eczeemdeken-welk merk en nog wat vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

eczeemdeken-welk merk en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:47

Ik heb definitief besloten dat mijn mini volgend voorjaar een eczeemdeken op krijgt.
Afgelopen zomer enigszins onder controle proberen te houden met insectwerende middelen, zalfjes tegen jeuk en wassen, maar met de verhoudingswijs warme lente is het eindresultaat niet denderend.

Nu heb ik er ook een deken op gehad. Althans... geprobeerd.
Pasvorm was niet geweldig, dus mogelijk zat daar het probleem in, maar langer dan max 2 uurtjes zat de deken niet waar hij hoorde te zitten en kwam de pony strompelend met deken om de pootjes en/of om de nek etc naar het hek met de blik in ogen: haal dat ding eens ff weg... zie je dan niet dat het een onding is?

Alles geprobeerd incl extra dekensingels, kunstige constructies met extra veters etc maar houdini wist er iedere keer weer een puinhoop van te maken.

Nu moet ik ff erbij melden dat het een zeer sloopzuchtige, schurende, overal in bijtende pony is. :o

Maar goed... ik geef niet snel of en ik gooi het er maar op dat het te maken had met de slechte pasvorm
(hoop ik, hoop ik......)

Mijn vragen:

Welk merk zouden jullie in mijn situatie aanraden en waarom (pony loopt 24/7 buiten met andere paarden)
Het is belangrijk dat de deken niet te veel warmte vast houdt (schijnt veel verschil in te zitten)

Hoe moet ik de maat nemen (is veel verschil in genoemde maten op verschillende sites. Soms staat schofhoogte van pony genoemd. Dan is het niet moeilijk. Beestje is 75 cm. Soms staat er ruglengte. Dat valt te meten. Maar soms staat er ook gewoon een dekenmaat. Dat zegt mijn niets want ik gebruik normaal gesproken nooit dekens)

Hoe gaat het met regen? Wordt dat ding niet kletsnat en moet het dan af?

Dat was het voor nu :D

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:37

Ik gebruik zelf een deken van Imperial Riding voor mijn shetlander. Deze is wel iets groter als die van jou.. Misschien dat de maat XXXS van Imperial Riding bij jou pony wel zou passen. De deken via internet bestellen is erg moeilijk, zeker de eerste keer. Ik zou als ik jou was gewoon naar een winkel gaan, kijken of de deken van een bepaald merk past (nameten) en dan evt. daar kopen of op internet kijken of dezelfde deken ergens anders goedkoper te vinden is..
Ikzelf heb goede ervaringen met IR, deken is niet te warm en als het regent gewoon erop laten zitten, hij droogt erg snel weer op. Alleen als 't dagenlang achtereen regent haal ik hem eraf.
Hoop dat je er wat mee kunt!

liljebo

Re: eczeemdeken-welk merk en nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 12:39

Ok, fijn al een reactie te krijgen. Ik weet alleen niet of ze IR hier ook verkopen (nog niet gezien iig) en dan ligt het wat moeilijker.
Hoop op nog wat verschillende meningen.
Wel fijn te weten dat regen geen probleem is, net als warmte. Maar dat schijnt ook van het merk af te hangen?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:23

Ik ben zelf erg tevreden over de RSH exzeemdeken. Hele goede pasvorm en goede kwaliteit !!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 11:46

RSH? Waar staat dat voor?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:55

Rambo Sweetitch Hoody, waar ik weet niet of die wel van die hele kleine maatjes hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:23

DIe heb ik ook Freggel. MIjn paard is 1.85 dus ik was heel blij dat ze juist zo'n grote hadden. Ik vraag me ook af of ze dus kleine dekens hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:22

ah oke. Nee, weet ik ook niet, of die in miniformaat bestaat. Heb echt een erg kleintje nodig.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:24

Ik ga ook voor de Rambo Sweet itch, moet ik wel zeggen, dat mijn paard direc de voorzijde toch had gesloopt aan een muurtje, ze stond dan naar buiten tekijken en zo ging hij stuk. Verder nog heel en super fijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:35

