Messen slijpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Immelicious

Messen slijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:07

Ik was erg benieuwd hoevaak de fanatieke scheerders hun messen laten slijpen?
Heb zelf net nieuwe messen gekocht waarmee nu 3 paarden mee zijn geschoren, het 3e paard is niet helemaal "af"omdat het tondeuse opeens niet meer door het haar kwam.
Zou dit al kunnen zijn omdat de messen geslepen moeten worden? Ik heb hem wel na elk paard goed schoongemaakt, voldoende olie gebruikt en tussendoor het haar tussen de messen vandaan gehaald dus dat kan haast de reden niet zijn denk ik?

Sky_As

Re: Messen slijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:18

kan zeker wel, als de paarden " vies" waren, dus veel zand en/of huidvet, slijten je messen snel.
Je kunt het natuurlijk altijd bespreken bij degene waar je ze hebt laten slijpen, ik heb ooit gehad dat ik mijn messen terugkreeg en die kwamen nergens doorheen (gelijk al), was er iets misgegaan met slijpen waardoor ze het niet deden.
Maar in principe kunnen messen bot worden na 3 paarden als deze niet heel schoon waren. (overigens laat ik na hele vieze paarden mijn messen direct weer slijpen, ook al is dat na 1 of 2 paarden)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:56

Bij vieze paarden slijten de messen inderdaad echt heel snel. De kleine stof/zand deeltjes werken als schuurpapier waardoor de messen al snel bot worden. Hier kun je maar 1 ding tegen doen, en dat is echt helemaal wassen en laten drogen direct voor het scheren. Ze moeten ook echt helemaal droog zijn, want anders kom je ook niet door de vacht heen.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:15

Dan kan het wel kloppen, de eerste 2 paarden waren schoon maar het laatste paard had ontzettend veel huidvet.
Moet er vrijdag weer een scheren, die heb ik al opdracht gegeven het paard eerst goed te wassen omdat het gewoon makkelijker scheert.
Bedankt voor de antwoorden!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:23

Misschien een rare vraag maar waar laat je je messen slijpen? Ik heb nu nog scherpe messen maar het is toch handig om alvast te weten.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:10

Door zand en huidvet worden de messen snel bot. Soms kun je er wel 6 a 7 paarden mee scheren maar soms is het na 3 paarden al gedaan....