Veulen is ongelukkig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Veulen is ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:53

Hallo,

Ik heb advies nodig.
paardensituatie: zie profiel.
Kort uitleggen.
Stella Haflinger merrie, drachtig, 17 jaar
Cisco draver ruin, 12-17 jaar
Chefke mini Shetlander ruin, 13 jaar
Noodle, hengstveulen 7 maanden

Noodle wordt gebeten door Cisco. Cisco is apart gezet (hij is Alpha en beschermt drachtige merrie)
Stella, Chefke en Noodle samen gezet.
Noodle wordt nog altijd weggejaagd, maar niet zo vreselijk achter nagezeten als met Cisco. Alleen een bijt en na 3 seconde weer rust in de kudde. Hij krijgt apart eten (hooi leggen we in 3 hopen) en ook brokken krijgt hij apart.

Ik ben dus een week op vakantie geweest (staan nu 2 weken samen) en hij is doodongelukkig!
Zijn hoofd hangt alleen maar. Kijkt bedrukt en zelfs met de longeerzweep is er geen galopje uit te krijgen. Vanmiddag stond hij bij het lint en Chefke stond 5x tegen hem aan te trappen en hij bleef gewoon verstijft staan.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Hoe kan ik dit oplossen?
Ik heb nu de grote paarden weer terug gezet op de grote weide ipv in de paddock.
Ik maak me zorgen!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:59

kan me voorstellen dat ie t niet fijn heeft er is geen leeftijdgenootje om mee te spelen!!

als hij met meerdere jonge dieren staat trekken die naar elkaar toe om te spelen en leren dan ook onderling rangen te bepalen.

mijn advies zorg dat je hem bij leeftijdsgenootjes kan zetten evt met een oudere lieve ruin of merrie om t jonge spul op te voeden!

1Boefje

Re: Veulen is ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:01

In mei komt een 2e veulen (van de merrie)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:02

je veulen is doodongelukkig omdat hij geen leeftijdsgenootje heeft om mee te spelen. Zie het als een kind wat nu op de peuterspeelzaal zit met volwassenen, kan niet dus. Mijn merrie heeft toen ze veulen was een maandje uit nood niet met leeftijdsgenootjes kunnen spelen en dit had echt een negatieve invloed op haar. Toen ze weer met leeftijdsgenootjes stond was er niks aan de hand. Mede-peuter zoeken dus :)

edit: dat duurt te lang voor je veulen en dan is je hengstveulen al een jaarling en dus weer minder geschikt voor het veulen om mee te spelen en ook is hij nog eens vruchtbaar voor als het een merrie-tje wordt
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 05-11-11 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:03

ja maar dat is dan nog klein en blijft nog een tijdje bij moeders tegen die tijd is die van nu een jaarling....

tot die tijd heeft hij dus geen leeftijdsgenootje om mee te spelen......

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:09

Even voor de duidelijkheid. Noodle was heel gelukkig, vrolijk, happy, rond rennend totdat de andere erbij kwamen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:11

als ik er een nieuw paard bij zet, zet ik de nieuweling altijd eerst bij de alpha merrie, zonder de anderen erbij, die 2 moeten eerst maatjes worden, ander is er teveel stress. Als de alpha merrie het veulen uiteindelijk accepteerd en als "haar" kudde ziet zal ze ook de orde handhaven als die kleine door de andere op de kop gezeten wordt.

De andere paarden, als je ze daar eerst bij zet, staan allemaal lager in rang dan de alpha merrie die er op dat moment niet bij kan (en daar waarschijnlijk gefrustreerd van raakt- als ik naar die van mij kijk :-) ) De anderen zullen dan sowieso proberen die kleine te overheersen.

Ik zou dus het veulen bij de alpha merrie zetten, in een grote weide, desnoods met een "veilige haven" bv een draad waar het veulen (weet niet hoe groot hij is) wel onderdoor kan, de merrie niet.

Ik heb sinds een aantal weken een miniveulen hengstje bij mijn dominante merrie van 1.80cm gezet. Op dag 2 "dronk" hij al bij haar en mocht tussen haar achterbenen door lopen :-) wat niet wil zeggen dat hij niet onder de duim gehouden wordt !! Ze verplicht hem regelmatig rondjes door de wei te lopen en mag zeker niet bij haar eten komen. En ze galoperen en spelen de hele dag in de wei verder (ook al is de merrie bijna 25 :D ) Nu de verhoudingen duidelijk zijn mogen ze binnenkort allemaal bij elkaar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:13

Oke, dat zou ik dus nog kunnen doen, 2 om 2 zetten.
De Alpha ruin met de mini Shetlander en de drachtige merrie met het hengstveulen.

