toch maar sporen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

toch maar sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:17

hoi, Mijn pony loopt echt voor geen meter door, ik werkt normaal altijd met mijn benen, maar de zweep heb ik toch nodig. soms moet ik haar flink doortimmeren en dan loopt ze nóg niet. dit is na haar rust gebeurt (rust i.v.m chronisch Astmatische Brnochites. ) Zou ik toch meoten overwegen eens met sporen te gaan rijden ?

gr

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:20

Sporen zijn om de hulpen te verfijnen. Niet om je paard vooruit te schoppen ;) Laat eerst een vakkundige zadelmaker komen die je zadel kan nakijken of die niet drukt. Is je paard volledig onderzocht door een DA?

Dus ik zeg Nee :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:22

_haflinger schreef:
hoi, Mijn pony loopt echt voor geen meter door, ik werkt normaal altijd met mijn benen, maar de zweep heb ik toch nodig. soms moet ik haar flink doortimmeren en dan loopt ze nóg niet. dit is na haar rust gebeurt (rust i.v.m chronisch Astmatische Brnochites. ) Zou ik toch meoten overwegen eens met sporen te gaan rijden ?

gr

oei, hiervan gaan mijn haren toch wel een beetje overeind staan. Als je al niet fatsoenlijk met je zweep om kunt gaan, heb ik er weinig vertrouwen in dat dat met sporen wel zal lukken.

Suusie22

sporen zijn inderdaad niet als schopmiddel bedoelt...

ik ben het volledig eens met sjors en kleinvosje
Laatst bijgewerkt door Suusie22 op 06-11-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanine93

Nee! Geen sporen. Je weet duidelijk niet waarvoor deze bedoeld zijn, dus kun je er al helemaal niet mee gaan rijden :n Heb je les? Neem anders les en rij veel overgangen zodat ze aan je been wordt.

Aieshja

Re: toch maar sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:26

Ik denk niet dat sporen de oplossing zal zijn, probeer eens na te gaan waarom ze voor geen meter wilt lopen. Het lijkt me stug dat deze pony lekker in zijn vel zit en zelfs niet wilt lopen nadat je flink ''getimmerd'' hebt, kan nooit goed zijn!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:28

Ja ik heb les. 2 x per week. Bedankt voor de reacties, ik zal er aan werken. ps. ik meot een nieuwe zweep hebben want die kwam met een buitenrit tussen een boom.. en knak zei de zweep :'), kan ik het beste een kortere of toch een dressuurzweep aanschaffen ?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:32

ts, hoe oud ben je en wat ken je zelf qua niveau.

Het klinkt alsof de pony of niet lekker in haar vel zit en daar gedwongen door heen gereden wordt of ze heeft lak aan jou als ruiter.

Wat doet ze met een consequent iemand op haar rug? Loopt ze dan wel beter of is dat niet anders?

Was ze voor ze ziek werd wel vlot aan het been en voorwaards met rijden?

En hebben jullie rustig opgebouwd, wordt ze niet overvraagd?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:33

Gaat het om de 15jarige? Of de 5jarige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:35

Ik zou met de les even gaan oefenen met stap-draf, draf-stap, enzovoort.
Vaak helpt dat al heel goed, en nee, geen sporen :n

Alissa_Yara

Ik denk dat de pony gewoon lak heeft aan wie er op zijn rug zit, dat hij gewoon geen zin heeft. Dat hoor ik héél vaak van mensen met haflingers en fjorden.

Ga oefenen met overgangen. Sporen zullen je niet verder helpen.

it_is_me

Wat doe je met je paard. Bakwerk, buiten rijden of iets anders. Misschien vind je paard er niet zoveel aan en heeft het meer uitdaging en of afwisseling nodig? Hoe was je paard voor de rustperiode?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:41

Als je paard na het "doortimmeren" nog niet reageert, is hij waarschijnlijk totaal afgestompt op je hulpen. Laat goed zien waarom P+ geen efficiëntie trainingsmethode is. Nóg harder meppen/prikken/pijn doen is ten eerste geen oplossing voor het probleem, en grenst ten tweede aan dierenmishandeling.

