Pony bokt naar auto's enz..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

Pony bokt naar auto's enz..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 10:45

Hoi Hoi allemaal ,

Ben sinds 2 dagen terug trotse eigenaar van een 2de ( dit keer zuivere ) merrie welsh van 1.5jaar oud ; saartje *\o/*
Ik ken saartje al wat langer maar de eigenaar besloot haar weg te doen om een rijpaard aan te schaffen en ik wilde het beestje niet uit het oog verliezen.
Omdat ik graag al wat zou wandelen met haar en ze over 2 weken naar mijn weitje vertrekt in stekene die helaas aan een drukke b-weg gelegen is , zou ik haar al een beetje willen voorbereiden tot verkeersmak maken.
Ik mijn eerste eigen pony ook verkeersmak gemaakt en die verschiet werkelijk nergens meer van maar het grote verschil tussen tiquila en saartje is dat saartje bokt naar auto's en Tiquila deed dit niet , Tiquila was ook nog maar slechts 3 weken oud toen ze met mama meeliep over de rustige straatjes en saartje is 1.5 jaar en een stuk minder koel , heb ook al wat schriktraining achter de rug, parapluutjes , kegels , zeil , zakjes , ballonnen,.. maar daar bokt ze niet naar , als ze niet aan het halster loopt en in de wei staat , reageert ze niet op tractors en heel de reutemeteut , het is zelfs zo dat we met de aanhanger al in de wei hebben gereden en madam prinsheerlijk blijft staan en geen hoef verzet en gewoon de weg versperd , dus ik denk dat ze bang is omdat waar we wandelen niet haar plekje is , ook neem ik tiquila altijd mee , zij is 2.5 jaar en kijkt nergens van op ,..

Ik vind het doodeng als ze haar mooie poepje de kant van die autos uitdraait :( heeft er iemand tips ?

Ik had al de tip gekregen gewoon door te wandelen , maar dit werkt echt niet hoe meer je haar probeert mee te nemen hoe harder ze achteruit zal lopen en hoe meer ze haar poepke draait

Bellissima_

Re: Pony bokt naar auto's enz..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:52

Kan je niet iemand extra meenemen die haar een beetje 'op jaagt' wanneer ze wil gaan bokken? Dat ze merkt dat óók wanneer ze niet bokt de auto's net zo goed niks doen.. Dus je andere pony ervoor en Saar erachter met daar weer een persoon achter. (die overigens zelf ook moet uitkijken voor de hoeven!!)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:02

je kan denk ik het beste proberen te oefenen op de wei, of je eigen weg naar het erf met een auto die bestuurd word door een bekende.
Je begint met een stilstaande auto die niets doet, dan laat je hem geluid maken en je toetert een keer. Vervolgens ga je hem laten rijden, langzaam en dit voer je op tot een snelheid die je ook echt tegen kan komen.

Misschien dat dat helpt?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:06

Je kan in ieder geval proberen haar neus om te draaien naar de auto toe als er een aan komt, totdat ze wat meer gewend is of het accepteerd. Hoe je dat moet doen weet ik niet zo goed, misschien voelt ze zich bedreigd door de auto's en kiest ze voor de 'fight' reactie (de meeste paarden kiezen voor de 'flight' of 'vluchten'). Succes!

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 12:31

IggyPop schreef:
je kan denk ik het beste proberen te oefenen op de wei, of je eigen weg naar het erf met een auto die bestuurd word door een bekende.
Je begint met een stilstaande auto die niets doet, dan laat je hem geluid maken en je toetert een keer. Vervolgens ga je hem laten rijden, langzaam en dit voer je op tot een snelheid die je ook echt tegen kan komen.

Misschien dat dat helpt?

Dit heb ik idd al geprobeerd en dat is juist het frustrerende op de weide doet ze dus helemaal niets naar de auto's
vandaag gaat mijn vriend mee wandelen hij houdt dan saartje vast want hij is wat groter en sterker , ik zal er naast wandelen met mijn 1ste pony tiquila die nergens van schrikt , ik las ergens dat je het bange paardje aan de 'veilige kant ' moet laten lopen en de andere (verkeersmakke) aan de 'enge kant' misschien helpt dit ook een beetje , voordat we doorgaan ga ik nog is oefenen zoals je zegt ,..

Een andere bokker had het over opjagen , ik weet niet of ik dat idee zie zitten aangezien het best een felle dame is en al bang is , denk ik dat ze zich in de val zal voelen en dus naar de 'opjager' zal bokken en dat wil ik niet op mijn geweten hebben,.

Nog ideetjes , iedereen alvast bedankt !

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 12:33

saartjuh88 schreef:
Je kan in ieder geval proberen haar neus om te draaien naar de auto toe als er een aan komt, totdat ze wat meer gewend is of het accepteerd. Hoe je dat moet doen weet ik niet zo goed, misschien voelt ze zich bedreigd door de auto's en kiest ze voor de 'fight' reactie (de meeste paarden kiezen voor de 'flight' of 'vluchten'). Succes!

Neus draaien probeer ik inderdaad wel altijd te doen , maar had de vorige keer de pech dat we net de laatste 100 meter naar de stal eigelijk niet voldoende aan de kant konden en dat de chauffeur van de auto in kwestie het geduld om te wachten niet had ookal maakte ik het gebaar aub wat zachter te rijden , maarja je kent dat in polders :(

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:49

mijn merrie heeft heeft dit ook een tijdje gedaan toen ik haar verkeersmak maakte. Dit deed ze echter alleen als de auto`s te hard en/of te dicht langs haar reden. Ik ben toen maar gaan gebaren dat auto`s heel zachtjes moesten rijden als ik ze tegemoet kwam en heb gezorgd dat er genoeg afstand was. Dit heeft geholpen. Verder heb ik als ik er langs liep haar gedrag genegeerd en flink doorgelopen steeds.
Kan jij een patroon bij die van jou ontdekken?

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 15:03

Ze bokt enkel naar vrachtwagens en tractors wanneer die erg dicht tegen haar komen rijden , dit moete zelfs niet erg snel te zijn. autos brommers fietsers koetsen , allemaal geen probleem , ik denk dat ze bang is van de grootte , het probleem bij mij is ook dat ik niet echt in een paardvriendelijke buurt kom , ik gebaar ook trager te gaan maar dat doen ze gewoonweg niet , de vorige keer ben ik in alle koppigheid maar in het midden van de baan gaan lopen toen ik zag dat meneer de snelheid niet wilde aanpassen .

maar ik moet zeggen dat ze van de 1 op de andere dag ineens enorm is verbeterd en ik heb geen idee of aanwijzing waarom ze plots veranderde .