Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:10

Mijn vraag is in hoeverre een pensionstal verantwoordelijk is voor het rijden zonder cap van een volwassen pensionklant op eigen paard?

Het gaat me hier niet om de discussie van wel of geen cap, maar dus echt in hoeverre de pensionhouder aansprakelijk gesteld kan worden door de verzekering mocht een klant eraf vallen zonder cap?
Is er iemand die mij daar de nieuwste updates van kan geven?

Sita_

Re: Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:12

Als het goed is staat dit in je contract of in de stalregels. :)
Bij ons op de pensionstal was het geval dat de pensionklant op eigen risico gestald stond en gebruik maakte van de faciliteiten. Ik vind persoonlijk ook dat je niet kan maken de pensionstal verantwoordelijk te stellen. Nog beter is om gewoon het dragen van een cap verplicht te stellen, ook op pensionstallen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:17

Ik weet niet hoe dat wettelijk gezien is maar logisch lijkt me dat een pensioneigenaar een ruimte verhuurt aan iemand die met eigen bezit, paard/pony, staat. Als een klant een ongeluk krijgt door eigen bezit, is dat dan niet gewoon de verantwoordelijkheid van de klant die dat risico genomen heeft met zijn eigen bezit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:30

Als het gewoon een ongeluk is met de schuld van de ruiter of paard,
zonder dat het paard ergens van schrikt, bijvoorbeeld een trekker van de eigenaar, is het eigen risico neem ik aan :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:36

@Sita een contract van de stalhouder is niet rechtsgeldig in zulke gevallen. Zelfde als een bordje op de manege, dat de manege niet aansprakelijk gesteld kan worden. Als iemand van een manegepaard afvalt is de manege wel degelijk aansprakelijk. Over het algemeen kun je ook niet kiezen wie je wel of niet aansprakelijk stelt voor een ongeval, want jijzelf stelt niet je manege of pensionhouder aansprakelijk, dat doet je verzekering.
Volgens mij is een pensionhouder niet aansprakelijk als een pensionklant geen cap op heeft en valt. Ik heb op een stal gestaan die een contract hadden vanuit de abab, daar zou dus in principe niets horen te staan wat niet overeenkomt met de wet. Als je les had (van de pensionhouder) was een cap wel verplicht, maar als je zelf reed niet.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:41

Volgens mij is een pensionhouder ook niet aansprakelijk. Het gaat hier om je eigen paard, de eigenaar van het paard is verantwoordelijk. Het is een ander verhaal als het een paard van de pensionhouder is of iemand rijdt zonder cap op jouw paard en valt ervanaf.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:18

Nee het gaat hier om een eigen paard.
Maar ik ben dus eigenlijk opzoek naar iets in de wet waar je het zeker door kan weten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:26

Een pensionstal kan naar mijn mening echt niet aansprakelijk worden gesteld voor een volwassen iemand die zonder cap op zijn paard kruipt.
Er is nog altijd zo iets als eigen verantwoording.
Wat kan een pensionhouder daaraan doen????

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:27

Teelee schreef:
Maar ik ben dus eigenlijk opzoek naar iets in de wet waar je het zeker door kan weten.

Dus jullie willen de pensionhouder aansprakelijk stellen begrijpen ik hieruit, belachelijk.
Fijne pensionklanten |(

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:30

Ik denk dat rijden zonder cap op eigen risico is..een ongeluk zit in een klein hoekje.. je kunt neem ik aan geen pensionstal aansprakelijk stellen hiervoor..zou ik ook belachelijk vinden..en stalhouder kun je zowieso niet aansprakelijk stellen voor een valpartij..kan nl altijd gebeuren..dus denk niet dat er een wet voor is..mag ik vragen waarom je dat wil weten? Is er iets gebeurd dat je deze vraag stelt?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:31

jesito, niet te snel oordelen. Wellicht is TS juist op zoek om aan te tonen dat je als pensionhouder niet aansprakelijk bent voor iemand die zelf het besluit neemt om zonder cap te rijden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:32

Het is toch niet aan de pensionhouder of iemand zonder of met cap rijdt. Ik heb wel eens gehoord dat sommige pensionhouders niet willen dat er zonder cap gereden wordt op hun terrein. Om dit soort gezeur voor te zijn.
Laatst bijgewerkt door ukje op 05-11-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Ik denk eerder dat pensionklanten een cap opmoeten en dat de pensionhouder zich hierbij beroept op zijn verzekering die dit verplicht stelt.

Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de verzekering een veiligheidscertificaat als voorwaarde noemt voor een WA-verzekering. Voor een veiligheidscertificaat is het dragen van een cap ten alle tijde verplicht, ook voor pensionklanten.

kensha

Met eigen paard rijden zonder cap dan ben jij er zelf verantwoordelijk ervoor.

Wanneer er op paarden en ponies wordt gereden van bijvoorbeeld een manege en worden met "toestemming" van de manege aangegeven dat je zonder cap mag rijden dan zijn ze wel aanpsrakelijk bij ongelukken.
Tenzij er van te voren vermeld is dat ze er niet verantwoordlijk voor zijn.

Het ligt er maar net aan van wie en waar je toestemming krijgt en of het paard van jou zelf is of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:34

jesito schreef:
Teelee schreef:

Dus jullie willen de pensionhouder aansprakelijk stellen begrijpen ik hieruit, belachelijk.
Fijne pensionklanten |(

Wat een conclusie weer, ik vind het eerlijk gezegd ook wel interessant om te weten.
En nee, ik wil niet de pensionhouder aansprakelijk stellen.

