Been laten hangen met uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlhorsy97

Been laten hangen met uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:22

ik heb een vraagje..
Als ik de achterbenen van mijn paard wil uitkrabben laat ze haar been lekker ontspannen hangen.
Ik kan haar hoef gewoon optillen (en dat doet ze ook heel netjes) maar zodra ik die in mn handen heb laat ze hem dus lekker totaal hangen.
Dat is normaal niet echt een probleem, maar omdat het in dit geval gaat om een Nederlands trekpaard is het eigenlijk niet zo bevorderlijk voor mijn rug.

Dus mijn vraag was of ik haar kan leren haar been netjes een paar minuutjes omhoog te houden ipv dat ik die paar minuutjes met een rood hoofd mn best doe om dr achter hoeven uit te krabben.. :o

XxXsophiaXxX

Re: Been laten hangen met uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:12

Ik heb dat probleem nou ook altijd bij de pony die ik verzorg :o
Echt irritant steeds laat die hem hangen en dan moet ik me helemaal inspannen om die hoef hoog te houden :P
heel veel mensen zeggen dat je de hoef op je knie moet leggen maar dat lukt echt niet want hij glijd er meteen weer af xD
Ik heb geen andere tip maar ik hou het forum zeker in de gaten

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:37

Oeh, lastig probleem inderdaad.

Wat je misschien kan proberen is het paard trainen het been omhoog te houden door er steeds (zachtjes!) met een zweep tegen aan te tikken totdat hij zijn been optilt, hem dan belonen. Daarna blijf je doortikken totdat hij zijn been opgetild houdt en dan beloon je hem. Dan heb je wel wat geduld nodig en vooral niet te hard gaan tikken met de zweep. Maar misschien kan je hem zo wel leren zijn been opgetild te houden.

Als je dan zijn hoeven gaat uitkrabben kan je op zijn been tikken met een zweepje om hem duidelijk te maken dat je wilt dat hij zijn been optilt.

Ik hoop dat je eruit komt of andere nuttige tips krijgt van andere bokkers.

Succes ermee!

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:19

kgambler schreef:
Oeh, lastig probleem inderdaad.

Wat je misschien kan proberen is het paard trainen het been omhoog te houden door er steeds (zachtjes!) met een zweep tegen aan te tikken totdat hij zijn been optilt, hem dan belonen. Daarna blijf je doortikken totdat hij zijn been opgetild houdt en dan beloon je hem. Dan heb je wel wat geduld nodig en vooral niet te hard gaan tikken met de zweep. Maar misschien kan je hem zo wel leren zijn been opgetild te houden.

Als je dan zijn hoeven gaat uitkrabben kan je op zijn been tikken met een zweepje om hem duidelijk te maken dat je wilt dat hij zijn been optilt.

Ik hoop dat je eruit komt of andere nuttige tips krijgt van andere bokkers.

Succes ermee!

dankjewel, daar kan ik denk wel wat mee
:)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:22

De hoeven op de grond zetten, zoals het paard het in rust ook heeft. Je hand op de ballen/koot houden, zodat hij snapt dat hij zn voet zo moet houden. Zo heb ik het met mijn vorige paard gedaan. Die ging ook altijd verschrikkelijk hangen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:48

Heel goed dat je aan je eigen rug denkt!
Mijn leasepaard deed dit ook altijd, dus ik stond ook altijd met moeite zijn achterhoeven omhoog te beuren. Totdat ik hem dat een keer zag doen bij de smid, die pikte dat mooi niet! De smid liet de hoef meteen vallen (paard echt zo van, hela, mijn steunpilaar is weg), en gaf hem een flinke klap op zijn kont! Toen besloot paard dat het misschien toch beter was om op zijn eigen benen te staan :) Kortom, níet toestaan dat hij hangt, meteen loslaten zodat ie schrikt omdat ie uit balans raakt en laat hem weten dat jij niet van dat gehang gediend bent :j

Ténzij, we het hier hebben over een heel jong paard dat het voetjes geven nog niet goed snapt, maar ook dan zou ik hem laten merken dat hij zelf zijn evenwicht moet bewaren en niet op jou mag hangen. Zorg dat hij tijd krijgt om zijn voeten goed neer te zetten voordat je de hoef oppakt, sommige jonkies gaan in spagaat staan en proberen dan ook nog jou een hoef te geven (en gaan dan hangen omdat ze compleet uit balans staan).

