Huilen tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Huilen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 15:30

:wave:

Ik ben een ontzettende jankerd met rijden :j Ben gauw bang, dus als er wat gebeurt waar ik van schrik, dan is mijn eerste reflex: tranen :j
Ik kan er niks aan tegen houden, het gebeurt gewoon..Soms blijft het bij een "dikke stem" en tranen in mijn ogen, maar vandaag was het echt huilen (tranen lopen over mijn wangen en snikken)
Het gevoel wat ik op zo'n moment heb, is een combi van angst, verdriet en frustratie (ik word verdrietig omdat ik weer bang word en ik wordt gefrustreerd omdat ik niet door durf te gaan)

Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben of mensen dit herkennen of dat ik de enige huilebak ben :+
Ik vind het huilen op zich niet vervelend, het is voor mij een uitlaatklep, maar ik vind het soms wel beschamend :o Mijn vriend vraagt inmiddels ook standaard "hoe ging de les, nog gehuild? 8)7 "

Brand los!

(overigens, ik heb les en begeleiding en dat gaat heel goed :j Ik durf al meer dan ik ooit had durven dromen en ik ga nog steeds vooruit)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:36

Corelli schreef:
(overigens, ik heb les en begeleiding en dat gaat heel goed :j Ik durf al meer dan ik ooit had durven dromen en ik ga nog steeds vooruit)

Kijk hier gaat het toch om :(:)

Vertrouw op de hulp die je krijgt en probeer goed op je ademhaling te letten. Misschien kun je thuis of op je werk ook bewuster omgaan met je ademhaling, dan kun je tijdens spannende situaties makkelijker terug pakken naar deze ontspanning.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:39

Corelli schreef:
:wave:
Mijn vriend vraagt inmiddels ook standaard "hoe ging de les, nog gehuild? 8)7 "
Brand los!

Wat een grapjas die vriend van jou :j :D
Maar best vervelend dat de tranen zo hoog zitten. Nee ik heb daar gelukkig geen last van, lijkt me best lastig. Wel heel fijn dat je nu goede begeleiding hebt en dat je vooruit gaat. DAT lijkt me heel belangrijk en daar zou ik me dan maar op focussen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:39

ik heb ook wel eens gehuild dan gaat het maar niet geod. ik word dan vaak chagerijnig maar dan stap ik gewoon af want anders is het voor mijn paard ook niet leuk

Klikoo

Re: Huilen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:01

ooh meid je bent echt niet de enige! ik heb dat ook regelmatig gehad, vooral in het begin toen me paard en ik nog geen combi waren. Heb zelfs wel eens in paniek een vriendin gebeld die binnen was omdat ik echt niet meer durfde. Dus raar is het niet. Maar bij mij is het over gegaan toen het ook beter met rijden ging en ik me paard meer ging vertrouwen. Dus blijf vooral lekker door lessen en geniet(!!!) van het rijden en van de momenten dat het echt goed gaat.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:16

Heb even in je profiel gekeken en zie je daar zonder zadel, met dekje, rondscheuren op een Haf? Maar hoezo ben je dan zo bang? Is er iets vervelends gebeurd dan waardoor je zo bang wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:18

Ik heb het ook vaak genoeg gehad hoor :) Vooral op instructieweken als de vermoeidheid toesloeg. Een beetje frustratie erbij was dan genoeg om in tranen uit te barsten :j Maar ik heb het ook wel eens in gewone lessen gehad uit pure frustratie hoor.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:20

Ik huil ook wel eens. Vriendin noemt me dan echt een "doos" en begint dan heel hard te lachen. Van je vrienden moet je het hebben he. >;) :+

Ik ben dan zo verdomd onzeker, en heb het idee dat wat ik aan het doen ben helemaal nergens overgaat. Dan zie ik later een filmpje en dan lijkt het allemaal wel mee te vallen. Ben gewoon iets te kritisch op mezelf.

