Nieuwe pony, hoe pak jij dat aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

Nieuwe pony, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:47

Hoe doe jij het als jouw nieuwe pony op stal komt? Of je pony op een nieuwe stal?

Ik heb vandaag mijn eerste eigen pony gekocht, heb haar in de bak gedaan, laten snuffelen aan haar stalgenoten, stukje over het erf gelopen, haar gepoetst, en in een ruime box gezet, en haar de eerste 2u goed in de gaten gehouden, hoe ze op alles reageert.

Komende dagen ook zo, ik wil haar eerst lekker laten wennen aan alles, de paarden, de mensen en de omgeving, alles lekker rustig aan, en na een week/2 weken haar wat oppakken.

Hoe doen jullie dat?

iklieftponys

Re: Nieuwe pony, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:50

bij een vriendin van mij komt een nieuwe pony over een tijdje, dus ik zet even een stipje en lees mee; kan ik haar misschien nog wel wat goede tips geven!
(ze heeft geen bokt nl)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:53

Heb het met mijn zwartje als volgt gedaan.
Gekocht op vrijdag, mee naar huis genomen (na de keuring en het was heel ver rijden).
Kwamen om 10 uur 's avonds op stal aan, hem erin gezet met lekkere berg ruwvoer.
Hij keek eens naar zijn buurman links en buurvrouw rechts, zag het eten en ging eten.
Wij nog koffie gedronken bij de boer, om later te gaan kijken wat ie deed, eten..

Volgende dag met hem gewandeld aan de hand en losgelaten in de paddock met een vriendje.
Dag erna mee genomen naar de vereniging (aan de hand) om te gaan rijden.
Die dag kennis laten maken met mijn fjord in de paddock.
Vanaf dag erna met zijn 3en in de paddock.

Ik had toen het probleem, dat het vroor en flink, longeren was dus nergens mogelijk, dus er maar gewoon op gaan zitten.
(paard gekocht in febr. en was jaar ervoor in maart en april op beleer bedrijf geweest, daarna de wei weer in gezet en tot ik
hem kocht keer of 4 a 5 gereden, met altijd eerst longeren.)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:56

Ik ben gelijk gaan rijden, diezelfde dag nog. Ook buiten langs de weg gelopen enzo.. ging vet goed. En haar in de bak laten lopen , en daarna apart stukje gegeven in de wei zodat ze kon wennen aan de rest.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 23:08

acera1991 schreef:
Ik ben gelijk gaan rijden, diezelfde dag nog. Ook buiten langs de weg gelopen enzo.. ging vet goed. En haar in de bak laten lopen , en daarna apart stukje gegeven in de wei zodat ze kon wennen aan de rest.

En waarom heb jij ervoor gekozen je paard niet eerst te laten wennen aan zijn nieuwe plekje en daarna pas te gaan rijden? (Niet aanvallend bedoeld!)

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:37

Wij laten nieuwe dieren vaak eerst even in de bak/paddock de omgeving bekijken. Daarna rustig op stal. Pas de dag erna rijden, afhankelijk van het paardje. In het geval van de shetjes hebben we ze gewoon direct in het land gedaan.

Groetjes, Sigrid

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:41

wij hebben mijn paard gewoon in de wei gezet, en laten doen met de andere paarden. 's avonds komen alle paarden zelfstandig de stal in, dus de eerste paar dagen heb ik haar begeleid en ze had het al snel door :j Na 2 dagen met ik begonnen met bak werk. En toen rustig opgebouwd :)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:33

ik ben samen met een vriendin in april verhuist naar een andere stal
toen we daar aan kwamen kwamen ze met zijn 2e in een stukje land
en ze hebben eerst alles verkent
en sávonds op stal en dat ging heel goed
de dag er na weer met zijn 2e in een stukje land
en we hebben ze lekker met rust gelaten
de 3 dag lekker gepoest en wat gewandelt over het erf
en toen zijn ze in de kudde gekomen
en dat ging ook wel goed even wat geruzie maar dat is normaal
we zijn na een week pas weer gaan rijden

