Rugpijn wanneer ik niet rijd, meer mensen last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lola96

Rugpijn wanneer ik niet rijd, meer mensen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:28

Ik ken heel wat mensen die het in hun rug krijgen van het paardrijden.
Bij mij is dat net andersom.
Wanneer ik niet rijd heb ik binnen een week enorme pijn in mijn rug.
Normaal gesproken rijd ik 5 dagen per week, ik wissel dressuur af met buitenritjes.
Nu staat mijn paard stil met een peesblessure en denk erover om maar een bijrijdpaard te gaan zoeken.

Zijn er meer ruiters die hier last van hebben?

Suusie22

Re: Rugpijn wanneer ik niet rijd, meer mensen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:29

ik heb hier geen last van.. misschien heb je je rug tijdens het rijden in een juiste houding, en als je wat anders doet, niet? en dat je zo je rug belast?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:30

Ik heb (bijna) altijd rugpijn, maar het gaat beduidend beter met me als ik wel regelmatig rijd. Paardrijden is namelijk heel goede oefening voor je lage rug en buikspieren.

Je zou dus ook een andere vorm van training voor die spieren kunnen doen.. Met gerichte fitness oefeningen houd ik het ook bij, maar ja, paardrijden is leuker. :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:31

Ik vind het wel heel herkenbaar. Als ik rugpijn had ging ik altijd paardrijden. Dat hielp altijd heel goed. Echter kon ik door omstandigheden een tijdje niet meer paardrijden en werd de rugpijn steeds erger. Dit heeft niet zozeer te maken met het niet paardrijden, maar mijn rug is overbelast op een verkeerde manier. Daardoor lukt het paardrijden nu ook niet meer. Ik ben nu bezig met een chiropracter en hoop snel weer op de rug van mijn paard te kunnen stappen. Dan hoop ik ook dat ik daarmee weer de rug redelijk pijnvrij kan houden.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:33

er is nu ook een apparaat, (naam ff kwijt) die zorgt ervoor dat het lijkt of je op een paard zit, enzo.. ook bij de fysio soms gebruikt.. een oranje achtig apparaat je neemt dan de houding aan die je op het paard ook aan zal nemen..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:34

herken ik wel, ik heb een lange rug en mijn spieren in de onderrug gaan zich verkorten als ik niets doe en als ik rijd dan heb ik nergens last van, volgens de fysio dwing ik mn spieren dan mee te bewegen dus voor mensen als jij en ik is paardrijden juist super, heel veel mensen overigens met rugklachten hebben baat bij paardrijden.
Ik werk als vrijwilliger op een gehandicaptenmanege en daar komen heel veel mensen met allerlei klachten, soms zijn ze heeel erg stijf als ze op t paard stappen/gezet worden, maar dan tijdens het rijden zie je ze losser worden

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:36

dat is gek, de meeste mensen krijgen het ind met paardrijden.
mijn kinesist zei me ooit dat lichtrijden je rugspieren verstevigd. dus dat voorkomt dus al rugpijn.
doe je nog wat anders van sport dat eventueel je rug- of buikspieren zou kunnen verstevigen? als dit niet zo is, dan zou ik zeggen dat je door niet te paardrijden je spieren (buik en rugspieren) juist niet meer traint (dus wat 'verslappen') en daardoor pijn in je rug krijgt.
je kan in ieder geval wat oefeingen doen om je buik- en rugspieren te trainen!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:37

Dreamybol schreef:
Ik heb (bijna) altijd rugpijn, maar het gaat beduidend beter met me als ik wel regelmatig rijd. Paardrijden is namelijk heel goede oefening voor je lage rug en buikspieren.

Dit heb ik ook!

