Scheren en zonder deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

Scheren en zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:59

Ik heb 4 shetlanders in de lessen meelopen, alle 4 zonder deken, nu blijven ze na de les van 18.30 uur op stal omdat ze helemaal bezweet zijn.
Ze zijn echter s'morgens nog steeds nat en kunnen dan dus weer niet naar buiten.
Hoe kan ik ze scheren zodat ze zonder dek kunnen blijven lopen en ze toch hun warmte wat beter kwijt kunnen.

Marisje76

Re: Scheren en zonder deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:00

zie scheermodellen op google

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:00

hals en stuk tussen de rus en buik er af scheren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:01

Niet... vooral omdat het een vre se lijk koude winter word!
Ookal scheer je maar een mini stukje.. ga maar is in een dikke broek staan ,m et dikke handschoenen ,maar met een shirtje met korte mauwen.
Krijg je het ondanks de rest nog steeds koud ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:02

Precies. Ik zou gewoon dekentjes kopen, zo duur is dat niet hoor?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:06

ik zou het niet doen. Het wordt kouder dus kunnen ze hun temperatuur niet regelen zonder vacht. En dat hebben ze echt nodig :D Ook niet deels. Het deel waar ze het eerst gaan zweten en dus geschoren wordt is vaak ook een zacht deel wat snel afkoelt. Daarnaast moet het lichaam zien te regelen dat het ene deel meer verwarmd moet worden dan het andere. Lijkt mij heel vervelend..

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:11

44Myrthe44 schreef:
Precies. Ik zou gewoon dekentjes kopen, zo duur is dat niet hoor?

Dat is ook niet het probleem maar ik heb nu alles lekker bij elkaar lopen en dan moet ik ze in 2 groepen gaan zetten omdat ik er een deken sloper bij heb.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:13

Doe hier al een aantal jaar alleen de borst (streep) scheren. Gaat prima zonder deken, alleen bij veel regen/sneeuw krijgt hij dan een regendeken op. Maar in jou geval zou je ze dan ook binnen kunnen laten? Niet hele dagen natuurlijk. Wat ik sowieso handig vind is altijd een dekentje hebben voor nood!

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:38

ZusJacobs schreef:
Doe hier al een aantal jaar alleen de borst (streep) scheren. Gaat prima zonder deken, alleen bij veel regen/sneeuw krijgt hij dan een regendeken op. Maar in jou geval zou je ze dan ook binnen kunnen laten? Niet hele dagen natuurlijk. Wat ik sowieso handig vind is altijd een dekentje hebben voor nood!

Ik heb voor elke pony een deken dus dat komt goed.
Heb je toevallig een foto?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:08

[AR-ITP] Den the man voor de derde keer ingespannen!
4-5de foto ongeveer zie je ongeveer waar ik ze scheer. Van tussen de benen naar de boeg een klein stukje en dan naar boven tot de onderkaak. Gaat super goed, hebben het niet koud en kunnen genoeg warmte kwijt. Je zou ook nog kunnen kiezen om te scheren met de haarrichting mee, zo blijven de haartjes langer.

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:08

Geen deken is niet scheren!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:40

Nou, ik zit me af te vragen hoe het kan dat jouw pony's 's morgens nog altijd nat zijn, want dat lijkt me ook niet heel goed... De wintervacht hoort juist vocht heel goed af te geven aan de omgeving. Mijn paard is met een half uurtje op stal staan al weer helemaal droog. Mijn vorige pony had een abnormaal dikke wintervacht, en ook die was zo droog.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:37

RusselNuwell schreef:
Nou, ik zit me af te vragen hoe het kan dat jouw pony's 's morgens nog altijd nat zijn, want dat lijkt me ook niet heel goed... De wintervacht hoort juist vocht heel goed af te geven aan de omgeving. Mijn paard is met een half uurtje op stal staan al weer helemaal droog. Mijn vorige pony had een abnormaal dikke wintervacht, en ook die was zo droog.

Warschijndelijk omdat het warm is in de stal en het de afgelopen dagen te warm is geweest voor de tijd van het jaar.

