[PG]Koffievosse merrie Birgit, die ooit zo onhandelbaar was

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moby1

[PG]Koffievosse merrie Birgit, die ooit zo onhandelbaar was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:50

Ik ben al enige tijd opzoek naar een paard voor zowel springen als dressuur. Mijn oog is gevallen op Birgit, een koffievosse merrie. Deze merrie staat momenteel te koop bij een handelaar in België. Ik was opslag verliefd. Tot ik het topic van 2009 leesde ([OPG] Ons nieuwe paard is zeer agressief!)... Ik ben 100% zeker dat het over dezelfde merrie gaat. Ik zit nu met enorm veel twijfels en ben ten einde raad. Ik ben zondag weesten kijken naar Birgit en heb er mee gereden. Ok ze legde in haar stal haar oren plat, maar verder deed ze niets. Ook niet tijdens het opzadelen en het rijden. Ook het springen ging fantastisch.

Is er iemand die meer weet over Birgit? Heeft ze plots een gedaanteverwisseling ondergaan? Of zal ik haar ware karakter nog leren kennen? Ik zou graag weten wat er tussen 2009 en 2011 is gebeurd met Birgit. Is ze dan plots veranderd of zo? Ik weet dat haar vorige eigenares in Schilde woonde. Ik hoop dat ik via de handelaar haar telefoonnummer kan bemachtigen zodat ik naar haar ervaringen kan vragen.

Heeft er iemand tips hoe ik haar karakter kan testen? Ik ben sowieso van plan om iemand deskundig mee te nemen, maar zou graag nog wat meer te weten komen over Birgit en op wat ik moet letten. Tijdens het rijden was ze zo zalig, er leek voor mij geen vuiltje aan de lucht, tot nu...

Ik hoop dat ik via deze weg meer informatie kan vinden over Birgit, zodat ik geen misse aankoop doe.

troi

Re: Koffievosse merrie Birgit, die ooit zo onhandelbaar was

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:05

Als het idd hetzelfde paard is kan ik me best voorstellen dat als ze nu op een stal staat waar haar dominantie goed gehanteerd wordt ze een prima paard is. Punt is wel dat, als het hetzelfde paard is, de kans groot is dat ze je strakjes gaat uitproberen. Vraag is dus heb jij genoeg verstand van dominante paarden om de opvoeding die ze nu waarschijnlijk heeft gehad door te zetten en haar zo braaf te houden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:11

in dat topic zie ik verschillende dingen die de boel moeilijker maken voor dat paard, ze kreeg opeens voer met haver, dit kan verschil maken, ook een jong iemand die dat paard gekocht heeft....

je zou kunnen kijken of je dit paard een maand op proef kunt krijgen, om te kijken of je met haar karakter om kunt gaan?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:19

Als ik dat topic van 2009 lees, is die merrie verkocht aan het meisje, toen zij 3 jaar was en net 2 maanden zadelmak. Daarbij kreeg ze ineens haver gevoerd. Een paard zadelmak maken gaat vaak goed, maar als het sterker wordt en kan verwerken wat er gebeurt, gaat het uitproberen.
Mijn gevoel zegt, dat deze merrie, inmiddels 5 en ik neem aan lekker doorgereden die 2 jaar (?) nu gewoon prima is. Ze is gaan uitproberen omdat ze een zwakke leider had (meisje van 12) en omdat ze jong en over energiek was. Ik zou nog een keer (liefst onaangekondigd) langsgaan en wat meer dingen uit proberen, goed op haar reacties letten. Een maand op proef is ook een goed idee, als de verkoper hier mee instemt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:23

cleyto schreef:
Je hebt blijkbaar hetzelfde probleem als ik ooit had. Nog niet zolang geleden trouwens. Ik heb een voskleurige merrie met een zeer dominant karakter. Toen wij haar kochten dachten we dat we dat wel zelf konden oplossen 'met liefde en geduld'. Maar dat bleek anders, na anderhalve week viel ze mij aan in de weide, beet me bij het opzadelen, ik ben zelfs naar de spoed kunnen gaan door een trap op m'n hoofd. Ze steigerde ook aan de hand en duwde me dan om, liep gewoon over me heen. Ik vond het héél erg, maar ik heb haar uiteindelijk echt weg MOETEN doen omdat ik er niet meer bij durfde. Het werd alsmaar erger en ze voelde dat ik bang was, dus zij was lekker de baas.

