Frustratie omtrent jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Frustratie omtrent jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:55

Gefrustreerd, dat ben ik er van geraakt.

Ik jureerde een pony rubriek. B-rubriek om precies te zijn. Er komt een combinatie de ring in met een niet toegestaan bit. Ik kijk voor de zekerheid even in het reglement en stap uit de auto. Ik wijs kind en begeleider er op dat dat bit (met hefboomwerking) niet is toegestaan. Maar ze mogen na de pauze terugkomen met een wel toegestaan bit. Heel coulant van mij want als je de ring betreden hebt, mag je niet meer terug komen officieel. Maar we hebben het over kinderen, misschien wel het eerste wedstrijdje ooit, dus ik geef ze de kans om het te herstellen...
Vervolgens gaan een heleboel mensen zich er mee bemoeien. Er zou iemand een brief hebben van de KNHS dat ze er mee mogen starten. Nu ben ik er zeker van dat de KNHS geen dispensatie verleend omtrent bitten en ze kunnen niets laten zien. Ik blijf dus bij de gemaakte afspraak: na de pauze terugkomen met een toegestaan bit. Eerst wordt het nog gegooid op dat het een Happy Mouth is en dat je daarmee mag rijden, maar ook happy mouth heeft een hele reeks bitten in de handel waar je gewoon niet mee mag starten in de dressuur.

Vervolgens zijn ze naar de federatievertegenwoordiger gestapt (die een andere ring zat te jureren) en die hebben ze overbluft waarna de volgende afspraak wordt gemaakt: kinderen mogen starten met het niet toegestane bit en de mail van de KNHS wordt die zelfde dag nog doorgestuurd.

Eerste kind rijdt niet best en eindigt ergens onderaan. Maar het tweede kind valt in de prijzen, dus wat nu....
Federatievertegenwoordiger is inmiddels zonder mij te horen vertrokken....
Ondertussen word ik door talloze mensen aangesproken, maar goed had ik maar een vak moeten leren schijnbaar.... ;)
Ik blijf netjes en de mensen die me aanspreken gaan ver, maar m.i. niet over de schreef alhoewel het wel op het randje balanceert. Nu ben ik verpleegkundige en ik heb wel met hevigere zaken te maken. Overigens vonden andere mensen het wel te ver gaan. Maar ik voelde het niet zo.

Uiteraard kan er niets overlegd worden van de KNHS en heb ik zelf een mail dat bit inderdaad niet is toegestaan. Kind wordt uit de prijsuitreiking gehaald (hoe triest is dat voor zo'n kind, als ze bit hadden gewisseld was er niets aan de hand geweest....)

Mijn pensionhouder en instructeur krijgen (anonieme) telefoontjes over dit gebeuren, de KNHS maakt dit allemaal niet uit. Dus mocht je vervelend willen doen na een wedstrijd: buiten het wedstrijdterrein is alles toegestaan, mits het gewone strafrecht niet van toepassing is. Er zullen geen sancties volgen vanuit de KNHS.

Maar goed, vanuit het kringbestuur kwam er wel steun en goede raad en daarmee was het voor mij klaar.

Tot ik het volgende hoorde...
Er wordt nog steeds gestart met dit bit, want een aantal juryleden van de kring weten wel dat het niet mag maar zien er niet zoveel kwaad in.
Bedankt collega's; ik houd me aan de regels en voel me nu door jullie te kakken gezet....
Ik probeer het paardenwelzijn voorop te stellen en jullie maken je eigen regels....
Er zijn ook echt wel correcte juryleden, maar dit maakt het toch allemaal minder leuk moet ik zeggen.....
Laatst bijgewerkt door raket op 31-10-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Re: Frustratie omtrent jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:01

Ben geen jury, maar snap helemaal je frustratie.