Is dit wat je leert van die twee keer per week les? Dan zou ik rap op zoek gaan naar andere instructie...

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:42

Ik ben nu 13, ik rijd al zeker 7 jaar, Cindy heb ik al 4 jaar. Ik ga vaker buitenrijden, maar soms is ze dan nogsteeds niet actief, alleen als we gaan galopperen heeft. En nee, ik ga dus niet met sporen rijden ;).
Voor de rustperiode was ze ook niet altijd actief. het gaat om een 17 - jarige haflingermerrie, dus misschien de leeftijd.. ?

Elanor schreef:
Als je paard na het "doortimmeren" nog niet reageert, is hij waarschijnlijk totaal afgestompt op je hulpen. Laat goed zien waarom P+ geen efficiëntie trainingsmethode is. Nóg harder meppen/prikken/pijn doen is ten eerste geen oplossing voor het probleem, en grenst ten tweede aan dierenmishandeling.

Is dit wat je leert van die twee keer per week les? Dan zou ik rap op zoek gaan naar andere instructie...

omg, ik ga mijn supergoede instructrice die me. A) heeft geholpen met het beleren van de Fjord en B) ervoor heeft gezorgt dat CIndy en ik veel vaardigheden hebben opgedaan.. toch neit DUMPEN!!!!!
Het is SOWIESO geen dierenmishandeling. Ik doe haar helemaal geen pijn, IK ben alleen de baas! Daar kan ik me pas kwaad over maken. 1x per week les op Cindy en de andere keer op Zolar. En trouwens, ik heb ook nog les op een manege. maar dan neit met Cindy of Zolar. Aan zo'n reacties heb ik Helemaal niks en kan ik me ontzettend kwaad over maken.
Laatst bijgewerkt door xSanneE_98 op 06-11-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:45

Je bent 13 en rijdt zeker 7 jaar, dan ben je op je 6e begonnen. Die eerste jaren ben je voornamelijk bezig met rondhobbelen en weinig rijtechnisch rijden. Ik denk dat je dan moet uitgaan van 3 jaar rij-ervaring en 7 jaar zit-ervaring. Scheelt een boel!

17 jaar is nog helemaal niet oud voor een pony, dus tenzij ze niet helemaal gezond is, ligt het toch echt aan de manier van hulpen geven...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:46

Of misschien komt het omdat ze chronisch ziek is?? Kan ze wel rust hebben gehad, maar dat wil niet zeggen dat ze er nu helemaal geen last meer van heeft! Lekker simpel om te verwachten dat ze na zoiets gewoon weer gaat lopen als voorheen zeg.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:47

kleinvosje schreef:
17 jaar is nog helemaal niet oud voor een pony, dus tenzij ze niet helemaal gezond is, ligt het toch echt aan de manier van hulpen geven...

Dat moet je natuurlijk individueel bekijken he ;)
De enen is met 17jr. nog super fit en al, en de ander is toe aan rust :P

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:48

_Esther_87_ schreef:
Of misschien komt het omdat ze chronisch ziek is?? Kan ze wel rust hebben gehad, maar dat wil niet zeggen dat ze er nu helemaal geen last meer van heeft! Lekker simpel om te verwachten dat ze na zoiets gewoon weer gaat lopen als voorheen zeg.

De DA heeft gezegd dat dat moet kunnen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:51

hoe ben je weer gaan opbouwen dan?

En wat doet ze onder een andere ruiter?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:52

_haflinger schreef:
_Esther_87_ schreef:

De DA heeft gezegd dat dat moet kunnen.

En de DA kan met jouw paard praten? Je zegt toch zelf dat het chronisch is, dat wil ook zeggen dat ze er best nog last van kan hebben...En zeker met bronchitis snap ik best dat een paard daar traag van kan worden....Ik loop ook niet erg lekker als ik het gevoel heb dat ik niet fijn kan ademen. Bouw haar conditie op een nette manier op, zorg dat ze het leuk vind om te rijden en overvraag haar nooit.