Moet wel zeggen dat het ook een beetje aan mijn bui ligt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:54

Ik huil alleen van blijdschap. :D Dan ben ik zoooooo enorm trots op mijn paard en zo blij met hem, dan kan ik alleen nog maar snotteren. :+ Zo ben ik ooit eens snotterend een proef uitgekomen. Heel verwarrend voor de omstanders want het ging toch juist goed!? Eh jaha, daarom juist! :')

Maar goed, ik huil al bij het testbeeld dus ik ben niet echt een goed referentiekader. :D

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:20

Oh herkenbaar, vaak zat jankend of bijna jankend op mn pony gezeten. Was toen nog op een manege en elke x dezelfde pony, maar bleef bang! Ik ben toen gewoon heel vaak op brave pony's gegaan en nu is het (bijna) helemaal weg. Maargoed, dat is voor jou dus geen optie. Voel je je wel helemaal veilig op je eigen paard?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:24

huilen niet, maar een flink brok in mijn keel is me zeker niet onbekend. Zeker in de context waarin ik door een eigenaar kritisch wordt bekeken (met het gevoel de beste scheepslui) raak ik soms nog behoorlijk overstuur. Gelukkig al lang niet zo erg, en als ik merk dat de eigenaar me met zijn/haar paard vertrouwd zit het nu echt helemaal goed.

In de lessen op de manege was dit weleens anders. Ik heb dan ook instructrices/eigenaren gehad die me met het rijden helemaal de grond in boorden. Dat is voor een jong meisje echt niet leuk. :n

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:41

Dat lijkt me heel vervelend. Wel fijn dat het door de lessen beter gaat. Waarom ben je zo bang? Waarvoor?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:07

Bedankt allemaal voor de reacties!

Bramasole schreef:
Kijk hier gaat het toch om :(:)

Vertrouw op de hulp die je krijgt en probeer goed op je ademhaling te letten. Misschien kun je thuis of op je werk ook bewuster omgaan met je ademhaling, dan kun je tijdens spannende situaties makkelijker terug pakken naar deze ontspanning.

Dankjewel voor je tip, dat is zeker een nuttige :j Ik moet tijdens de les ook altijd heel bewust uitademen, omdat ik de neiging heb om tijdens spannende momenten heel hoog te gaan zitten met mijn adem
Ik ga soms ook neuriën of glimlachen om mijn ademhaling onder controle te houden, werkt ook goed voor mij :j

fargo schreef:
Wat een grapjas die vriend van jou :j :D
Maar best vervelend dat de tranen zo hoog zitten. Nee ik heb daar gelukkig geen last van, lijkt me best lastig. Wel heel fijn dat je nu goede begeleiding hebt en dat je vooruit gaat. DAT lijkt me heel belangrijk en daar zou ik me dan maar op focussen!

Het is zeker een grapjas :D Nee, hij bedoelt het goed, maar hij snapt met de beste bedoelingen niet dat ik huilend op een paard zit :+
Dankje voor je reactie, ik focus me ook zeker op de vooruitgang :j

maureen16 schreef:
ik heb ook wel eens gehuild dan gaat het maar niet geod. ik word dan vaak chagerijnig maar dan stap ik gewoon af want anders is het voor mijn paard ook niet leuk

Dat zijn dus tranen van boosheid/frustratie, ook niet leuk :(:) In ieder geval goed dat je afstapt om even af te koelen! :j

Giorgio_x schreef:
ooh meid je bent echt niet de enige! ik heb dat ook regelmatig gehad, vooral in het begin toen me paard en ik nog geen combi waren. Heb zelfs wel eens in paniek een vriendin gebeld die binnen was omdat ik echt niet meer durfde. Dus raar is het niet. Maar bij mij is het over gegaan toen het ook beter met rijden ging en ik me paard meer ging vertrouwen. Dus blijf vooral lekker door lessen en geniet(!!!) van het rijden en van de momenten dat het echt goed gaat.

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben :D
Wat je zegt over vertrouwen, dat klopt zeker :j De afgelopen tijd ging het goed met rijden en vertrouwde ik Stoffel ook volledig..Hij bokte dan wel eens of wat dan ook, maar daar werd ik niet bang van, omdat ik hem vertrouwde en omdat ik wist dat hij niet gemeen zou doen...
Nu gaat het de laatste tijd wat slechter en heb ik steeds minder vertrouwen, waardoor de angst (en daarmee het huilen) ook weer meer worden :\
Hoe gaat het nu met jou en je paard? Heb je nog wel eens momenten dat je moet huilen of is het eigenlijk helemaal weg?

