Vrachtwagens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mar__

Vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:01

Ik ben erg benieuwd hoe jullie omgaan met vrachtverkeer. Mede ook door dit topic [VN] Twee paarden overleden door ernstig ongeluk in Duitsland en alle verschillende meningen!

Het is niet mijn bedoeling álle vrachtwagenchauffeurs over 1 kam te scheren en ook wij als autobestuurders zijn niet heilig. Maar daar gaat het mij niet om.
Ik vraag mij af hoe jullie omgaan met het steeds worden ingehaald, kleven, kort erop staan bij een stoplicht etc. En wellicht zijn er vrachtwagenchauffeurs die het één en ander kunnen toelichten?? :)

Brand los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:14

Ik moet zeggen niet veel naars te hebben meegemaakt met vrachtwagens, eerder met personenwagens die je te pas en te onpas snijden en gewoon niet opletten. Op de snelweg rijd ik lekker door met de trailer en haal daarbij wel eens vrachtwagens in, heb het meerdere keren meegemaakt dat ze even een seintje gaven zodra ik weer naar rechts kon. Ook qua afstand heb ik tot nu toe alleen nog maar meegemaakt dat er rekening met mijn paard werd gehouden, zelfs in de file. Dus wat dat betreft kan ik ze echt niets aanrekenen :)

Alleen is het 1 keertje bijna misgegaan, door een rottige samenloop van omstandigheden. Mijn paard moest met lichte spoed naar de kliniek en omdat ze op 3 benen stond kon ik de bochten niet snel nemen. Op weg naar de kliniek was er een knooppunt van de A2 af de A15 op en die bocht is erg scherp. Ik moest noodzakelijk echt heel langzaam rijden en daardoor zat er een vrachtwagen heel, heel dicht op trailer. Maargoed, een vrachtwagenchauffeur verwacht denk ik ook niet dat iemand op een snelweg bijna stilstaand de bocht door gaat.

Al met al denk ik dat menig vrachtwagenchauffeur juist meer begrip voor ons heeft gezien zij zelf ook niet zo hard kunnen en ook ogen in hun achterhoofd moeten hebben als het aankomt op de gemiddelde mentaliteit op de Nederlandse snelwegen :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

celano

Re: Vrachtwagens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:16

Mijn ervaring is juist dat vrachtwagenchauffeurs veel 'intelligenter' rijden dan menig personenautobestuurder (en trailerbestuurder).

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:12

Ik deel je mening wel. Althans met inhalen heb ik niet zoveel problemen, probeer beetje mee te rijden met hun tempo dag ligt meestal net onder de 90. Maar in de file heb ik me al meerdere malen op zitten vreten.
Zo dicht achterop de trailer dat ik voelde dat paard onrustig werd. Beetje gebaren vanuit mijn raam maar komt niet aan. op een gegeven moment maar links in de file gaan rijden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:27

celano schreef:
Mijn ervaring is juist dat vrachtwagenchauffeurs veel 'intelligenter' rijden dan menig personenautobestuurder (en trailerbestuurder).

Dat dus.

Ik doe altijd het achterzeiltje dicht, dan hebben de paarden geen last van binnenkijkende vrachtwagens. Bovendien zitten de meeste problemen juist bij de trailerrijder die niet met de vrachtwagens meerijdt, maar langzamer.

Ik rijdt meestal rond de 90-95km/h op de teller. Daarmee rijd ik net zo snel als de meeste vrachtwagens, de enkele achterlijke idioot daargelaten. Ik probeer ook altijd een vrachtwagen op te pikken en daar op 200 - 400m achter te gaan rijden. je hebt dan eenerzijds ruimte voor het overige verkeer om tussen te voegen en veilig in te halen, maar je volgt kort genoeg om de meeste randdebielen weg te houden uit dat gat waardoor je dus ook maar zelden gesneden wordt.

Een dikke 4x4 voor een grote trailer doen het laatste beetje. Die heeft namelijk ook ruim voldoende power om je uit de voeten te maken, als de vekeerssituatie daar al eens aanleiding toe geeft.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:24

Goeie tip: rij eens een dag mee met ene vrachtwagenchauffeur, of kruip zelf eens achter het stuur... je mening zal vrij snel verschillen.

Als ik met de paardenvrachtwagen onderweg ben erger ik mij héél dikwijls aan idioten die op het laatste nippertje voor m'n neus gaan staan waardoor je, vooral met paarden erop, veel te bruusk moet stoppen...

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:41

@s0173957 AMEN!! Ben zelf vrachtwagen chauffeur. Helaas worden zo goed als alle chauffeurs over 1 kam geschoren. Tuurlijk zitten er ook malloten op de weg.... Maar de meeste gedragen zich steeds beter.

Maar idd een goede tip is rij eens een dagje mee... vind nog altijd dat ze dat bij het rijbewijs voor de auto verplicht moeten stellen.... want hoe vaak ik niet af gesneden word met de vrachtwagen is schrikbarend.....

Mensen houden niet in de gaten wat een vrachtwagen kan. Maar nog gevaarlijker is het gegeven wat een vrachtwagen NIET kan....

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 10:48

@s0173957 dat is ook zeker zo! Auto's houden veel minder rekening met vrachtwagens/paardentrailers.