Tip: Een paard word nooit! van de ene op de andere dag sloom zonder reden. Over langere periode sloom worden ligt doorgaans aan de ruiter, dat heet afstompen. Maar als je het duidelijk aan een bepaalde gebeurtenis kan koppelen of het is ineens, is er altijd!! een reden voor.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:54

Nee niet van de ene op de andere dag, Maar ze heeft lang op rust gestaan. we rijden nu al ongeveer 4 maanden en er komt geen tempo in. Ik geen nu meer energie en krachtvoer zoals Brokken en Fenegriek. Dat begint te werken volgens mij.
wij hadden altijd maar half schepje brokken en geen fenegriek gebruikt omdat ze te heftig was.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:02

_haflinger schreef:
Nee niet van de ene op de andere dag, Maar ze heeft lang op rust gestaan. we rijden nu al ongeveer 4 maanden en er komt geen tempo in. Ik geen nu meer energie en krachtvoer zoals Brokken en Fenegriek. Dat begint te werken volgens mij.
wij hadden altijd maar half schepje brokken en geen fenegriek gebruikt omdat ze te heftig was.

Ik ga het nog één keer proberen uit te leggen ok?
Een paard dat normaal gesproken gewoon voorwaarts en actief is, is dat doorgaans na een blessure periode ook. Ze zijn niet meteen weer in conditie, maar een paard dat doorgaans graag wil lopen, wil ook nog lopen als hij geblesseerd of ziek is geweest. Als dat ineens niet meer het geval is, moet je je als eigenaar dus eens stevig achter de oren krabben en uitzoeken hoe dat komt, in plaats van je paard dan maar naar voren slaan of schoppen.
Dus als jij denkt dat je dit met voeren op moet lossen, moet je dat vooral doen. Ik zou zoeken naar de oorzaak, naar de reden waarom dat paard blijkbaar nog steeds niet goed in zijn vel zit.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:53

Ik snap het best als je pony niet meer wilt lopen als je op haar door timmert. En als ze chronisch ziek is moet je daar altijd rekening mee houden, zeker als het chronisch Astmatische Bronchites is. En ik las op je profiel ook dat ze vroeger mishandeld is, de kans is groot dat dat er ook mee te maken heeft dat ze niet wil lopen. Dit los je zeker niet op door op haar door te timmeren, zoals jij dat zegt. Ik zou als ik jou was eerst naar jou rij-styl gaan kijken voor dat je je pony de schuld gaat geven. Ook is het erg duidelijk dat ze niet goed in haar vel zit. Los dat eerst op, voordat je je gaat richten op het laten doorlopen van je pony. Als je pony niet goed in haar vel zit kan ze ook niet goed presteren.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:23

Ik vraag me ook af of je wel weet wat haar ziekte betekend?
Chronisch, met andere woorden, ze komt er nooit meer vanaf.
Astmatisch, maw, ze heeft het (snel) benauwd.
Bronchites, oftewel, ze heeft ook nog slijm op der longen/hoest.

Chronisch kan natuurlijk betekenen dat het risico erin zit dat het vaker terug zal komen, maar kan ook betekenen dat ze tot op zekere hoogte gewoon altijd last van heeft.
Wat heeft je dierenarts hier precies over gezegd?
Krijgt ze nog medicijnen?
Hoe is haar ademhaling als je gaat rijden? Is ze snel aan het snuiven, of bezweet?

Vergis je niet, je word er doodmoe van als je het de hele dag benauwd hebt.

En idd, een paard wat hiervoor altijd actief is geweest, en nu na haar rustperiode 4 maanden geleden nog steeds niet vooruit te branden is, daar is iets mee aan de hand.
Een paard denkt niet in de zin van 'oh, die rust beviel me eigenlijk wel, laat ik nu ook maar geen poot meer verzetten'.
Die doet van zijn instinkt hem ingeeft. Als je haar idd aanpakt lijkt het me dat ze er weinig baat bij heeft dit gedrag voort te zetten, tenzij er dus echt iets aan de hand is.

Wat zegt je instructrische? Hoe moet je dit volgens haar aanpakken?