Mabotje schreef:
Heb even in je profiel gekeken en zie je daar zonder zadel, met dekje, rondscheuren op een Haf? Maar hoezo ben je dan zo bang? Is er iets vervelends gebeurd dan waardoor je zo bang wordt?

Dat is Stoffel, mijn verzorghaf :j
En ja, waarom ben ik zo bang? Ik heb niet echt iets noemenswaardigs engs meegemaakt wat mijn angst verklaart :n Ik denk dat het een beetje in mijn karakter zit, ik ben iemand die erg veel redeneert en denkt en ik zie daardoor al heel snel beren op de weg :j Ik zie op buitenrit dus al ongelukken gebeuren met een auto, voordat een paard uberhaupt bijv. de bewuste auto heeft gezien..Dit gedeelte heb ik gelukkig steeds meer onder controle :j Ik kan mijn gedachten steeds beter van de enge dingen af zetten en focussen op andere dingen, waardoor paardlief ook minder spanning op bouwt :j

Ik ben ongeveer een jaar geleden bij deze verzorghaf gekomen met een enorme angst voor buitenrijden (daar zijn ook wel ongelukken mee gebeurd in het verleden, dus dat is te verklaren) Onder begeleiding van de eigenaresse heb ik door Stoffel buiten weer helemaal het vertrouwen terug gekregen, echt geweldig :+: Ik vertrouwde hem dan ook volledig :j
Sinds ongeveer 6 weken is Stoffel zich anders gaan gedragen, bijv. bokken uit het niets..Zowel de eigenaresse als ik kennen hem niet zo, dus er zit waarschijnlijk iets niet lekker in zijn lijf, of er is iets anders, dat wordt op dit moment uitgezocht
Ik heb er echter wel een paar keer op gereden terwijl hij zo deed en door zijn "streken" zijn er barsten in het vertrouwen gekomen en komt mijn oude angst weer volop de kop op zetten :\ Het triggert weer mijn angst a.h.w. en daardoor durf ik steeds minder

We hebben vandaag ook besloten dat ik even niet ga rijden totdat duidelijk is wat er met Stof aan de hand is...Zo heeft hij evt. geen onnodige pijn en help ik mezelf niet verder mijn "angst spiraal" in door steeds weer banger te worden met rijden

Juul schreef:
Ik heb het ook vaak genoeg gehad hoor :) Vooral op instructieweken als de vermoeidheid toesloeg. Een beetje frustratie erbij was dan genoeg om in tranen uit te barsten :j Maar ik heb het ook wel eens in gewone lessen gehad uit pure frustratie hoor.
Dat zijn dus echt frustratietranen, die ken ik gelukkig niet :D
Bedankt voor je reactie :)

Kimbaie schreef:
Ik huil ook wel eens. Vriendin noemt me dan echt een "doos" en begint dan heel hard te lachen. Van je vrienden moet je het hebben he. >;) :+

Ik ben dan zo verdomd onzeker, en heb het idee dat wat ik aan het doen ben helemaal nergens overgaat. Dan zie ik later een filmpje en dan lijkt het allemaal wel mee te vallen. Ben gewoon iets te kritisch op mezelf.

Moet wel zeggen dat het ook een beetje aan mijn bui ligt.
Dat perfectionisme herken ik ook wel bij mezelf, wellicht heeft het daar ook wel wat mee te maken...

Ir111 schreef:
Ik huil alleen van blijdschap. :D Dan ben ik zoooooo enorm trots op mijn paard en zo blij met hem, dan kan ik alleen nog maar snotteren. :+ Zo ben ik ooit eens snotterend een proef uitgekomen. Heel verwarrend voor de omstanders want het ging toch juist goed!? Eh jaha, daarom juist! :')

Maar goed, ik huil al bij het testbeeld dus ik ben niet echt een goed referentiekader. :D

:') Vreugdetranen zijn prima! :))

xSimonee schreef:
Oh herkenbaar, vaak zat jankend of bijna jankend op mn pony gezeten. Was toen nog op een manege en elke x dezelfde pony, maar bleef bang! Ik ben toen gewoon heel vaak op brave pony's gegaan en nu is het (bijna) helemaal weg. Maargoed, dat is voor jou dus geen optie. Voel je je wel helemaal veilig op je eigen paard?