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:24

Wat Gwahir zegt klinkt inderdaad ook wel goed. Niet pikken zoals de hoefsmid dat ook doet.

Als bij jouw paard de hoefsmid langs komt hangt hij bij hem ook? Dat is misschien ook wel interessant om eens te bekijken...

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:58

Ik denk dat het makkelijkste is om er een oefeningetje van te maken met een beloning. Of kijk idd hoe je smid het aanpakt!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:11

Ik trek het achterbeen altijd naar achteren en laat hem op mijn bovenbeen leunen.
Zo kan ze hem ook niet laten hangen.
Nu houd mijn paard hem altijd netjes ophoog, maar misschien kan het jou wel helpen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:16

Mijn vorige deed dat ook. Als hij ging leunen liet ik los. Begon voor, maar achter later ook. Heeft prima geholpen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:17

Gezien het hier om een trekpaard gaat, zou ik toch kiezen voor de oplossing waarbij de teen aan de grond kan blijven.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:19

dit is iets wat alle trepaarden doen.....ze hebben gewoon moeite dat been omhoog te houden.......
vandaar ook dat ze meestal in ee hoefstal beslagen worden.....
als hij braaf is kun je proberen de hoef met een toutje met een slippende halve steek ergens aan op te trekken

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:27

Princesj schreef:
Gezien het hier om een trekpaard gaat, zou ik toch kiezen voor de oplossing waarbij de teen aan de grond kan blijven.

Oh, daar had ik overheen gelezen haha.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:54

hier hetzelfde als Babette. Been naar achteren trekken en op je been laten leunen. Glijd er niet af, want je houdt de hoef wel vast

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:38

Mijn trekpaard doet dit ook. Het is bij trekpaarden erg moeilijk om te leren een achtervoetje te geven. Niet alleen is het vanwege balans moeilijk om al dat gewicht te verdelen, maar bij de achterbenen is het ook zo dat wanneer je de achterbenen net met een kleine verkeerde houding tilt, dit snel een pijnprikkel bij je paard geeft. Ik heb er al een aantal keren met mijn hoefsmid naar gekeken, maar ook hij heeft me geadviseerd om te proberen de hoef te kantelen (als in ruststand) en zo uit te krabben. Niet ideaal, maar in mijn geval wel rug vriendelijk en voor mijn paard ook relaxed.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:13

papagroom schreef:
dit is iets wat alle trepaarden doen.....ze hebben gewoon moeite dat been omhoog te houden.......
vandaar ook dat ze meestal in ee hoefstal beslagen worden.....
als hij braaf is kun je proberen de hoef met een toutje met een slippende halve steek ergens aan op te trekken

Oneens..... :+

Mijn vriend en ik hebben 3 trekpaarden, die dit geen van allen doen! (de jongste is nu 1,5jaar en wordt nog uit de hand bekapt)
Alleen de oudste is achter wat stijf en heeft moeite haar been lang opgetilt te laten!

De truc is direct bij het optillen van de hoef je paard goed te laten inbuigen met de knie/sprong.
Dan houden ze hun been gewoon echt zelf omhoog.

En de hoefstal is er m.i. puur voor de smid, zodat zijn rug niet versleten is op z'n 40ste!
Niet o,dat een trekpaard zijn/haar been niet lang zou kunnen optillen! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:55

Babeth schreef:
Ik trek het achterbeen altijd naar achteren en laat hem op mijn bovenbeen leunen.
Zo kan ze hem ook niet laten hangen.
Nu houd mijn paard hem altijd netjes ophoog, maar misschien kan het jou wel helpen.

Precies. Eerst het paard zo neerzetten dat hij de andere 3 benen kan gebruiken om te staan. Dus je zet 'm zo neer dat hij het been dat je wil optillen het minst belast. Dan zal hij 'm makkelijker optillen en hoeft hij tijdens het hoevenkrabben ook niet z'n balans te zoeken.

