mijn vzpony bijt onverwachts tips ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivaldi13

mijn vzpony bijt onverwachts tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 22:18

hallo,

ik rijd op een handelstal, en ik heb een paar maanden geleden een pony toegewezen gekregen, wie ik moest inrijden voor de verkoop.

een kleine omschrijving van haar:
haar naam is rosita, en ze is ong 4 jaar
ze heeft tot ze 3 jaar was op een weilland gestaan, ze is op dat weilland geboren en ze is er pas afgehaald toen ze 3 was, en ze had nog nooit een mens gezien.
toen kwam ze bij ons, je kon er niet eens normaal vasthouden, want dan liep ze over je heen, nu een paar maanden verder loopt ze normaal mee, kan normaal geborsteld worden, ik heb zadel en hoofstel op gehad, ik begin binnenkort met longeren.
je moet alles heel voorzichtig bij haar doen, want nog is ze heeeel oplettend en voorzichtig.
de laatste tijd merk ik dat ze bijtgedrag vertoond, ze houd van borstelen maar ze kan zo in een keer uit het niets bijten, dat vind ik absoluut niet prettig
als ik haar onder haar buik borstel kijkt ze waarschuwend naar me, dat vind ze dus niet zo prettig, maar de rest vind ze niet erg en toch bijt ze. |( ik wil niet elke dag met spierpijn of schaafwonden naar huis.

wie helpt mij met tips ?

nynke55

Re: mijn vzpony bijt onverwachts tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:05

Doet ze het als je op een bepaald plekje borstelt of maakt dat niet uit? Hoe dan ook, ze mag natuurlijk niet bijten. Omdat ze nog zo schrikkerig is, zou ik haar niet meteen een tik verkopen,maar je even groot maken en een waarschuwend: He! kun je altijd proberen. Anders toch even een flinke tik op de neus en dan gewoon verder gaan met waar je mee bezig was.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:51

Wat nynke55 zegt zou ik nooit doen! Een paard slaan die al bang is word nog banger en dan heb je er niets meer aan. Dus slaan is zowiezo geen oplossing. Je kan het beste gewoon streng nee zeggen eventueel met je hand in de lucht zodat ze wel weet dat ze het niet mag doen maar dat ze wel schrikt van jou reactie maar dat ze het niet voelt. Misschien heeft ze op het land wel eens een goede trap gehad van haar soortgenoot waardoor de nu het niet fijn vind als je aan bepaalde plekken zit. Kijkt ze ook bang? Of is het gewoon echt speelsheid? Ze is natuurlijk erg jong en het zijn streken om uit te proberen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:21

1997suus schreef:
Wat nynke55 zegt zou ik nooit doen! Een paard slaan die al bang is word nog banger en dan heb je er niets meer aan. Dus slaan is zowiezo geen oplossing. Je kan het beste gewoon streng nee zeggen eventueel met je hand in de lucht zodat ze wel weet dat ze het niet mag doen maar dat ze wel schrikt van jou reactie maar dat ze het niet voelt. Misschien heeft ze op het land wel eens een goede trap gehad van haar soortgenoot waardoor de nu het niet fijn vind als je aan bepaalde plekken zit. Kijkt ze ook bang? Of is het gewoon echt speelsheid? Ze is natuurlijk erg jong en het zijn streken om uit te proberen.

Jij moet beter lezen....

vivaldi13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:56

het maakt niet uit waar ik sta of borstel. de ene keer bijt ze als ik er over de schoft borstel, en de andere keer weer ergens anders. en dan de volgende keer vind ze het weer niet erg als ik op de schoft borstel. als de bijt heel veel pijn gedaan heeft sla ik meestal wel uit woede. maar als ze mis had verhoog ik altijd mijn stem. maar toch blijft ze doorgaan |(
terwijl ze voor de rest zo lief is, en ze het zo goed doet

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:11

nynke55 schreef:
Anders toch even een flinke tik op de neus

Ik weet wat ik lees en hierovergaat mijn reactie

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:50

Ik denk dat je gewoon een tik kan geven op de neus. Maar dan later ook wel weer laten zien dat ze niet bang voor je hoeft te zijn.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:52

Mijn pony is ook bang en onzeker, maar als ze iets doet wat echt niet mag en me bijv. ineens bijt dan geef ik er toch echt een tik. Ze heeft ook een naar verleden, dus zou ze anders nu wel bang voor me moeten zijn en dat is ze niet. ;)

Gewoon een tik verkopen op d'r neus en dan op een luide (niet boze, maar duidelijke stem) zeggen dat wat ze doet niet mag. Dan is het bij de mijne gewoon duidelijk en doet ze niks meer. Geen harde zoals Nynke zei maar gewoon een normale tik. En dan geen aandacht aan haar besteden maar verder gaan met waar je mee bezig was. :)
Laatst bijgewerkt door PINK op 11-11-11 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:53

Ligt eraan, je zegt dat de pony snel schrikt.Maar af en toe mogen ze even schrikken ;)

Eerst flinke brul geven, schrikt vaak wel aardig af, nog een keer? klap in de richting (niet raak) met de brul erbij.
nog niet klaar? tik en brul.

Misschien zal ze paar keer uit proberen totaan de tik, maar als je die maar samen met een brul geeft gaat ze dat linken en is uiteindelijk de brul genoeg.

niet altijd is een tik de oplossing, maar bijten mag niet en we kunnen niet altijd romantisch zijn ;)

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:57

Mijn verzorgpony had het zelfde probleem.
Nooit mensen in de wei gehad, en dus erg bijterig..
Niet accepteren, en een tik geven plus een duidelijke nee.
Nu is nee zeggen in principe voldoende.
Het heeft echt maanden geduurd, dus gewoon duidelijk blijven,
Dat is voor je paard ook het fijnst, dan krijgt hij duidelijkheid.
Succes, en pb maar als je er meer over wilt weten ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:14

Ik lees dat je al gedaan hebt, wat ik voorstelde, maar het helpt blijkbaar niet. Kun je er niet voor wezen? Als ze de oren plat legt, dan al waarschuwen? Heb je haar trouwens aan 2 kanten vaststaan? Dan heeft ze al wat minder kans om te bijten. Verder denk ik dat je moet proberen om je leiderschap goed duidelijk te krijgen, dus (ja, daar is tie weer): grondwerk. :D

vivaldi13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:50

oke. bedankt voor jullie tips

nynke55: ze staat aan de muur aan een touw, en we hebben geen plaats waar ze met 2 touwen kan vast staan. dus dat word dan een beetje lastig, en ja ik ga pas van de zomer erop, eerst goed longeren enz :D

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:06

Ik zou niet expres daar komen als het niet nodig is, en als ze egt vies is zorgen voor afleiding, bijv een handje biks zodat ze jou niet kan bijten. Iniedergeval goed in de gaten houden zodat je snel kan reageren als ze het wil proberen, idd niet snel slaan maar eerst met hardere stem proberen en tik in de richting geven,

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:53

wat ik zou doen is je ruimte aangeven..
en wanneer ze waarschuwd dat ze het niet fijn vind, (bijvoorbeeld waard de singel altijd ligt)gewoon terug naar de hals en dan weer naar de ''singel'' plek.. elke keer herhalen :j

en slaan? nee echt niet doen! maak je het alleen maar erger mee!

waarom zou je slaan? paarden voelen toch ook een vlieg ? (misschien een raare vergelijking maar slaan? dat hoef je bij mij niet te laten zien }> )