Hallo, Vandaag kan ik door omstandigheden niet op tijd bij de afspraak met mijn hoefsmid zijn. We hebben afgesproken dat hij wel m'n paard doet, voor op ijzers en achter bijwerken. Het is een jong paard maar wel vrij braaf. Ik ken mijn hoefsmid al een aantal jaar en ik geloof wel dat hij netjes met mijn paard omgaat, plus dat er altijd wel iemand van stal rond loopt. Zijn er meer mensen die hun paard alleen laten bij de hoefsmid of dierenarts oid? Ik vind het eerlijk gezegd wel moeilijk om m'n paard alleen te laten.
spatter
Geplaatst: 04-11-11 15:18
ik vind het erg onverstandig er zou minstens iemand anders bij moeten zijn die het paard goed kent en vast houdt
Mijn ene paardje gaat rustig staan zonder dat ik erbij ben, de andere kan bij de hoefsmid niet vaststaan. Dan ben ik erbij (tenzij ik echt niet kan en hij hulp mee heeft).
Collie2008
Geplaatst: 04-11-11 15:20
Ik laat mijn paard altijd alleen bij de hoefsmid, alleen de eerste keer (toen ik hem net had zeg maar) ben ik erbij geweest, vind het wel prima
Hij is nu ruim 3 jaar
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 04-11-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Bonita_Bon
Geplaatst: 04-11-11 15:20
Mijn smid is er altijd zonder mij, tenminste het gebeurt wel eens dat ik op stal kom en hem toevallig tegen het lijf loop, maar we spreken meer af zo van "heb je deze week tijd om mijn paarden te doen" "jep, ben er donderdag of vrijdagochtend". Ik heb van alles op stal staan, jong, oud, gaat altijd prima. Maar ik heb dan ook een fijne ervaren en geduldige smid.
olga
Geplaatst: 04-11-11 15:21
Ik vind het geen probleem om dat te doen. Maar ik doe dat alleen bij mijn oudere zeer makkelijke pony. Mijn jonge pony is niet makkelijk bij de hoefsmid en dan zorg ik er wel altijd voor dat ik er bij ben.
saartjuh88
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-11 15:22
Ja ik zat dus nogal in dilemma omdat er een ijzer niet meer goed onder lag en de afspraak al een keer verzet was. Nog een keer verzetten was ook niet echt een optie.
Abiola
Geplaatst: 04-11-11 15:23
In principe zijn we er altijd bij, niet omdat ze lastig doet (integendeel) maar omdat het wel even gezellig kletsen is met de smid. Als we allebei niet kunnen, pakt hij haar zelf.
Claudia78
Mijn hoefsmid komt ook altijd als ik er niet ben...Die red zich prima. Hij heeft ook meestal wel iemand bij zich
S_Halley
Ik vind dat als jij niet genoeg vertrouwen in je DA en hoefsmid hebt om ze daar bij alleen te laten je anderen zou moeten zoeken.
Alvaron
Ik heb mijn paard al 20 jaar en mijn (zijn) hoefsmid kennen we nu ook alweer zo'n 10 jaar. Ik heb vertrouwen in beiden en vind het dus geen probleem om die 2 alleen te laten. Alleen vind ik het zelf gewoon leuk om erbij te zijn, ik leer er altijd weer wat van. Dus daarom ben ik er eigenlijk zelf altijd bij.
EliseXJoelle
Geplaatst: 04-11-11 15:24
Volgens mij is de eigenaar van mijn verzorgpaard er ook vaak niet bij. Als je zeker weet dat je paard braaf is, en je weet hoe je hoefsmid met hem omgaat denk ik niet dat het kwaad kan
Wij hebben wel een hoefsmid op stal die meerdere paarden bekapt, en dus bekend is bij iedereen van stal.
saartjuh88
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-11 15:25
Oké bedankt voor de snelle reacties!
Javayo
Geplaatst: 04-11-11 15:26
Mijn hoefsmid doet altijd mijn paard terwijl ik er niet bij ben. Ik heb wel al jaren dezelfde hoefsmid en vertrouw hem met mijn paard. De eerste keer ben ik er wel bij geweest, maar hij is zo braaf. De hoefsmid is iedere woensdagochtend bij ons op stal, dus als ik er aan moet beginnen dan iedere keer de woensdagochtend vrij te nemen als mijn paard naar de smid moet dan blijf ik aan de gang .
Bij de dierenarts ben ik er wel altijd bij, behalve voor entingen enzo.... bij dat laatste is dan wel iemand van stal aanwezig.
tessie1985
Geplaatst: 04-11-11 15:27
ik laat mijn paarden altijd alleen bij de hoefsmid ik krijg mn factuur aan de staldeur gehangen haha ik vertrouw mijn hoefsmid zeker!!
