Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Tja toch straffen, en dan niet slaan of wat dan ook, maar een dominante houding aannemen en mocht hij op je af komen, armen breed en naar hem toe stappen. Niet bang zijn dat hij daarna niet meer bij je wilt komen, juist als jij laat zien dat je de baas bent zal hij eerder komen.
Saars schreef:Joolien schreef:Tja toch straffen, en dan niet slaan of wat dan ook, maar een dominante houding aannemen en mocht hij op je af komen, armen breed en naar hem toe stappen. Niet bang zijn dat hij daarna niet meer bij je wilt komen, juist als jij laat zien dat je de baas bent zal hij eerder komen.
Wel, ik ben inderdaad bang dat hij de volgende keer al helemaal niet meer wil komen als ik me dominanter opstel. Al heb ik wel de indruk dat hij me ziet als een soortgenoot die hij niet kan uitstaan.
Bedankt voor je reactie!
Saars schreef:Ik stapte de weide in en toen begon hij te dreigen en boos te kijken. Hij wilde weer gaan weglopen en ik had hem echt nog niet vaak boos naar me zien kijken zonder reden... Ik ging voor de 2,5 m brede ingang staan om hem gerust te stellen dat ik niets zou doen: handen laag, zachtjes tegen hem praten, hand op neushoogte).
Joolien schreef:Doe je ook grondwerk met hem? Ook in het grondwerk moet je soms dominant zijn, maar het ligt puur aan je lichaamshouding. Recht naar het paard toe gaan staan met rechte rug en evt armen ophoog is dominant. Wanneer jij je een kwartslag draait, je hoofd omlaag doet en met de schouder naar het paard toe staat, sta je het paard toe om te komen. Als die verhouding goed is zla het geen probleem moeten zijn.
Klink misschien heel makkelijk

Sientje schreef:En hier gaat het volledig mis. Je gaat een paard 'gerust stellen' dat jou op die manier bedreigt. Om te kunnen voorspellen dat hij daarna (letterlijk)over je heen zou lopen, hoef je geen helderziende te zijn. Voorkom dat er ergere ongelukken gebeuren en modder niet zelf door, maar zoek professionele hulp. Die kan je helpen de verhoudingen recht te zetten.
Bonita_Bon schreef:No offence maar ik had mijn paard het hele weiland door gevoetbalt, issie nou helemaal bezopen dat ie gaat dreigen als ie geen eten krijgt? Maar goed, das natuurlijk geen advies want zo te horen ben je nog wat onzeker over je leidinggevende rol en dus neemt het paard die rol op zich. Dan is het logisch dat ie jou even op de plek zet.. Pfoe, lastig hoor, terug naar grondwerken en het liefste met hulp. Succes, je bedoelt het duidelijk goed..
RianneH schreef:Heb nog niet de andere reacties gelezen, maar wil eerst reageren.
Ai, om te beginnen denk ik dat er een groot probleem binnen jullie onderlinge verhoudingen zijn. Maar ook begrijp ik dat het vrij plots opgekomen is? Is er misschien iets gebeurd wat dit kan verklaren? Een andere paard erbij? Iets gebeurd in het weiland? Heeft hij pijn (in zijn rug misschien?), of voelt hij zich op een of andere manier niet goed?
Kan je veel dingen uitsluiten en komt het voornamelijk neer op een verschuiving in jullie dominantie, dan zal je hard aan het werk moeten. Hoe consequent ben jij? Wees heel duidelijk, kort, snel en streng, beloon waar nodig, maar wees ook niet bang om eens flink op te treden. Het laatste is iets wat ik denk dat wel nodig kan zijn, zeker omdat hij zo over je heen loopt. Maar ik weet niet of het iets is wat je in je eentje kan doen, zeker de eerste stappen niet. Ik kan je aanraden in te gaan lezen in enkele NH-ers. Lees vooral verschillende zodat je de dingen eruit kan halen die je belangrijk vind en nodig hebt. Of je kan kijken of er een in hart en nieren paardenmens in de buurt is die je kan helpen om dit dominantieprobleem op te gaan lossen.
Om te beginnen zou ik niet meer zonder touw in de buurt van jou paard komen. Heel simpel, als hij over jou heen durft te rennen (en niet uit angst lijkt mij). Dan heeft die geen respect voor jou en zal je jezelf eerst moeten beschermen en dan pas weer kunnen werken aan het respect. Let goed op jouw houding, in deze fase mag je best jezelf een stuk groter maken ipv klein, ookal wil hij dan misschien niet zo snel meer komen. Blijf wel geduldig en wordt vooral niet boos, want dat werkt juist niet.
