ik eenmaal braaf mee loop en uit de wei ben ik wat lekkers krijg... liefde gaat tenslotte ook door de maag ;)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:10

Ik herken je probleem direct. Heb zelf ook 2 shetlanders en als ik de oudste niet als eerste pak dan gaat ze helemaal niet mee.

Heeft ze een vriendje in de wei staan? Anders pak je die als eerste. Tegenwoordig zet ik eerst mijn knol binnen en dan de 2 shets. Het gaat nu perfect. Geen enkel probleem meer.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:14

ik heb dit ook met mijn haflinger gehad
ben hier 3 zondagen mee bezig geweest
heel langzaam en niet dwingen
eerst wilden hij nog geneens bij mij komen
de volgende keer kwam hij wel maar wilde niets van het halster weten
dus heb dat maar zo gelaten
en heb het gisteren weer geprobeerd heel langzaam
en dit ging goed kreeg de reus riem om zijn neus
en heb hem zo vast gehouden toen heeft iemand anders een halstertouw om zijn nek gedaan en beet gehouden
en ik kreeg het halster toen gewoon om en dan i hij bijna 3jaar
dus met veel geduld en spelendewijs gaat het zeker lukken
dus ga zeker niet 1.5 uur achter je paardje aan lopen
lukt het niet na 10 of 15 min jammer dan morgen weer een dag of vanmiddag weer een x
hoop dat het je gaat lukken

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:01

Wij hebben ook zo'n shet, gelukkig heeft ze een handvat aan haar vast zitten. Een heerlijk grote voorpluk, als je die in zijn geheel pakt doet het niet zeer en heb je een natuurlijk handvat! Werkt prima bij ons. En als ik haar vast heb laat ze wel toe om het halster aan te doen (ik neem ze dus aan de pluk mee naar waar het halster ligt) Succes

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 13:59

RustyK schreef:
Wij hebben ook zo'n shet, gelukkig heeft ze een handvat aan haar vast zitten. Een heerlijk grote voorpluk, als je die in zijn geheel pakt doet het niet zeer en heb je een natuurlijk handvat! Werkt prima bij ons. En als ik haar vast heb laat ze wel toe om het halster aan te doen (ik neem ze dus aan de pluk mee naar waar het halster ligt) Succes

Dit heb ik ook meerdere keren geprobeerd, wat ook niks uithaalde! Ik dacht dat ik snel was maar mevrouw..

Toch heb ik goed nieuws ;

het is gelukt!
Misschien was het even een fase, maar ik kon haar vandaag zo pakken. Denk inderdaad dat ze het een leuk zaterdag-middag spelletje vond :j

Bedankt in ieder geval voor al jullie reacties! Het gebeurt ongetwijfeld nog een keer en dan heb ik er nog wat aan!