Het ging mij er meer om hoe/wat te doen met inhalen, maar zoals Ikke schrijft je aanpassen aan de snelheid.
Want idd om dat bij te houden moet de teller naar 95... Dank voor de tips +:)+

En meerijden, helaas ik ken niemand in mijn omgeving die vrachtwagenchauffeur is ;)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:51

Het probleem zit vaak in de druk waaraan de chauffeurs bloot gesteld worden. Met name chauffeurs uit het oostblok en spanje blijken vaak veel te lang achter het stuur gezeten te hebben. Heb 1x een chauffeur hier gehad die bijna 48 uur achtereen had gereden! Dat is toch vragen om ongelukken! Hij zei; als ik het niet doe, dan ben ik mijn baan kwijt en voor mij 10 anderen.....

Daarbij komt dat een vrachtwagen niet `even` kan remmen, je praat hier wel over tonnen....en een klein rukje aan het stuur kan al grote gevolgen hebben!

Ik heb zelf ook mijn vrachtwagenrijbewijs en als je zo´n groot ding bestuurd, wordt je ervan bewust met welke krachten je te maken hebt....Je leert ook goed vooruit te kijken, want als je ineens moet remmen, ben je met een vrachtauto al te laat.....

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:49

@ de chauffeurs die hier reageren, Hebben jullie veel last van auto's met trailers of gewone automobilisten want het topic is geopend ivm trailer rijden en niet als gewone personen auto.
Daarmee ben je veel wendbaarder en flexibeler dan een vrachtwagen en moet je zeker rekening met hun houden maar met trailer erachter met levende beesten erin vind ik dat sommige chauffeurs iets meer afstand kunnen houden.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:05

Verschrikkelijk!!!
Voor alle betrokkenen..
En laten we aub niet gelijk alle chauffeurs over 1 kam scheren zeg. (vriendin van een int. chauffeur)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:39

staat in bijna elke reactie en ook in de openingstekst dat we dat absoluut niet willen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:57

Zoefff schreef:
@ de chauffeurs die hier reageren, Hebben jullie veel last van auto's met trailers of gewone automobilisten want het topic is geopend ivm trailer rijden en niet als gewone personen auto.
Daarmee ben je veel wendbaarder en flexibeler dan een vrachtwagen en moet je zeker rekening met hun houden maar met trailer erachter met levende beesten erin vind ik dat sommige chauffeurs iets meer afstand kunnen houden.

Ik rijdt beiden, zowel met paarden op de trailer als op de vrachtwagen en met name als ik de vrachtwagen mee heb, merk ik dat veel trailerrijders niet eens bij benadering de 80km/h halen, zelfs niet nu 90km/h is toegestaan. Wanneer je dan als grote combi (rijdt ik heel af en toe mee) op zo'n trailer aan komt zetten, dan loop je erg snel in. Als ze dan ook nog eens vergeten gas bij te geven helling-op (of domweg de power missen om snelheid vast te houden) dan ben je soms binnen voordat je er erg in hebt (bij wijze van spreken).

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:17

Maar ik denk dat daarover nog wel wat onduidelijkheid is qua max. snelheid.
Of dat aan de power van de auto ligt of aan de kennis van de bestuurder laat ik me niet over uit.
Bij de rijschool waar ik 1 les heb gevolgd gaven ze nog steeds aan dat je 80 moet met trailer.

@ Dees90, ik zie nergens een kwaad woord over de chauffeurs en dat staat zelfs in de beginpost ;)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:23

Zoefff schreef:
staat in bijna elke reactie en ook in de openingstekst dat we dat absoluut niet willen!

Ja sorry, ik zat een ander topic te lezen hierover en daar werden vrachtwagen chauffeurs helemaal afgebrand dusja.. :o
Zat het eea door elkaar te halen!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:59

frisiangirl schreef:
Het probleem zit vaak in de druk waaraan de chauffeurs bloot gesteld worden. Met name chauffeurs uit het oostblok en spanje blijken vaak veel te lang achter het stuur gezeten te hebben. Heb 1x een chauffeur hier gehad die bijna 48 uur achtereen had gereden! Dat is toch vragen om ongelukken! Hij zei; als ik het niet doe, dan ben ik mijn baan kwijt en voor mioj 10 anderen.....

Daarbij komt dat een vrachtwagen niet `even` kan remmen, je praat hier wel over tonnen....en een klein rukje aan het stuur kan al grote gevolgen

Ik hoor alle verhalen ook van mij vriend even op en neer naar zwitserland,
zorgen dat je op tijd de grens over bent want anders moet je wachten maar vervolgens gewoon zonder voldoende rust/nachtrust nog een keer op neer.

Met de trailer gewoon rustig mee rijden met de vrachtwagens in het verkeer, voldoende afstandhouden en bij inhalen niet net een kilometer harder gaan rijden met een trailer combinatie.
Met een trailer combinatie heb ik wel respect voor een vrachtwagen hoor.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:23

Zoefff schreef:

Ik rijd ook met beiden. Net als Ikke merk ik ook dat veel `trailerrijders` veel minder snel rijden als vrachtauto´s. Het probleem dat je dan krijgt is, dat een vrachtauto dan dicht achter je komt rijden en pas op het laatste moment om je heen gaat. Niet om je paard te laten schrikken, maar omdat hij het verkeer zo min mogelijk op wil houden. Ook ik zit dan te foeteren in de auto omdat ik weet dat veel van mijn paarden dit eng vinden.....
In duitsland worden trailers bij de keuring toegelaten om 100 km/uur te mogen rijden. Zo zou je dit probleem met vrachtauto´s kunnen voorkomen, maar dan wel graag met een auto die ook toegelaten is om bij deze snelheid veilig over te komen.....!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:15

ik heb het probleem eigenlijk alleen in de file.