Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cleyto schreef:Je hebt blijkbaar hetzelfde probleem als ik ooit had. Nog niet zolang geleden trouwens. Ik heb een voskleurige merrie met een zeer dominant karakter. Toen wij haar kochten dachten we dat we dat wel zelf konden oplossen 'met liefde en geduld'. Maar dat bleek anders, na anderhalve week viel ze mij aan in de weide, beet me bij het opzadelen, ik ben zelfs naar de spoed kunnen gaan door een trap op m'n hoofd. Ze steigerde ook aan de hand en duwde me dan om, liep gewoon over me heen. Ik vond het héél erg, maar ik heb haar uiteindelijk echt weg MOETEN doen omdat ik er niet meer bij durfde. Het werd alsmaar erger en ze voelde dat ik bang was, dus zij was lekker de baas.
We hebben haar 4 maanden naar een plaats in Essen gebracht, en die mensen zeiden na 4 maanden, doe haar naar de slacht want dit komt nooit goed, het is een rotpaard. Maar nee, dat wilde ik echt niet, ze heeft veel te veel in haar.
We hebben dan iemand anders gezocht dichter bij ons in de buurt, zodat we het wel konden opvolgen. Ze staat hier nu nog steeds, ik denk al 5 maanden. Maar het gaat er echt super op vooruit, ze moet gewoon consequent aangepakt worden, in het begin heeft ze echt wel wat lappen gekregen, maar ze moest leren om respect te hebben voor mensen. Nu gaat het heel goed, ik kan haar terug uit de stal, wei en piste halen, ik longeer haar (dit ging absoluuut niet voordien) en ik ben nu net terug aan het rijden. Na bijna een jaar! Zondag kwam ze van helemaal uit de achterste hoek uit de weide, naar me toe gegaloppeerd omdat ik haar had geroepen. Zonder dreigen of oren plat te leggen! Ze kwam gewoon dag zeggen aan de omheining. Ik denk dat ze nog echt m'n vriendinnetje wordt. Prinses heeft ook niet voor iedereen het respect dat ze voor de instructeur en mij nu heeft, ik heb dit echt moeten leren. En dat is niet altijd lijfstraffen, toch niet constant. Het is wel altijd opletten, want zodra ze wat fout doet moet ik dat afstraffen, anders wordt het terug erger. Maar ik kan je wel één ding verzekeren, probeer niets op te lossen met snoepjes! Dit maakt het alleen maar erger, eten is voor als ze op stal staan, je hoeft dit niet uit de hand te geven zolang ze dominant zijn.
Je hoeft ook echt niet te letten op wat sommige mensen hier op bokt zetten, ik heb mijn probleem hier ook opgezet en kreeg net de zelfde reacties. Heb vooral veel geduld, daar kom je het verste mee.
Mocht het nog erger worden, Vincent Dams in Geel, België is echt een aanrader! Hij weet van aanpakken en is zeer hulpvaardig. Hij heeft ook een advertentie staan op kapaza.be.
Veel succes nog! Je kan me altijd vragen stellen.
Groetjes, Laura
. En zij was nu net eens wat ik zocht in een paard (op vlak van rijden dan). Ik hoop van harte dat ik ze op proef mag nemen, anders zet ik ze gewoon uit mijn hoofd. Toen ik ging kijken naar haar stond ze op stal, misschien moet ik vragen of ik ze de volgende keer op de wei mag zetten. Zo kan ik haar dan ook eens observeren.Moby1 schreef:Is inderdaad een groot risico. Maar ik heb ondertussen zo'n 30-40 paarden bezocht. En zij sprong er gewoon uit. Het was een zaligte om mee te rijden. En begin zo wat hopeloos te worden, vind precies geen enkel paard dat mij bevalt. En zij was nu net eens wat ik zocht in een paard (op vlak van rijden dan). Ik hoop van harte dat ik ze op proef mag nemen, anders zet ik ze gewoon uit mijn hoofd. Toen ik ging kijken naar haar stond ze op stal, misschien moet ik vragen of ik ze de volgende keer op de wei mag zetten. Zo kan ik haar dan ook eens observeren.
Dit is ze onder het zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=HVP_9KBeF4Y

Lola96 schreef:Heb je al contact gezocht met die Vincent Dams in Geel?
Ik geloof er heilig in dat een paard met de juiste begeleiding kan veranderen.
Wat ik je wel graag mee wil geven is dat het wel eens gebeurd bij dit soort paarden dat zo'n handelaar het paard iets kalmerends geeft voordat je komt.
Als hij hem bijv 2 streepjes Tranquigel geeft haalt dat net de scherpe kantjes ervan af.
Daarom zou ik je aan willen raden de volgende keer onaangekondigd op bezoek te gaan.
candalisa schreef:Ik heb vorige jaar mijn merrie op proef genomen en ik ben toen gaan onderzoeken waarom zij als 9 jarige aan haar 10 de eigenaar zat. De verhalen waren dat ze zn vreselijk paard was. Onbetrouwbaar en kon zomaar in het niet ontploffen. Dit maakte mij erg onzeker aangezien dit mijn eerste paard was en ik dacht dat het geen verstandige keuze zou zijn maar er was zn sterke klik dat ik het toch geprobeerd heb en ik heb nu een paard die alles voor me doet en nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Dus het kan wel degelijk dat een paard veranderd en het zal ook een hoop te maken hebben hoe je ermee omgaat. Laatst heeft er een andere ruiter die op hoog niveu reed opgezeten en die zou is even laten zien hoe het moest maar die lag al snel zand te happen ik stapte op en ze deed alles voor me.
. Aangezien ik nog wat andere paarden wou bezichtigen en de verkoper niet wou wachten op mij...