We hebben haar 4 maanden naar een plaats in Essen gebracht, en die mensen zeiden na 4 maanden, doe haar naar de slacht want dit komt nooit goed, het is een rotpaard. Maar nee, dat wilde ik echt niet, ze heeft veel te veel in haar.
We hebben dan iemand anders gezocht dichter bij ons in de buurt, zodat we het wel konden opvolgen. Ze staat hier nu nog steeds, ik denk al 5 maanden. Maar het gaat er echt super op vooruit, ze moet gewoon consequent aangepakt worden, in het begin heeft ze echt wel wat lappen gekregen, maar ze moest leren om respect te hebben voor mensen. Nu gaat het heel goed, ik kan haar terug uit de stal, wei en piste halen, ik longeer haar (dit ging absoluuut niet voordien) en ik ben nu net terug aan het rijden. Na bijna een jaar! Zondag kwam ze van helemaal uit de achterste hoek uit de weide, naar me toe gegaloppeerd omdat ik haar had geroepen. Zonder dreigen of oren plat te leggen! Ze kwam gewoon dag zeggen aan de omheining. Ik denk dat ze nog echt m'n vriendinnetje wordt. Prinses heeft ook niet voor iedereen het respect dat ze voor de instructeur en mij nu heeft, ik heb dit echt moeten leren. En dat is niet altijd lijfstraffen, toch niet constant. Het is wel altijd opletten, want zodra ze wat fout doet moet ik dat afstraffen, anders wordt het terug erger. Maar ik kan je wel één ding verzekeren, probeer niets op te lossen met snoepjes! Dit maakt het alleen maar erger, eten is voor als ze op stal staan, je hoeft dit niet uit de hand te geven zolang ze dominant zijn.
Je hoeft ook echt niet te letten op wat sommige mensen hier op bokt zetten, ik heb mijn probleem hier ook opgezet en kreeg net de zelfde reacties. Heb vooral veel geduld, daar kom je het verste mee.
Mocht het nog erger worden, Vincent Dams in Geel, België is echt een aanrader! Hij weet van aanpakken en is zeer hulpvaardig. Hij heeft ook een advertentie staan op kapaza.be.

Veel succes nog! Je kan me altijd vragen stellen.

Groetjes, Laura

Ik vond deze post van 2010 van de vorige eigenaar nav haar topic.

beestje is gewoon dominant of verkloot, ik zou er alleen aan beginnen als jezelf goed genoeg kunt rijden,
ervaring hebt met jonge paarden en lef genoeg hebt (dus geen angst).
Anders vrees ik dat het binnen de kortste keren weer fout gaat....

Moby1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 13:38

Alvast bedankt voor jullie reacties! In de advertentie stond dat ze geschikt is voor beginners en uitmuntend leerpaard is... Daarom dat ik erg geïnteresseerd was en ben gaan kijken. Zoals ik jullie reacties lees, vrees ik er wat voor of ik de geschikte eigenaar ga zijn voor haar. Ik kan best wel met moeilijke paarden om, maar je hebt nog gradaties in moeilijke paarden natuurlijk. Maar als ze daadwerkelijk de laatste twee jaar goed op haar plaats is gezet en ze dus een goede opvoeding heeft gehad, kan ik wel blijven consequent zijn. Maar als ze nog een goede opvoeding moet krijgen, dan is ze bij mij niet op de juiste plek. Ik kan enkel een opvoeding doorzetten en consequent zijn, maar niet van nulsaf aan een paard opnieuw opvoeden. Ik weet niet of het duidelijk is wat ik wil zeggen? :)

Ik ga zeker nog eens één dezer dagen langs. Indien ik het paard een maand op proef mag hebben, wil ik dit zeker doen. Indien dit niet mag, denk ik dat ik ze ga laten schieten, omdat het risico mij zo groot lijkt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:39

Ga in ieder geval niet af op 1 keer rijden. Probeer het paard inderdaad een maand (of 2 weken desnoods) op proef te krijgen. Gewoon op de huidige stal als de handelaar dat wilt, of nog fijner: op je eigen stalling. Kijk of het dan ook nog klikt.

