Bit (hoofdstel) opnieuw aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

Bit (hoofdstel) opnieuw aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:44

'k ga het kort houden:

Heeft er iemand tips?

Ik mag rijden met een 11-jarige merrie, die jammer genoeg 3-4jaar heeft stilgestaan, alles gaat opnieuw goed.
Behalve voor het hoofdstel+ bit :( Ik krijg het gewoon niet in! Terwijl ze het vroeger totaal niet erg vond...
Wat zouden jullie doen?

grts Laura

magda_90

Re: Bit (hoofdstel) opnieuw aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:48

Heb je toevallig ook een bitloos hoofdstel of iets dat je zo kunt maken? Dat je daar eerst een begin mee maakt en later terugschakelt naar het bit?

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:54

magda_90 schreef:
Heb je toevallig ook een bitloos hoofdstel of iets dat je zo kunt maken? Dat je daar eerst een begin mee maakt en later terugschakelt naar het bit?

Nee, niet echt.
Ik heb wel geprobeerd door het het bit uit het gewoon hoofdstel te halen en dan zo, dus zonder bit, aan te doen.
Maar dat ging ook niet goed ...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:55

Dus als ik het goed begrijp doet ze moeilijk met het feit dat iets over haar hoofd wordt aangetrokken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:56

idd, doet ze moeilijk op het bit innemen, op iets over de oren trekken of nog anders?
hoe reageert ze op het halster?
heb je al eens het bit volledig losgemaakt, en hoofdstel alleen omgedaan? Daarna bit vastmaken aan een kant,door mond halen, andere kant vast maken?
indien dat wel lukt kun je bv rijden met een halsterhoofdstel. kun je gewoon het halster om doen, en bit erdoorheen halen

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:01

magda_90 schreef:
Dus als ik het goed begrijp doet ze moeilijk met het feit dat iets over haar hoofd wordt aangetrokken?

Ja inderdaad!
Maar ... Als ik gewoon met m'n hand aan haar oren komt, is ze bij de eerste aai wat schrikachtig, maar daarna, laat ze mij gewoon doen...
Dus ik weet niet goed, moet ik hierin verder gaan of?

Duhelo schreef:
idd, doet ze moeilijk op het bit innemen, op iets over de oren trekken of nog anders?
hoe reageert ze op het halster?
heb je al eens het bit volledig losgemaakt, en hoofdstel alleen omgedaan? Daarna bit vastmaken aan een kant,door mond halen, andere kant vast maken?
indien dat wel lukt kun je bv rijden met een halsterhoofdstel. kun je gewoon het halster om doen, en bit erdoorheen halen

Bij bit innemen en bij het hoofdstel aandoen, aan de oren komen geen probleem (zie hierboven) en het halster gaat gaat niet over haar oor, maar achter haar oor en dan langs de zijkant dicht. Wat is een halsterhoofdstel ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:06

Hoe is ze als je met je handen over haar hele hoofd gaat? En ook afwisselend drukt rondom haar hele hoofd?

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:09

magda_90 schreef:
Hoe is ze als je met je handen over haar hele hoofd gaat? En ook afwisselend drukt rondom haar hele hoofd?

Over haar hele hoofd, redelijk goed, maar een beetje schrikachtig
Hoe bedoel je afwisselend druk rondom haar hele hoofd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:15

Dat je bijvoorbeeld eerst haar hoofd streelt en daarna met je handen meer druk uitoefent, zoals een hoofdstel dat ook zou doen bij de neus, achter de oren, onder de neus etc.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:18

magda_90 schreef:
Dat je bijvoorbeeld eerst haar hoofd streelt en daarna met je handen meer druk uitoefent, zoals een hoofdstel dat ook zou doen bij de neus, achter de oren, onder de neus etc.

Ahja, ik snap het. Dankje alvast voor de tips ( eerst boterhammetje opeten en dan proberen :D )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:26

Als dat goed gaat dan zou je hetzelfde kunnen doen met een halster, dus dat je een halster omdoet en dan aan verschillende riempjes trekt zodat er druk ontstaat (niet overdrijven uiteraard want een hoofdstel geeft alleen maar lichte druk). En zo kun je het langzaam aan opvoeren tot het hoofdstel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:52

http://www.google.be/imgres?q=halsterho ... 29,r:0,s:0
dit is een halsterhoofdstel
eerst doe je gewoon het halstergedeelte om, bit hangt vastgeklikt aan de zijkanten, dus klik je de rechterkant vast, haalt het bit door de mond, doe je de linkerkant vast.