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:38

Ik herken het probleem helemaal, ik reed ( wel al 5jaar geleden ofzo) 4 a 5 x per week... Daarna ben ik eigenlijk best abrupt gestopt met paardrijden. Hierna kreeg ik echt zoveel last van mijn spieren in mijn onderrug. Ik kon helemaal niks meer. De dokter vertelde dat t kwam doordat die spieren eigenlijk een klap hebben gekregen doordat ik zo abrupt gestopt ben. Kwam uiteindelijk op neer dat ik mijn rug niet goed gebruik ofzo. Heb toen heel lang bij de mensendieck therapaut gelopen om mijn rug uiteindelijk goed te gebruiken. Daarna nog amper last van gehad.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:42

Wow! Wat een reacties! Thanks!
Ik heb idd ook een lange rug.
Wat betreft de fitnessoefeningen zou ik even moeten uitvinden welke voor mij de juiste zijn.
Eerlijk gezegd heb ik weinig zin om naar een sportschool te gaan.
Verder doe ik niks aan sport, loop wel veel met de honden.
Wel goed om te horen dat ik hierin niet de enige ben, ik hoor altijd alleen maar mensen die juist door het rijden last krijgen!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:45

Een paar keer per week paardrijden is voor mij gelijk aan fysiotherapie :j Als ik een tijdje niet rij, krijg ik last van vastzittende spieren, pijntjes, kramp. Soms is het bij mij zo erg dat de spieren dusdanig verkrampen dat ik letterlijk krom loop van de pijn, en dan lukt niets meer. Maar zodra het iets beter is, stap ik meteen weer op het paard!

Alleen wel jammer dat nog lang niet elke huisarts is overtuigd van het goede effect van paardrijden. Het werd mij de laatste keer zelfs afgeraden: "al die klappen op het zadel is niet goed voor je rug". :roll: Duidelijk geen verstand van de sport :n Heb het hem geprobeerd uit te leggen dat het voor mij juist heel heilzaam was, maar hij kon het niet geloven. Maar ben wel gewoon blijven rijden :P

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:46

Ik heb vaak dat mijn rug 'vast' zit. Door het paardrijden komt dit weer helemaal 'los' te zitten. Erg prettig haha!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:48

Niet te geloven deze reacties, haha.
Het is heel raar maar als ik nu 1 keer rijd ben ik er zo goed als vanaf!
Straks even een vriendin bellen om te vragen of ik haar paard mag pakken vanavond!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:58

Zijn er hier misschien ook mensen die mij kunnen vertellen wat voor oefeningen ik eventueel zou kunnen doen?
Net al even gegoogeld maar dan krijg zo veel verschillende opties!

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:05

Ja ik herken me hier helemaal in! Alleen krijg ik weer last van mn rug door het uitmesten :D En ik kan me wel voorstellen dat de rugpijn verergerd wordt als je paard ineens weg springt ofzo.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:06

Ik heb eigenlijk altijd rugpijn, behalve als ik aan het rijden ben ;)
Maar da's misschien weer iets anders :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:26

Voor oefeningen zou ik een afspraak maken bij een fysiotherapeut. Het verschil tussen een oefening goed en fout uitvoeren is vrij klein en zij kunnen je dat het beste laten zien/voelen.

Overigens loop ik al jaren tegen onbegrip aan van artsen/therapeuten over mijn visie dat paardrijden juist wel goed voor mijn rug is. Ik denk dat het gewoon aan de klachten en de aard/oorzaak ervan of het je wel of niet kan helpen. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:51

goh wat herkenbaar allemaal.
Ik ben vorig jaar weer begonnen met paardrijden (na 20 jaar niet gereden te hebben) en heb overlegd met de fysio (i.v.m. mijn rugklachten) of het geen kwaad kon voor mijn rug. Hij vertelde dat paardrijden wel heel belastend is voor je rug, dus eigenlijk raadde hij het af.
Sinds vorig jaar heb ik bijna geen rugklachten meer! Ik ben er van overtuigd dat paardrijden mijn rug (en hele lijf) soepel houdt!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:20

Toen ik een tijd weinig reed, had ik ook regelmatig last van mijn rug. Nu rijd ik weer veel en heb eigenlijk bijna nooit meer last! Alleen als ik een tijd niet kan rijden voel ik mijn rug wat sneller.