Maar het probleem is opgelost, ik heb er 2 geschoren en ze toch maar een dek opgelegt, gaan die 2 maar samen in de wei.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:33

De shetten kunnen gewoon na de lesssen naar buiten , als ze maar koud gestapt zijn , ook al vriest het , geeft niks , wij doen dit met onze forresters al 4 jaar , gaan gewoon nat de wei op .
Een paard koelt anders af dan een mens , als je het helemaal goed wil doen laat je ze eerst ff rollen in het zand , en dan naar buiten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:34

nu zie ik dat je er al 2 hebt geschoren , dus komt mijn atwoord te laat , nou ja mischien voor de andere 2

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:04

sjonnie48 schreef:
De shetten kunnen gewoon na de lesssen naar buiten , als ze maar koud gestapt zijn , ook al vriest het , geeft niks , wij doen dit met onze forresters al 4 jaar , gaan gewoon nat de wei op .
Een paard koelt anders af dan een mens , als je het helemaal goed wil doen laat je ze eerst ff rollen in het zand , en dan naar buiten

Dat heb ik al meer gehoord en vorig jaar ook geprobeert, maar toen heb ik er 1 erg ziek gehad, misschien toeval, maar dan wordt je toch voorzichtig.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:42

oke dat snap ik maar ik denk dat het toeval was , want de huid van de pony's blijft droog , de vacht trekt het vocht naar de buitenkant , net als een wollen deken dat doet .
Het is ook best gek zo'n nat paard de kou in , maar als je daarover op" paard natuurlijk "leest hoe de paardenvacht werkt ben je denk ik wel gerust gesteld .
Die van ons kwamen vorige winter uit de les in de binnenbak , en met hun dikke vacht echt kletsnat , de sneeuwwei op en echt niet verkouden geworden , droogstappen lukt nooit met zo een dikke vacht , maar geheel op adem en koud stappen wel .

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:43

ik zou het ook niet scheren, ze zeggen dat het een strenge winter word.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:46

als w toch aan de dekens gaan zitten, je hebt anti bijt spul, dan bijten ze niet aan elkaars deken

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:52

ik zou in model 8 scheren, want dan heb je toch de meeste zweetplekken wel weg geschoren, en dan een waterdichte deken 100/200 grams, die shetten overleven het dan wel.
Zitten ze aan de dekens? Anit bijt spul erop. Of een canvas deken erover heen.

Of gewoon een minder intensieve les geven zodat ze niet te hard zweten?

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:58

paarden die ziek worden, worden dat niet van de kou; je moet het virus al dragen en een lagere weerstand hebben, wil je echt ziek worden. Anders zouden zelfs mensen die uit een sauna komen (90graden) buiten in de sneeuw gaan staan (-5 om maar wat te noemen) ziek worden omdat ze te snel afkoelen, maar dat is dus niet zo tenzij je al een lage weerstan+virus hebt.

Gewoon uitstappen tot ze afgekoeld zijn en dan hop naar buiten!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:09

iets tussen model 11 en 10 kan je scheren zonder dat ze een deken op hoeven en als je nu al scheert, hebben ze al terug wat vacht tegen dat het echt koud wordt.
Er zijn trouwens genoeg mensen die volledig scheren en geen halsdeken opdoen, dus van de hals kan je altijd een deel wegscheren zonder al te veel problemen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:24

Ik zou persoonlijk niet scheren als ze geen dekentje opkrijgen. Het is echt te koud om de beestje geschoren zonder deken buiten te laten lopen (ook al is er een jachtmodel geschoren).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:28

Ik scheer bij eentje altijd de hele hals en hoofd kaal in de winter, die krijgt anders jeuk onder zijn manen bos van het zweten. Gaat prima hoor zonder deken. Strook tussen de voorbenen en dan door naar het hoofd doe ik ook wel eens.

Dat ze de volgende ochtend nat zijn vind ik niet zo gek. Die dikke vacht is niet berekend op binnen staan en zullen ze daarom waarschijnlijk nog meer gaan zweten.