2 probleemtjes , zweep en gallop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

2 probleemtjes , zweep en gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 12:24

Ik heb 2 problemen en krijg het maar niet opgelost

probleem 1 gallop
Ik heb een fjord, al sinds ik haar heb krijg ik haar zonder zweepje voor geen meter in gallop.
Toen ben ik verhuisd naar een andere stal en ben ik meer gaan trainen, na een tijdje
dacht ik dat het toen eindelijk gelukt was. Ik hoefde maar 'JA' te roepen en een beetje aan te sporen
en ze ging al. Ik helemaal blij natuurlijk. Maar...sinds een paar weken krijg ik haar er weet niet in.
Ik neem een goede hoek leg me buitenbeen flink naar achten me binnenbeen op de singel en probeer aan te sporen
maar ik krijg haar er niet in. Ze gaat dan alleen heel snel draven en ze doet dan ook een soort van 'schrik actie' naar het midden van de bak %)
En als ik dan een zweepje heb dan hoef ik haar nog niet eens een tikje te geven ik hoef maar een beetje
aan te sporen en ze springt meteen aan :o?

probleem 2 zweepje
Nou denk je bij het vorige probleem, dan hou je toch altijd het zweepje erbij..
Ik rij zelf zowiezo liever zonder zweepje. En dus nu het probleem.
Ik hoef maar op mijn pony te gaan zitten met een zweepje en ze heeft het nog niet eens gevoeld dan
gaat ze al rennen als een gek. Een hele snelle stap, een kei snelle draf. En dat krijg je natuurlijk ook amper
doorgezeten. Zonder zweepje heeft ze een hele fijne beheerste draf maar dan als ik het zweepje pak is dat er meteen uit en gaat ze lokken klooien.
Als ik trouwens niet op haar zit en ze staat gewoon ergens, als ik dan het zweepje pak kan ik haar daar letterlijk óveral mee aanraken..

Wie kan mij tips geven?
hou het wel vriendelijk

Farah_

Re: 2 probleemtjes , zweep en gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:14

Het zou best kunnen dat je pony een negatieve ervaring heeft (gehad) met de zweep waardoor hij zo reageert. Je kunt hem hier wel op gaan trainen natuurlijk, zodat hij leert dat een zweep niet iets is om bang voor te zijn. Hierbij is hulp van een ervaren iemand denk ik wel handig.

Wat betreft de galop, voor veel koudbloeden is de galop sowieso een moeilijkere gang dan de draf. Heb je je pony wel eens laten controleren door iemand die verstand heeft van ruggen? Bijvoorbeeld een chiropractor? Kans is groot dat hij wat stijf in zijn onderrug is waardoor hij het moeilijk vindt om in galop aan te springen, dit is namelijk een heel andere beweging van de rug dan draf. Niets ernstigs hoor, vaak is dit na 1 behandeling alweer opgelost.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:35

Het eerste wat bij mij opkomt, is dat je haar misschien in je enthousiasme overvraagd hebt. Daar kun je zelf in eerste instantie niets aan doen, want dat doet 99% van de ruiters waarbij iets na veel oefenen lukt. De kunst is om te stoppen als het goed gaat. Laat haar de komende paar keer alleen stappen en draven en vraag dan een andere keer weer eens om een galopje. Elke kant 1 keer 1 rondje. Dan weer een paar keer de galop overslaan en alleen stap en draf. Een volgende keer dat je er weer opstapt kun je weer eens een rondje galopperen. En vooral variëren. ;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:58

Farah_ schreef:
Het zou best kunnen dat je pony een negatieve ervaring heeft (gehad) met de zweep waardoor hij zo reageert. Je kunt hem hier wel op gaan trainen natuurlijk, zodat hij leert dat een zweep niet iets is om bang voor te zijn. Hierbij is hulp van een ervaren iemand denk ik wel handig.

Wat betreft de galop, voor veel koudbloeden is de galop sowieso een moeilijkere gang dan de draf. Heb je je pony wel eens laten controleren door iemand die verstand heeft van ruggen? Bijvoorbeeld een chiropractor? Kans is groot dat hij wat stijf in zijn onderrug is waardoor hij het moeilijk vindt om in galop aan te springen, dit is namelijk een heel andere beweging van de rug dan draf. Niets ernstigs hoor, vaak is dit na 1 behandeling alweer opgelost.

Ik had eerst ook gedacht dat het iets in de rug is maar het rare vind ik dan dat als
in een zweepje pak je wel meteen de overgang maakt als ik er om vraag..

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 15:59

Shenavallie schreef:
Het eerste wat bij mij opkomt, is dat je haar misschien in je enthousiasme overvraagd hebt. Daar kun je zelf in eerste instantie niets aan doen, want dat doet 99% van de ruiters waarbij iets na veel oefenen lukt. De kunst is om te stoppen als het goed gaat. Laat haar de komende paar keer alleen stappen en draven en vraag dan een andere keer weer eens om een galopje. Elke kant 1 keer 1 rondje. Dan weer een paar keer de galop overslaan en alleen stap en draf. Een volgende keer dat je er weer opstapt kun je weer eens een rondje galopperen. En vooral variëren. ;)

Meestal lukt 1 rondje ook wel (de eene keer linksom beter dan rechtsom)
Ik zal er aan denken en het eens proberen, bedankt voor de tip!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:09

Het kan ook zijn dat je pony gewoon veel moeite heeft om in de bak te galopperen (veel bochten). Je zou ook kunnen proberen om het eerst buiten te oefenen, lekker rechtuit en eventueel achter een ander paard aan. Als hij dan makkelijker gaat galopperen zal het daarna in de bak vermoedelijk ook beter gaan.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:13

Farah_ schreef:
Het kan ook zijn dat je pony gewoon veel moeite heeft om in de bak te galopperen (veel bochten). Je zou ook kunnen proberen om het eerst buiten te oefenen, lekker rechtuit en eventueel achter een ander paard aan. Als hij dan makkelijker gaat galopperen zal het daarna in de bak vermoedelijk ook beter gaan.

Buiten gaat het inderdaat makkelijker mits ik achter een ander paard aan gallopeer.
Anders is ze er nog steeds best moeilijk in te krijgen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:27

Voor het galopprobleem: neem een goede instructrice. Het moet niet zo zijn dat je je pony alleen met een zweep in galop kunt krijgen, ook al is het een koudbloed. Ik heb ook een fjord gereden, type tank, kop erop en een pens waar niet gauw doorheen te drijven viel.

Voor het zweep probleem. Gewoon de zweep weglaten, heb je geen last van dat probleem :)

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:33

niet willen galopperen is een kwestie van balans, is nl niet kunnen.
Met iemand op je rug en dan ook nog op de voorkant van je lijf, daar moet je voor leren als paard!
als je ford in de wei etc wel gewoon galoppeert ligt het (zoals gewoonlijk) weer aan de ruiter, beleren dus met goede instructrice..............