Het is toch normaal in de natuur dat veulens altijd geaccepteerd worden, of geldt die regel niet als het een 'indringer' betreft?

Bye the way. Opfok is geen must: [KS] Moet een veulen naar de opfok???

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:16

Die vban mij was als veulen ook erg blij en vrolijk. Stond in een kudde en werd beschermd door haar moeder. Toen naar de opfok...........daar werd ze even verteld dat ze niet de koningin was maar "gewoon" een van hun. Ze werd geschopt en weggejaagd. Dit kende ze niet en ze verstijfde ook en bleef in een hoekje staan. At niet en had waterbakje als speelmaatje gevonden. Dit duurde een paar dagen en toen heeft de opfok haar apart gezet. Toen ze ging eten (wat nog 5 dagen geduurd heeft) na een paar dagen (ze was echt heel erg van slag van dit alles) hebben ze er een jonger merrieveulen bij gedaan en dit ging goed. Buiten eerst met ponyveulens en zo heeft ze geleerd voor zich op te komen. Uiteindelijk met de hele kudde en stond ze prima haar mannetje. Nu is het een aardig bijdehandje en weer thuis in de kudde.
Ik heb haar 6 maanden in de opfok gehad en hier heeft ze dus veel van geleerd.
Ik zou haar misschien wel even bij de alfa zetten (als dat kan).......hopelijk gaat zij zich over het veulen ontfermen maar hou veulen wel in de gaten!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:19

Heb je hem al getemperatuurd? Mss is er wel wat anders aan de hand?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:22

Nu is de merrie even een maandje terug naar de weide. Zodra ze terug ga ik dat zeker doen. Eerst mag hij even bijkomen!

Temperaturen kan ik morgenochtend wel even doen. Welke temp moet een veulen hebben?

Eten uit de hand eet hij wel heel graag :j Ook borstelen genoot hij erg van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:25

Ik zou idd iets medisch uitsluiten. Temperaturen en eventueel de DA erbij.

En verder ben ik van mening dat een veulen in een groep leeftijds en geslachtsgenootjes thuis hoort, waar hij mee kan spelen. Inscharen dus, niet als piespaaltje als enige jongeling in een gemengde groep zetten. Is niet leuk voor hem.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:26

1Boefje schreef:
Oke, dat zou ik dus nog kunnen doen, 2 om 2 zetten.
De Alpha ruin met de mini Shetlander en de drachtige merrie met het hengstveulen.

Het is toch normaal in de natuur dat veulens altijd geaccepteerd worden, of geldt die regel niet als het een 'indringer' betreft?

Bye the way. Opfok is geen must: [KS] Moet een veulen naar de opfok???

Weet je zeker dat een ruin de leider is ?? want dat is niet gebruikelijk namelijk, een merrie is meestal de baas, dit hoeft niet de oudste te zijn per definitie.

Dat een ouder paard een veulen zo trapt vind ik niet normaal....maar ik weet niet wat de situatie was, hadden ze net eten gehad en stond het veulen in de weg ?
In mijn ervaring worden veulens idd altijd snel geaccepteerd. Hoewel ik van plan ben volgend jaar een van mijn merries te laten dekken, en dan dus een "eigen" veulen erbij heb, heb ik in al de jaren dat ik paarden heb al verschillende veulens bij mijn eigen paarden gelaten, telkens op de manier die ik hierboven beschreef. Deze alpha merrie is van het type die geen andere mensen in de wei dult (ik kan wel gewoon alles doen, en door de wei lopen) al het andere, dier of mens valt ze aan, het is echt geen schatje :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:27

Amalarab schreef:
Heb je hem al getemperatuurd? Mss is er wel wat anders aan de hand?

dat is ook een goede idd !

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:29

Waarom breng je hem niet lekker naar de opfok tot mei??

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:35

Morgen met licht zal ik hem direct temperaturen.

Cisco deed ook lelijk in het begin met Chefke, en daarna heeft ook Stella het nodige te verduren gekregen.
Hij is inderdaad vooral nijdig met voer.
Ik verwacht totaal geen problemen in het voorjaar op het moment dat ze op de grote weide mogen. Is meer ruimte en meer voedsel.
Cisco is gewoon een vreetzak van een draver die eet en eet en eet en eet..........tja.......