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:47

Als er bij ons een nieuwe op stal komt, gaat deze nagenoeg meteen in de routine mee. Dag van aankomst, even alles laten bekijken: stal, wei (eerst even apart), buitenbak, erf. De volgende dag gaat paardje meteen met de rest de wei in, indien nodig nog even apart. Eind van de middag op stal en 's avonds trainen. M.i. ontstaan er te vaak problemen met nieuwe paardjes omdat mensen de eerste 2 a 3 weken te 'voorzichtig' (vaak zelfs betuttelend) bezig zijn, onder het mom van 'ja maar hij moet eerst 'wennen'. En dan krijg je topics van: hij was zo braaf, maar nu 2 a 3 weken later kan ik er niks mee beginnen, zouden ze hem gesedeerd hebben of zo met proefrijden etc etc.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:07

Ok bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:21

Hier is zaterdag een nieuwe pony aangekomen. We zijn hem lopend gaan halen dat was dus makkelijk, daarna gelijk in de wei gezet naast de andere paarden. Gezien het een shetlander is en de andere wat grotere paarden wordt hij nog niet bij de andere gezet. Daarna nog wel even bij gebleven maar de pony gewoon z'n ding laten doen. Gisteren hebben we hem even gepoetst en even een rondje over het erf laten lopen en daarna weer terug in de wei en verder is het dus gewoon een weidemaatje/knuffel pony. Dus rijden is niet van toepassing.

Verder is het heel verschillend hoe we met een paard omgaan als die er net is. Zo word de ene dezelfde dag nog gereden en krijgt de andere 2 weken de tijd om te wennen in de groep. Hangt volledig van het paard af.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:27

Gister om 4 uur is mijn nieuwe paardje aangekomen. Meteen bij de anderen in de wei. Wij waren er bij en het was een hoop gegil, maar er is uiteindelijk ook gegeten.

Rond 7 uur op stal. Enorm spannend natuurlijk. Brokken en hooi gegeven en af en toe controleren.

Vanochtend de 2 andere paarden eerst naar buiten gedaan, waarna de nieuwe ook er bij is gekomen. Ging prima.

Straks na shcool wil ik haar gaan rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:30

Hangt natuurlijk ook nogal af van het karakter van je paard. Heb je een nerveus typje dan zou ik liever wat langer laten wennen maar is het een koele kikker dan kun je al vrij vlug de normale dingen doen. Observeer je paard dus vooral.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:01

Hallo Vera, daar heb je goed aan gedaan hoor eerst je pony lekker te laten wennen.

Een verhuizing is voor een dier een hele verandering, ze moeten immers een hele boel nieuwe indrukken opdoen, en om dan al te gaan rijden vindt ik te snel gaan.

Groet Klaaske.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:11

toen ik mijn pony gekocht heb is hij smorgens gebracht.
hij was meteen op zijn gemak en heel relaxed dus heb ik smiddags gewoon met mijn stalgenootjes een buitenrit gemaakt :j

ligt een beetje aan het karakter van je dier,maar als je er meteen wat mee kunt doen..waarom niet?
:)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:43

Neem vooral rustig de tijd, laat je pony lekker wennen aan de nieuwe omgeving en natuurlijk aan jouw.
Wel zou ik in de eerste week de pony even longeren, kan ze gelijk wennen aan jouw stem.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:51

Toen ik haar kocht en bij haar nieuwe weide kwam haar laten wennen aan haar nieuwe vriendje. En daarna al snel samen in de wei gezet. Ze was gewend om 'snachts op stal te staan dus dat hebben we de 1e tijd gedaan. Maar al snel lekker 24/7 buiten.

Nu is ze begin sept. verhuist naar een nieuwe stal. Na het uitladen even op het erf gelopen met d'r en daarna in de paddock met haar nieuwe vriendje. Wel weer 'snachts op stal met een berg hooi voor de nacht.
Aangezien we haar aan het inrijden zijn haar direct de andere dag weer opgepakt. Ze zal in de toekomst wel vaker op vreemd terrein komen waar ze gelijk onder het zadel moet.
En het is allemaal super gegaan!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:32

Ze was ontzettend bang(?) in de trailer en kwam er kletsnat van het zweet uit na een rit van ongeveer drie kwartier. Ik heb haar op wei gezet en de volgende dag is ze bij haar (eerste, ze heeft er veel gehad) weidemaatje in de wei gekomen. Na 2 dagen heb ik haar gepoetst en een stukje met haar gewandeld, om te kijken hoe dat ging. Rijden kon ik de eerste maanden nog niet, want ik kon geen passend zadel vinden. Na een paar maanden kon ik eindelijk rijden, helaas heb ik haar niet zo lang meer kunnen rijden ;(