Paarden veranderen, en 2 jaar goede begeleiding kan een paard dat iedereen aanvalt echt wel veranderen in een leuk paard. Natuurlijk moet je op je hoede blijven, en bij het eerste signaal meteen hulp inschakelen. Het blijft in ieder geval een paard met "een verhaal" en daar moet je altijd rekening mee houden.

Dat de eigenaar uit het vorige topic uiteindelijk het paard toch verkocht heeft.. moet ook iets zeggen... ze was immers zo zeker dat het paard nooit verkocht zou worden en het allemaal wel goed zou komen... Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen met zo'n verhaal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:45

Lijkt mij een verstandige keuze ts :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:47

een hele verstandige en goed doordachte keuze ts, ik hoop dat je een proefperiode voor elkaar krijgt

Moby1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 13:49

Is inderdaad een groot risico. Maar ik heb ondertussen zo'n 30-40 paarden bezocht. En zij sprong er gewoon uit. Het was een zaligte om mee te rijden. En begin zo wat hopeloos te worden, vind precies geen enkel paard dat mij bevalt :(. En zij was nu net eens wat ik zocht in een paard (op vlak van rijden dan). Ik hoop van harte dat ik ze op proef mag nemen, anders zet ik ze gewoon uit mijn hoofd. Toen ik ging kijken naar haar stond ze op stal, misschien moet ik vragen of ik ze de volgende keer op de wei mag zetten. Zo kan ik haar dan ook eens observeren.

Dit is ze onder het zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=HVP_9KBeF4Y

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:16

Wat heeft ze op de plek van de spoor? Is dat wat ik denk dat het is of steekt er iets uit? En vraag het gewoon eens aan de mensen daar of ze er bekend mee zijn. Wellicht weten hun van haar oude gedrag af.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:22

Klinkt als een verstandige keus!

Waar bokt allemaal maar niet goed voor kan zijn! :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:27

volgens mij rijd ze met jodpurs, en steekt er een stuk broek/schoen uit...

Moby1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:02

Ja het is een stuk broek/schoen van die mevrouw...

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:56

Heb je al contact gezocht met die Vincent Dams in Geel?
Ik geloof er heilig in dat een paard met de juiste begeleiding kan veranderen.
Wat ik je wel graag mee wil geven is dat het wel eens gebeurd bij dit soort paarden dat zo'n handelaar het paard iets kalmerends geeft voordat je komt.
Als hij hem bijv 2 streepjes Tranquigel geeft haalt dat net de scherpe kantjes ervan af.
Daarom zou ik je aan willen raden de volgende keer onaangekondigd op bezoek te gaan.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:53

Moby1 schreef:
Is inderdaad een groot risico. Maar ik heb ondertussen zo'n 30-40 paarden bezocht. En zij sprong er gewoon uit. Het was een zaligte om mee te rijden. En begin zo wat hopeloos te worden, vind precies geen enkel paard dat mij bevalt :(. En zij was nu net eens wat ik zocht in een paard (op vlak van rijden dan). Ik hoop van harte dat ik ze op proef mag nemen, anders zet ik ze gewoon uit mijn hoofd. Toen ik ging kijken naar haar stond ze op stal, misschien moet ik vragen of ik ze de volgende keer op de wei mag zetten. Zo kan ik haar dan ook eens observeren.