Ik heb geen eigen paard, wel een verzorgpaard en daar voel ik me op dit moment dus niet veilig op :n Hoewel hij helemaal geen super gekke streken uithaalt hoor! Ieder ander zou er misschien om kunnen lachen...
Maar bij mij triggert het mijn angst weer..Hoezeer hij mij het vertrouwen ook heeft terug gegeven, de angst is er nog steeds

s6801881 schreef:
huilen niet, maar een flink brok in mijn keel is me zeker niet onbekend. Zeker in de context waarin ik door een eigenaar kritisch wordt bekeken (met het gevoel de beste scheepslui) raak ik soms nog behoorlijk overstuur. Gelukkig al lang niet zo erg, en als ik merk dat de eigenaar me met zijn/haar paard vertrouwd zit het nu echt helemaal goed.

In de lessen op de manege was dit weleens anders. Ik heb dan ook instructrices/eigenaren gehad die me met het rijden helemaal de grond in boorden. Dat is voor een jong meisje echt niet leuk. :n

Nee, dat is zeker niet leuk :(:) Kan me voorstellen dat je daar knap onzeker van wordt...

amberbaron schreef:
Dat lijkt me heel vervelend. Wel fijn dat het door de lessen beter gaat. Waarom ben je zo bang? Waarvoor?
Da's een hele goede :D
Ik ben niet persé heel bang om te vallen ofzo :n Meer bang om de controle te verliezen denk ik...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:38

Corelli schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Giorgio_x schreef:

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben :D
Wat je zegt over vertrouwen, dat klopt zeker :j De afgelopen tijd ging het goed met rijden en vertrouwde ik Stoffel ook volledig..Hij bokte dan wel eens of wat dan ook, maar daar werd ik niet bang van, omdat ik hem vertrouwde en omdat ik wist dat hij niet gemeen zou doen...
Nu gaat het de laatste tijd wat slechter en heb ik steeds minder vertrouwen, waardoor de angst (en daarmee het huilen) ook weer meer worden :\
Hoe gaat het nu met jou en je paard? Heb je nog wel eens momenten dat je moet huilen of is het eigenlijk helemaal weg?

Ik heb me paard verkocht voor de zomer, totaal niet om het feit dat het rijden niet goed ging hoor! Bij mij is het eigenlijk wel helemaal weg gegaan, toen ik bij iemand anders ging trainen ging alles gewoon veel fijner en had ik minder aanvaringen met paard.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:40

ik heb alleen altijd bij het afgroeten na een proef ( bij a de rijbaan verlaten) dat ik even mijn tranen weg moet slikken. best apart eigenlijk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:44

Ik zag dit topic en dacht gelijk aan jou.. en ineens zag ik dat jij de TS bent!
Fijn om te lezen dat je niet de enige bent en al heel wat nuttige tips gekregen hebt.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:44

oh en dan wil ik even toevoegen dat ik als klein meisje les had (5 dagen per week) van de eigenares van mijn verzorgpaarden toentertijd.
zij was nogal ... enthousiast...
en begon gewoon te schelden als iets niet goed ging, en steeds harder schreeuwen totdat ze zelf bijna geen lucht meer kreeg. Dit deed ze ook op wedstrijd ( zowel tijdens het losrijden als de proef zelf)
toen heb ik ook meerdere keren gehuild van gift en teleurstelling in mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:45

Ach, dat had ik vroeger ook.
Inmiddels absoluut niet meer, moet wel flink wat gebeuren wil hij mij er sowieso af krijgen en dat weet ik ook, ben dus niet snel onder de indruk :+

Maar gaat echt vanzelf over, en anders....ach....Niemand verplicht je om op wilde mustangs ofzo te gaan rijden, of wel soms :) ?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:55