Waar blijf je als je niet wordt gesteund door je collega juryleden en de federatie vertegenwoordiger?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:14

Ik snap je frustratie maar geef je ook gelijk. Wij als juryleden moeten dit niet toestaan. Verkeerd bit is niet starten of bewijs van de knhs overleggen dat het wel mag. Vind de federatievertegenwoordiger ook wel fout. Heb je dit gemeld bij de KNHS?
Ik weet dat er op bepaalde wedstrijden bij een aantal juryleden meer wordt toegestaan dan reglementair mag. Dit ervaar ik vooral in het springen en wil daarom liever niet met bepaalde jury's jureren.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:21

Hier zakt mijn broek van af! Als dit de tendens gaat zijn voor de toekomst dan haak ik toch ook mooi af als jury. Sta je daar je best te doen en krijg je dit!? Ik ga je zo een PB sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:25

Ik jureer ook en snap je helemaal.. Wat een drama zeg! Ik had na al dat protest ook meteen gezegd dat ze het ook na de pauze konden vergeten, ben dan heel makkelijk. Je kan het zo krijgen en anders niet. Verder zou ik gewoon voor mezelf voor ogen houden dat je goed hebt gehandeld en wat andere jury's dan doen moeten zij weten. Jij weet jij dat correct hebt gehandeld en daar gaat het om toch? Die mensen die het er niet mee eens zijn komen zichzelf nog wel tegen.. Als ze nu al naar zulke hulpmiddelen moeten grijpen..

Maar ik vind dat je goed hebt gehandeld!

Ik zou er alsnog wel een klacht van maken bij de KNHS. Ik heb ook een klacht gemaakt over een akkefietje met een man die zelf jurylid is, maar op dat moment als vader mee was.. KNHS heeft het geregistreerd en daar ging het me om.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:29

Wat frustrerend is dit zeg
ls Jury zich niet aan de regels houden en oogjes dicht gaan knijpen is het eind echt helemaal zoek -O-

Bedenk altijd bij dit soort zaken;wie zit hier nu fout? jij niet dus! want jij hou je netjes aan de regels zoals het hoort

Juryleden zijn gewoon geen goed juryleden als ze bitten gaan accepteren die niet zijn toegestaan
Dan worden de andere ruiters en amazones die in dezelde klasse rijden benadeeld

Je zou deze klacht natuurlijk kunnen melden bij de KNHS!
Laatst bijgewerkt door unamie op 31-10-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:30

Zo dan, ik zou hier ook zeer gefrustreerd van raken.
Regels zijn regels en daar hoort iedereen zich aan te houden,anders sta je dus idd mooi voor l.u.l.
Ik zou hier door denk ik afhaken als jurylid.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:36

Ik ben onofficieel ook gestopt. officieel nog niet, maar ben ook niet echt te bereiken voor jury-afspraken....
Heb mijn nieuwe nummer nog niet doorgegeven.
Kan ik kijken hoe dit verder gaat zijn.

Het ergste is nog dat 1 jurylid wat ik op een voetstuk had staan het dus gewoon toestaat. Daar ben ik met name in teleurgesteld....

Relaxed, als de federatievertegenwoordiger zegt dat ze mogen starten dan mag het. Overigens wist zij niet dat ze als federatievertegenwoordiger was ingedeeld (het was een selectie trouwens).
Ze is geloof ik een jaartje of 10 jonger dan ik en werd ook overvallen.

De KNHS doet hier nul komma niks mee......

Het enige waar er nog een beetje ruggesteun is, is bij het kringbestuur.

Ook ik heb weleens iets toegestaan wat niet mag. Ik heb een kindje in de AB-B met suede chaps laten rijden. Daar ga ik zo'n kind niet voor uitsluiten, dan ben je star.Dan roep je de ouder na de proef bij je en zeg je dat het niet mag en geef je een lager punt bij verzorging met notitie op de coupon. Maar alles waar welzijn van het paard bij komt, zoals bitten, sporen en slaan daar is geen discussie over mogelijk.

Ik zou wel voor een meldsysteem zijn bij de KNHS, dus dat als je een combinatie waarschuwt dat iets niet mag, dat dat geregistreerd wordt en dat combinaties die steeds hetzelfde proberen te doen en daar op aangesproken worden dat die gewaarschuwd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:40

Raket, bij mij had zo iemand niet meer gestart :n Dan gaat ze maar bij de federatievertegenwoordiger in de ring.. Als het op die manier moet? Dan kunnen ze mij met 100 man nog niet dwingen haar te laten starten. Regels zijn regels, ook voor de federatievertegenwoordiger.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:48

Gert N is tegenwoordig van de reglementen, ik zal hem weer eens mailen, is toch al weer even geleden :+
Het moge toch duidelijk zijn dat bij dit soort dingen er geen grijs gebied bestaat. En als ze een bewijs van de KNHS zouden hebben, dan hadden ze ook geweten dat ze dat bij zich hadden moeten hebben op een wedstrijd.
Onze federatievertegenwoordiger tijdens de SGW heeft keurig iedereen die over de scheef ging een officiele waarschuwing of erger gegeven. Dit komt dus ook allemaal bij de KNHS terecht. Als iemand bij de derde keer (vind ik al 2 keer teveel maar goed..) nog een keer over de scheef gaat krijgen ze een boete. In jouw geval Raket is er dus willens en wetens onjuist gehandeld door collega's wat niet ten goede komt van de sport en het mondje van de pony. Zou jij mij de betrokken namen willen PB-en? Ik wil wel eens weten wie er allemaal zo gehandeld hebben!