Wat een haat en nijd reacties zeg, en de vraag waarom wil je dat weten? Snib snib hak er maar op in..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:36

De eigenaar van het paard is te allen tijden verantwoordelijk voor wat er met iets of iemand gebeurd ter toedoen van het paard.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:40

HorseTopShop schreef:
De eigenaar van het paard is te allen tijden verantwoordelijk voor wat er met iets of iemand gebeurd ter toedoen van het paard.

Dan zouden manege houders per defenitie wel verantwoordelijk zijn, op het moment dat er wat gebeurd.Ongeacht cap of niet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:42

Dat gaat ook weer niet altijd op, er kan ook gedeelde verantwoordelijkheid zijn. Oud stalgenootje van mij had een bijrijder. En die is in spijkerbroek en puntschoenen op haar paard geklommen. Met opstijgen (prik van de puntschoen) ging paard er vandoor. Bijrijder brak haar rug. Verzekering heeft toen een gedeelte van de schuld/aansprakelijkheid (weet niet precies hoe het exact juridisch heet) bij de eigenaar van het paard gelegd en een gedeelte bij de bijrijder. Ze gingen toen vragen stellen over hoe het gebeurt was, hoe de afspraken waren, hoe ervaren de bijrijder was, hoe lang ze het paard al reed etc. En op basis van die verklaring is werden ze beide voor een bepaald percentage 'aansprakelijk' gesteld.
Manegehouders zijn inderdaad ook als de ruiter een cap op heeft verantwoordelijk als er iets gebeurt. Die moeten daar ook als bedrijf voor verzekerd zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:43

Sita_ schreef:
Als het goed is staat dit in je contract of in de stalregels. :)
Bij ons op de pensionstal was het geval dat de pensionklant op eigen risico gestald stond en gebruik maakte van de faciliteiten. Ik vind persoonlijk ook dat je niet kan maken de pensionstal verantwoordelijk te stellen. Nog beter is om gewoon het dragen van een cap verplicht te stellen, ook op pensionstallen.

Zelf zul je dit wellicht niet doen maar ik denk dat als jouw verzekering in geval van schade van jou deze schade elders kan verhalen dit zeker zal doen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:52

Klopt, al heb ik echt nog nooit gehoord dat een pensionhouder ook maar ergens voor aansprakelijk is gesteld. Terwijl er toch behoorlijk vaak wat gebeurt of misgaat op pensionstallen, en ik wel al vaak dingen heb gehoord of zien gebeuren waarvan ik dacht dat het toch wel een beetje vreemd is dat daar blijkbaar een stalhouder niet voor aansprakelijk gesteld kan worden.
Van maneges hoor je regelmatig dat de manegehouder aansprakelijk is gesteld voor een ongeval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:43

gaucho schreef:
Ik denk eerder dat pensionklanten een cap opmoeten en dat de pensionhouder zich hierbij beroept op zijn verzekering die dit verplicht stelt.

Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de verzekering een veiligheidscertificaat als voorwaarde noemt voor een WA-verzekering. Voor een veiligheidscertificaat is het dragen van een cap ten alle tijde verplicht, ook voor pensionklanten.

Zo is dat op mijn stal.
De verzekering eiste een veiligheids certificaat en die is er na enig rompslomp ook gekomen. Praat me niet over de eisen waar de stal eigenaar aan moest voldoen want een hoop dingen waren klinkklare onzin of sloegen nergens op.

Zo zijn bv 2 veiligheids spring lepels al voldoende 8)7 ipv alle staanders te voorzien van die lepels.
Daarnaast waren die lepels ook nog een bar moelijk te krijgen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:09

bij ons ook zo :j

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 00:34

Ik wil idd de pensionhouder nergens voor verantwoordelijk stellen Jesito, dus niet te snel oordelen.

De reden waarom ik dit vraag (en ik hoef hier geen discussie over of het stom is of niet, want ik weet de risico's heus wel) is dat er bij ons op stal gesteld word dat een cap verplicht is. Nu heb ik sinds ik daar sta zonder cap gereden en daar maakten ze geen probleem van. Tot er steeds meer mensen zonder cap gingen rijden. Nu willen ze ineens op die reden mij de cap ook gaan verplichten, en word ik zonder cap de bak niet meer ingelaten als er andere pensionklanten zijn. (als ik alleen ben mag ik best zonder cap namelijk)

Nu heb ik al aangegeven dat ik best iets wil ondertekenen en dat het mij lijkt dat hun niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als ik eraf donder.
Maar ik heb voor ik hier kwam nog nooit op mijn paard met cap gereden en deed het eerst dus ook niet hier.
Hun zeggen dat het ivm de verzekering is (ze hebben geen veiligheidscertificaat trouwens) terwijl ik het idee heb dat het gewoon mijn eigen verantwoordelijkheid is aangezien ik allang 18+ ben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:39

Hier is het rijden met een cap verplicht. Zonder cap willen we gewoon simpelweg niet dat er gereden word. Doe je dat wel buiten ons om dan is het volledig 'eigen risico'. De regels hangen bij de bak en alle klanten ondertekenen een contract. Wie zonder cap wil rijden komt hier dus niet op stal staan. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:40

Ik snap de pensionhouder wel.

Ken een manege in de regio waar een meisje zonder cap reed met mondelinge afspraak pensionhouden dat het op haar eigen risico was. Meisje viel, brak haar nek met een val tegen de bakrand, ouders meisje hebben de manege aangeklaagd en deze heeft de zaak verloren.