Verder is het inderdaad handig om de voet op je been te laten rusten. Je kunt een eventueel gewicht beter op je been hebben dan op je rug! En het been iets naar achteren, niet té ver maar wel zodat hij het been iets naar achteren strekt.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:11

Klinkt allemaal goed en ik zou het graag zo doen als hierboven beschreven. Echter heb ik mijn 'pony' met 3,5 gekregen nadat ze een paar jaar in een graasgebied had gelopen en niets tot weinig mee was gedaan. Echter was mevrouw al uitgegroeid tot een jongedame van 850 kilo. En het aanleren van een voetje optillen viel niet mee. Met haar voorbenen gaat het nu goed maar zodra ze een achterbeen moet optillen zie ik na 2 seconden een gigantische kont op me afkomen omdat ze het niet kan omhooghouden. Met een stukje naar achter en omhoog tillen, touwtjes, haar ergens tegenaan zetten e.d lukt het nog niet. Ook in het Belgisch proberen uit te leggen omdat het een echte Bels is :D en hielp ook niet. Dus ik hou het nog even bij het uitkrabben als mevrouw staat te slapen.....Lastig

XxXsophiaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:56

Ik zal kijken bedankt ;)

NassauTuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:04

ik heb een Tuiger van 1.73 en zwaar gebouwd. Hij deed dit ook altijd, totdat ik zijn hoef ook liet vallen als hij m niet zelf optilde. Hij gaat op een gegeven moment erop vertrouwen namelijk dat jij m toch optilt.
Als hij weet dat je dat niet meer doet, gaat ie zelf zijn voet optillen. Tenminste dat werkte bij mijn paardje

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:38

Ik ga de tips ook uitproberen. Onze fries doet het ook aan de achterkant, maar ik dacht dat het door zijn jonge leeftijd (3.5) kwam...

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:06

Hetzelfde probleem hier :)
Mijn nicht zag ooit eens iemand die gewoon 'voet' zei tegen haar pony en de hoeven zo kon uitkrabben zonder het been vast te houden. Dat wil ik dus ook. Jammer genoeg heb ik de magische tip ook nog niet gevonden

NassauTuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:35

als ik voor mijn paard sta en ik zeg geef voet, dan strekt hij m uit naar voor! en als ik zeg 'nee, rechts!' dan doet hij zijn andere been naar voor, super schattig om te zien bij een Tuiger van 1.73
(maar hij is erg op mijn stem gereden hoor, omdat ik weinig met mijn benen kan doen door pijn die ik heb. Ik hoef ook maar heel zachtjes zijn naam te fluisteren en hij gaat van stap naar galop)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:01

Hier sindskort ook een zwaar paard die niet fatsoenlijk de achterbenen kan geven, ik mag ze optillen/kantelen... maar gaat niet verder als 5 cm van de grond.
Dit betreft ook nog eens een getraumatiseerd paard, dus werk met hele kleine stapjes en voornl aan haar ontspanning.
Ook in haar geval is het achterbeen stijf en heeft ze dit niet fatsoenlijk geleerd.

Soms heeft ze een goede dag (totale ontspanning) en dan kan ik haar hoef wel op mijn knie leggen.
Maar die kont die ineens dichterbij komt klinkt erg bekend :+

Probeer met twee mensen te werken, dus jij en iemand anders. Dan kan jij 'voetje' vragen en de ander belonen. Wees in het begin blij met kleine vooruitgang hierbij.
Maak er een 'spelletje' van tijdens de dagelijkse/wekelijkse poetsbeurten.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:41

De laatste weken gaat het bij ons weer heel goed. Ik merk dat haar balans ontzettend verbeterd is (ze is net 5) tijden het rijden en merk dus ook dat ze haar voeten beter gaat optillen. Ze gaat niet meer hangen voor, of aanlopen en achter houdt ze hem zeker 1 minuut en 10 cm van de grond. Dit is voor ons een ontzettende verbetering want achter ging helemaal niet. Nu gaan we het langzaam uitbreiden.