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:39

Ik had mijn pony op vrijdagavond gekocht, op zaterdag ochtend opgehaald,
De trailer vond ze best spannend dus ze was helemaal hyper toen ze eraf kwam, we hebben haar eventjes 5 minuutjes losgelaten in de binnenbak. Daarna kwam gezellig naar ons toe en heb ik een rondje over het erf gelopen met haar en in der nieuwe stal gezet. 's middags heb ik al meteen een half uurtje gereden en de volgende dag is ze eerst even alleen in de wei geweest onder toezicht. Daarna is ze al hele dagen in de wei geweest, wij hebben allemaal weitjes naast elkaar dus ze stond eerst alleen maar wel tussen andere paarden! En nu staat ze samen met haar buurvrouw in de wei :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:19

aslo schreef:
Als er bij ons een nieuwe op stal komt, gaat deze nagenoeg meteen in de routine mee. Dag van aankomst, even alles laten bekijken: stal, wei (eerst even apart), buitenbak, erf. De volgende dag gaat paardje meteen met de rest de wei in, indien nodig nog even apart. Eind van de middag op stal en 's avonds trainen. M.i. ontstaan er te vaak problemen met nieuwe paardjes omdat mensen de eerste 2 a 3 weken te 'voorzichtig' (vaak zelfs betuttelend) bezig zijn, onder het mom van 'ja maar hij moet eerst 'wennen'. En dan krijg je topics van: hij was zo braaf, maar nu 2 a 3 weken later kan ik er niks mee beginnen, zouden ze hem gesedeerd hebben of zo met proefrijden etc etc.

Helemaal mee eens! _/-\o_

Hoe langer je wacht met het paard mee te laten lopen in de routine des te meer problemen kun je zelf kweken, waarom niet gelijk aan het werk zetten? Bij de vorige eigenaar zullen ze ook niet de laatste 2 weken hebben gebruikt om hem te laten 'ontwennen' aan de oude eigenaar.

Gewoon oppakken en mee aan de slag gaan, uiteraard niet gelijk in volle training als je niet weet hoe het conditioneel gesteld is maar ze zijn ook niet van suiker. Jonge paarden ook gewoon gelijk mee laten lopen met dagelijkse dingen.
Vanaf dag 1 ook duidelijk en consequent zijn in wat het paard wel of niet mag, des te sneller zijn ze gewend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:23

Mijn nieuweling heb ik eerst gewoon lekker 2 maanden vakantie gegeven....
Een paard heeft zeker 3 maanden nodig om te weten wie jij bent, te wennen aan de andere paarden, de plek, de nieuwe geuren en geluiden... dat is al zo overweldigend en indrukwekkend.
Bovendien is hij nog maar 5, en dus erg jong.

Na 2 maanden ben ik wat gaan wandelen, werken aan de hand, longeren... en af en toe meenemen het bos in.
Nu pak ik hem 3x id week... omdat hij nog jong is.

Pas vanaf zijn 6e/ 7e gaat hij steviger aan het werk.
Paarden hebben veel tijd nodig, en ik ben geduldig.... dat scheelt.

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:06

Gewoon elke dag kennis laten maken met de nieuwe dingen. Aan dingen laten snuffelen etc.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:19

Goed hoe je het voor ogen ziet. Ik ben met mijn paardje te snel gegaan en dat was niet goed voor onze relatie. Laat maar lekker wennen en daarna rustig oppakken. Zij moet ook nog wennen aan jou, en dat ze weg is in haar vertrouwde omgeving, die ze misschien ook nog wel mist. Succes

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:27

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Ik zou de eerste week rustig aan doen. Paardje laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en natuurlijk aan jou! Lekker beetje poetsen en grondwerk doen, stukje wandelen.
En na die week langzaam het werk gaan oppakken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:30

Ik heb een keer de fout gemaakt om mijn nieuwe paard 2 weken te laten 'wennen'.
Toen ik dacht dat hij het nu wel kende ben ik erop gestapt en hij was zo fris als een kanon. Nóóit meer. Ik kon er niks meer mee beginnen en het duurde ongeveer een maand voordat hij weer terug op niveau was :P.
Tegenwoordig rij ik na een uurtje of 2 meteen, dan zijn ze vaak al fris zat.