Oude pony scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Oude pony scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:02

Ik vroeg mij af of ik er goed aan doe om mijn 25 jarige fjord te scheren, niet helemaal maar bijv. een tuigmodel of alleen bij de hals en borst iets.
Het probleem:
Hij is op leeftijd en is de laatste jaren minder goed op gewicht te houden. Hij krijgt natuurlijk genoeg te eten, tandarts en alles goed nagekeken. Hij word gewoon oud. Nu doe ik hem met slecht weer lekker een fleece gevoerde regendeken op zodat hij beter beschermd is en niet al z'n energie uit gaat naar zichzelf warm houden en dat soort dingen. Voor de echte kou heb ik nu ook een 100 grams deken dat hem wat warmer houd bij de koude dagen.
Maar nu zit ik dus nog een beetje met dat hij toch al wel een redelijke vacht gekregen heeft omdat hij toch nog vaak gewoon zonder deken buiten staat als het niet heel koud is of niet regent. Als ik dan ga rijden issie zo gauw bezweet met dat dikke haar. Ik rijd vaak maar een half uurtje ofzo en dan is z'n wat nat van het zweet. Zet hem dan wel op stal met een zweetdeken op maar het duurt dan zo lang voordat dat opgedroogd is. Dan kan hij eigenlijk de hele dag niet maar naar buiten omdat hij anders zo bezweet naar buiten moet.

Had dat probleem ook altijd met mn mini shetter, dikke bos haar erop, heel veel zweten door het werk en vervolgens de hele dag niet meer opdrogen en al het haar in elkaar geklit. Die heb ik nu lekker geschoren op stal staan bevalt perfect.
Maar ik zit een beetje met de leeftijd van mn fjord, moet je zo'n oud beestje dan nog wel scheren? Gaat me er trouwens niet om dat hij er misschien bang voor zou zijn of evt. stress want hij geeft er totaal niks om.
En wat zou het beste zijn? Alleen een strook onder de hals en borst weg of tuigmodel? Helemaal scheren hoeft van mij ook nog weer niet. Als hij maar wat minder zweet en sneller droog is.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:18

Als hij echt enorm lang nat en klam blijft zou IK het wel doen.
Juist daardoor kunnen ze ook vaak ziek worden.
Ze knappen er vaak ook wel van op zodra ze geschoren zijn.
Of je nu een model doet of kaal moet je zelf weten denk dat het al wel een verschil zal maken.
Persoonlijk zou ik ook gewoon kiezen voor helemaal kaal.

Je hoort wel vaker dat die oudjes het beter weer doen zodra ze geschoren zijn.
En dan lekker warm in de dekens in pakken, lijkt me geen probleem

aisie

Re: Oude pony scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:21

Ik scheer mijn oude fries van nu 19,5 al een aantal jaar elke winter. Ze knapt er zo van op. Ze voelt zich gelijk stukken beter en is veel pittiger en actiever. Ze wordt ook nog bijna dagelijks wel getraind dus het is in het werk ook veel beter. Met die dikke wintervacht voelt ze altijd wat klam aan en met de deken op voelt ze lekker warm aan en heeft ze een prachtig glanzende vacht.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:43

je zou een jachtmodel kunnen scheren, dus alleen de onderkant van de hals, de borst, en evt nog een stukje van de flank als hij daar ook erg zweet.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 00:50

Vind het wel een nadeel van koudbloedige rassen inderdaad dat ze dan weer gauw gaan zweten onder dekens. Ze krijgen toch al gauw een dikke vacht, al voordat je het door hebt en een deken is dan vaak overbodig. Maar in mijn geval is het wel beter voor mijn pony. Maar hij gaat dan dus weer zweten. Dus vandaar dat ik toch wel sterk denk aan gedeeltelijk scheren.

Afbeelding
Denk dat ik 08, 10 of 11 ga doen. Welke zou het beste zijn?
Hij zweet namelijk ook wel bij z'n flanken maar ik weet dus niet of hij dat dan nog doet als hij voor een deel geschoren is.
En moet je bij 8 en 10 echt de hele buik aan de onderkant kaal scheren?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:01

Alles wat je er eerst niet af haalt kun je er later altijd nog afhalen.
Je kan het er niet meer opplakken ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:10

Dat is zo ja. Denk dat ik eerst de borst maar kaal scheer en dat ik dan later nog wel zie of de rest er ook af gaat.
Hij zal dan toch wel gewoon met de fleece gevoerde deken naar buiten kunnen? Die 100 grams lijkt me toch echt veelste warm. Doe ik hem gewoon altijd de fleece gevoerde op en word het kouder dan de 100 grams erop.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:11

ik zou beginnen met nummer 10 of 11, en als hij dan toch erg veel bij zijn flanken zweet kan je dat er later nog af scheren :j

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 01:13

Ja, denk dat ik nummer 11 ga doen.
Bij nr 10 moet je volgensmij de hele buik ook weer kaal scheren. Lijkt me dr ook zo raar uit zien. Zou wel makkelijk zijn dat hij dan minder vies is maarja als het niet nodig is dan maar gewoon alleen de hals :D
Denk dat het er donderdag dan af gaat :D

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:30

Nou opoe is een beetje kaal :D Haha mn moeder vind het echt afschuwelijk lelijk, die verklaarde me voor gek dat ik dát gedaan had! Haha, vind het zelf ook niet mooi maar het gaat om de functie. Dat begrijpt ze alleen niet.
Heb het zoals plaatje 11 geschoren alleen dan niet echt onder de buik. Gewoon alleen borst en stukje hals.

Afbeelding
Fjordenbeest kijkt er niet erg blij bij.

Afbeelding