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:50

jeejtje zeg erg vervelende kwestie,
ik vind dat je prefect gehandeld hebt,
zo ook het rijden met een enkel gebroken D-trens met koperen rolletjes????
is dit wel toegestaan?
de een zegt van wel en de ander zegt van niet.
maar nogmaal ik vind dat je correct gehandeld hebt!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:51

Tja, we hebben het wel over kinderen en op dat moment was er niet zoveel voorgevallen. We hadden alleen de afspraak gemaakt dat ze terugkwamen na de pauze met een ander bit (was de laatste combinatie voor mijn pauze).
Er werd mij door het wedstrijdsecretariaat medegedeeld dat ze mochten starten van de federatievertegenwoordiger. Ik wilde geen heisa maken op een ponywedstrijdje en heb bewust die keuze gemaakt. Als ik toen had geweten wat ik nu had geweten dan was het niet gebeurd en had ik als eerste bij de federatievertegenwoordiger gestaan.

Ik vind het wel fijn om te horen dat zoveel mensen hetzelfde gedaan zouden hebben. Er gloort nog hoop aan de horizon. ;)

Mamabird ik pb je zo terug hoor. Ben aan het multitasken.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:52

alle toegestane bitten staan in de reglementen en zijn dus makkelijk te vinden via de site van de KNHS, alle reglementen staan online (met eventuele updates e.d.)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:53

ik ook @raket! Heeft geen haast

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:55

Pff ik ben geen jurylid ,maar ik snap je frustratie heel goed!

Als je goede punten krijgt dan is het Oh oh wat een superjury!
En slechte punten? Dan kent de Jury zijn vak niet.. :n

Zo zijn mensen ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:57

Zoiets als chaps bij zo'n jong kind dan laat ik ze ook starten en spreek ik de ouders erop aan. Als er een ouder iemand naast de ring constant kind aanwijzigingen geef dan spreek ik beiden erop aan. Ga een jong kind niet snel uitsluiten door een actie van een volwassen iemand. Maar gaat het om sporen, bitten, zwepen of ruw gedrag naar de pony toe dan ben je aan de beurt bij mij ongeacht leeftijd. Sporen, bitten en zwepen kun je aanpassen of je bent exit.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:06

Ik ben gewoon wedstrijd ruiter maar ben het helemaal met je eens. Regels zijn er niks voor niks.
Vind het echt heel erg dat er jury's zijn die het gewoon door de vingers zien. Op die manier benadelen ze inderdaad de andere combinaties in de ring.
Je hebt goed gehandeld, zoals het hoor! en vind het erg kinderachtig dat ouders en anderen er zo'n heisa van maken. Van mij mag de knhs zulke taferelen best beboeten! grr

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:07

De western is er ook keihard in.
Verkeerde optoming, nul score.
Voorbeeld, een gedraaide kinketting onder het bit, is fout, dus nul score.
Ook iets anders uit de western,
Een jury aanspreken tijdens de wedstrijden, mag niet en gebeurd niet.
Het enige wat een jury wel kan doen is iemand de ring uitsturen bij te grof geweld, enz.
Je mag wel je proof doen met een verkeerd bit, of wat anders.
Maar je krijgt een nul score.
Je kan bij de showmanager je beklag doen.
En daar zitten dus ook nog kosten aan vast die je vooruit moet betalen.

Maar ik vind het vreemd dat het KNHS zijn jury leden niet steunt.
Ik was in dit geval gewoon opgestapt en de boel de boel gelaten.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 31-10-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:08

caro29 schreef:
Zoiets als chaps bij zo'n jong kind dan laat ik ze ook starten en spreek ik de ouders erop aan. Als er een ouder iemand naast de ring constant kind aanwijzigingen geef dan spreek ik beiden erop aan. Ga een jong kind niet snel uitsluiten door een actie van een volwassen iemand. Maar gaat het om sporen, bitten, zwepen of ruw gedrag naar de pony toe dan ben je aan de beurt bij mij ongeacht leeftijd. Sporen, bitten en zwepen kun je aanpassen of je bent exit.