Ik heb die huilbuien gehad toen ik erg in de knoop zat met mij en mijn vorige paard. Paard had veel rugproblemen en we probeerden het iedere keer weer op te pakken, maar dan kreeg hij weer een terugval. Bovendien was hij een gevaar in de les: Hij trapte naar andere paarden toe. Heb daar inderdaad wel meerdere malen met tranen in mijn ogen gezeten omdat ik niet zo 1,2,3 wist hoe ik dat moest oplossen... #)

Bovendien niet alleen in het zadel hoor.... Hoe vaak is het wel niet gebeurd dat mijn vorige paard zich liet vallen in de trainer.... Wat een hell!
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 09-11-11 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:56

Dat heb ik ook nog wel eens hoor. Vaak na een hele week stress, school en dan nog eens weinig slaap: leuke combi. Als het paard en ik dan niet klikken op de manege of ik lig er bijna of helemaal af, kan ik ook zo gaan tranen :o

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:11

Citaat:
xSimonee schreef:

Ik heb geen eigen paard, wel een verzorgpaard en daar voel ik me op dit moment dus niet veilig op :n Hoewel hij helemaal geen super gekke streken uithaalt hoor! Ieder ander zou er misschien om kunnen lachen...
Maar bij mij triggert het mijn angst weer..Hoezeer hij mij het vertrouwen ook heeft terug gegeven, de angst is er nog steeds

Oh herkenbaar! Weet je ook waarom je bang bent om de controle te verliezen? Doet hij iets?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:12

Totaal niet herkenbaar alleen de tranen zelf. :P Maar bij mij komt dat door de koude snijdende wind momenteel. :+ Lijkt soms net alsof ik een potje zit je janken terwijl ik heerlijk ontspannen aan het rijden ben.. :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:15

xSimonee schreef:
Oh herkenbaar! Weet je ook waarom je bang bent om de controle te verliezen? Doet hij iets?

Ik ben in het dagelijks leven ook best wel een controlfreak, dus een deel is het ook persoonlijkheid denk ik :j En bij paardrijden speelt dat ook: ik word bang als ik niet meer het gevoel heb dat ik bepaal wat er gebeurt of dat ik niet meer kan verklaren waarom er iets gebeurt

Eerder bokte hij ook wel eens in galop (bijv uit onbalans), maar dat vond ik helemaal geen punt omdat het bij één bokje bleef en omdat ik het kon verklaren (onbalans) Nu echter laat hij zulk ander gedrag zien en heb ik het gevoel dat ik niet meer rij, maar dat ik overgeleverd ben aan wat hij met me doet..
En dat maakt me bang :j

Het gekke is, mijn angst zorgt er ook weer voor dat ik minder durf te doen, omdat ik bang wordt om nog meer gebok etc. op te wekken
Dus het is als het ware een vicieuze cirkel (hij bokt, ik wordt bang omdat ik de controle verlies, door mijn angst durf ik minder en verlies ik steeds meer de controle, want ik corigeer niet meer)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:18

Mijn oude instructrice Mevr.(Galema)-Galjard zei meer dan eens.. Paardrijden is de meest frustrerende sport die er is. Je vormt een team met een wezen die niet jouw taal spreekt.

Ik heb ook wel eens met biggelde tranen erop gezeten....en ik denk de meeste van ons wel een keer. Meestal omdat het niet ging zoals ik gehoopt had.
Echt veel angst met rijden heb ik niet dus dat gevoel is mij vreemd.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:22

Bij mij is het een beetje een mix van gevoelens:
- de angst wekt de tranen op, dat is de eerste reflex :j daar kan ik ook niks aan tegenhouden en dat kan ook binnen 15 sec weer over zijn

als de angst langer doorzet, wordt het echt huilen en dan voel ik
- verdriet omdat ik al zo ver op weg was, maar blijkbaar toch nog zo'n last heb van die angst. En verdriet omdat de pony die ik zo vertrouw, toch blijkbaar ook soms niet veilig voelt voor mij
- frustratie omdat ik weet dat Stof en ik hier doorheen moeten, maar dat mijn angst me zo in de weg zit