Een pony kopen doen jullie dat alleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Een pony kopen doen jullie dat alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:02

Hallo,

Ik wil mijn tweede pony gaan aanschaffen, ik ben al wezen kijken en wil hem graag kopen. Hij ziet er zo op het eerste gezicht prima uit, nou ben ik bang voor verborgen gebreken die ik niet zie maar iemand met meer verstand van gezondheid en beenstand etc wel zal zien.

Hoe kopen jullie een pony? Mijn eerste pony was 6 toen ik hem kocht er ging er iemand van me stage mee, die fokt zelf paarden en die weet er genoeg vanaf en dat voelde voor mij dus goed.

Nu ga ik een welsh a veulen kopen van 5 maand en weet niet goed hoe en wat, want zie je die dingen al wel omdat de pony nog zo jong is? Waar moet ik op letten?

Wie nemen jullie mee, ik durf het niet alleen te doen, heb al iemand gevraagd maar ben al wel aan het denken wat moet ik doen als die persoon niet kan?

Mi_Amore

Re: Een pony kopen doen jullie dat alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:04

Bel een onafhankelijke dierenarts op om mee te gaan kijken en te keuren :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:05

Idd DA meenemen. Kost je een paar centen maar dan heb je fiks meer zekerheden en daarnaast heb je voldaan aan je onderzoeksplicht mogen er na een tijdje verborgen gebreken aan het licht komen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:19

Weten jullie ook wat zoiets kost? Ik dacht iets van 100 euro?

Troi wat bedoel je met mogen er na een tijdje verborgen gebreken aan het licht komen wat dan?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:28

Klinische keuring ligt rond de 100 euro idd..
Kopen met een koopcontract.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:35

koopcontract, ik heb daar echt geen verstand van dus weet ook niks van een koopcontract!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:03

als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op koopcontract kom je veel topics tegen met tips over paard kopen, ook in de Wiki kun je eea terugvinden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:48

Ga in ieder geval voor een klinische keuring, kost wat, maar zorgt wel dat een DA het paardje heeft beoordeeld op gangen, hartritme (en eventueel een ruis), longen, ogen, tanden enz.. Een koopcontact is altijd verstandig, als je google zoekt op koopcontract paard, dan kun je een aantal voorbeelden vinden.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:44

hm ik ben nog een van de weinigen die dit zal zeggen op bokt denk ik: Maar gewoon iemand met echt paardenverstand mee nemen. Dierenarts is m.i ook geen garantie, kost een boel centen en is er later iets aan de hand heb je hoe dan ook toch de poppen aan het dansen. Een keuring zegt tegenwoordig ook niet veel meer.

Succes in ieder geval *\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:15

Ik ben dom geweest, ik had alleen mijn vader en zusje mee.
Weten niet veel van paarden en zagen alleen hoe blij ik ermee was.
Ze is ook nooit gekeurd door DA oid maar haar van marktplaats op
de gok gekocht. Alles was gelukkig in orde maar had makkelijk anders kunnen
zijn.

Ik zou iemand meenemen die er echt verstand van heeft :j
en hem/haar laten keuren door een DA.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:02

Altijd iemand meenemen.

En laat hem/haar keuren door je eigen DA.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:23

Ik zal altijd iemand mee nemen die er zelf ook een beetje een kijk op heeft en tevens zal ik je nieuwe aanwinst laten keuren...

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:19

het is een veulen van 5 maanden!! Om die te laten keuren beetje overdreven.krijg je alleen een gezondheids check.Buigproef bij zo'n jong ding zou ik echt niet laten doen heeft totaal geen nut

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:23

Het gaat over een veulen. Verborgen gebreken ontdek je over 2 jaar pas.
Een veulen kopen is een grote gok als je er geen kijk op hebt. Voordeel is dat je voor een paar honderd € al voorzien bent van een veulen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:28

niets keuren bij een veulen valt vaak weinig te keuren , gewoon iemand mee nemen met kijk op pony's.
Als een veulen niet goed is zie je dat vaak al , of zal dat pas veel later tot uiting komen en dat zal een klinische keuring nu ook niet kunnen uitsluiten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:36

Bij een veulen is verstand van het gebit belangrijk, daarnaast het luisteren naar hart en longen. Ik weet niet hoe je dat van de buitenkant wilt zien??

Ik zou er toch echt een DA bij halen. Die kan ook zien of het veulen gewoon overbouwt is, of dat er een lastige rug op zit. Of de hoeven netjes zijn, of dat er toch echt een probleem voet bij zit. Sommige dingen kan een paardenkenner zien... maar dan moet het er wel eentje zijn die ook echt verstand heeft van veulens, en niet gewoon "van paarden". Daarnaast kun je ook dan niet weten of hart en longen in orde zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:20

Angela schreef:
Bij een veulen is verstand van het gebit belangrijk, daarnaast het luisteren naar hart en longen. Ik weet niet hoe je dat van de buitenkant wilt zien??

Ik zou er toch echt een DA bij halen. Die kan ook zien of het veulen gewoon overbouwt is, of dat er een lastige rug op zit. Of de hoeven netjes zijn, of dat er toch echt een probleem voet bij zit. Sommige dingen kan een paardenkenner zien... maar dan moet het er wel eentje zijn die ook echt verstand heeft van veulens, en niet gewoon "van paarden". Daarnaast kun je ook dan niet weten of hart en longen in orde zijn.

onderstreepte dingen kan iemand met goed zicht op paarden/veulens ook prima beoordelen.

hart en longen kan je idd niet van buiten zien, maar een da kan daar ook niet meer mee dan even naar luisteren
en dan heb je nog geen garantie dat het allemaal in orde is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:22

Sja veulens... Ik zou nog eerder even een hoefsmid mee nemen, daar kan qua beenstand nog heel veel aan gedaan worden.
Verder laat je veulens ook niet echt keuren (dure sportpaarden even erbuiten dan).

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:25

Ik zou ook zeker iemand meenemen met verstand an het type paard dat je wilt kopen. Een dierenarts kan dus een goede oplossing zijn, maar kost vaak meer dan "gewoon iemand die er verstand van heeft".

Sowieso neem ik bij de eerste keer kijken iemand mee met een klein beetje verstand en die precies weten wat voor paard ik zoek.