Mijn Fly-Free heeft al 3 seizoenen overleefd.
Voordeel vind ik dat deze klittenband aan de voorzijde heeft, je hoeft hem dus niet over het hoofd te doen.
Volgens mij hebben ze heel veel maten van deze deken!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:47

Boett al jaren een super deken. wel wat duurder,maar het zeker waard!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:33

Boett heb ik idd meer goeds van gehoord, maar fly free klinkt ook goed.
Hoe zit het met deze dekens als ze nat worden in de regen? en in de warmte?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:27

Ze drogen aanzienlijk sneller dan de andere "namaak" boett dekens.
In de zomer heb ik nog nooit mijn paard zwetend er onder aangetroffen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 17:06

ah oke. En in de regen laat je hem gewoon opliggen? Ik had een deken, maar die werd dus kletsnat en daarmee de pony ook. Bovendien was de pasvorm Kl*** en hield hij hem gemiddeld niet langer dan een uur fatsoenlijk op. Geen succes dus. Was mogelijk geen goede deken.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:59

Nee, daarom zweer ik bij boett.
Er zijn ook anders merken die mensen wel oke vinden, maar heb 1 keer pagony geprobeerd die was na 1 dag al stuk, bleef lang nat en niet knap liggen idd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 11:44

oke bedankt voor de info

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:00

Mijn paard heeft de fly-free van de zomer ook opgehad met 30 graden. Ze heeft het dan wel warm, maar zweet niet.
Volgens de beschrijving kan hij een buitje hebben, maar in de praktijk valt dat tegen. Het is toch een soort gaasstof, dat is met alle eczeemdekens.
Mijn paard is maar een lichte eczemer, dus op regenachtige dagen laat ik de deken gewoon af.
De pasvorm is goed. Dat is de reden dat ik een vrij dure deken heb gekocht als de fly-free, een pagony oid heeft gewoon een slechtere pasvorm, en aangezien een paard de eczeemdeken dagen achtereen op heeft, wil ik geen concessies doen op het gebied van pasvorm.
Maar de Boett is vast ook een goede deken hoor! Heb er alleen geen ervaring mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 08:50

Oke, als ik dat zo lees, lijkt boett dan fijner mbt warmte of regen?
Ik heb dus een behoorlijke eczemer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:02

hier een c pony, dus met heel klein geen ervaring
ik heb een equitheme-burka gehad. Zo'n bruine boett lookalike maar dan goedkoper, was op zich een goed ding, bleef redelijk liggen. Maar lubberde uit, dus na een tijdje was het te lang en werd het een poepzak. Was wel zelf te repareren, qua scheurtjes etc (sloopgraag weidemaatje destijds) Niet heel warm, en was ook snel droog! :)
Daarna een Ivanhoe gekocht, net 1 prijsklasse onder de boett. Die heb ik binnen een maand naar de dekenhemel gebracht (helemaal aan gort was ie := ).. Dat was echt helemaal niks helaas.... en dan toch zo duur...

En nu heb ik het seizoen met een Rambo sweet itch hoody overleefd. Ik vind het echt te idioot voor woorden dat die hals met klitteband sluit.. Dat is geen succes. Dus ik heb dat dichtgenaaid en daar clipjes aan gemaakt. Dat functioneert tenminste wel!
Deken is aan flarden getrokken afgelopen zomer, maar kon bij een reparatiebedrijf netjes hersteld worden.
In de zon was hij wel wat warm, maar niet extreem. Einde van het seizoen heeft hij er wel onder staan zweten, maar hij had natuurlijk al bijna wintervacht, en het werd nog vrolijk 25 graden..
Deken wordt ook vlot droog, daar geen last mee :)

heel verhaal :o sorry..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 09:13

Nee hoor, ik vind het juist fijn om zulke ervaringen te lezen. Ik heb nog tijd met het nemen van een beslissing en dan is info zeer welkom. Duurdere dekens zijn er genoeg, maar je wil dan de meeste kans van slagen hebben. Zeker bij een sloopmonster en houdini als die van mij.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:10

Mijn pony had een eczeemdeken van Eurostar, lag binnen vier dagen totaal in reepjes.
Volgend voorjaar krijgt hij ook een Rambo.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:19

Deken van Horze vind ik erg fijn. :)