Probleem met bruggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xHanne

Probleem met bruggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:22

Hoi allemaal :)

Ik rij veel alleen buiten met mijn pony, maar ik loop nu tegen een probleem aan. Mijn pony is normaal erg braaf en dapper, ze is niet snel ergens bang van. Ze is nu 4.5 en ze is al redelijk veel buiten geweest, soms schrikt ze even maar over het algemeen gaat het echt heel goed. Alleen bruggen zijn wel een probleem. Met een ander paard gaat het prima, daar loopt ze zo achteraan en een enkele keer gaat ze zelfs voorop. Ook als ik alleen ben en ik stap even af, dan komt ze ook zo mee de brug over. Maar als ik er op zit dan verzet ze geen stap, dan wil ze echt niet.

Ik stap bij enge dingen wel vaker af, bijvoorbeeld wapperend zeil of schapen. Ik probeer er de volgende keer dan langs te gaan zonder opstappen, gaat meestal ook wel goed. Bruggen zijn we inmiddels al vaak over geweest, maar ze wil nog steeds niet. Ik begin te vermoeden dat ze mij voor de gek houdt, want alleen als ik er op zit en en loopt niemand naast wil ze de brug niet over. Een tik of een 'goede' schop geven heeft geen enkel zin. Ik wil het gevecht ook niet met haar aan gaan, is niet leuk en ook gevaarlijk. Maar hoe kan ik dit goed oplossen?

Zijn er andere mensen die dit probleem ook hebben gehad en misschien tips hebben? Mijn moeder heeft wel aangeboden een keer mee te lopen, en haar dan aan de hand mee te nemen terwijl ik er op zit. Pony kent mijn moeder niet echt goed, maar dat is eigenlijk nooit een probleem (ze is verder echt braaf, kunnen ook beginners op). Hebben jullie nog meer ideeën?

Misschien nog nuttig om te vertellen: Als ik ergens anders rij, vind ze het op de heenweg heel eng, en op de terugweg gaat ze er braaf langs. Op de heenweg wil ze dan ook echt niet, beetje zoals bij die brug. Dus ik moet altijd afstappen.

Bruggen vermijden is trouwens geen optie, ze staat in een enorm nat gebied waar veel zandpaden verbonden zijn met bruggen of er zelfs door onderbroken worden.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groetjes Hanne en Ariël

tamary

Re: Probleem met bruggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:10

Vechten heeft ook geen zin. Rustig volhouden en als je tig x moet afstappen soit. Gewoon je route doen die je wilde.
Ik weet niet hoe hoog die bruggen zijn, maar paarden zien diepte anders dan wij. Het kan best dat ze daardoor de brug niet goed kan inschatten. Veel bruggen overgaan en dus ervaring krijgen helpt, evenals tijd genoeg om alles te bekijken en onderzoeken.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:25

Het Tamary,

Bedankt voor je berichtje!

De bruggen zijn op dezelfde hoogte als de weg. Mijn pony is wel een slimmerikje, en liever lui dan moe. Daarom ben ik wel een beetje bang dat ze slechte gewoonten aanleert, zoals staken als ze ergens langs moet waar ze geen zin in heeft, ook als ze er de vorige dag wel langs wilde (dat doet ze nu al soms, maar dan lukt het toch om door te lopen zonder er af te gaan). Misschien is het met bruggen een ander verhaal. Denk je dat ik na verloop van tijd, als ik er telkens naast loop, ook gewoon er op kan blijven zitten en dat het vanzelf goed gaat?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:26

Heel veel oefenen aan de hand, dat heb ik ook gedaan.Nu gaat hij overal over heen.Als hij er aan de hand vertrouwd mee is gaat hij er ook over onder het zadel.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:39

Hmm oké, gewoon nog veel meer oefenen aan de hand dus... Nog steeds knaagt het een beetje dat ik bang ben dat ze zich gaat aanstellen enzo, maar dat zal dan wel aan mij liggen ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:46

Bruggen zijn heel raar voor paarden. Ze zien namelijk niet goed diepte.
Mijn verzorgpaard is er bijvoorbeeld van overtuigd dat auto's die er onder door rijden, tegen haar aan zullen rijden.
De heenweg zit je zeker dichter bij de diepte dan de terugweg?
Je zult gewoon heel veel moeten oefenen. En probeer op rustige momenten over te steken. Dus met weinig verkeer.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:51

De bruggetjes zijn net zo hoog als de weg en gaan gewoon over water. Het is in een rustig gebied, soms wat fietsers en wandelaars en heel af en toe een auto van mensen die in de buurt wonen. Bruggetjes zijn ongeveer drie meter breed en vijf meter lang, met railing.