ps opfok? Ben al blij als ik mn paarden kan blijven onderhouden, ben werkeloos door de "economisch" bullshit in de bouw.
Ik kan beter zelf een opfok beginnen, dan verdien ik nog wat bij!
Bovendien, de paarden tegenover de wei die ook zogezegd in de geweldige opfok staan zijn nog te schuw om te benaderen, hondsbrutaal en niks sociaal. ik heb liever een veulen veel in de hand. Moet er niet aan denken dat je paard niet meer reageert zodra je zijn naam roept! nu wordt ik elke keer heel vriendelijke begroet. Dan had ik net zo goed weer een ouder ervaren paard kunnen kopen. Ik heb bewust voor een veulen gekozen zodat ik alles zelf in de hand heb. En dit probleem ligt niet aan het veulen, die is super lief en aanhankelijk en dat is wat ik wil.
Ik heb met de koop voor een 10 maanden oud veulen gestaan die uit de opfok kwam. Die was alleen maar mensenschuw en kon nog geen eens aan een halster meelopen. nee dank je!

Cartouche11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:45

Mijn paard staat ook in de opfok maar dan kleinschalig. Ze staan 2 aan 2 bij ons en in de speeluurtjes staan ze 4 aan 4, dit gaat prima.

Mijn advies is toch om te kijken of je eventueel een leeftijdgenootje erbij kunt plaatsen, wellicht door een advertentie te plaatsen wie weet zoekt iemand nog een plekje bij jou in de buurt. Daarnaast is een medische controle uiteraard nooit verkeerd als je het niet vertrouwd.

Wat betreft economisch, begrijp als je het wat minder hebt dat je moet roeien met de riemen die je hebt maar volgens mij zijn er best veel mogelijkheden om een oplossing te vinden en daarbij hoeft het beestje daarvan niet de dupe worden.

Het is jou verantwoording, ik zou toch even wat meer opties bekijken uiteindelijk heeft iedereen er baat bij. Sterkte ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:52

1Boefje schreef:
Bovendien, de paarden tegenover de wei die ook zogezegd in de geweldige opfok staan zijn nog te schuw om te benaderen, hondsbrutaal en niks sociaal.

Je hebt opfok en opfok.
Genoeg opfokadressen waar de dieren wel in handen komen.
Maar goed, als de financien dat niet toelaten...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 20:58

Nee helaas, het is even niet anders. En de winterwei is te klein om het iemand anders aan te bieden.
Dan maar uiteen en is Noodle weer happy over een paar dagen!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:04

1Boefje schreef:
In mei komt een 2e veulen (van de merrie)

voordat die bij mama weg durft en durft te gaan spelen ben je zo weer een tijd verder..

kun je niet een shetveulen van 7 maadne kopen ofzo, een meer maakt ook niet veel uit toch?

en idnerdaad zijn er ook opfokken waar ze wel in handen komen... tegenwoordig begint jantje of pietje die een grotere hok heeft met opfok.. of zelfs lege boxen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:23

Waarom bied je niet stalling aan voor een ander veulen? Deed een vriendin van mij ook toen ze een jong veulen had die al afgespeend was en het volgende veulen nog een paar maand op zich zou laten wachten. Zoek een diertje van ongeveer dezelfde grootte en geslacht. Spreek desnoods een kleine maandprijs af voor de extra moeite die het jou gaat kosten (50 euro of zo?). Dan heb je een veel toffere kudde voor je kleintje gecreëerd en je verdient er ook nog iets op.

Ik ben het namelijk met je eens, een opfok is geen must. Maar speelkameraadjes wel, en dat zou je zo heel makkelijk kunnen krijgen. 3 partijen blij, jij (want veulen gelukkig) je veulen en de eigenaar van het andere veulen waar jij een goed plekje voor biedt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:34

Ik snap de hele situatie niet.
Wat ik begrijp heb je dit veulen niet zelf gefokt, maar gekocht? Terwijl je geen geld hebt.. En tig andere paarden, dus genoeg kans op dierenarts kosten ed. Daarbij heb je geen plek in de wei voor een tijdelijk maatje, maar volgend jaar komt er wel een veulen bij?

En als je in Limburg woont, daar is de grond toch wel zo dat paarden 's winters op de wei kunnen? Zet anders een stukje wei af, dan kan je je veulen een maatje geven, en dan heb je op de rest van de wei nog wel gras voor volgend jaar.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:33

Ik zou het hengstveulen eerder alleen samen zetten met 1 van de ruinen.
Maar dan zonder de merrie in de buurt.
Met ruinen heb je tenminste nog de kans dat er gespeeld wordt met het veulen.
Met de merrie mag je dat wel vergeten.

jajakall_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:35

zet het hengstenveulen alleen zo kan hij niet gestampt of gebeten worden geef hem wel genoeg aandacht.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:37

Ik zou eerder zijn gezondheid even bekijken, kan hij wormen hebben ?