Waarom bokt mijn verzorgpony 6jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

b_sophie98

Waarom bokt mijn verzorgpony 6jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:01

Weet iemand misschien waarom een pony bokt als je wilt aandraven? Mijn verzorgpony (Shetlander) gaat de laatste tijd steeds bokken als ik wil aandraven(of galoperen maar dat doe ik alleen op een buitenrit). Kan het ook liggen aan dat ze heel lang niet meer heeft bewogen(ik denk het niet want ik heb haar al vanaf voor de zomer vakantie). :j

saskiakefie

Re: Waarom bokt mijn verzorgpony 6jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:02

Pijn?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:03

hoe groot ben je en hoe groot is de shetlander? Bokken kan uit frustratie komen, joligheid of pijn, vast nog wel meer oorzaken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:09

Je zegt dat ze sinds de zomer neit meer is gereden, dan vraag ik me af: waarom? En toen jij bent gaan rijden, hoe heb je de training opgebouwd?

Hoe zwaar en lang ben jij en hoe groot is je shet? Hoe is je shet gebouwd? En wat voor zadel ligt erop?

bokt ze altijd bij een overgang? Of doet ze dat eenmalig en dan is het klaar? Hoe is haar orenspel tijdens de overgangen? Hoe is haar houding? Veranderd haar houding ook als je een overgang vraagt?

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:58

ik denk dat het komt omdat je op een shet rijd ik weet niet hoe groot jij en de shet zijn?
ik zou het ook niet leuk vinden om als klein pony'tje een zwaar mens op me te hebben...

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:36

Te zwaar? Pijn?

b_sophie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 15:20

De bazin zegt dat ik er nog op kan rijden zij rijd al heel lang. Eerst bokte ze nog niet ik ben niet veel zwaarder geworden dan eerst. En ze hapt ook veel naar mijn voeten het meest naar mijn linker voet. En ze legt haar oren in haar nek als ik een overgang naar draf wil maken. Ik longeer eerst allebei de kanten op en dan ga ik nog even rijden.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:21

Mag ik vragen hoe groot jij bent en hoe groot de pony? En heb je misschien een foto terwijl jij dr opzit?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:23

Er zijn zo veel dingen die kunnen mee spelen.
Het kan spelen en joligheid zijn maar ze kan ook pijn hebben.
Het is inderdaad fijn om even een foto te zien. Dat geeft meer duidelijkheid.
Rijd je met zadel of zonder?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:26

b_sophie98 schreef:
De bazin zegt dat ik er nog op kan rijden zij rijd al heel lang. Eerst bokte ze nog niet ik ben niet veel zwaarder geworden dan eerst. En ze hapt ook veel naar mijn voeten het meest naar mijn linker voet. En ze legt haar oren in haar nek als ik een overgang naar draf wil maken. Ik longeer eerst allebei de kanten op en dan ga ik nog even rijden.

Ik heb je erg veel vragen gesteld, waar de antwoorden kunnen meewegen in een advies, waarom doe je er dan niets mee?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:27

Past het zadel nog goed?

b_sophie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:29

Hallo allemaal bedankt voor het meedenken we weten nu wat de oorzaak is van het gebok.
Ze deed steeds haar tong over haar bit en daar werd ze dwars van we hebben er nu een ander bit in een utrechtse stang ze heeft vandaag niet gebokt met dat bit.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:32

Dat is symptoombestrijding, maar geen oplossing van het probleem ;)

b_sophie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 23:39

Wat is dan wel de oplossing volgens jou? ;)
(ik bedoel het niet gemeen soms kan dit nogal bitchie klinken)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:41

Nou, zoals hierboven al genoemd werd, niet passend zadel, pijn, te grote ruiter.
Er een bit in proppen waardoor ze haar tong niet meer over het bit kan leggen is symptoombestrijding, je moet gaan kijken waarom ze haar tong over het bit heen legt ;)

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:47

Je hebt al lang niet op haar gereden, misschien daarom. Bokken kan uit frustratie, blijdschap of irritatie maar ook uit pijn komen. Hoe groot ben jij en hoe groot is je Shet en hoe hebje de training weer opgebouwd. Doe je alleen rijden of ook nog andere dingen zoals wandelen, poetsen, longeren? En past het zadel nog? Als dit niet goed zit en je pony moet vaart maken kan dit de oorzaak zijn. Kijk er zeker eens naar.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 04:42

Misschien zit je zadel niet goed, past het niet? Misschien gewoon uit koppigheid..