) riagr schreef:Beste Saars, ik ben bang dat je zó graag een goede band met hem wil, dat je daardoor een beetje te lief/vriendelijk bent geweest ten op zichte van dit paard, die dit geintrepreteerd heeft als 'dit mens is in ieder geval niet de baas'. Het is natuurlijk logisch dat je blij bent als je paard éindelijk naar je toe komt.... Alleen: eigenlijk zou de verhouding andersom moeten zijn: Hij moet blij zijn dat jij hem in je buurt toelaat ( waarbij hij echt alleen maar op uitnodiging in jouw ruimte mag komen)..
Het verveeld zijn, is daarbij waarschijnlijk ook geen normaal verveeld zijn, maar gewoon disrespect voor jou. Hij verveelt zich niet.. hij heeft gewoon lák aan je vrees ik, en laat dat op deze manier zien. Ook hier weer consequent zijn, aandacht eísen!!
Het is lastig om zo van achter de computer adviezen te geven, omdat dat, nu je paard kennelijk geen moeite heeft met deze toch eeuuhh brutaliteit, toch niet helemaal zonder risico is. Je hebt duidelijk even een ervaren iemand nodig die jou kan ondersteunen. Misschien hier op bokt een oproepje plaatsen met de vraag of iemand je IRL wil helpen ( en het is nu duidelijk dat je financieel niet veel ruimte hebt om dit te betalen, maar misschien wil iemand die bij jou in de beurt woont, je misschien zo wel een paar keer helpen ( aanbieden om in ruil daarvoor een paar keer de stal de toen van de helper kan geen kwaad natuurlijk)
Joolien schreef:Ik wil je heel graag helpen met adviezen over grondwerk maar dat vind ik ontzettend moeilijk zo via de pc
Sientje schreef:Joolien schreef:Ik wil je heel graag helpen met adviezen over grondwerk maar dat vind ik ontzettend moeilijk zo via de pc
Het is niet alleen moeilijk, ik vind het ook gevaarlijk. Mij lijkt het het verstandigst als iemand ter plekke kan zien hoe het paard zich gedraagt, welke signalen TS afgeeft, etc. Nu is 'ie 'alleen' over haar heen gerend, maar er kunnen veel vervelender dingen gebeuren en dat kun je van achter je pc niet inschatten.
Stond hij daar even boos te kijken toen hij niet dicht mocht komen! Hij heeft mooi niets gekregen! Hij volgde me nadien wel maar durfde niet in mijn personal space! Ben echt blij!
Ik vroeg of ze meteen op stal moesten, want ik wilde niet dat hij "gestraft" werd met ineens stal, nu het net zo goed was gegaan. Ze mochten nog op de winterweide voor ze op stal werden gezet!
Dus ik liep gewoon op hem af en meneer begon alweer, klein sprongetje en enkele meters van me af blijven staan. Heb het genegeerd en ben gewoon weer op hem afgelopen, ik kon hem gewoon meenemen!
Maar als hij kleine opdringerige hapjes deed naar mijn hand toe, zei ik steeds dat hij niet mocht met een kleine tik op zijn neus. Deed hij toen niet meer
Nu, hij was zo mak als een lammetje!

Bonita_Bon schreef:smurffie schreef:hoe is de lichamelijke staat van dit paard?
Don't get me wrong maar wat doet dat er toe? Al loopt ie op 3 benen mag ie nog niet dwars over me heen walsen, toch?
smurffie schreef:Omdat het paard wegloopt voor mensen, als hij mensen ziet als pijn omdat hij ergens pijn heeft en ze maar niet naar hem luisteren loopt het uit de hand .Nee hij mag natuurlijk niet door je heen walsen. Maar ik denk eigenlijk dat er wel een groot iets hierachter zit, bijna ieder paard dat structureel wegrent blijkt achteraf iets lichamelijk te mankeren (teminste dat is mijn ervaring)
Gineke schreef:Hoi saars, ik voel me helemaal vereerd dat je mijn tip had uitgekozen! : )
En wat leuk dat t meteen effect had. Wel volhouden, he? Ook als t weer eens even wat minder gaat. Blijf onthouden dat t n paard is, en dat hij heel graag wil dat jij de baas bent.
Dat is de enige reden dat hij je 'uitprobeert', om te kijken of je een goede leider voor m bent. En hij wil heel graag dat je dat bent!
Succes en houd ons op de hoogte!