Sabbientje
Geplaatst: 04-11-11 15:31
Wij zijn er bijna nooit bij als mijn smid komt. Sharonne is heel makkelijk en mijn smid heeft zelf aangegeven dat we niet perse iedere keer vrij hoeven te nemen.
Ben er vaak genoeg bij geweest om mijn smid met mijn paard te vertrouwen.
Straks met mijn jonkie zullen we de eerste keren er wel weer bij zijn. Gewoon om te kijken of het goed gaat.
Overigens zijn we er bij de DA wel altijd bij. Dat vind ik toch iets anders als een hoefsmid.
Zilfstar
Geplaatst: 04-11-11 15:32
Hmmmm Heb een superlieve hoefsmitse en toch ben ik er altijd bij! Waarom? Tsja. Dingen bespreken mbt de hoeven, paard toch in de gaten houden. Het is en blijft een grote lomperik. Zal echt niks fout doen uit narigheid, eerder uit een leuk bedoeld lolletje (met zijn hoef op de steun gaan staan bijv zodat ze die niet meer kan verslepen naar de andere kant en dan echt heel verbaasd kijken... terwijl hij weet wat hij doet. Hij doet het nml ALTIJD) En ik vertrouw de hoefsmit 100%. Maar toch. Het is MIJN paard en IK ben verantwoordelijk voor goed gedrag tijdens de bekapbeurt.
raket
Geplaatst: 04-11-11 15:34
Vaak ben ik er niet bij, ik sta op een vrij grote stal en mijn paard is erg braaf dus meestal combineert hij wat paarden. Als ik wel kan, kom ik even langs. Overigens help ik hem wel altijd bij een ander paard, dat is een krampentrekker dus die rijd ik altijd even een half uurtje voordat die komt. Maar voor mijn eigen paard niet hoor.
Ja ik vind het inderdaad gewoon fijn om er zelf bij te zijn zodat je weet wat er met je paard gebeurd en ik vragen kan stellen. Ben nogal niewsgierig af en toe.
Tigra_
Geplaatst: 04-11-11 15:42
Ik zelf ben er de laatste keren meestal niet bij. Of hij is al weg als ik kom. Gaat prima, ze komen meestal met z'n tweeën, en de stal eigenaar is altijd thuis en ook haar paarden worden dan bekapt dus mocht er een probleem zijn met haar hoeven kan hij dat tegen haar zeggen. Ze halen ze hier ook altijd zelf uit de wei ze gaan dan allemaal even op stal, worden om de beurt gekapt en gaan dan allemaal tegelijk weer de wei in. Heel makkelijk voor hun en voor de paarden. Hier is het sowieso toch samen uit samen thuis. Dus samen naar de hoefsmid hoort er ook bij.
Hier zijn wij er ook altijd zelf bij, geen reden voor eigenlijk, ze zijn stuk voor stuk allemaal braaf, maar er is eigenlijk altijd wel iemand op stal om te "rommelen"
tones
Geplaatst: 04-11-11 15:45
Ik ben er ook altijd zelf bij.
Milan_lover
Geplaatst: 04-11-11 15:48
Ik ben er altijd bij, gewoon omdat ik wil weten wat ze gedaan heeft en hoe mijn pony daarop reageert.. Als ik er dan onverhoopt niet bij kan zijn zorg ik voor iemand die hem kent en hem vast kan houden, maar daarna heb ik nog contact met de hoefsmid over wat ze allemaal gedaan heeft...
Ik zorg ervoor dat ik er altijd bij ben. Is wel zo makkelijk. En ook al vertrouw ik mijn smid, ik weet niet hoe ver zijn geduld reikt als er niemand is om te controleren. Blindelings een DA of HS 100% vertrouwen doe ik niet meer. Ik ga uit van hun kennis en kunde, maar maak ook de bedenking dat het ook mensen zijn en fouten kunnen maken.
Kwanyin
Geplaatst: 04-11-11 16:21
Ik ben er een keer niet bij geweest, toen ik 38.5 graden koorts had en niet ees rechtop kon zitten. Eigenlijk zit ik er altijd voor schuppen zeven bij. Paard blijft staan zonder dat iemand haar vasthoudt of dat ze vaststaat, ze heft zelfs haar voeten al op als je er maar naar kijkt. Hij heeft haar toen gewoon vastgezet en probleemloos in zijn eentje alles gedaan. Maar het liefst ben ik er wel bij, onder het motto van "je weet maar nooit".