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:41

TS, Wat ik opvallend vind is dat, ondanks dat het meerdere keren aan je is gevraagd in dit topic, je geen antwoord geeft op de vragen hoe groot/zwaar je bent en hoe groot de shetlander is.. Waarom niet? In je profiel staat dat alleen dat je 13 bent. Daarom is het best aannemelijk dat je te groot/zwaar bent en de shetlander daarom gaat bokken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:44

de shet bijt je ook niet zomaar in je voeten..

waarom gelijk een scherper bit erin hangen,de shet geeft allemaal signalen..doe daar eerst eens iets mee..onderzoek wat deze shet heeft want een normale gezonde pony doet dit soort acties niet :n

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:17

Kan zijn dat hij te weinig beweging heeft. Dus niet een paar dagen laten staan (vooral in de winter) en dan ineens gaan rijden. Het kan zijn dat hij zich uitleeft bij een overgang of er gewoon geen zin in heeft of zo. Ik denk dat je eens npet kijken voor regelmatige beweging. Dus bv. om de dag en kijken hoe het dan gaat.

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:58

het kan ook dat hij je gewoon gaat uitprobeeren ook al heb je hem best wel lang
maar het kan ook zijn dat hij het zoooooo leuk vind dat hij mag behalve als hij het blijft doen ook als je al in draf zit je moet vooral niet opgeven en als hij bokt kan het helpen dat je hem een tik geeft met de zweep hoeft heelemaal niet hard maar dan weet hij als ik bok krijg ik een tik.
waarschijnlijk lukt het de eerste keer nog niet maar als je het vaker probeert dat het dan mischien wel gaan lukken en op een gegeven moment hoef je niets meer te doen

nog veel sucses er mee en ik hoop dat het je lukt

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:25

Galopje1 schreef:
TS, Wat ik opvallend vind is dat, ondanks dat het meerdere keren aan je is gevraagd in dit topic, je geen antwoord geeft op de vragen hoe groot/zwaar je bent en hoe groot de shetlander is.. Waarom niet? In je profiel staat dat alleen dat je 13 bent. Daarom is het best aannemelijk dat je te groot/zwaar bent en de shetlander daarom gaat bokken.

idd dit vroeg ik mij ook af..

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:27

xCelestee schreef:
Galopje1 schreef:

idd dit vroeg ik mij ook af..

_/-\o_

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:29

Laat ik het je zo uitleggen:

Wij mensen gebruiken woorden om te communiceren. Intonatie is daarbij heel belangrijk.
Paarden gebruiken hun lichaam om te communiceren. De hoeveelheid energie energie die ze gebruiken is daarbij heel belangrijk.

Als een paard bokt, gebruikt het redelijk wat energie. Dit betekent dat het paard dus heel blij is (bokken uit joligheid), het ergens niet mee eens is/het niet snapt (bokken uit verzet) of omdat bijv. het zadel niet past (bokken uit pijn).
Waarschijnlijk heeft het paard al eerder wat proberen te vertellen door bijv. z'n oren in de nek te leggen. Omdat hier niet naar geluisterd wordt is het paard genoodzaakt duidelijker zijn lichaamstaal te gebruiken, dus gaat hij bokken.

Kortom: probeer eens te kijken wat het paard je probeert te vertellen. Ze gebruiken geen woorden, maar hun lichaam.

Zoek uit wanneer hij wel/niet bokt. Op de grond met longeren zonder zadel/met halster? Op de grond met longeren zonder zadel/met hoofdstel? Met zadel en halster? Met zadel en bit?