Ik rij veel alleen buiten met mijn pony, maar ik loop nu tegen een probleem aan. Mijn pony is normaal erg braaf en dapper, ze is niet snel ergens bang van. Ze is nu 4.5 en ze is al redelijk veel buiten geweest, soms schrikt ze even maar over het algemeen gaat het echt heel goed. Alleen bruggen zijn wel een probleem. Met een ander paard gaat het prima, daar loopt ze zo achteraan en een enkele keer gaat ze zelfs voorop. Ook als ik alleen ben en ik stap even af, dan komt ze ook zo mee de brug over. Maar als ik er op zit dan verzet ze geen stap, dan wil ze echt niet.
Ik stap bij enge dingen wel vaker af, bijvoorbeeld wapperend zeil of schapen. Ik probeer er de volgende keer dan langs te gaan zonder opstappen, gaat meestal ook wel goed. Bruggen zijn we inmiddels al vaak over geweest, maar ze wil nog steeds niet. Ik begin te vermoeden dat ze mij voor de gek houdt, want alleen als ik er op zit en en loopt niemand naast wil ze de brug niet over. Een tik of een 'goede' schop geven heeft geen enkel zin. Ik wil het gevecht ook niet met haar aan gaan, is niet leuk en ook gevaarlijk. Maar hoe kan ik dit goed oplossen?
Zijn er andere mensen die dit probleem ook hebben gehad en misschien tips hebben? Mijn moeder heeft wel aangeboden een keer mee te lopen, en haar dan aan de hand mee te nemen terwijl ik er op zit. Pony kent mijn moeder niet echt goed, maar dat is eigenlijk nooit een probleem (ze is verder echt braaf, kunnen ook beginners op). Hebben jullie nog meer ideeën?
Misschien nog nuttig om te vertellen: Als ik ergens anders rij, vind ze het op de heenweg heel eng, en op de terugweg gaat ze er braaf langs. Op de heenweg wil ze dan ook echt niet, beetje zoals bij die brug. Dus ik moet altijd afstappen.
Bruggen vermijden is trouwens geen optie, ze staat in een enorm nat gebied waar veel zandpaden verbonden zijn met bruggen of er zelfs door onderbroken worden.
Hopelijk kan iemand mij helpen!
Groetjes Hanne en Ariël

Dus iets van ''ohhhhh wat een enge brug! Pfoe, die bijt hoor, pas op!''
Helpt voor mij wel, geef ik uiting aan mijn eigen spanning. Ponybeest kent die toon inmiddels al lang en weet dat als ik zoiets zeg, hij doorgaans niet wordt opgevreten door een vuilnisbak oid. Zou je evt nog kunnen proberen, begin dan al vroeg op je rit bij dingen waarvan je weet dat jij ze miss iets spannender vindt maar je paard er gewoon langs loopt 

(Dat heb ik 1x geprobeerd)
Is een beetje moeilijk te beschrijven maar hoop dat je het een beetje snapt en er misschien wat aan hebt.