Dit is ze onder het zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=HVP_9KBeF4Y

Ga ook op je gevoel af! Je voelt aan of een dier wel/niet 'goed' is.
Wat ik zo heb gelezen, ben je vol lof over haar :)
Neemt niet weg dat ze wellicht ander gedrag heeft vertoond, maar hoe lang geleden is dat en kreeg ze wel de juiste begeleiding...
Als zij hier de juist begeleiding, respect en grenzen heeft gekregen, dan geloof ik er echt in dat zij het paard is waar jij op valt (ik geloof niet zo in spontane agressieve paarden, dan moet er toch iets gebeurd zijn). En er van uitgaande dat de verkoper natuurlijk eerlijk is.
Ben benieuwd of je haar op proef mag nemen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:40

OPG-=->OV

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:28

Lola96 schreef:
Heb je al contact gezocht met die Vincent Dams in Geel?
Ik geloof er heilig in dat een paard met de juiste begeleiding kan veranderen.
Wat ik je wel graag mee wil geven is dat het wel eens gebeurd bij dit soort paarden dat zo'n handelaar het paard iets kalmerends geeft voordat je komt.
Als hij hem bijv 2 streepjes Tranquigel geeft haalt dat net de scherpe kantjes ervan af.
Daarom zou ik je aan willen raden de volgende keer onaangekondigd op bezoek te gaan.

dat is inderdaad ook goed om te doen, onaangekondigd of veel en veel te vroeg komen voor een afspraak....

Vesceron

Re: [PG]Koffievosse merrie Birgit, die ooit zo onhandelbaar was

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:39

Inderdaad een goed idee, ga gewoon onaangekondigd langs op een zaterdagmiddag bijvoorbeeld. Als ze haar de vorige keer gedrogeerd hebben om rustig te houden, merk je dit snel genoeg, ookal ga je niet rijden! Als ze ineens heftig reageert in stal of tijdens lopen, wordt dat snel duidelijk :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:45

Ik heb vorige jaar mijn merrie op proef genomen en ik ben toen gaan onderzoeken waarom zij als 9 jarige aan haar 10 de eigenaar zat. De verhalen waren dat ze zn vreselijk paard was. Onbetrouwbaar en kon zomaar in het niet ontploffen. Dit maakte mij erg onzeker aangezien dit mijn eerste paard was en ik dacht dat het geen verstandige keuze zou zijn maar er was zn sterke klik dat ik het toch geprobeerd heb en ik heb nu een paard die alles voor me doet en nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Dus het kan wel degelijk dat een paard veranderd en het zal ook een hoop te maken hebben hoe je ermee omgaat. Laatst heeft er een andere ruiter die op hoog niveu reed opgezeten en die zou is even laten zien hoe het moest maar die lag al snel zand te happen ik stapte op en ze deed alles voor me.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:58

candalisa schreef:
Ik heb vorige jaar mijn merrie op proef genomen en ik ben toen gaan onderzoeken waarom zij als 9 jarige aan haar 10 de eigenaar zat. De verhalen waren dat ze zn vreselijk paard was. Onbetrouwbaar en kon zomaar in het niet ontploffen. Dit maakte mij erg onzeker aangezien dit mijn eerste paard was en ik dacht dat het geen verstandige keuze zou zijn maar er was zn sterke klik dat ik het toch geprobeerd heb en ik heb nu een paard die alles voor me doet en nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Dus het kan wel degelijk dat een paard veranderd en het zal ook een hoop te maken hebben hoe je ermee omgaat. Laatst heeft er een andere ruiter die op hoog niveu reed opgezeten en die zou is even laten zien hoe het moest maar die lag al snel zand te happen ik stapte op en ze deed alles voor me.

Hahaha! Prachtig! _O-

Moby1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:35

Paard is net verkocht aan iemand anders :(. Aangezien ik nog wat andere paarden wou bezichtigen en de verkoper niet wou wachten op mij...

Ik wil toch iedereen bedanken voor de reacties! Ik zal de tips zeker meenemen!

Ik ga nu uitvissen hoe ik het topic kan laten sluiten, want heb dit nog nooit eerder gedaan...