Maar ik zal dus gewoon meer oefenen en afstappen als ik bij een bruggetje kom. Ook met snoepjes oid werken of dat juist niet? Mijn pony is wel wat gefixeerd op eten dus misschien is dat niet handig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:21

Wanneer je zelf al bang ben dat ze raar gaat doen dan gebeurd dat ook, kan iemand anders haar niet over de brug laten gaan?

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:27

Er is niet echt iemand anders die dat kan doen. Ik probeer altijd gewoon door te rijden alsof er helemaal geen brug is. Maar dat werkt niet echt haha! Denk niet dat ik echt zo 'bang' overkom. Ik denk altijd: misschien wil ze vandaag wel, en dan rij ik op de brug af... en ik zit er dan ontspannen op, beetje aardappelzak-idee en wel contact met de mond maar niet streng.

Gewoon meer oefenen zal wel de oplossing zijn. Ik dacht dat ze mij gewoon voor de gek hield dus daar wilde ik tips voor. Maar als ik het zo hoor, gaat het bij iedereen zo, en moet je gewoon HEEL VEEL oefenen. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:37

Soms is ''misschien wil ze vandaag wel'' niet sterk genoeg. Had ik althans wel eens, was ik er toch in mn hoofd te veel mee bezig. Wat ik ben gaan doen is het gewoon uiten als ík iets spannend vind, ga ik t een beetje belachelijk maken :+ Dus iets van ''ohhhhh wat een enge brug! Pfoe, die bijt hoor, pas op!'' := Helpt voor mij wel, geef ik uiting aan mijn eigen spanning. Ponybeest kent die toon inmiddels al lang en weet dat als ik zoiets zeg, hij doorgaans niet wordt opgevreten door een vuilnisbak oid. Zou je evt nog kunnen proberen, begin dan al vroeg op je rit bij dingen waarvan je weet dat jij ze miss iets spannender vindt maar je paard er gewoon langs loopt :) Ik vind het iig heel prettig om het gewoon te kunnen uiten als ik ergens onzeker over ben :j
Verder idd veeeel oefenen :) Wat gebeurt er als je gewoon alle tijd van de wereld ervoor neemt? In sommige gevallen is geduld het beste wat je doen kunt.
Succes iig, wel lastig idd als er zo veel bruggen in je omgeving zijn!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:42

Het amyz, dat kan ik nog wel proberen inderdaad, bij dingen die ze een beetje eng vind. Dat zijn er trouwens niet zo veel. Het zal wel gewoon veel tijd kosten... Niks aan te doen. Het verbaasd me wel want het is echt een dappere pony, maar bruggen zijn waarschijnlijk gewoon... een brug te ver! Haha nouja, er zit niks anders op. Dus oefenen maar!

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:44

Bruggen klinken ook nog eens vreemd en dat hout veert ook nog eens mee :)
Wat de rest ook zegt, rustig volhouden en niet te gek forceren.
Ooit had ik er ook zo 1, maar die nam dan 1 stap op de brug en was er met 3 sprongen weer over :D
Ze vond het niets maar als je eenmaal die stap hebt gezet en het vertrouwen er is, ben je er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:23

Ik denk dat ze je idd voor de gek houdt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:43

Rustig volhouden en geduld hebben!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:44

Kruimel13, Het is dus juist zo dat ze aan de hand makkelijk en rustig mee loopt, ze wil ook wel midden op de brug stil staan, en even snuffelen, maar niet te lang. (Maar ze is nooit geduldig)

PassieAppel, daar ben ik dus ook bang voor. Maar ik wil haar niet streng aanpakken als ze het écht eng vind. Niet dat streng aanpakken zou zo veel effect heeft :P (Dat heb ik 1x geprobeerd)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:49

Ik heb mijn paard een keer achteruit over een brug laten lopen omdat hij er niet over wou :+ .Werkte voor ons goed.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:52

Hahaha Wouterpaard, weet niet of dat gaat lukken! Maar ik houdt het in m'n achterhoofd :P

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:10

Die van mij heeft ook wel van die dingetjes.Is er slim af en toe tikje dominant en erg nieuwsgierig. Heb heb heel veel grondwerk haar gedaan (en nog) en rangorde training. In begin deed ik het ook met snoepjes maar dan werd ze heel opdringerig van en obsessief.Daar ben ik dan ook mee gestopt en ben haar met rangorde (hulp bij gehad) training en grondwerk gaan oefenen en beloning door aaien en liefkozingen en dit werkt perfect.
Door het grondwerk weet ze dat ik de leider ben en dat ze ten alle tijden bij mij moet blijven (Wil ze weg dus vooruit, zet ik haar achteruit). Dit helpt dus ook met dingen die ze eng vind of niet wil. Ik leid haar naar het punt wat ze eng vind en blijf daar staan tot ze in ontspanningsfase treed dan leid ik haar daar weer weg en ga dan weer opnieuw naar dat punt net zo lang tot dat ze ontspannend bij me gaat staan en blijft staan tot dat ik zeg dat we weg gaan.
Als dat op de grond goed gaat kun je dat uitbreiden naar onder het zadel maar ip op de zelfde manier. Dus jij beslist wanneer iets begint en stopt.
Dus ook onder het zadel naar dat punt rijden laten staan tot de ontspanning er is. Dan weer van voor af aan beginnen tot dat ze geheel ontspannen het punt bereikt en ook in ontspanning blijft als je stil blijft staan. Dit kost wel tijd en heel veel rust.
:o Is een beetje moeilijk te beschrijven maar hoop dat je het een beetje snapt en er misschien wat aan hebt.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:22

Wat Wouterpaard zegt...achteruit.

