Vraag aan jury's over jureren op selectiewedstrijden!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelie

Vraag aan jury's over jureren op selectiewedstrijden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:53

Afgelopen weekend hebben wij de eerste selectiewedstrijd bij de pony's gereden. Wij zijn gewend dat normaal gesproken de ruiters die aan de selectie deelnemen per klasse in 1 ring staan ingedeeld en dus allemaal bij dezelfde jury rijden (dit lijkt mij ook het eerlijkst).

Afgelopen weekend was de klasse L1 echter in 2 groepen ingedeeld nl. 1 groep op zaterdag en 1 groep op zondag. Beide groepen werden niet door dezelfde jury gejureerd maar beide door een ander. Hoe wordt hier nu tegenaan gekeken met betrekking tot de selectie, je hebt nu 2 ruiters die 1e zijn geworden. Staat dan nu degene met de hoogste punten van beide groepen eerste voor de plaatsing van de kringkampioenschappen/gelderse kampioenschappen?. Op deze manier lijkt het wel een stuk minder eerlijk omdat het ene jurylid nou eenmaal hogere punten geeft dan een ander.

Scum

Re: Vraag aan jury's over jureren op selectiewedstrijden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:43

Er is niks oneerlijks aan. Als je eerste bent krijg je 1 punt. Als er 2 rubrieken in het L1 zijn, dan zijn er dus 2 mensen met 1 punt. En ook 2 met 2, enz (tenzij er ook nog eens ex aequo's zijn). De hoogte van de punten van de juryleden heeft er dus helemaal niks mee te maken.

Je hebt meerdere selectiewedstrijden waarbij alle plaatsingspunten opgeteld worden. Deze ene wedstrijd kan nog niet bepalen wie er eerste staat en dus door mag.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:46

Ok, ben geen jury, maar rij regelmatig selecties. Het is vrij normaal om de groep te splitsen als er teveel deelnemers zijn. Het gaat namelijk niet om het aantal punten dat je haalt, maar de plaatsing. In dit geval zijn er dus twee mensen met 1 plaatsingspunt (degene die 1e zijn geworden) en twee mensen met 2 plaatsingspunten etc etc. Uiteindelijk tellen (voor Gld) de twee beste selecties mee en je kunt er drie rijden. Samen met die wedstrijden, vormt dat je uiteindelijke aantal plaatsingspunten. En mochten er meerdere mensen zijn met hetzelfde aantal plaatsingspunten, dan is de laatste wedstrijd doorslaggevend.

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 10:02

Nee ik snap ook dat er na 1 wedstrijd nog niet bepaald kan worden wie er door mag, dat was mijn vraag ook niet!. Ik vroeg mij alleen af hoe het gaat wanneer een rubriek is opgesplitst maar dat is mij nu helder, ik wist niet dat je plaatsingspunten krijgt en het dan dus niet uitmaakt of er in meerdere ringen selectie wordt gereden. Er waren trouwens meer mensen die deze vraag hadden waarvoor dit niet duidelijk was.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:13

En je moet dus zo goed mogelijk rijden om zo min mogelijk plaatsingspunten te hebben. 2 is het 'hoogst' haalbare plaatsingspunt (nl 2 keer 1e) en dan ben je zo goed als zeker kringkampioen. Ookal wordt je een van de drie wedstrijden bijvoorbeeld laatste. Een van de drie selectiewedstrijden valt af.
Voor de tussenstanden kun je vaak kijken op www.paardensportgelderland.nl

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:24

En bij gelijke standen wordt er geloot wie er door mag.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:15

Naar mijn weten gebeurt dat niet dmv loting, maar is de laatste wedstrijd doorslaggevend.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:28

Bij ons in de regio in ieder geval wel. Omdat er bij ons hele grote groepen zijn heb je soms wel 3 B ringen bijvoorbeeld. Dan kan de laatste wedstrijd niet altijd doorslaggevend zijn als dezelfde mensen weer als eerste eindigen. Er mogen er maar weinig door.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:33

Hier zijn ook meerdere ringen in het B en L1, maar dan geldt ook dat de laatste wedstrijd doorslaggevend is.

Overigens zijn er hier in de kring 5 wedstrijden waarvan de beste 3 tellen :)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:46

Scum schreef:
Bij ons in de regio in ieder geval wel. Omdat er bij ons hele grote groepen zijn heb je soms wel 3 B ringen bijvoorbeeld. Dan kan de laatste wedstrijd niet altijd doorslaggevend zijn als dezelfde mensen weer als eerste eindigen. Er mogen er maar weinig door.

D.m.v. loting lijkt mij erg raar en ook niet fair tegenover de deelnemers. Bovenstaand voorbeeld kan makkelijk worden opgelost door op de laatste wedstrijd degene met dezelfde plaatsings punten bij elkaar in de rubriek te plaatsen. Dan lost het probleem zichzelf op ;)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:55

Het enige wat oneerlijk is aan het werken met plaatsingspunten is het feit dat in theorie nummer 10 uit baan 1 wel beter kan zijn dan nummer 1 uit baan 2. En toch krijgt die veel meer plaatsingspunten.
Maarja je moet toch een manier kiezen dat je moet selecteren zegt dat er veel deelnemers zijn dus dan moet je soms. Uiteindelijk kan er maar 1 combinatie kampioen worden, en de beste combinatie komt vast door de selecties heen ;)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:39

In onze kring doen ze dat wat ingewikkelder....

Ze berekenen de gemiddelde score van de ring en dan berekenen hoeveel punten je meer had dan het gemiddelde in jouw ring. Diegene die dan de meeste punten meer heeft dan het gemiddelde krijgt 1 plaatsingspunt, de volgende 2 plaatsingspunten etc.
Dat betekent dat je 1e kunt zijn geworden in je ring maar dat je toch 2 of nog meer plaatsingspunten krijgt.

Ik vind het eigenlijk eerlijker om per ring plaatsingspunten te geven zoals hierboven gezegd wordt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:48

Bar schreef:
In onze kring doen ze dat wat ingewikkelder....

Ze berekenen de gemiddelde score van de ring en dan berekenen hoeveel punten je meer had dan het gemiddelde in jouw ring. Diegene die dan de meeste punten meer heeft dan het gemiddelde krijgt 1 plaatsingspunt, de volgende 2 plaatsingspunten etc.
Dat betekent dat je 1e kunt zijn geworden in je ring maar dat je toch 2 of nog meer plaatsingspunten krijgt.

Ik vind het eigenlijk eerlijker om per ring plaatsingspunten te geven zoals hierboven gezegd wordt.

Huh? Dit snap ik niet :+

Als je 1e bent heb je toch de meeste punten en dus het grootst aantal boven het gemiddelde?
Hoe kan je dan meer dan 1 plaatsingspunt krijgen? :?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:24

Stel, in ring 1 is het gemiddelde 180 punten en de winnaar had 195 punten, dat is dus 15 punten boven het gemiddelde.
In ring 2 is het gemiddelde 179 punten en de winnaar had ook 195 punten, dat is dan 16 punten meer dan het gemiddelde.
De winnaar van ring 2 krijgt in dit geval 1 plaatsingspunt voor de selectie en de winnaar van ring 1 krijgt in dit geval 2 plaatsingspunten voor de selectie.

Oh en bij ons in de kring is het de bedoeling om zo min mogelijk plaatsingspunten te vergaren. :D