Winterdeken op nadat de wintervacht al dik is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Winterdeken op nadat de wintervacht al dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 23:53

Hai,

Ik was benieuwd of ik nu nog een deken op kon leggen? Zijn wintervacht is al lekker wollig en dat mag ook zo blijven natuurlijk.

Ik wil puur een deken opleggen zodat ik minder hoef te poetsen, want ik ben echt enorm allergisch. Vandaag weer geweest en de allergenen maken het mij niet makkelijk... Overal jeuk, benauwd etc. Dus dat is niet ideaal.

Om het te beperken zou een deken goed uitkomen, maar kan dat nu nog? Of moet ik wachten tot het overdag kouder is?

(ik heb hier nog een 0 grams en 200 grams liggen)

vuurneon

Re: Winterdeken op nadat de wintervacht al dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:58

O,ja over zijn huisvesting; hij staat 24/7 buiten met schuilstal.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:57

Ik heb hier ook de paarden met vacht onder de dekens staan. Ben nu begonnen met 100 gram, bij 5 a 6 graden de 220 gram, maar straks als het onder de 0 graden is krijgen ze gewoon een 370 grams op die pas af gaat als het weer boven de 7 graden is. Wat wel noodzaak is, bij erg nat weer, als de deken op de schouders ingeregend is (en dat gebeurt bij veel dekens, ook de dure merken), om een reserve deken van hetzelfde aantal grams te hebben liggen, zodat het paard geen natte deken om blijft houden. Of je zou een halsdeken voor de erg natte dagen moeten gebruiken. Hier gaan ze met vacht én deken s nachts zelfs op stal. :j
Ze mogen niet koud voelen of zweterig zijn onder de deken. Ze kunnen nl hun vacht niet meer opzetten, dus jij regelt de warmte.

Ik laat mijn paard bijna iedere dag aan het touw even zonder deken rollen of ik ros hem even goed, zodat het niet gaat irriteren. De vacht moet dagelijks wel even lucht krijgen anders heb je kans op verstikking/bacteriën. Dekens dus altijd na een winterseizoen wassen. ;)

Flosje_

Re: Winterdeken op nadat de wintervacht al dik is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:13

Je kan best wel een deken op doen hoor ;) als mijn paardje de hele dag buiten kon staan zou ze er ook eentje hebben... ik zou alleen dan nu beginnen met een 0gr. deken, dan is het tevens nog een beetje beschermt tegen de wind... verder ben ik het inderdaad met Bravura eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 22:30

Oké, prima :) ik ben gerust gesteld!
Nu is het land droog, maar als er een nattere periode komt durf ik nu met een gerust hart een deken op te leggen :)
Dank!

Eenmaal deken op betekend dat ook direct dat ie op moet blijven?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:08

Als je verstandig bent wel ja. Een paard acclimatiseert binnen 3 dagen. Deken op en af maakt ziek. Wel de grammen aanpassen aan de temperatuur buiten en controleren onder de deken! Zweten of koud onder de deken is niet goed, kan vacht nl niet opzetten. Bij temperaturen onder 5-0 graden kan het nodig zijn een dikkere deken op te leggen dan 200 gram. En natuurlijk als het extreem koud wordt zelfs nog meer grammen. Ligt aan het paard hoe die onder de deken aanvoelt. Na het rijden ook niet nat onder de buitendeken zetten. Een wollen deken neemt snel vocht op en voert dit direct af, dus ideaal voor na het rijden. Bij een ingeregende of doorgelekte buitendeken wel een droge opleggen.