Ik kijk er precies zo tegenaan :j

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:23

Ik vind het ook echt belachelijk hoor. Snap je helemaal en het trieste vind ik nog dat ze er nu ook andere mensen mee lastig gaan vallen.
Wat niet mag mag niet.
Ik ben zowiezo niet voor al die poespas wat betreft bitten ed. Ik weet ook wie je bedoeld en ik weet ook dat er al vaker wat van gezegt is (meerdere malen zelfs) maar dat ze er gewoon mee door gaan. Vooral bij de pony wedstrijden moet zo'n wedstrijd toch eerlijk verlopen?!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:38

Raket, waar ik wel benieuwd naar ben: is het heel duidelijk dat het een niet toegestaan bit is en weten die andere juryleden dat ook?
Of kan het een gevalletje zijn dat andere juryleden er overheen kijken? Ik moet heel eerlijk bekennen dat als het niet echt zwaar afwijkend zou zijn, mijn oog er niet direct op zou vallen. En dan is de proef misschien al begonnen en wat doe je dan?

Verder vind ik wel dat de KNHS je hoe dan ook moet steunen. Als je daar niet van op aan kunt, dan zou ik er direct mee stoppen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:40

raket, ik heb een soort gelijke situatie meegemaakt. Had een moeder van een pony amazone al op een concours (toen ik nog geen jury was) vriendelijk gewaarschuwd dat het yankee bit waar ze mee reed niet toegestaan was. Meteen een hoop poeha over dat ze er al 2 jaar Brabantse kampioenschappen mee gereden had, etc. Kan wel zijn, maar het mag niet. Kwam ik dezelfde combinatie een aantal maanden later weer tegen. Nu was ik jurylid, zij was de eerste van het M1 en moest na mijn laatste rubriek rijden bij een andere jury. Ik tipte de jury die van mij het stokje overnam en liet haar een uitdraai zien van het KNHS waarin bevestigd werd dat dit specifieke bit niet mag. De moeder van de jonge amazone bleef volhouden dat het mocht (terwijl ik het dus zwart op wit bij me had) en herkende me dus van de laatste keer dat ik haar aansprak. Het jurylid riep de combinatie bij haar en bekeek het bit, maar wuifde het weg en liet starten. Ik werd dus compleet in mijn hemd gezet in het bijzijn van de amazone en aanhang, de amazone heeft gewoon haar M1 proeven mogen rijden. Later heb ik tegen dit jurylid gezegd dat ik het niet vond kloppen, moeder van de betreffende combinatie bleek ook nog bij de bond te zitten. Ik was behoorlijk boos, als er collega's zijn die zo inconsequent zijn, dan vind ik het niet vreemd dat menig ruiter/amazone of ouder/trainer een grote mond heeft op het moment dat ik de regels naleef en ik word vervolgens aangekeken en in het ongelijk gesteld. :n

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:46

Het ging om een Yankeebit. Er zitten dus ringen in de bitringen, dus het is makkelijk te zien.
Ik heb ook een mail van de knhs dat het niet is toegestaan. Geen enkel bit met hefboomwerking is toegestaan, ook niet als de ringen niet gebruikt worden. Als je de ringen niet gebruikt wordt het bit niet vriendelijker. Dan wordt het bit gekanteld door de bakstukken en wordt de anatomische boog in de tong van de pony gedrukt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:49

Wat een zooitje is het bij het KNHS.
Ben blij dat ik daar niets mee te maken heb.

Maar heren en dames jury leden.
Trek één lijn, fout bit of wat anders, uitbellen.
En ga niet in discussie met de zgn gedupeerde ouder.
Verwijs alleen naar de huidige reclame campange, Els hoe was je week ??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:50

Ik vind het echt heel vreemd dat als Amytj zegt dat er al meerdere keren wat van is gezegd en Kathleen mogelijk dezelfde mensen heeft gezien gezien de regio, dat er vanuit de KNHS geen actie wordt ondernomen. Ze kunnen toch makkelijk een soort waarschuwing versturen naar betreffende combinaties?