Mijn paard was in het begin ook erg moeilijk met het bit, trok zich weg, trok alles kapot.
ben ik ook mee begonnen met halsterhoofdstel, daarna gewoon hoofdstel met bit losgemaakt, daarna met bit maar aan een kant losgemaakt, en nu kan ik het gewoon indoen.
echter de traditionele manier (bakstukken in rechterhand, bit in linkerhand indrukken, etc) lukt niet bij haar.
ik neem in ieder hand een bakstuk, en ze hapt het bit zelf in,daarna voorzichtig over de oren. als ik teveel druk zet trekt ze zich los.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:53

'k Heb het linker bakstuk losgemaakt, en dan hoofdstel aan, dan bakstuk weer vast.
En dat ging redelijk :) We zullen daar nog wat op oefenen . En dan zien we wel denk ik ....

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:28

RT-P -> OPG

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:40

Mogelijk nog wat tips:
Opletten dat je niet met je handen voor de ogen komt, dus met bit indoen het hoofdstel ruim onder de ogen bij elkaar pakken zeg maar, en als ze het bit dan in heeft beide handen aan de zijkant van het hoofd houden naar de oren toe.
Sommige paarden kunnen er ook slecht tegen als je druk op de neus zet om te voorkomen dat ze het hoofd omhoog kunnen gooien, wellicht hier ook eens op letten?

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:02

TJolieke schreef:
Mogelijk nog wat tips:
Opletten dat je niet met je handen voor de ogen komt, dus met bit indoen het hoofdstel ruim onder de ogen bij elkaar pakken zeg maar, en als ze het bit dan in heeft beide handen aan de zijkant van het hoofd houden naar de oren toe.
Sommige paarden kunnen er ook slecht tegen als je druk op de neus zet om te voorkomen dat ze het hoofd omhoog kunnen gooien, wellicht hier ook eens op letten?

Het druk op de neus zetten, maakt niet veel uit. Heb ik al geprobeerd, want ik heb de reflex niet van m'n hand op de neus te leggen, tenzij dat ze echt omhoog gaan, dus heb ze beide al geprobeerd, daar licht het niet aan.
Opdat van de ogen heb ik nog niet bewust gelet, dankje voor de tip ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:57

Tjolieke, de manier waarop jij een hoofdstel omdoet, zag ik ook bij mijn nichtje, ik denk dat dat de engelse manier is? Mijn paard stond daar raar van te kijken. :D
Ik heb bij western geleerd om het hoofdstel met je rechterhand bovenaan vast te houden, bij het gedeelte wat achter de oren komt, het hoofdstel gewoon voor het hoofd te houden en met mijn linkerhand het bit naar de mond brengen. Kun je ook eens proberen. Voor mijn gevoel zit hier wat minder dwang achter.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:45

nynke: En je rechterhand heb je dan onder het hoofd van het paard door naar de rechterkant? Of hou je die links van het hoofd? Ik ben gewend om mijn rechterhand onder het hoofd door naar rechts te brengen, volgens mij kan ik dan niet het hoofdstel bovenaan vasthouden. Ik ga jou methode straks even uitproberen. Mijn paard blijft ook nog altijd wat lastig doen met het hoofdstel aandoen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:01

misschien heeft ze last van haar tanden? zo niet dan kan een snoepje of wat lekkers in je hand je helpen met het bit in doen, zo zit er ook gelijk beloning aan de handeling van het bit in doen. je hebt wel kans dat ze het uiteindelijk niet zal doen zonder lekkers maar bouw dan rustig af met je beloning, dus eerst snoepje met bit, doet ze dit goed dan eerst bit gelijk snoepje erna, gaat het goed dan eerst bit in en aai over haar neus dan snoepje en ga zo maar door, als ze niks aan haar tanden heeft lijkt me dit het proberen waard.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:34

TJolieke schreef:
nynke: En je rechterhand heb je dan onder het hoofd van het paard door naar de rechterkant? Of hou je die links van het hoofd? Ik ben gewend om mijn rechterhand onder het hoofd door naar rechts te brengen, volgens mij kan ik dan niet het hoofdstel bovenaan vasthouden. Ik ga jou methode straks even uitproberen. Mijn paard blijft ook nog altijd wat lastig doen met het hoofdstel aandoen.

Nee hoor, hand er niet onderlangs, maar je arm gewoon boven het hoofd, beetje lastig uit te leggen, maar ongeveer je elleboog tussen zijn oren en terwijl je het bit in doet je hand naar achteren brengen. Als het bit in zijn mond zit met je linkerhand oren naar voren leggen en het kopstuk er over trekken.
Nu heb ik wat dat betreft een heel braaf paard, die haar hoofd wel stil houdt, maar het is altijd te proberen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:37

Afbeelding

Zo bedoel je denk ik?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:01

Yep!

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:08

Bit insmeren met iets lekkers en veel geduld hebben :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:33

westernmanier werkt enkel paarden die het hoofd laag houden, als je boven de kruin hangt, en paard zwiept met het hoofd omhoog, dan zwiep je lekker mee :D
ik prefereer dan met de rechterhand het rechterbakstuk vasthouden, linkerhand het linkerbakstuk, en het onderlangs voor te houden, wat aandrukken van het bit tegen de tanden, en de meesten pakken het zo wel in ;)