Ik vond dit eerst ook een onwaarschijnlijke tip. Maar bij mijn paard bleek het echt te werken, tot mijn grote verbazing. Inmiddels is het echt een kunstje geworden: we rijden op de brug aan, op het moment dat hij twijfelt draai ik 'm om en hij loopt in één vloeiende beweging achteruit de brug op. Als we over het dode punt heen zijn, dus net iets verder dan halverwegem,draai ik hem weer om en loopt hij rustig vooruit verder.

Mijn paard wil overigens alleen niet over bruggen met water eronder. Een brug over een (bijna) droge sloot of een brug over een weg doet hij zonder problemen.

Vraag me niet waarom maar het werkt. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:17

Haha, wat verassend om te horen dat dat achteruitlopen voor meer mensen heeft gewerkt! Dan zal ik dan ook eens proberen haha. Quater, ik begrijp geloof ik wel wat je bedoelt!

Ik ga dit weekend met de tips aan de slag :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:10

Begin het probleem bij jezelf te zoeken. Je geeft aan dat je paard het niet doet op het moment dat hij geen leider voor zich heeft, dan begint het dus bij laten zien dat jij hem ook kan leiden, ondanks dat je niet voor hem staat.
Dan moet je eens overdenken wat er in jouw hoofd om gaat op het moment dat je een brug ziet. Je geeft aan dat je bij voorzorg vaak afstapt, dat vertaal ik naar jij bereidt je voor op iets dat eng is. Dat is op zich een logische reactie, maar als jij dat doet, doet jouw pony dat ook. Als mijn paard kijkerig is, geef ik hem een klein tikje zodat hij op mij let, en blijf ik slechts vooruit kijken, in het geval van een brug moet je proberen over de brug heen te kijken.

Daarbij wil ik nog even zeggen dat er niets mis is met van je pony af te stappen, en in drukke of gevaarlijke situaties moet je dat ook zeker doen. Liever te voorzichtig dan een ongeluk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:44

ja indd heel veel oefenen! maak er een gewoonte van om over bruggetjes te gaan, ja ik moet zeggen met mijn hoogte vrees stap ik liever ook af ben ik eerlijk in en belonen met lekkers niet doen als het niet nodig is gebruik je(positieve) stem en een schouder klopje (in plaats van lekkers) deze heb immers altijd bij je, ja wat ook kan is er iemand naast laten lopen die dan steeds iets verder weg gaat lopen en dat op bouwen! heel veel succes!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:39

Vandaag ben ik met een ander paard op pad geweest. We moeten een stukje afstappen omdat het te drassig was. Daarna kwamen we bij een bruggetje en zijn we daar overheen geweest. Het andere paard ging voorop en mijn pony liep er zo achteraan. Afgelopen vrijdag ben ik alleen met Ariël weggeweest, we hebben toen ook geoefend met een bruggetje. Eerst stond ze op 5 meter afstand al te briesen maar uiteindelijk stonden we al bijna op de brug. Ze deed zelf steeds stapjes naar voren, en snuffelen aan alles, ook de brugleuning. Toen we bijna op de brug stonden wilde ze niet meer en ben ik ook terug gegaan, want het was ook al bijna donker.

RusselNuwel, over de brug kijken is een goede tip. Met springles (niet met deze pony) heb ik ook vaak de tip gekregen om over de sprong heen te kijken, dat werkte heel goed.

Boompje1985, dankjewel:). Iemand meenemen zal ik ook eens doen. Snoepjes heb ik ook eigenlijk nooit bij me, maar afgelopen vrijdag heb ik haar wel een paar plukjes gras laten opeten, toen ze bij de brug aan het snuffelen was, zodat ze zich op haar gemak voelde ofzo :P

Ik ga gewoon verder met oefenen, aan de hand en ook als ik er op zit. Zal ook eens iemand mee nemen die er naast kan lopen.

Gabbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:17

Het paard een klein paardensnoepje of een stukje appel te geven bij iedere stap die hij zet zo dat weet hij dat hij een beloning krijgt als hij over de brug gaat.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:32

Ik zou oppassen met voer, een paard is slim genoeg om van zoiets misbruik te gaan maken...